A fél- és az egésztudású elit
15„Vessetek utolsó pillantást a színes buborékra: mert most foszlik szét egy nagy birodalom álma, már felszállt, és szabadon lebeg, ajkaim könnyű lehelete lebegteti; nézzétek ezeket az országokat, amelyek elterülnek rajta, a kék tengereket a ficánkoló delfinekkel, a dús provinciákat, a sárga gabonaföldeket, a nyüzsgő városokat, ahol magasra veti habját az élet; nézzétek, ez volt Róma, a Nap, ő adta az élet hevét, ám delelőjére hágva, lángba borította a világot, s most – buborékká válva a császár kezében – szelíd párává foszlik szét.”
Friedrich Dürrenmatt: A nagy Romulus
Mintegy 10 évvel ezelőtt – Istenem, hogy repül az idő! – Publius Hungaricus néven Orbán Krisztián nagy hatású irományt tett közzé. A „nagy hatású” alatt azt kell érteni, hogy volt/van egy nagyon szűk, értelmiségi megmondóemberekből álló csoport, akikre nagy hatást tett. Főképpen azért, mert ők is pontosan úgy látják a világot, mint a szerző. Amúgy, csak az önkép méretének érzékeltetése képen, Publius álnéven az alapító atyák, James Madison, Alexander Hamilton és John Jay értekeztek „A föderalista” címmel az amerikai alkotmányról.
Nem várom el a nyájas olvasótól, hogy emlékezzen a dolgozatra, röviden azt tartalmazta, hogy mindenki, aki idősebb 40 évesnél és nem banki vezetőként és/vagy libsi közgazdászként dolgozik, az hülye. Nem kicsit. Nagyon. És féltudású. Vannak ezzel szemben ők, a felkentek, akik fiatalok, szépek és egésztudásúak. Tudásuk annyira egész, hogy tökéletesen gömb alakú és mozdulatlan, mint Permenidész szerint a világmindenség. De legalábbis sokkal nagyobb, mint a féltudásúaké. Vakok között félszemű a király.
A pontos világérzékelésükről csak annyit, hogy most éppen a momentumosokat szeretik, pedig – Isten látja lelkemet – azok szegények olyan buták, hogy világít a szájukban a Negró.
Nem zaklatnám ezzel a közt, ha nem ez az eset jutott volna eszembe, miközben a híresen elfogulatlan, pártatlan, éles szemű és egésztudású spéderista Index nem közölt volna hatalmas interjút egy Urbán László nevezetű emberrel.
Ebben az interjúban ugyanis pontosan az a beképzelt ostobaság köszön vissza számomra, mint Publius barátunk írásaiban.
Ez az Urbán nevű ember valaha fideszesként kezdte a karrierjét, magát a mai napig „jobboldalinak” és bizonyára „igazikonzervatívnak” tartja, majd kikötött Bajnai mellett. Ahová egyébként való is, mint az kiderült, igaz nem tud olyan meghatóan pislogni, mint vezére, vagy mint az ominózus béka a kocsonyában. Karrierje – Publiusi értelemeben – tökéletes. „Dolgozott Washingtonban a Világbank munkatársaként, a Postabank üzleti vezérhelyetteseként, a Citigroup New York globális termékfejlesztésekért felelős vezetőjeként, a Magyar Nemzeti Bank igazgatójaként, az OTP vezérhelyetteseként, és az EBRD igazgatósági tagjaként is. Jelenleg egy szlovén kereskedelmi bank felügyelőbizottságának tagja.” Írják róla. Az életrajzából kiderül az is, hogy mikor éppen nem valamelyik bankban küzdött a közjóért, akkor valamely menő, amerikai business school-t látogatta. Ahol még okosabb lett. Ma már annyi esze van, hogy – amint Orsós Lajos takarmányos traktorosom mondotta volt – a „segge helyett is esze van”. Mondjuk ama apróságot kifelejtik ebből az életrajzból, hogy korai szocializációja, a ’90-es évek elején, a szépemlékezetű Állami Vagyonügynökségen zajlott, ahol a szabad rablásos kapitalizmus spiritus rectorai tettek éppen tönkre minket.
Ez ma már kicsit snassz.
Tipikus példánya ő fajtájának. A bankok tárgyalóiban 20-30-40 %-os kamatok emlőin nevelkedve látja a világot, melyet megmenteni vél, miközben tönkreteszi azt. Elszánt, megtörhetetlen és vakmerő univerzalizmussal hiszi, hogy a business school-ok campusaiból és a bankok bársonyszékes tárgyalóiból pontosan látja, hogy mi történik, sőt minek kéne történnie a felsőröcsögei „Albán szamár” nevezetű becsületvesztő törzsközönségével. Tudván tudja, hogy ami működik Amerikában, vagy Londonban, az pontosan ugyanúgy fog működni Alsóröcsögén és a Nyasszaföldön. Mert nyilván tök mindegy, hogy kiken gyakoroljuk a Friedmann-i monetarizmust, hogy az illető embert eszik közben, vagy direkttermő szőlők levét issza vödörszám.
És ez talán annyiban igaz is, hogyha jól lőjük be az bankközi kamatot, mindkettő nagyon ráfarag.
Az interjúban sem tesz mást, mint előadja a haladó libsizmus összes üres, egymásnak ellentmondó lózungját a „versenyképességről”, a tudásalapú társadalomról és egyebekről. Ezek egyébként azért érvényesek, mert ők mondják és mert sokszor mondják. Továbbra is megvannak győződve arról, hogy a pénz vezérli a világot és a pénzcsapok manipulálásával mindent meg lehet oldani, a harmadik világ problémáitól az isiászig – egy bank felügyelőbizottságából, akár. Mert ott történnek az igazán nagy dolgok.
Mindeközben nemes eleganciával eltekintenek ama apró ténytől, hogy nem is oly régen a Lehman Brothersnél dolgozó egésztudásúak, az év végi prémium végett, válságba taszították a művelt világot. Ők, ennek ellenére, továbbra is pénzügyi apokalipszis-projekten dolgoznak. Mint az előkelő rómaiak, akik akkor is a kintlévőségieket számolgatták, mikor Alarich hadai már Róma kapuit döngették.
Ecce homok – Rejtő után szabadon.
Mindeközben hihetetlenül és lehangoló módon unalmasak, mert a fröcsögő gyűlölet is unalomba fullad egyszer, ha csak önmagát ismétli. És ezt csinálják, változatlan hangszerelésben és tartalommal 25 éve. Mi pedig, a fél-, harmad-, negyedtudásúak, elhűlten figyeljük, amint a kamat-hiénák munkaidő után papi ornátust öltenek és a szegényekről prédikálnak. Azokról, akiknek jó részét az ő kamataik taszítottak oda, ahol éppen vannak.
És mindeközben egyáltalán nem sül le a bőr a képükről.
Zombori Attila
2017-04-07 @ 12:40
Kedves Aristo!
Ez Aristóbb volt az Aristónál, mondhatni telitalálat!
Egyébként ez a görény mondta kilencvennyolcban, hogy „egy dolog a pártprogram, más dolog a kormányprogram”. Aztán nem is lett pénzügyminiszter az idiótája. Azóta törleszteni akar, mint a tanára, akinek a nevére már nem is emlékszem és, talán nem is véletlenül.
Tengermély Tisztelettel:
Zombi
100km
2017-04-07 @ 13:20
dolgoztam két bankban is. az egyiktől (nem mondom meg melyiktől) elzavartak, mikor a jóságos soros gyuri bácsi kapitalizmusra okította a csányi urat 🙂
ennyi évnyi távlatból már vicces… mint a sorkatonaság.
ja, ezt csak azért mondom, mert a bankban pont olyan hülyék/okosok ülnek mint a járási hivatal építési/jogi/szociális/tetszőleges osztályán.
legyetek
2017-04-07 @ 15:49
Én azt mondom, hogy Krisztián vitassa meg ezt az ügyet Robival.
http://hvg.hu/itthon/20170403_bun_es_hiba_ceu_braun
Matyko-X
2017-04-07 @ 18:30
Urbánus publiustól kezdve nagypofájú, ámde kis tudású, de mélyen ostoba bankárokig, ezekre is érvényes lesz majd az indián prófécia: kénytelenek lesznek mit sem érő pénzzel tömni éhes pofájukat.
vektortér
2017-04-08 @ 00:15
Kedves Matyko-X!
Egy korábbi kommentedre válaszolva (ide is beírom rövid kiegészítéssel) :
Wikipédián fellelhető vallás definíció: “Vallásnak azt a – megismerésben, gondolkodásban, érzésben, akaratban és cselekvésben kifejeződő – meggyőződést nevezzük, amely szerint személyes vagy személytelen transzcendens erők vannak működésben.”
A pénzvallás központi eleme, az imádat tárgya, a transzcendens lény a piac. Állítólag ő teremtett minden jót a világban (mint például a munkát is), rajta múlnak emberéletek és rá hivatkoznak a vallás prófétái, az ún. közgazdászok, ha éppen a saját érdekeiket akarják ideológiai alapon elfogadtatni az emberekkel. Ez a vallás meghatároz egy értékrendet, melyben minden kifejezhető pénzben, vagyis minden értéknek az alapja a hozzá rendelhető pénz mennyisége (más értéket nem ismer el). Ezen értékrend hívők általi, elfogadása (megismerése, ilyetén gondolkodása, ezen alapuló érzelmei) alapozza meg a sok pénzzel rendelkezők hatalmát (és tekintélyét) a kevesebb pénz birtokosai felett, s egyúttal tartja időlegesen fenntarthatóvá a vallás köré épített egyház vezető rétegének kedves formára korcsosított, valódi értékek hiányát nyögő világot.
Miheztartás végett, idézet a Magyar Néprajzi Lexikonból: „Koma: olyan férfi vagy nő barát, aki egy másik férfival vagy nővel általában valamilyen rítus folytán meghatározott, közeli viszonyba kerül. A koma sohasem rokon, de a → komaság gyakran a rokonoknál személyesebb, közelebbi kapcsolatot jelent. A koma anyagi és erkölcsi segítséget nyújtó bázis, amely a rokoni és lokális kapcsolatokon túl összeköti az egyént a társadalommal…”
Matyko-X
2017-04-08 @ 23:25
Kedves jó „veki” uram! Ugyan nem emléxem már, mire föl kerül elő ez a semmire se jó wiki definíció (hisz csak lényegi eleme, a HIT marad ki belőle), de mindegy is már.
Amúgy Mammon imádata régi lemez – de változatlanul forog. Leírásod a szimptómákról szép és elégséges, én meg elég lusta vagyok, hogy kákán is csomót keressek.
A „koma” definícióhoz: ha szabad becses figyelmed a népmesei „medve koma” használatra irányítanom, akkor szándékomnál vagyunk. Az értelmezés utolsó mondata persze még világosabb.
Annyira, hogy most skalárrá változom, és elillanok.
vektortér
2017-04-09 @ 02:39
Akár hiszed, akár nem, az idézett definíció magába foglalja a hitet is.
Szabad tudnom, minek köszönhetem (a becsült, életkorbeli különbségen kívül) ezt a tréfásnak szánt, kissé lekezelő stílust?
Emlékeztető:
/csaszar-meztelen-avagy-miert-nem-ertjuk-nyugatot-es-az-miert-nem-ert-minket/
„Matyko-X
2017-04-04 at 08:59
Veki koma, amit a pénz fémjelez, az nem a vallás, hanem a biznisz. Amiket az igen különféle XX. sz.-i “vallások” néven fémeznek, s különféle “ológiák”, “izmusok”, azok valóban a gubáról szólnak.”
Matyko-X
2017-04-09 @ 08:39
Á, hát ez az! Akkor nem jól értetted: egy bizonyos „vallás” felfogás az, amiről írtam: a biznisz-„egyházak” képviselte. Ha komolyan úgy gondolod, hogy a pénzben való „hit” egyenrangú a keresztény vagy akár más hitekkel, akkor be is fejezzük ezt a diskurzust.
Továbbra is tartom: a hit nem szükségszerűen meggyőződés. Sőt. Sokkal szélesebb kör, mint a meggyőződéssel lefedhető racionalitás.
Már mitől volnék lekezelő? Inkább szeretetteljesnek nevezném szándékaimat.
A tréfa meg miért is baj? Bár ha zavar, akkor nem egészen értem: Aristo oldalain mintha az ilyesmi elég gyakori lenne.
vektortér
2017-04-09 @ 16:35
A meggyőződés nem feltétlenül racionális alapú. A biznisz egyházaknak, izmusoknak is lehetnek hívői. Az embernek szüksége van értékrendre és azt bármilyen beteg vallás is adhat.
Ma az identitásválságba került/juttatott társadalmak vannak leginkább kitéve a pénzvallás, az iszlám, a biznisz egyházak és az izmusok, (-lógiák) hódításainak.
A keresztény vallást sem a hit mértéke különbözteti meg a többitől, hanem az értékrend, melyet képvisel. A legnagyobb baj az, hogy ezt az értékrendet nagyon könnyű félreértelmezni, ezáltal gyenge színben feltüntetni, vagy szándékosan félremagyarázni a hívőknek. Sőt, sokkal könnyebb olyan tanokat hirdetni, melyek az emberi gyengeségre építenek, azokat pozitívan tüntetik fel.
Ma meg lehet etetni az embereket azzal, hogy mindenki egyenlő esélyekkel indul, hogy mindenki egyforma jól teljesíthet, az lehet, aki csak lenni akar. El lehet hitetni, hogy számít a véleményük, hogy a problémáikért mások felelnek, hogy akármilyen gonoszságot legitimál, ha (legalább sejthető, hogy) vannak még nagyobb gonoszságok, hogy elvárhatunk másoktól olyat, amit soha nem tennénk meg nekik, hogy ráérünk utolsóként megjavulni, előbb mások tegyék meg.
Az általam előnyben részesített megszólítások között nem szerepelt se a „koma”, se a „jó uram”. A nicknevemet, vagy annak becézett formáit (a félreértések elkerülése érdekében) nem tréfából/véletlenül írtam.
A helyzet az, hogy Aristo nem „tréfál”. Egy szomorú, ellentmondásokkal teli, értékeit vesztett, kilátástalan és keserű világot mutat be az egyetlen elviselhető formában, a humort segítségül hívva.
medvefalvy
2017-04-07 @ 20:23
Köszönöm, ez tetszett
Alex
2017-04-08 @ 01:21
Jó,hogy Aristo Dürrenmattot idézi. Mit is mond a Nagy Romulus?
– Jönnek a barbárok!
-Hadd jöjjenek, 400 éve csak jönnek..
Azután a Római Birodalomnak vége lett.
khm
2017-04-08 @ 14:04
Az ómigránsok inkább ~500 éve jöttek a törökök segítőcsapataiként.
Romulus idejéről,meg csak ezen hevenyészett írás a mérvadó. 🙂 Egy barbár.
Alex
2017-04-08 @ 01:29
Aristo bizonyára ismeri Drábik írásait. Bankügyekben ő a tudós. Az uzsorakamatos bankvilág ahol a pénz nem a termelésbe áramlik, hanem maga a pénz önmagában a beruházás, hogy még több pénz legyen. Nos ez fogja teljesen szétverni a világot.
khm
2017-04-08 @ 14:07
Nem vagyok közgazdász,de egy általam hitelesnek vélt közgazdász szerint a kifizethetetlen adósságok. A Világ összes termelésének négyszerese a Világ adóssága.
Nevezhetjük annak aminek akarjuk,de ez virtuális pénz.
Matyko-X
2017-04-09 @ 08:48
No, van még pár világos fejű ember, akik látják ezt a helyzetet. Érdekes, hogy a biblikus és – ha jól értettem, még a talmudista hagyomány is – nem helyesli az adós rabszolgaság szerű intézményeket.
Viszont ez a lufi-pénz világ meg láthatóan egy ókori modust akar újra honosítani. Válságból háborúba, onnan újra válság felé, majd ismét… Egyensúly és labilitás váltogatják egymást – valószínűleg az emberi világ végéig. Nem túl vidám.