A liberálisok szerint a világ II.
44„Mert visszás volna, ha a kormányos könyörögne a hajósoknak, hogy hadd vezérelje őket, vagy a bölcsek kilincselnének a gazdagoknál;… Aligha fogsz mellé, ha az államok jelenlegi vezetőit hasonlítod ama hajósokhoz, és a tőlük mihasznáknak, locsogóknak, csillagjósoknak csúfolt kitűnőket az igazi kormányoshoz.”
Platón: Az állam
Azt mondja Szókratész – vagy a nevében Platón – hogy addig nem működik jól az állam, míg nem a legalkalmasabbak vezetik. Mire beszélgetőtársa, Adeimantosz megkérdezi, hogy lehet ez, hiszen a legalkalmasabbakat mindenki haszontalan fecsegőknek nevezi. Ekkor meséli Szókratész a példázatot a hajóról – ebből származik a fenti idézet – ahol mindenki, az utasok, az evezősök, akik nem értenek hozzá, belebeszélnek mindenbe, és nem hallgatnak az igazi kormányosra, aki neveltetése, tudása, tapasztalata okán ért is ahhoz, amiről beszél. Sőt. Fecsegőnek, csillagjósnak, egyébnek nevezik és elküldik a fenébe. Amíg ki nem tör a vihar.
A Trump-jelenség – és sok minden más ami nem tetszik – kapcsán a leggyakrabban elhangzó fogalom a populizmus. Mint a legtöbb libsik által használt fogalomnak, ennek sincs jól meghatározható, kőrülírható tartalma. Ezért imádják ezeket, segítségükkel naponta mondhatnak mást, miközben úgy néz ki, mintha ugyanazt mondanák, hiszen ugyanazokat a szavakat használják.
Nagyjából mégis úgy definiálhatnánk, hogy populista mindenki, aki nekünk nem tetszik.
Régebben is volt efféle problémája a haladásnak, csak akkoriban a populistára egy sokkal költőibb kifejezést használtak, úgy mondták: a tömegek uszályába került.
Az a haladó gondolat, miszerint a népnek lehetőséget kell adni a beleszólásra az ország ügyeibe, a francia forradalom vívmánya volt. Ahogyan egy derék francia reakciós mondotta: a nép az egyik kezébe kapott egy szavazócédulát, a másikba pedig egy puskát. Lehetővé vált, hogy egy-nyolcmilliomod részben – ennyi választópolgár volt akkoriban Franciaországban – befolyásolja a haza sorsát és egyúttal az is, hogy az általános hadkötelezettség bevezetésével, meg is haljon ezért a hazáért.
Nem biztos, hogy jó üzletet csináltak.
A választójogot, ahogyan mondták, már akkoriban is valamiféle „igazságosság” nevében követelték, holott a helyzet egyszerűen az volt, hogy kicsavarták az egyház és a király kezéből a hatalmat és sajátjukba vették; ehhez pedig, mint nyers erőre, szükség volt az alsóbb néposztályokra is.
A későbbiekben is, mindannyiszor mikor kiterjesztették a választójogot, ugyanerre az „igazságosságra” hivatkoztak, holott mindannyiszor az az egyszerű számítás állt a háttérben, hogy a kedvezményezettek majd – hálából – rájuk fognak szavazni. Néhány holdkóros, skribler, fantasztán kívül mindenki számára nyilvánvaló, hogy a demokrácia bizonyos társadalmi csoportok pontosan ugyanolyan hatalomgyakorlási módja, mint bármelyik másik.
Csakhogy – mint az a nagy társadalmi változások során gyakori – képtelenek voltak előre látni a következményeket. Pedig bizony voltak kétségek. Az egyik idoljuk, Montesquieu is figyelmeztetett: a demokráciához szükségesek a legerényesebb polgárok. Az rejtély, miből gondolták, hogy a kor francia parasztjai és városi csőcseléke a legerényesebb. Mert hát nem volt az. Sőt. Már akkor is és most is élő igazság volt, mely szerint azért célszerű tengerparton lakni, mert akkor csak három oldalról vesznek körül hülyék bennünket.
A nép azonban – melynek tetszéséért küzdött mindenki – öntudatra ébredt. Annyiszor szóltak a „bölcsességéhez”, méltatták „ösztönös felismeréseit”, hogy lassan elhitte: vannak neki olyanok. Így aztán önként és dalolva ment meghalni értelmetlen háborúkba, mert elhitették vele, hogy ő akarta. Önként és dalolva vállalta az elfogadhatatlan, életidegen indusztriális-városi életet, mert elhitte: az jó neki. Csakhogy a hazugságok rövid életűek. Sokan azt hiszik, ha egy hazugságról kiderül, hogy hazugság, akkor automatikusan napfényre kerül az igazság is.
Pedig sajnos a valóság az, hogy a legtöbbször csak egy másik hazugsággal helyettesítik őket.
A populizmussal kapcsolatban szokták emlegetni, hogy a közösségi média megjelenése micsoda előrelépés – bármerre legyen is az a bizonyos „előre”. Szerintem pedig nem más, mint éppenséggel visszalépés az eredeti állapothoz. Az eredeti állapot ugyanis az volt, hogy a nép kiment a piacra, vagy a népgyűlésbe és ott súlyos hülyeségeket mondtak egymásnak. Olyanokat, amiket a szomszédjuktól, a jósnőtől vagy más mértékadó személyiségtől hallottak, esetleg maguktól találtak ki. Ezt azután a kémek, besúgók jelentették a hatalmasoknak, akik ennek alapján próbálták kitalálni mit hazudjanak, vagy csináljanak.
A kommunikáció tulajdonképpen mindenirányú volt. Az igazi változást az hozta, mikor kialakult az értelmiség és ezzel párhuzamosan sajtó, a rádió, a televízió és egyirányúvá váltak az üzenetek: felűről lefelé. A 19-20. század disztópiái, mint az 1984, pontosan erre mutattak rá, illetve ennek veszélyeire hívták fel a figyelmet. A közösségi média ennek vetett véget. Újra mindenkinek módja van a saját ostobaságait közkincsé tenni, a hülyeség ismét skalármennyiséggé vált. Nincs iránya. Demokratikus. Neki is álltak cenzúrázni, de szerintem késő már.
A tömegdemokrácia, amiben a haladók kénye szerint élünk, toto genere, populista. Mi más lehetne. Mindenféle hülyeségre magát a poplust, a népet kell rávenni. A népet, akinek kezébe, egy különösen szerencsétlen pillanatban, maga a haladás helyezte a dolgok feletti döntés lehetőségét.
A nép pedig – mint a valóságshow-ban – gyakran a leghülyébbel szimpatizál.
Bizonyára magára ismer benne. Én magam – mivel nem szűnők meg a világ jobbításán agyalni – már többször javasoltam, hogy az egy ember, egy szavazat elve alapján, aki a valóságshow-ban, tehetségkutatón, egyebeken szavazott, az már ne szavazhasson az országgyűlési választásokon. De hát beszélhetek én.
Most aztán telesírják a kispárnát, hogy a mindenki – tehát senki – által kormányzott hajó nem az általuk jónak vélt irányba halad. Pedig az sem biztos, hogy ez baj. Mert, bizony barátaim, a társadalom a tengeren hányódó csónak. Nem megy sehová, nincsenek útvonalak, célok, kikötők, melyeket a haladók képzelnek. Nem várnak távoli szigetek, selymes, szikrázó homokkal, barátságos bennszülöttekkel, ahol majd megpihenhetnénk és állati magafeledettséggel mulatnánk napjainkat.
Az azonban, hogy nem megyünk sehová, nem azt jelenti, hogy nem kell evezni, kormányozni és érteni a hajózáshoz. A tenger baljóslatú. Vannak veszélyes, alattomos zátonyok, hatalmas hullámok, sodró áramlatok. A hozzáértés az igazi, egyetlen, valódi célhoz lenne szükséges, ahhoz, hogy ne boruljunk fel, mert akkor sokan, többnyire az ártatlanok a vízbefúlnak és kegyetlen munkával kell visszafordítani a csónakot, hogy újra beleülhessünk. És kezdődjön minden előröl.
Kaktusz
2016-11-17 @ 16:50
Jó cikk és nagyon informatív 🙂
Kaktusz
2016-11-17 @ 16:50
Jó cikk és nagyon informatív 🙂 illetve lényegre törő 🙂
vektortér
2016-11-17 @ 16:52
Remek hasonlatok és még jobb ötletek! 🙂
muki
2016-11-17 @ 19:53
Nagyon hülye az a nép, amelyik nem a populistákra szavaz.
Kérdés? mikor lépett a színre a „haladó” értelmiség?
fecundus balbus
2016-11-17 @ 19:56
Koszonom a szerzo gondolatait!
Nalam a kovetkezoket generalta.
A kozossegi media (minden alkalommal megutkozom, amikor a hirekben erre hivatkoznak) velemenyem szerint egyaltalan nem helyettesiti a piacot, a szemelyes interakciot. Ez olyan, mint az internetes tarskereses. Nincsenek gesztusok, nincs mimika.
– Betukbol senkit nem lehet megismerni kisfiam – mondta az anyam, amikor egy ilyen forumon probaltam csajozni. Pszeudonimek moge bujt szerzok, alneven kommentalo olvasok. Itt nem kell vallalni a velemenyt, nem kell a masik szemebe nezni.
Eppen itt, az Aristo blogon irt korabban valaki tobb cikket is arrol, hogy mennyire fontosak a vezetoink csaladi vonatkozasai, tehat fontos, hogy honnan jottunk, kik is vagyunk valojaban. Szamomra ez a lenyeg! Ki is vagyok valojaban?
En a fenti iras szerzojetol elteroen ezen torom a fejem.
Szentimentalis gondolat? Igen az. Viszont barmennyire is fajo, donteseinket az erzelmeink befolyasoljak. Termeszetesen szeretem azt gondolni, hogy ezen mar felulemelkedtem, es tudatosan elem az eletem. A fraszt!
Nezzuk csak meg az Egyesult Allamokban (az amerikai kifejezest a del-amerikaiak kikerik maguknak) zajlo komediat. Egyik fel sem, a media meg foleg nem, az eszervekre, a jozan erdekekre apellalt, hanem az emberi erzesekre.
Jomagam rohogtem, amikor eloszor lattam Donald Trumpot.
– Ez egy idiota bohoc – gondoltam.
Aztan par honappal kesobb mar azon gondolkoztam, hogy rendelek egy sapkat, vagy polot a neten. Egyreszt azert, mert remennyel, megkonnyebbulessel toltott el az, hogy vegre ertem, mint feher emberert is szol valaki. (Europaban sem konnyu fehernek lenni, en viszont raadasul folyamatosan utazok, tehat otszaz meterrol latszik egy tomegben, hogy kivulallo vagyok.) Masreszt azert, mert Hillary Clinton allati unszimpatikus. Azt mar meg sem hallottam, hogy miket mondott.
Hogy ne maradjak arctalan – hiszen ezt probaltam kritizalni a fentiekben – , barki nyugodtan usse be a keresobe az itt is hasznalt fantazianevemet, es bosegesen olvashat rolam, nezegethet, hallgathat.
Maradok tisztelettel,
fb
Alex
2016-11-17 @ 22:50
Nos kérlek a személyes demokrácia egytucat főnél nagyobb közösségben nem működik. Az emberek nem ismerik egymást. Elhiszik a hordón álló közhelyes népszónokról, hogy zseni és megválasztják polgármesternek.
Tehát:
A demokrácia óhatatlanul oda vezet, hogy érdekcsoportok frontemberei viselik el, hogy ők a jelöltek egy bizonyos (elnöki, stb.) posztra és a kampány során céltáblák is. Amerikában a múlt héten még Hillary arcképével diszített csomagolásban óvszert árultak, hogy mindenki felhúzhassa a … Persze mint tudjuk Amerika az más téma, de mégis. A kampány a maga bornírtságával mutatta, hogy meddig tudnak lemenni a néphülyítők, és a végén csodálkoztak azon, hogy a 30-as IQ feletti emberek mégsem a fogpaszta csillogását, hanem a jelölt tényleges kvalítását nézték.
khm
2016-11-19 @ 18:50
Az az óvszerkezet valóban megvédett volna bármitől. (szerencsére nem kellett)
Ránézek a gumira,és betegre röhögöm Magam. 🙂
A rosszabb,hogy már a felhúzásánál adódnak lankadási problémák. (természetesen a klingonné miatt, s nem a vénülésem folytán… ) 🙂
de Angyalfoldy
2016-11-17 @ 20:57
Nem mindegy azért, hogy milyen a populus állapota. Itt van például Svájc. Vaud/Waadt kantonnak az áll a címerében: Liberté et Patrie (nem pedig Liberté, Égalité et Fraternité – ez utóbbinak szabadkőműves felhangja is van). Appenzell kantonban még ma is összegyűlnek a főtéren, népviseletben, (a férfiak karddal az oldalukon) és szavaznak a közös ügyekről. Gyakorlatilag nincs visszaélés a legtöbb háztartásban gondosan őrzött katonai gépkarabélyokkal és a szövetségi referandumokon is józanul döntenek. Amikor például egy baloldali párt azt a javaslatot bocsátotta szavazásra, adják el a nemzeti bank aranykészletét és osszák el a nép között, a Brünzli-nek csúfolt svájci nép nagy többséggel nemmel szavazott. Sokan nem is nagyon tudják, kik ülnek a szövetségi kormányban Bernben, mert majdnem mindegy. A jólét is számít, de nem lehet mindent azzal magyarázni – 100 évvel ezelőtt a hegyekben elég nagy nyomor volt.
vektortér
2016-11-17 @ 22:34
Svájc az európai államokban működő rendszer hibáiból él. Abból, hogy még maguk a liberálisok sem hiszik, hogy egyhamar megtérítik őket, inkább békén hagyják és emiatt rend van, ráadásul közelebb van, mint pl. Szingapúr.
de Angyalfoldy
2016-11-18 @ 09:32
Nem mindegy, milyen tartalmat adnak a liberalizmusnak. Többé-kevésbé elfogadhatóan működik, ha társadalmi és etikai téren tradíciókra támaszkodik, mint például a legutóbbi időkig Svájcban. A konzervatív, liberális és baloldali irányzatok közötti egyensűly azonban Svájcban is kezd felbomlani. Erre válasz a Blocher-féle mozgalom.
Az amerikai liberalizmusnak van egy konzervativ, jobboldali változata is. Lustaságból hadd idézzek: „Robert Kraynak szerint a konzervatív liberalizmus premodern forrásokból merít: a klasszikus filozófiából (erény, közjó, természetes jogok), a kereszténységből (természeti törvények, az emberi természet, az eredendő bűn), és a régi intézmények (római, vagy angolszász jog, a társasági törvények, társadalmi hierarchia). Ez a liberalizmusnak konzervatív alapot ad. Közelebb áll hozzá Platón, Arisztotelész, Szent Ágoston, Aquinói Szent Tamás, és Edmund Burke, mint Locke és Kant; szimpatizál a görög polisszal, a Római Köztársasággal, és a keresztény monarchiákkal.“
vektortér
2016-11-18 @ 12:00
Szép elméletek, definíciók és gondolatok, csak a gyakorlat más. A valóságban a liberalizmusnak köze sincs a hagyományos erényekhez, másra mondja, hogy közjó és tagadja az ember természetes jogait.
Erdő Géza
2016-11-17 @ 21:45
„azért célszerű tengerparton lakni, mert akkor csak három oldalról vesznek körül hülyék bennünket.”
Ez mára megdőlt. Jócskán be vagyunk kerítve.
Alex
2016-11-17 @ 22:56
„Régebben is volt efféle problémája a haladásnak, csak akkoriban a populistára egy sokkal költőibb kifejezést használtak, úgy mondták: a tömegek uszályába került.”
Amit itt most Aristo továris előadott az nem más, mint egy totális diktatura alatti „költői” kifejezés. Anno a klerikális, stb. jelzők mellett ezzel is megbélyegezték akit ki akartak csinálni. Anno még nem álltak meg az egzisztenciális kicsinálásnál, fizikailag likvidálták az „osztályellenséget”.
De nézzük. Most a megvadult liberáltak Trump meggyilkolásáról beszélnek.. Ez azt jelenti, hogy a liberalizmus méltó társa a barna majd vörös fasizmusnak!
muki
2016-11-18 @ 09:27
Megjelennek majd a liberális Feketeszázak, szivárványszínű lobogók alatt masírozva …
legyetek
2016-11-18 @ 07:03
Fontos írás!
100km
2016-11-18 @ 09:22
sztem meg létezik (matematikailag is bizonyítható) „kollektív bölcsesség”. abban egyetértek, hogy nem mindig jut uralomra és abban is, hogy az ilyen-olyan cenzus segíthet az utóbbit hatalomra juttatni, de akár honnan nézem még mindig a – sok bődületesen rossz közül – a legjobb megoldás a demokrácia.
ez az írás pont olyanra sikerült mint az eu menekültpolitikája. a kerítésépítés (demokrácia) hülyeség, de érdemi javaslat a megoldásra: SMAFU
ez most nem igazán tetszett.
de Angyalfoldy
2016-11-18 @ 10:43
A cenzus már egy elitista dolog, szemben a populizmussal. Igaz, az elit is kormányozhat populista eszközökkel (panem et circenses). Van láthatatlan cenzus is: amikor az elit stratégiai pozícióira: vagyonára, kapcsolati tőkéjére stb. alapozva a médián és a kultúrán keresztül manipulálja a hoi polloi-t.
Egy jó monarchia elvileg akár élhetőbb lehet, mint egy rossz demokrácia. A döntő a nép „minősége”, a tradíciók. Persze a monarchia minősége is számít, bár az tendenciájában olyan, mint amit a nép megérdemel.
Apropó liberalizmus, demokrácia/kerítésépítés: a liberalizmus klasszikus formája homogén, európai közösségekben alakult ki és nagyon jól megfért a nemzetállammal. Az európai ember individualista, egyúttal kooperatív stratégiát követő hagyományaira, tradícióira épült. Ezt denaturálta, térítette el egy ettől idegen irányzat.
Alex
2016-11-18 @ 15:45
Kollektív bölcsesség nincsen! Éppen olyan mint a szocializmusban hirdetett kollektív vezetés (igazgató+párttitkár+szb.titkár) és az egyszemélyi felelősség párosítása. Anno a mi igazgatónk a tyúkólba kívánta el jó hangosan a párttitkárt, hogy ne szóljon bele, ha majd úgyis neki kell a hátát tartani mindenért.
legyetek
2016-11-19 @ 09:56
Az egyszemélyi vezetés azért hatékonyabb, mert megspórolod a demokrácia tetemes költségeit. Sokkal kevesebb pénzből és sokkal gyorsabban születik meg a döntés. Nehéz időkben ez az ajánlott út. A nem nehéz időkben lehetne akár demokrácia is, ha az emberek hajlandók azt megfizetni.
A kockázatok: egyszemélyi vezetés esetén az, hogy a vezetési rátermettség+bölcsesség kombó ritka mint a fehér holló, ezért elég nagy az esély egy agresszív állat hatalomrakerülésének. Demokrácia esetén a probléma ez, hogy 2 hülye minősített többségben van 1 okossal szemben, és, mint közismert az ész eloszlása a populációban olyan, amilyen.
Ez van…, meg a bárányfelhők.
Bibó
2016-11-18 @ 09:46
Trump megválasztása baromi nagy öngól azoknak, akik a liberalizmust temetnék, hiszen ő a neoliberális elit egyik kulcsfigurája. A populista szólamok csak a felszín, Trumpot kizárólag az amerikai szabadpiaci érdekek érvényre juttatása érdekli és a profitmaximalizálás, ami pont ellentétes Orbánék államkapitalista, felülről vezérelt etatista modelljével.
bölcsuhu
2016-11-18 @ 11:58
Engedelmetekkel, akkor én egy félsziget végén szeretnék élni. Ott ugyanis csak egy hülye szomszéddal kellene számoljak. Egy kis szigeten meg eggyel sem….
Amúgy, ez is kiváló cikk….
khm
2016-11-19 @ 18:55
Olaszország déli vége megfelelő? 🙂
Matyko-X
2016-11-18 @ 19:48
Érdekes írás, komolyabbra hangolva. Az urak nem vették észre, hogy Aristo csónak hasonlata – ha és amennyire lehet – az bizony a valóság illúziók és más hasonló csalások nélküli leírása.
Nem részletes, de aki gondolkodni akar, nem ilyen-olyan frázisokat porolni, az megteheti.
A vélemények jó részt elmennek emellett az abszolút lényeges megállapítás mellett, s helyette olyan kaptafákat keresgélnek, mint a „megoldás” és más sületlenségek.
Pá rizs címerében nem véletlen szerepelt a „Fluctuat nec mergitur” …
Alex
2016-11-19 @ 01:06
A „kormányos nélküli hajó” már régóta benne van a köztudatban. De a hánykolódás és a káoszelmélet azon bukik meg, hogy valahol az emberek között eleve nincsen egyenlőség. Van aki vezető alkatnak születik és megragadja a kezdeményezést. Kormányos mindig akad, kapitány nincsen.
de Angyalfoldy
2016-11-19 @ 09:27
A lényeg a józan ész, nem az, hogy van-e a történelemnek iránya. (Nem árt persze a szerencse is.) Van olyan nép, amelyikbe kevesebb szorult és nagyon rosszul hajózik, plusz állandóan ölik egymást a fedélzeten. Ez a többség. De van olyan is – nem sok – amelyikbe több, és kapitány nélkül, referendum alapon önmagát kormányozva is egész jól lavírozik viharokban, sziklák között, plusz élelem is van – bis Gromoboj. Az is igaz, nagyon unalmas a hajón, ritkán élnek érdekes időket.
Matyko-X
2016-11-20 @ 09:24
Az „unalmasságot” illetően nem értek egyet jó uram: a hánykolódás mindig generál elég problémát! Mindkettő, úgymond, „be van építve” a „rendszerbe”.
A „kormányos” dolog meg egyszerűen technikai okok miatt szükséges. Aligha véletlen, hogy évezredek óta ilyen-olyan nevek alatt, de túlnyomóan mindig valamilyen egyszemélyes vezetéssel működtek királyságok, birodalmak, országok – akármik. Prakticizmus, amit nem szabad lebecsülni! Az anarchikus „szervezetek” ritkán éltek túl 1-2 évtizedet. Ha egyáltalán.
Matyko-X
2016-11-20 @ 09:16
A „kormányos” nem lényegtelen szereplő, világos. Azonban a praktikus része a dolognak a tengerészeken is múlik: tudják-e, miről szól a történet?? Vagy azt hiszik, egy-két slampos gondolattal és ideológiával „fölvértezve” majd egyértelmű irányt és értelmet, netán nihilusta „célokat”, divatokat követve a kihajigált kormányosoknál jobb az, ami az épp aktuálisnak mondottak képviselnek?
Itt ugye szépen bejön – és igazolódik – de Angyalfoldy jogos észrevétele a „nép” minőségét és gondolkodásának színvonalát illetően. Akár józan észnek is nevezhetjük – mennyiben érvényesül, milyen többséggel, s.í.t.
napvilág
2016-11-19 @ 00:55
Párizs éppen hogy ellenpélda a bölcs kormányzásra, amiről franciák amúgy sem túl híresek. Oroszlánrészük van az európai ember zátonyra futásában. Körül kell nézni némelyik párizsi kerületben, elővárosban: már víz alatt vannak.
napvilág
2016-11-19 @ 17:17
A Központi Hatalmak már az első világháborúban meg voltak botránkozva, hogy a franciák gyarmati csapatokat (pl. szenegáli, algériai, marokkói lövészeket) vetettek be az európai hadszintéren, majd a megszállt övezetekben, amivel „elárulták Európát”. Igaz, Franco később követte a példát, marokkói csapatokkal („regulares”) szállt partra Spanyolországban a köztársaságiak elleni hadjáratban.
Matyko-X
2016-11-20 @ 09:30
Félre tetszik érteni az egészet. Ez nem aktuálpolitikai kérdés. Amikor Párizs jelmondata megszületett, akkor Európa egyik virágzó szellemi központja, kiváló skolasztikusok otthona volt. Ugyancsak, hogy a Francia Királyság süllyedése a XVIII. sz.-tól elsősorban a „fölhomályosodás” keltette magabiztos, ámde buta szellemiséggel, az általa keltett fizikai és szellemi terrorral együtt vezetett oda, ahol most tartanak. Nagy nagy kérdés, hogy jövőre lesz-e képesség még bennük, hogy újra saját kezükbe vegyék sorsukat.
napvilág
2016-11-20 @ 12:50
A kormányzás bölcsességéről van szó. A franciák jobban tették volna, ha inkább a világtengereken serénykednek, minthogy a kontinensen expanzív „Drang nach Osten” politikát folytatnak, sok évszázados európai belháborút folytatva szövetségben a török szultánnal, majd az oroszokkal. Már Esztergomot is francia tüzérség segítségével vették be a muzulmánok.
Matyko-X
2016-11-20 @ 16:39
Ja, kormányzásról van szó. Aristonál. Talán nem voltam elég világos abban, hogy az a kor, amiből Párizs jelmondata származik, az nem a jelenkor Párizsa. Hanem a XII-XIV. sz. A jelmondat ettől függetlenül általános érvényű, nem Párizs a lényeg, hanem a történelmi helyzetek azonossága. Hogy a francok a jelenkorban hogy s mint jönnek ki, kijönnek – e a mostani hánykolódásból, vagy elsüllyednek? Pár év vagy évtized múlva meglátjuk. Ha megérjük.
Amúgy a franc politika iránya és lépései – ahogy Henrik mondta: „megér egy misét”. Kétségkívül érdekes felvetés Öntől, de inkább hagynám most.
de Angyalfoldy
2016-11-19 @ 09:29
A lényeg a józan ész, nem az, hogy van-e a történelemnek iránya. Van olyan nép – nem sok – amelyik kapitány nélkül, referendum alapon önmagát kormányozva is egész jól lavírozik viharokban, sziklák között, plusz élelem is van – bis Gromoboj. Az is igaz, nagyon unalmas a hajón, ritkán élnek érdekes időket.
Matyko-X
2016-11-20 @ 09:36
Ismét csak azt tudom ismételni, hogy az unalmasság teória nem igaz. Úgyszintén, hogy a történelemnek van-e iránya?? Utóbbi egy abszolút megoldatlan, és egyáltalán nem triviális ügy.
Az irányítás emberi kézbe vétele eddig semmi jó megoldást nem hozott, és rövid távon semmi se látszik, ami esetleg hozna.
A XVIII. sz. óta kipróbált összes „izmus” (ideértve az épp bedöglő „liberáldemokratizmust” is!) pár évtized után csikorogva bedőlt! Ha valaki tud kivételt, ne legyen szűkkeblű. és ossza meg velünk!
Exe Géza
2016-11-19 @ 11:19
A liberálisok (jakobinusok) viszonylag hamar rájöttek, hogy hogyan lehet az amúgy nehezen kezelhető népet kordában tartani. Nem véletlen, hogy számukra mindig kiemelt célterület a sajtó, a kultúra és az oktatás. Már Marie Antoinette és a királyi család diszkreditálására is a korabeli szamizdat sajtót vetették be – teljes sikerrel.
Trump győzelmében viszont pont az az érdekes, hogy a Trump ellen totális háborút vívó sajtó totális csődöt mondott. Tehát – hál’Istennek – van az a szituáció, amikor a zsoldos sajtó sem működik.
És ezektől a jelenségektől teljesen függetlenül marad a nagy kérdés: tömegdemokrácia vagy elit demokrácia legyen. (Mert ha jól értem, harmadik lehetőség nincs.) Ma már liberálisaink (jakobinusaink) – látva, hogy korábbi eszközeik egyre rosszabb hatásfokkal működnek – szívesen visszatérnének az elit demokráciájához. Konkrétan ott tartunk, hogy ezt ma már egyre nyíltabban kommunikálják is. De ezt a szellemet pusztán politikai eszközökkel nem lehet visszagyömöszölni a palackba. És még erőszakkal is csak ideig óráig lehet (ld. a kommunista kísérleteteket). Szóval akkor mi legyen? A tömegdemokrácia jó eséllyel hülyeségeket csinál. Az elitista demokrácia viszont szintén csak olyan minőségű, mint akik gyakorolják. Ha egy hülye, kontraszelektált elit gyakorolja, akkor az is hülyeségeket csinál (ld. a muszlimok tömeges, ellenőrizetlen beengedése Európába). Ha ez az „elit” immár hallani sem akar arról, hogy ő felelősséggel tartozik azokért, akik hatalmat adtak a kezébe, ha elárulja a tömegeket, felrúgja a társadalmi szerződést, a közcél helyére az öncélt állítja, akkor az egész demokrácia az értelmét veszti. És ennél, egy hülye, kontraszelektált elit diktatúrájánál, valóban jobb még a felvilágosult abszolutizmus is.
ampr40
2016-11-19 @ 20:01
Tóta w. évekkel ezelőtt leírta, hogy aki valóságshowban szavaz, az ne szavazhasdon a parlamenti választásokon. Örülök, hogy zsidórühellő szerzőtől is olvashattam a gondolatot.
Ami zavar, hogy a fent említett szerző korai munkáihoz hasonló nívós, szórakoztató cikket a magát baloldalinak és liberálisnak nevező oldalakon elvétve lehet olvasni.
Komoly fejtörést és meghasonlást okoz, hogy nemes, jeles, keresztény, konzervativ gondolkodók gondolataival kell nagyobbrészt egyetértenem, tanulatlan, proli -,és zsidó gyökerű balosként. Valami ilyet érezhetett az a kevés számù amerikai, akik miatt mégis (hálaistennek) Trump nyert.
vektortér
2016-11-20 @ 01:46
Ugyan, mondja már meg, mire alapozza, hogy antiszemita a szerző? Mert nem egyezik az értékrendje, csak mert Maga azt mondja?
ampr40
2016-11-20 @ 07:47
Nem antiszemitát írtam. A szerző libsizik, sorosozik, tehát szerintem rühelli a zsidókat. Nem gondolom, hogy tapsolna fasizmusnak, nácizmusnak, istenments fizikai erőszaknak.
Tiszteletemnek és a blog olvasásának nem feltétele, hogy szeresse a zsidókat.
Matyko-X
2016-11-20 @ 09:48
Kedvesem, Maga összetéveszti az ántisemitizmust (AKA zsidórühellő) azzal, hogy egyes, joggal bírálható alakokat és irányzatokat „zsidónak” vél vagy nevez!
A vélelem (már miért lenne minden, magát „libsinek” tartó kis faszista zsidó??) külön is problémás, ahogy az is, hogy a fenti rassz emlegetése egy faj általános megbélyegzése lenne. Nem, ez egy magatartás, fölfogás és gondolkodás-mód címkézése. Megengedem, nem a legjobb, még akkor sem, ha nem egész alaptalan …
Amúgy egyes rasszok szeretete érdekes kérdés, ugye nyilván egyetért azzal, hogy az ilyesmi kölcsönösséget feltételezne?
vektortér
2016-11-20 @ 12:27
Ezek szerint bárki, aki azon a véleményen van, hogy Maga egy fogalomzavarral küszködő, provokátor, akkor ugyebár automatikusan „zsidórühellő”, mert Maga véletlenül pont zsidónak érzi magát? Mégis kinek képzeli magát? Aki elpanaszolja, hogy zsidó balos létére kell lealacsonyodnia addig, hogy még „zsidórühellők”-kel, neadjisten a lesajnált kerkó értékrendet képviselőkkel is egyet kell értsen, az milyen alapon bélyegez meg másokat?
ampr40
2016-11-20 @ 13:56
Hogy szándékolt e a félreértés, vagy Maga a provokátor, nem tudhatom.
A sajnálatom tárgya nem Aristo, hanem a tény, hogy ilyen színvonalú újságírás elvétve található a „bal” oldalon.
A minősítését nem fogadom el, de nem azért, mert zsidó vagyok, hanem mert nem vagyok provokátor.
A fogalomzavarral küszködőt elfogadom, nem vagyok tanult ember. Van egyfajta értékrendem, amihez (sajnos) közelebb áll a jobbnak nevezett oldal, mint a bal (nak nevezett).
Matyko-X: igen, nyilván egyetértek, akár a szeresd felebarátod (jézus, hillel az öreg) nevében, akár az általam „viseld el a másikat, ő is ember, ő is elvisel” tolerancia nevében.
Matyko-X
2016-11-20 @ 15:42
ampr40: Ó, az egyetértés. Itt csak azt jelenti, hogy Ön és én egyetértünk valamiben. De, attól kezdve, hogy egy harmadik, negyedik, s.í.t. szereplő belép(het), a dolog még a kölcsönös bizalommal (az,a ma már a sokat nem emlegetett „bízó hit” fogalom) is bonyolódik. Az őszinteségről, szavak és tettek összhangjáról már ne is beszéljünk … arról se, hogy szeressük, szeressük-e egyáltalán, aki bennünket gyűlöl, okkal vagy oktalan? Aki nem akar elviselni se így, de esetleg amúgy se?
Vannak persze kész sablonok, de valahogy azok se tűnnek igazinak. Nekem, legalábbis.
lubos
2016-11-25 @ 08:59
Aki nem szereti a liberális demokráciát, miért nem költözik olyan diktatúrába, mint Kína vagy Észak-Korea?
algohun
2016-11-28 @ 03:38
Ortega y Gasset
la revolte de las masas etc