Fékek és ellensúlyok
79„Hadd ropják a táncokat, hadd
legyen hangos a színház a tisztességtelen vagy kegyetlen gyönyörök szavától!”Szent Ágoston: De civitate Dei
Ülök itt ez előtt a nyomorult képernyő előtt, pedig akár olvashatnék is valami értelmeset. Azonban, sajnos, hírfüggő lettem már én is. Így aztán válogathatok a hírek között, és eldönthetem, hogy melyik éri meg azt, hogy egyáltalán gondolkodjam róla. Mondhatom, a kínálat nem túl nagy.
Itt van ugye érdekességképpen Gothár Péter életművének legutóbbi bemutatója, a „Zaklatás” című. Illetve nem is maga a darab az érdekes, hanem a kritikák. Az ugyanis, hogy egy kapuzárási pánikkal küzdő vénember mikre ragadtatja magát ifjú áldozataival szemben, nem túl érdekes, és még csak nem is tanulságos. Sokkal érdekesebb, hogy milyen is az a közeg, ahol mindez előfordul(hatott). Akik rajongói a színházaknak, színészeknek, rendezőknek, akik katarzisélményként élik meg az előadásokat, azok most hagyják abba az olvasást. Bálványrombolás következik ugyanis.
Zárójel. Mert van itt persze egy kis probléma. Mégpedig az, hogy miért akarjuk, a zsöllyében ülve, könnyeinkkel öntözni a „társadalmi problémákat”, ahelyett, hogy a valóságban megoldani igyekeznénk őket. A színpadon a bajba, válságba jutott ember helyett egy színész áll, akinek amúgy semmi baja, csak a szakmáját űzi éppen, vászonból és deszkákból ácsolt, festett díszletek között. Rajta nem lehet és nem is kell segíteni, bármennyire hatódunk is meg. A szakma aztán azt tanítja, hogy minél jobban sikerül megríkatni, vagy megnevettetni a közönséget, annál jobb. Így aztán a nagy meghatódás drágább jegyeket eredményez. És kizárólag ez számít. Zárójel bezárva.
Annak bemutatása, hogy miképpen lett történelmileg ez az alapvetően népszórakoztatásra rendelt iparág a világmegváltás és a libsizmus terepe, meghaladja ezen iromány kereteit. Annyit azonban megjegyeznék, hogy a színházi előadások iránti révült imádat Róma végnapjait jellemezte, és a fent idézett Ágoston szerint, egyik oka volt a bukásnak is, amennyiben hozzájárult az erkölcsök romlásához.
A látszattal ellentétben, a színház egy üzem. Olyan üzem, amely – jó esetben – bevételt termel és megalapozza, fenntartja egy csomó ember egzisztenciáját. Egyesekét nem is akárhogyan. Ez az üzem aztán igen komoly költségekkel működik és igen nehezen finanszírozható. Olyannyira, hogy a magyar színházak képtelenek is eltartani magukat, komoly adófizetői hozzájárulás kell a fenntartásukhoz.
A pénzt el is fogadják, a véleményt, kritikát, ellenőrzést viszont nem.
Ha már a művészet templomának gondoljuk a színházakat, akkor nagyon is szükségesnek véljük, hogy érvényes legyen rá a „független” jelző, amint bármely más művészetre is. Kérdés mármost, hogy kitől/mitől legyen független ez a műintézmény? Hát, ugye – a megszokott módon – elsősorban a „hatalomtól”. Azért pont attól, mert a standard libsi vélemény szerint a „hatalom” gonosz, önző, kegyetlen és érzéketlen. (Már amikor nem ők vannak hatalmon, mert mikor ők a „hatalom”, akkor minden rendben van.) A gaz „hatalom” – szerintük – arra akarja a szent „művészetet” kényszeríteni, hogy dicshimnuszokat zengjen ahelyett, hogy a „társadalmi problémákra” irányítaná a figyelmet.
Aztán, ha megkérdezzük, hogy konkrétan milyen hatalomtól kell óvni a művészi függetlenséget, azt a választ kapjuk, hogy természetesen az állam hatalmától. Mert a libsi közvélekedés szerint csak az állam rendelkezik veszélyes, tehát ellenőrizendő hatalommal, és csak akkor, ha jobboldali. Ez azonban súlyos tévedés. A hatalom fogalma ennél jóval tágabb és összetettebb is. A hatalom ellenőrzése, az oly kívánatos fékek és ellensúlyok nem kizárólag az államhatalommal szemben szükségesek.
Közismert, hogy a kultúra egyes területei gyakorlatilag teljesen a magukat „függetlennek” nevező, valójában a balliberális eszméket valló és a mindenkori jobboldallal szemben álló emberek irányítják. Az ő számukra valójában mindig is sokkal fontosabb volt a kormánykritika, mint a „művészet” maga. Miután elfoglalták, mi több, elfoglalják a kulcspozíciókat, többek között a színházi életben is, gyakorlatilag hatalmi pozícióba vannak. Ennek megőrzése pedig még talán a kormánykritikánál is fontosabb. Van ugyanis formális hatalom – mint például az alá-fölérendeltségi viszony, mondjuk a hadseregben és van informális hatalom is, mint például Gothár és az őt mentegetők esetében.
Az informális hatalom, bizonyos esetekben, veszélyesebb, mint a formális. Elég csak arra gondolnunk, hogy az informális hatalom – gyakorlói szerint – nem is létezik, így aztán kontrollt sem lehet gyakorolni felette.
A színházi és általában a művészeti élet pedig – a jelen viszonyok között – senki által nem ellenőrizhető, hiszen bármilyen felügyelet kísérlete azonnal megkapja a „művészi szabadság” megsértésének rút címkéjét. Pedig itt a művészi „függetlenség” pusztán az „azt csinálok amit akarok” filozófiájának fügefalevele.
Most azt látjuk, hogy az érintettek, a színházi mogulok, egymást és önmagukat fogják ellenőrizni. Nagyon meg lennék lepve, ha valami súlyos problémát találnának és még jobban, ha valamiféle retorzióra is sor kerülne.
És ehhez még libsinek sem kell lenni, hiszen az ember kevés hibát szokott találni saját magában, annál többet másokéban.
A Gothár-ügy – minden ocsmánysága ellenére – tartogat egy szórakoztató elemet is. Ez pedig az előrelátás hiányából fakad. Mikor az egész Metoo mozgalom elindult, és legkülönbözőbb embereket vádoltak meg mindenféle dolgokkal, melyek évtizedekkel előbb történtek és melyek bizonyítására csak az áldozatok meséje szolgált, akkor a leghangosabban a libsi megmondóasszonyok kiabáltak. Láthatóan nem gondolták végig: mi lesz, ha ugyanígy vetül valami az ő imádott művészeikre? Most aztán lapulnak is, mint Gyurcsány Ferenc a fűben.
Jáger László
2019-12-06 @ 11:41
Marton,Kerényi,Gothár no + a többi pinaúgy!!!
Azért nem fogja +változtatni a magyar kulturális világot!!
Így meg ez már 200 éve….
Ezt mindenki tudja csak szemet hunynak felette!!
Fékek és LNsúlyok……
barátilag
J.L.
pritamin
2019-12-06 @ 12:36
Jáger, már megint a fingot reszeled. Szokásos üres duma. Beszélsz, de semmit sem mondasz. Hogy a csudába tudsz mindig elsőként reagálni ? Gondolom , te vagy beosztva valami nonprofit szervezetnél, hogy Aristot negáljad. Szarul csinálod, Jáger.
Kontraprodutiv.
Neaddfel
2019-12-06 @ 14:53
Nézem hogy ez az idióta(a Jáger) Kerényit is megemlíti, holott vele kapcsolatban semmiféle p.na ügyről nem tudok, így aztán utána néztem, és amit találtam az mindjárt megmagyarázza ez a szerencsétlen majom miért próbálja a senkiháziak közé beszorítani.
Tehát a Wikipédiáról:
Először is Kerényi Imre:
MSZMP tag volt valamikor (a legtöbb libsi megmondó emberhez hasonlóan) DE !!!
2002-ben nyíltan kiállt a választásokon elbukott Fidesz mellett.
(Volt glatz benne a VESZTES mellett kiállni, ellentétben a takonygerincű köpönyegforgatókkal)
Válaszul levelet kapott a Budapesti Színigazgatók Egyesületétől, melynek tagjai kinyilvánították nemtetszésüket. Kerényi Imrével a továbbiakban semmilyen formában nem kívántak együtt dolgozni (bár az egyesület létrehozásában Kerényi is aktívan részt vett). A levél aláírói: Bálint András, Jordán Tamás, Marton László, Meczner János, Léner Péter és Zsámbéki Gábor volt.[10]
2011-ben az új alkotmányt népszerűsíteni hivatott festményekkel kapcsolatos akciója kapott éles kritikákat.[25]
2013-ban az Alföldi Róbert vezette Nemzeti Színházat és a Színház- és Filmművészeti Egyetemet illető kritikája miatt került a sajtó kereszttüzébe.[26]
GONDOLOM EZEK UTÁN ÉRTHETŐ, HOGY EZ A BAROM (jáger) ÉS A LIBSIK MIÉRT IS PRÓBÁLJÁK MÉG A HALÁLA UTÁN IS BESÁROZNI.
tango47
2019-12-06 @ 22:58
A hivatkozott Kerényi nem az Imre, hanem Kerényi Miklós Gábor, az Operett Színház volt igazgatója.
csakafidesz
2019-12-06 @ 15:35
Te jager! Megbaszott téged valaki? Nos akkor ne siránkozzál olyan Sárosdi Lillák nevében akik meztelenül hemperegnek százkilósan is a színpadon.
khm
2019-12-06 @ 17:32
jáger,neked már régen az utcasarkon kellene lenned az anyád bevételét elvenni!
Na takarodj oda te b.zi!
Sojal
2019-12-06 @ 11:45
Valaha, régen az általános iskolás osztályfőnököm feltűnően vad kommunista nézeteket vallott, amit nem tudtam hová tenni, mert szülei igen tisztességes, hívő, templomba járó emberek voltak. Később, felnőtt fejjel jöttem rá, hogy az egyetemen mosták át az agyát kommunistává.
Az agymosás most is működik, de liberálbolsi formában.
Ennek része a színház is, ahogy a felsőoktatás is (tisztelet a kivételnek), ezért nem akarják elengedni.
Meg kell változtatni a kinevezési gyakorlatot, hogy ezek a hazaárulók ne terjeszthessék szabadon a romboló eszméiket, találjanak rá jogi megoldást!
khm
2019-12-06 @ 17:36
Na ez a legnehezebb!
Ugyan van törvény arra,hogy MUNKAHELYEN TILOS POLITIZÁLNI,mégsem tartják be. Feljelenteni,pedig igen nehéz bizonyíték híján. Fel lehet venni,hanghordozóra,kép és hanghordozóra,de a „bíróság” szerint ez nem bizonyíték.
Egyszerűbb lenne,ha legurulna ittasan a lépcsőn.
en
2019-12-07 @ 06:55
Gojokat a katedrakra! Semmi mast!
v
2019-12-06 @ 12:09
Hát igen van az a szereposztó dívány,sőt mindig is volt.Érdekes,hogy mindig ezek a más vallásúakkal történnek ezek a problémák. Meg aztán minden hagynak ezek az ifjúleányok ,csak előbbre jussanak. A zalai őstulok is tudna beszélni a miturol,csak remeg az óljában,és várja böllért,hogy megadja neki is a kegyelem döfést.Mesélj a farkas,piros ellentétről.
khm
2019-12-06 @ 17:38
Mi van valag?
Már megint idetévedtél? Tudod ugye? Írjam le?
v
2019-12-06 @ 20:53
Nem kell anyád súgja a füledbe a sarkon,hogy kinek mit kell mondanod,ne feledd.
khm
2019-12-06 @ 22:12
Azt te nagyon jól tudod,hiszen számtalanszor közöltem veled és a magadfajtákkal. Lásd jáger.
Emlékszel te burnyák,vagy ismét leírjam?
ssanyi
2019-12-07 @ 10:37
Persze, mindent hagynak a fiatal leányok. Már amelyik, nem mindegxiknek tetszik, mert általában elhangzanak ilyen olyan fenyegetések is a pályakezdőknek a befutott „jóemberektől”! Fiatal koruknál fogva és iylen téren tapasztalatlanságuknál fogva nem tudnak mit kezdeni a helyzettel. Ilyenkor milyen jól meg az általánosítás, hová tűnik a nagy libernyák megértés és (farkas) szeretet amit mindíg hangoztatnak?! Normális választ úgysem kapok egy ilyen OKJ-s trolltól! 😉
Naprózsa
2019-12-06 @ 13:07
2015 óta nem tudom megfejteni, hogy a metoo mozgalom, meg a túltolt feminácizmus hogyan fér össze az esztelen muzulmánimádattal? Merthogy ezek a bősz feministák és csatolt részeik mint gender, leszbiliberálikák, …stb. ugyanazok, akik lófarokba kötött szőke vagy kiszőkített hajzattal riszálva migráns-ételosztóként meg NGO csempészhajókon olyanokat importálnak, akik garantáltan magasról sza..ni fognak az ő női előjogaikra. S akkor vajon milyen jogorvoslattal fogják feltűnési viszketegségüket csillapítani azok ellen, akik szerint egy nő szava fele annyit ér mint egy férfié?
Képzeljük el egy merkelisztáni színházat pár év múlva. Ahmed, a rendező úgy a fehér színészek füle hallatára hátul a színpad mögött leteperi a kafír színésznőcskét, aki erre panaszra megy a direktorhoz, akit merő véletlenségből Mahmudnak hívnak.
A direktor is ad kis ízelítőt a csadortalan nők jogaiból, de a mi metoo hölgyünk nem hagyja magát és bírósághoz fordul. Erre a kádi megkérdezi mivel bizonyítja az erőszakot?
– Hát mert én azt mondom! – vágja rá feminista öntudatával a mi hősnőnk.
Mikor a kádi és a per összes férfinézője kellően kiröhögte magát, megkérik hölgyünket, hogy ugyan már hozzon négy férfitanút, mert az iszlám szerint csak négy férfi igazolhatja az erőszakot.
Hősnőnk felkéri négy színész kollégáját, akikbe még szorult annyi bátorság, hogy tanúskodjanak.
Mikor a kádi és még több tárgyaláson résztvevő újra kellően kiröhögte magát, közlik, hogy a nem muzulmán férfi sem hiteles mert csak muszlim férfi vallomását lehet elfogadni, a kafír bármit mond, úgyse nem számít.
Másnap kiviszik a színház elé a mi femi-liberális hősnőnket és elkezdik agyonkövezni.
– Dehát ilyet nem lehet! – sikoltozza a metoo liberálisunk. – Ez nem igazság, hisz én vagyok az áldozat!
– A sariában, ha egy nő megvádol egy férfit nemi erőszakkal és nincs négy muzulmán igazhitű férfitanúja, aki igazolja állítását, az házasságtörésnek és hazug vádnak minősül, amiért agyonkövezés jár – magyarázza a kádi.
– Ez igaz ? – néz körül a hősnőnk, s látva hogy még a kollégái is rábólogatnak, kétségbeesetten kegyelemért könyörög: – Én ezt nem tudtam! Vegyék enyhítő körülménynek, uraim. Nálunk eddig Európában a nőknek adtak ilyenkor igazat és a férfit büntették meg.
– A törvények nem tudása nem mentő körülmény – mondja a Kádi szigorúan. – Ha neked, lányom, az európai törvények jobban megfelelnek, akkor miért kellett nektek minket behívni? Nem tudtátok, nem tanultátok a mi szokásainkat? Késő bánat. Ezentúl a honfitársaid megtanulják, hogy előbb megismerjük az ellenséget és csak akkor tárjuk ki a kapukat előttük, ha elvesztettük a csatát, és nem azért, hogy leigázzanak fegyvertelenül. Aki hülye, megérdemli a halált. Induljon a népítélet!
Kiss zsolt
2019-12-06 @ 13:47
Ez a hozzászólás remek lett. Mint ahogy a cikk is.
Zsolt
Kriszta
2019-12-06 @ 14:18
Ezen én is rengeteget gondolkodtam. Feministák és melegek vajon miért vágynak oly nagyon iszlám megszállásra? 2015-ben többször láttam egy fotót, amin egy 140 centis 35 kilós szemüveges kis buzifiúcska volt látható valami rózsaszín cuccban „welcome refugees” táblával a kezében. Elképesztő mennyire megvezethető sok ember. Pedig a magához való esze még az oktondi állatoknak is van.
Namond
2019-12-06 @ 20:16
Az általam NEM kedvelt, de karrierje miatt megbecsült Jean Monet mondta két féle ember van:
„Vannak, akik „valakik” akarnak lenni, és vannak, akik tenni szeretnének valamit.”
Nos a fent említett mainstream ideológiák képviselői „valakik” akarnak lenni.
Nekik, mivel a média elhiteti velük, hogy sivalkodás valamiféle tett.
Namond
2019-12-06 @ 20:22
– hogy
Zita
2019-12-06 @ 22:01
1. fogalmuk sincs az iszlámról / nem érzik/látják a veszélyét
2. folyamatosan hallják a mainstream-mantrákat – amiket meg sem kérdőjeleznek
3. képtelenek összefüggésekben gondolkodni
4. a történelmük meghazudtolása ( németek) miatt nem tudnak reális következtetéseket levonni
5. meg vannak félemlítve
Theo
2019-12-06 @ 14:26
Nem birom megerteni, hogy ez az info miert nem jut el a libsi nokig. Hogy maguk alatt vagjak a fat. Valaki meg tudja ezt magyarazni?
csakafidesz
2019-12-06 @ 15:30
100/100
Magd@
2019-12-06 @ 17:15
Kedves Naprózsa,
igen csak átfogó jövôképet vetített az öntudatos, fehér, feminin csoport számára.
Remélhetôleg, már csak önvédelembôl is elgondolkoznak azon, hogy a közel jövôben, hogyan védelmezzék erkölcsüket.
Hiányolom Gurmai Zita és egyéb nôtársai „metoozását”!
csakafidesz
2019-12-06 @ 19:12
Gurmai Zita csak a vágyait fejezte ki a ‘me too’ táblával. A két kezét összetenné, ha valaki molesztálná, vagy nőnek nézné.
Ecsedi Imre
2019-12-06 @ 20:03
Nagy butaságot csináltak a nők a feminizmussal. Határozott meggyőződésem, hogy a feudalizmusban sokkal szabadabbak voltak (de a férfiak is), mint ma, a jobbágyságtól a főurakig egyaránt.
bagír
2019-12-09 @ 09:38
Bizony a nőnek a feudalizmusban saját vagyona volt, amihez a hites urának semmi köze nem lehetett
A polgárosodáskor csináltak belőlük kiskorút a haladás eszmélye alatt
anonymus
2019-12-07 @ 10:05
Nem kell megfejteni. A ballibek olyan buták, mint a főd, így az esetleges disszonanciát vagy logikátlanságot fel sem érik nemlétező eszükkel. Amit a vezér bőg, azt ismétlik rogyásig. Tulajdonképp egy ballib aktivista nem más, mint egy kenyérgőzzel hajtott hirdetőoszlop, sem perspektívában, sem hosszú távon gondolkodni vagy tervezni nem tud.
Theo
2019-12-08 @ 13:25
„Kenyergozzel hajtott hirdeto oszlop” ? Ez jo 🙂
V.o.: biorobot.
De nem tudunk legalabb informacios rest utni a fejukbe? Hisz magukkal egyutt minket is el fognak veszejteni, holott egyutt ellen tudnank allni.
Fekete György
2019-12-11 @ 23:35
remekül vázolta az ellentmondást!!!!!!!!!
Gullwing
2019-12-06 @ 14:17
A ballibcsik akik jelenleg már a liberálnácik bőrébe bújtak nem ismerik el csak az ö igazukat.
Ez is igazolja a létező liberálfasizmust jelen korunkban.
bl
2019-12-07 @ 05:08
10/10. Amikor majd rájönnek erre, vadul fognak az ellenfél igazságaiból is szemezgetni. De a hamisság mindig hamisság marad, valahol akkor is ki fog lógni a lóláb.
csakafidesz
2019-12-06 @ 15:28
„Most aztán lapulnak is, mint Gyurcsány Ferenc a fűben. ”
Ezzel a mondattal két bajom van.
1./ Gyurcsány Ferenc sajnos nem lapul. Sőt, pont ellenkezően..
2./ A holléte sem a füvön van, vagy ami kívánatosabb, a fű alatt egy méterrel.
János
2019-12-06 @ 16:57
Ne kívánjuk Ferenc testvér halálát! Amíg él, a Fidesznek meglesz a 2/3.
csakafidesz
2019-12-06 @ 19:14
Felőlem élve is ott lehet a fű alatt egy vakondjáratban, csak ne jöjjön elő.
khm
2019-12-06 @ 17:41
Aki szarra lép ,észreveszi,hogy lapul az.
Namond
2019-12-06 @ 20:18
Csak, hogy az illető olyan mint egy csótány, nem lehet agyonütni, eltaposni.
khm
2019-12-06 @ 22:16
Szerencsére nem lakik Nálunk ilyen rovar,de látni már láttam múzeumban.
Elég puhának tűnik. Van aki szerint ehető is. 🙂
Azért írtam ily későn,nehogy a vacsora megfeküdje valaki gyomrát. 🙂
No meg Felszállott a páva volt a TV-ben. Más sorozatot nem nézek.
Namond
2019-12-07 @ 02:25
Menjen el az Állatkertbe ott láthat. Tíz évvel ezelőtt majd hanyatt vettem magam, mikor megláttam a gyűjteményt, olyan pipa lettem, hogy a gőz jött a fülemen.
Valami ékes szavú tojásfejű, szobatudós vagy 15 tárlóra való különböző fajtát szerzett be a világ zeg-zugaiból.
Van köztük majd 10 cm-es is.
Theo
2019-12-08 @ 13:30
A 10 centiseket Thaifoldon fokhagymas olajban kisutik es dekara aruljak az utcan papirzacskoban.
Namond
2019-12-08 @ 16:46
Pfujj!
Korrektor
2019-12-06 @ 16:22
A blogban írt:
… AZ EMBER KEVÉS HIBÁT SZOKOTT TALÁLNI SAJÁT MAGÁBAN, ANNÁL TÖBBET MÁSOKÉBAN. …
helyesen:
… AZ EMBER KEVÉS HIBÁT SZOKOTT TALÁLNI SAJÁT MAGÁBAN, ANNÁL TÖBBET MÁSOKBAN. …
khm
2019-12-06 @ 17:42
Ugye kend hibátlan?
Namond
2019-12-06 @ 20:20
A hán, tán csák a pofázmányának kő má nyitni minkét ajtúlaput.
Theo
2019-12-06 @ 23:04
A magyar nyelv helyes hasznalata fontos. Olyan jok ezek az irasok, megerdemelnenek egy korrektort tenyleg. En a ban-ben rag leroviditesetol szisszenek fel minden egyes alkalommal, nem beszelve az amely nevmas ma divatos kiuzeteserol. Ezek anglicizmusok, mi viszont legyunk arra buszkek, hogy nekunk milyen valasztekos nyelvunk van.
en
2019-12-07 @ 07:11
Majdnem bajos, h te kifogasolsz helyesirast idegen letedre!!
Szőke ciklon
2019-12-06 @ 19:15
Amíg a brancsba csak az kerülhet be, akit a brancsbeliek beengednek, addig ne várjunk javulást. És ez nem csak a színházi világra igaz! Nem véletlenül tiltakoznak a kormány beleszólási, véleményezési, kinevezési szándéka ellen. Már pedig aki a pénzt adja a működtetéshez, az a világon mindenütt bele kíván szólni az adományozott működtetésébe. Az adományt nem kötelező elfogadni, tartsa fenn magát a piacról, és akkor azt csinál, a törvények keretein belül, amit akar.
Locksmith
2019-12-06 @ 20:58
Nálunk miért nem lehet úgy csinálni, mint a demokrácia hazájában(USA): Ott, ha csere van a kormányzásban(demokraták-republikánusok) azonnal leváltanak minden fontos posztról minden ellenérdekeltet, és azt természetesnek fogadja el az is akit lecseréltek. Nem is tudja tolni így az ellenfél szekerét fontos poszton így senki. Ellenben nálunk 10 év kétharmad után még mindig az ellenzék irányít sok helyen. Jó ez így, kedves FIDESZ? Lassan elfogy a szavazóitok türelme – jobb esetben inaktívokká válunk és nem megyünk el szavazni se, mert nem tudtok élni vele – és radikálisabb erőre fogunk voksolni.
Zita
2019-12-06 @ 21:54
Kire??!
khm
2019-12-06 @ 22:18
Nyilván a ballibre. 🙂
Theo
2019-12-06 @ 23:06
Gondolom a Mi Hazankra celzott.
Namond
2019-12-06 @ 21:29
Mert US NEM a demokrácia hazája.
csakafidesz
2019-12-06 @ 22:01
Hülyén hangzik, de Samuel Colt találmánya nagymértékben növelte az egyenlőséget.
Namond
2019-12-07 @ 02:17
Nem értem. Ez valami metafora? Szimbólum vagy allegória?
Úgy mint az újraelosztást?
Egyenlőséget? Mint hallásjavító készülék?
zöld zsömle
2019-12-06 @ 22:24
Olvashatatlan eszement zagyvaság, amit a színházról írsz. Milyen Róma? Shakespeare-re már nem emlékszel? A Bánkot is feledéd? A magam részéről ebből a blogból kiszálltam.
zöld zsömle
2019-12-06 @ 22:56
És még annyit: életem egyik meghatározó élménye, megdöbbentő eseménye volt, amikor egy kamaraszínházi előadáson láttam István Mártát az Antigoné címszerepében. István Márta… Miket írsz itt össze ember? Ez a színésznő sosem tudott a saját életében egészen talpraállni, magával hurcolta a szerepeit. A jó színház? Sokszor az életnél is esszenciálisabb… Itt egy kép róla. https://www.3szek.ro/load/cikk/83179/sebzett_szerepben_kiteljesedett_komedias_sors_bucsu_istvan_martatol
Manó
2019-12-07 @ 08:23
zöld zsömle ….. Az már penészes.
Amerigo
2019-12-07 @ 09:12
Egy kis olvasnivaló, a Gothár szindróma jobb megértéséhez!
https://szinhaz.hu/2011/10/28/csurka_istvan_ascher_cafe_cimmel_irt
Namond
2019-12-07 @ 18:23
Hm.
Olvassa a fenti hivatkozást mindenki.
Szilágyi Géza
2019-12-07 @ 09:25
Egyetértek Aristoval. Egy kéres: alaposabban nézze át a szövegeket megjelenés előtt. A karakterhiányok, elütések nemcsak zavarók, néhol az értelmezést is nehezítik. Mutasson ebben is példát. Köszönöm.
Medvefütty
2019-12-07 @ 12:33
Ez az Artistó megint jó alaposan téved. A színház feladata egyszerűen az, hogy a bűnöket, hibákat, apró csalásokat, amiket a büntető törvénykönyv nem feltétlenül büntet, de mérgezik a társadalom életét, a deszkákon olyan jól láttassa, hogy az embereknek elmenjen tőlük a kedve. Másrészt felmutassa ezzel szemben a hiteles viselkedést. Ezt Schiller mondta, és igaza volt. Nyilván nem didaktikusan értette. Sajnos nem minden színész van ezzel tisztában, ez igaz.
khm
2019-12-07 @ 18:17
Bizony neked a tévedés a bőrödbe kerülhet.
Nem szeretjük a migránsokat,bocs a medvéket,de a magadFAJTÁKAT,DEPLÁNE
Medvefütty
2019-12-08 @ 08:42
Mi a fasz bajod van? Ja hogy sértegetni akarsz. Akkor ugye nem baj, ha én is sértegetlek? A hülye nénikéd a migráns, de még némelyik migráns is jobb, mint a magadfajta balfasz.
Namond
2019-12-07 @ 18:28
Nem Aristo, a művészvilág értékeit, az elfogadható és elfogadhatatlan teljesítmény premisszáit, az egyéni kiváltságokat és személyes előnyöket meghatározó zárt belső kör téved.
AKissLaci
2019-12-08 @ 07:14
Hát persze. „felmutassa ezzel szemben a hiteles viselkedést” Hiszen az egy dogma, hogy a színházban látottak a „helyes” viselkedést mutatják fel.
Gondolom, ez különösen vonatkozik Alföldi Roberta buziorgiáira a világot jelentő deszkákon.
Mert azt ugyebár mindig ez a gusztustalan horda hivatott megmondani, hogy mi a „helyes”.
Medvefütty
2019-12-08 @ 08:41
Ez lenne a feladata, a jatarzis, a tisztítás, és számos szerző van (csak Moliere-t Shakespeare-t, és Wagnert említem), akik ha jól viszik színre őket, akkor teljesíteni is tudják. Artistó írásában a színház meg valami dekadens libsi huncutság.
Medvefütty
2019-12-08 @ 08:45
Egyébként semmi mást nem kell tenni, mint elolvasni Goethe Faust-jának „előjáték a színpadonját”, mert abban az „igazgató” tökéletesen megválaszolja az ilyen Artistós vélekedéseket.
Theo
2019-12-08 @ 13:35
Csak ne az Operahazi Faustot nezze meg valaki, mert abban mar tokeletesen ki van forgatva az eredeti mondando. Hogy miert? Jo kerdes….
Namond
2019-12-08 @ 16:53
Medvefütty
Az alábbiak 10. bekezdését, kiemelten ajánlom figyelmébe.
A tüntetési felhívás képmutató és ostoba.
Mi az hogy a kultúra függetlensége? Kitől független?
A nemzettől, az annak hagyományait ápoló átlag emberektől?
A színházi kultúra az idióta, kábítószeres kábulatban élő deviáns személyiségeknek, a lelkisérülteknek szól, az ő másságuk miatti elkövetéseik normalitásra emelése eszköze?
Mi az, hogy független színház?
Hiszen a színház önkormányzati tulajdonú és fenntartású. A színművek színpadra állításának mecénása a kormány. Tőlük tehát nem függetlenek.
A független színház függetlensége tehát a nézőtől és a művészettől való függetlenségben valósulhat meg.
Mit értünk a színházi szakma autonómiáján?
Azt, hogy anarchikusan szakmai, művészi sőt pénzügyi felügyelet nélkül működnek?
A színházi vezetés ne lenne politikai-hatalmi körök kedvezményezettje és megbízottja?
Évtizedek óta az.
Dörner György és színháza talán nem áll politikai támadás alatt?
Karácsony Gergő talán nem hatalmi pozícióból, politikai koncepciós okokból jelentette ki, hogy Dörner NEM lesz igazgató?
Mit értünk a művészet szabadsága alatt?
Ki is ennek letéteményese?
A színész, aki azt, és úgy játszik, és abban a jelmezben amit a rendező megszab?
A színmű író, akinek a darabját a rendező úgy forgatja ki, ahogy akarja és ezért még jogdíjat is akar?
A rendező aki azt a darabot rendezheti, melyet politikai-művészeti okokból a színház vezetése engedélyez és a producer politikai-hatalmi-üzleti okokból hajlandó finanszírozni?
Vagy a színház NEM üzlet és a producer esetében a bevétel nem is játszik szerepet, csak a politika-hatalom okai?
A magyar kultúra sokszínűségéhez a színházi szakmának nincs köze, azt az egyszerű emberek mindennapjai szeretete és annak hagyományai teremtették.
Az hatvan év óta és ma előadott darabok nem a magyar kultúrából, magyar mindennapokból táplálkoznak.
Az előadások alapja az olasz, francia, német és amcsi színműírók saját országaik életét az ott előforduló konfliktusok bemutatása.
A kormányzat működési támogatását annak és arra adja amire akarja, ebbe NEM szólhat bele senki és NEM egyeztetés köteles.
Nem kell elvenni a színházakat, bérbe kell adni a társulatoknak, alakuljanak vállalkozásokká, lépjenek ki a művészet szabad piacára, tartsák el magukat előadásaik bevételeiből.
Akár azzal a feltétellel, hogy bér, költségtérítés a színházi vezetőknek csak a többi foglalkoztatott igénye kielégítése után fizethető.
A mecénások, mint korokon át, csak a nekik tetsző produkciókat támogassák.
De a kormány esetében elvárom, hogy ne támogasson az Alaptörvény értékeit, a nemzeti jelképeket, és az állami főméltóságokat sértő “művészeti” alkotásokat.
Elvárom:
A kormány NE nyújtson általános felhasználhatóságú működési támogatást.
A kormány kizárólag projekt támogatást biztosítson az egyes színművek színpadra állításához, a próbák megkezdésétől bemutató előadásig terjedő időszakra és feladatokra, azok költségterve szerint.
Kizárólag a költségterv mindösszesen 51%-os mértékéig, költségnemenkénti bontásban és csak abban az esetben ha bemutatják a rendezőt, a szereposztást, a kellék-jelmez-díszlet tervet, szövegkönyvet, a fizetendő és megszerezni tervezett jogdíj költséget és bevételt, valamint a várható jegybevételt.
És kérje vissza a jegybevétel 0.2-15%-át, valamint a költségtervben be nem mutatott jogdíj jogosultságot.
Klárika
2019-12-09 @ 01:00
M: „Artistó írásában a színház meg valami dekadens libsi huncutság.”
A : „Annak bemutatása, hogy miképpen lett történelmileg ez az alapvetően népszórakoztatásra rendelt iparág a világmegváltás és a libsizmus terepe, meghaladja ezen iromány kereteit.”
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Klárika
2019-12-09 @ 01:17
„Ez az Artistó megint jó alaposan téved.”
Aristo, aki mindegyre és egyfolytában is téved!! Az mi matekosan azt adja ki, hogy következetes a véleményalkotási módusza, jobban bánik a nagy igazságokkal is mint a Schiller féle zsenik, akik úgye, ök sem példák mindenki számára, helyesebben, a figuráik.
„A színház feladata egyszerűen az, hogy a bűnöket, hibákat, apró csalásokat, amiket a büntető törvénykönyv nem feltétlenül büntet, de mérgezik a társadalom életét, a deszkákon olyan jól láttassa, hogy az embereknek elmenjen tőlük a kedve. Másrészt felmutassa ezzel szemben a hiteles viselkedést. Ezt Schiller mondta, és igaza volt. Nyilván nem didaktikusan értette. Sajnos nem minden színész van ezzel tisztában, ez igaz. …….”
Nekem más a véleményem, pontosabban, egyáltalán nem tetszik ez a meglátás, hogy a színháznak a színésszel egyetemben, és egyszerüen az lenne a feladata, hogy ugyan nem didaktikusan, de azért ugyancsak neveljen. he he, akkor sohse mentem volna színházba. Amint és újabban, mind ritkábban teszem.
„Ez lenne a feladata, a jatarzis, a tisztítás, és számos szerző van (csak Moliere-t Shakespeare-t, és Wagnert említem), akik ha jól viszik színre őket, akkor teljesíteni is tudják.”
Szvsz egy müvészet sem, a müvészet alapjában véve nem erkölcscsösz. Sokan annak tartják de legyen szabad megmaradni a jatarzis mellett, a kötelezöen tisztító lelki-szellemi mosoda nélkül! Mivelhogy az már a nézön is múlik. A szerzö, a producer, a rendezö és a színész mellett az összelöadásba, a végeredménybe beletartozik az a megátalkodott vagy unatkozó vagy lelkendezö nézö is. És ö is mosogat, ha minden jól megy, sztem; vagy akkor lesz jó a teátrum. (aki, ne feledjük, hogy manapság, még fizet is.
(A „panem et circenses ” idején nem fizetett, az elöadás szellemisége azonban független volt? lehetett e?)
Namond
2019-12-09 @ 21:33
Ha így lenne, az helyes lenne, de a kormány gyáva.
Theo
2019-12-10 @ 00:12
Rakosiek akasztottak, te idiota.
Klárika
2019-12-10 @ 06:13
Theo megelözött pár órával, de ha már megírtam a hasonlót, ide teszem:
Namond olvtárs jót mond, de az és így, egyáltalán nem szokásos.
Bogyó olvtárs nem mond jót, de az és így nagymenö.
„A kormány arra használja Gothár ügyét, hogy felszámolja a színházak és a kultúrszféra maradék önállóságát. ”
Ha a kormánnyal szembeni önállóságnak a maradékát most számoljuk fel, akkor az azt jelenti, hogy ennek a kormánykritikus, müvészileg autonóm szellemü kultúrszférának a nagyrésze már „fel lett számolva”!! Csak szánalmas nyomokban, ha, még létezik???
Más szavakkal kifejezve, alig találkozunk mással a színházakban, a müvészet piacán, az ovódák s az iskolák kulturális nevelésében mint vastagon csöpögö magyar nemzeti kulturális hagyományokkal. Nem lehet érettségizni ha nem a Szózat teljes szövegével kezdi a vizsgákon az aspiráns,…
Külföldi szerzök, filmek kimondottan ritkák,..
Vagyis nem sok fogalmuk van arról, hogy miknek ülnek fel, sokunknak.
„Pont ugyanolyan demagóg és manipulatív eszközökkel nyírják ki a művészi autonómiát, ahogy anno Rákosiék csináltál.”
Tehát van még valamelyes „müvészi autonómia” (ez az a valami, ami kimondottan kormány-, nemzet-, család- és egyebekellenes és EZÉRT NEM TETSZIK a kormánynak!??!), amelynek azonban most a Gothár kontóján vetnek véget! Hogyan? Mint Rákosiéknál!
Vagyis, demagóg manipulációval vesztegette e Rákosi a pártja napjait, egyben a saját idejét és türelmét is vagy egyenesen és érthetöen, hangosan felsorolta, hogy mi az ami nem kell! És az aki ez ellen vétett az nem ment, de vitték a börtönbe, oda beljebb ahonnan nem hallatszik ki a kiáltás…
Érdekes, hogy manapság annyi fertelmes kiáltás hangzik el, hallszik vagy olvasható, nem a börtönben hanem a tereken, a színházban, a parlamentben,
ült volna be Gothár, Jakab, Gyurcsótány vagy bogyó olvtárs a Rákosi székébe,…
Namond
2019-12-10 @ 22:17
Klárika, drága.
Kifejtené, mit jelent ez; „Namond olvtárs jót mond, de az és így, egyáltalán nem szokásos.”?
Tájékoztatom, kommentelők egyikeként, társaként írok mint mindenki más.
Klárika
2019-12-13 @ 13:10
Namond olvtárs (a kommentelök egyike) nem minösít, hanem ilyen kérdéseket fogalmaz meg, egyenesen a téma s annak lényegébe vágóakat.
„Mi az hogy a kultúra függetlensége? Kitől független? ”
„Mi az, hogy független színház? ”
” Mit értünk a színházi szakma autonómiáján? ”
„Karácsony Gergő talán nem hatalmi pozícióból, politikai koncepciós okokból jelentette ki, hogy Dörner NEM lesz igazgató?
(pedig világos, hogy egy ilyen letiltás nem más mint egy „felelet”, minden komoly ok nélküli viszonzó visszavágás. egy újabb veszekedés alkalmával. S ha már sehogy nem akadt egy megmítúzott színésznö, akkor keresünk egy megfelelö takarítónöt. A lényeg a csata nem a színészképzés milyenje. Meg teljen is az idö az üres hülyeséggel…)
Továbbá, Namond olvtárs lehetséges megoldásokról ír, ügykezelésröl, egyáltalán foglalkozik az üggyel kapcsolatos aszpektusokkal, beleértve a kritikát is, egy blogon belüli hozzászólás keretében!!!
Szvsz ez a jó, mert így törödünk elsösorban és valójában az ügyekkel.
Miközben ez az eljárás igazából eléggé ritka dolog; józanul felmérni a lehetségest és a szükségest. tanulmányokat érdemelnének meg az ilyen ügyek, mint most is a színészet pénzügyi támogatásának módozatai. A színészet s a müvészet pénzügyi besorolásának kérdése a kapitalista rendszerre váltott kis ország kis gazdaságában, miközben óriási egyéb hiányokról panaszkodunk, mindegyre fizetésemelésekért tüntetünk,…
Még mindig vannak olyanok is szép számmal akik ún. „nyugati” körülmények után kiáltoznak („a bécsi kávézó”). Ha meg nincs azért egyenesen Orbánbasi a hibás, ök meg el-kivándorolnak.
Namond olvtárs pedig polgári józanságról árulkodó gondolatokat ír le. (az olvasójának meg az jut eszébe, hogy mi van akkor, ha több a színház mint a kórház,..)
Valóban, nekem is sokszor az az érzésem, hogy a kormány nem mer valamihez hozzányúlni. Ki meri ezt így kimondani, miközben nagy fontosságú belpolitikai ügy! Meg azután nem is tudjuk az okát, amely többféle lehet
(Néha észrevesszük azt is, hogy a belpolitikát nem csak a kormány látszik intézni sem a totyak ellenzéke, hanem egya veszettséggel beoltott, exotikus kelléktárral kiállított, föleg fiatal és sajnos, de azt kell mondani, hogy külföldröl támogatott, ellenséges érzületü banda. Egy Banda vagy A Banda. De ezzel nem törödünk eléggé!!! és ha mégis akkor meg náciság lesz a dologból vagy európaellenesség.)
Bogyó olvtárs pedig (de nem ö az egyedüli) újra leírt két mondatot a szokásosan semmitmondók közül, amelyek segítségével megint megfélti ezt a vallássá átszervezett multipotenciális demokráciát. Ami miatt illik felháborodni.
Ha igaz ha nem szinte semmin nem segít, ha megint a nyakába varrunk egy pár nagymenö minösítést: demagóg, manipulatív, müvészi autonómia hiánya, autokrata populizmus megléte, éntölem lehetne akár gógdema is, ha nem ilyen önkormányzati választási eredményt hozott volna.
Aristo is és Namond olvtárs is felleltek és tettek egy nagyot: megneveztek egy vitára érdemes okot. Látván, hogy mi válhat belöle
„Bálványrombolás következik ugyanis.”
„Vagy a színház NEM üzlet és a producer esetében a bevétel nem is játszik szerepet, csak a politika-hatalom okai? ”
„Nem kell elvenni a színházakat, bérbe kell adni a társulatoknak, alakuljanak vállalkozásokká, lépjenek ki a művészet szabad piacára, tartsák el magukat előadásaik bevételeiből. ”
Hát nem az ésszerüség diktálta megközelítése a kérdéseknek?
Üdvözletem, kedves Namond!
megfejtő
2019-12-10 @ 14:06
Fidesz = MSZMP
Namond
2019-12-10 @ 22:10
Ne menjen fejőnőnek, nem szeretnék belegondolni mit fejtene le(meg), de ha megteszi csak saját fogyasztásra tegye.
Feles Elek
2019-12-11 @ 15:10
Aristo megint olyasmiről firkál, amiről lövés sincs. Éljen a dilettantizmus és a gerinchiány szövetsége!
Namond
2019-12-13 @ 12:25
Feles Elek
Eltűnődtem, miért van olyan sárgaság érzésem írását olvasva, láza nincs?
Önnek, „a dilettantizmus és a gerinchiány szövetsége” felvetésében bizonyára igaza van, hiszen „Aki látta ismeri, aki tapasztalta tudja, aki csinálta az érti is”.
Tisztelt Feles Leég, Ön bizonyára tudja, teszi, érti.