A felszabadító művészetről – bagatellek 2
16„Témát, Természet! Témát adj, amely
álommal bűvöl el.”Keats : Óda Fannyhoz
Többnyire tartom magam a jó Tristan Tzara kijelentéséhez, mely szerint: „A művészeti kritika vagy káros, vagy haszontalan.” – de most, hogy tudomásomra jutott a hír, miszerint a Soros-istálló egyik ismert versenyzője, a TASZ aukciót szervezett az Emberi jogok világnapján, december 10-én, a Gödör 2.0-ban, most előtört belőlem a műítész.
Először is tartozom egy vallomással: fogalmam sem volt ezidáig, hogy dec. 10-én van az Emberi jogok világnapja. Mi több, azt sem tudtam, hogy van efféle világnap. Persze sejthettem volna, hiszen miért pont ennek ne lenne világnapja, mikor mindennek van, a transznemű tarisznyarákoktól a kidobott húsvéti nyulakig. Sajnos az év – a Gergely-naptár szerint – csak 365 napból áll, így bizonyára rengeteg remek dolog van, amiről nem tudunk világnapot rendezni, helyhiány miatt. Kíváncsi vagyok, mire használjuk a szökőéveket? Ott ugye adódik egy plusz nap, vétek lenne kihasználatlanul hagyni. Mindegy, ezen nem agyalok, vannak sokkal kreatívabbak is nálam, majd ők.
Az esemény alkalmából árverést hirdettek. Kezembe került a jeles esemény katalógusa az árverésre bocsájtott műalkotásokról, és nem csak a kezembe került, át is lapoztam. Az első, összefoglaló benyomásom az volt, hogy ilyen az, mikor valaki selejtet álmodik. Miután mély szeretet érzek a nyájas olvasó iránt, nem várom el, hogy megnézze a műveket, inkább megpróbálom őket elmesélni. Ígérem kíméletes leszek és nem fogom minden egyes elemét bemutatni az aukciós tárgyaknak, de néhányat azért muszáj. Menjünk sorba.
Mottó: „Ami tegnap még természetes volt, és szabad, mint a levegő…holnapra talán illegálissá lesz a tiltás, az elnyomás, az elnémítás, az elferdítések miatt. Partizánokká kell válnunk, pedig csak szabadon szerettünk volna élni…”
A képen egy, leginkább Edvard Munch stílusában festett nő látható egy saláta alatt. Kétségtelen, hogy a saláta nehéz, főleg 40 ezerért, bár megjegyzem, a salátalevél partizánjellegét semmi sem támasztja alá. Ha lenne ilyen, akkor a mű mondandója is változna és „Nő a partizán alatt” címmel büszkélkedhetne. Hogy miért pont saláta? Lehetett volna helyette például prés, az olyan durva, (Vö: púpos gyerek a prés alatt) vagy a felcsúti stadion. Nincs válasz, bár tartok tőle, hogy reformkonyha jelleggel csak saláta volt otthon. A kompozícióból egyébként nekem fájón hiányzik egy hatalmas, TASZ feliratú nyúl, amely leeszi a salátát az áldozatról. Úgy lenne kerek.
Mottó: „A spakli és a reprodukált plakátdarabok kompozíciója azt üzenik, hogy nem szabad tétlennek maradnunk, ha szembekerülünk az embertelenséggel”
A gyűlöletkampány óta tudjuk, a spakli a proletariátus fegyvere, nem az utcakő, legalábbis mióta elterjedten aszfaltoznak. Az embertelenség ellen használt spakli nyilván az emberséges spakli, annyira, hogy a plakátot is csak helyi érzéstelenítéssel vakarja le. Miután az emlékezetes plakátletépési felszólítás lángszava végig zúgott az egész országban, összesen 85 plakátot téptek le, amint azt hírül adta a HVG. Ez igen. Látszik, hogy polgárháború van. A mű kikiáltási árért egyébként sok valódi spaklit lehet venni, de sajnos azzal dolgozni szoktak, ami a célközönség ismeretében valószínűtlen elfoglaltságnak tűnik.
Mottó: „Megkerestek a #Ligetvédők, akiket korábban már fotóztam, hogy fényképezzem le őket újra, ezúttal kicsit vagányabban. Ők azok, akik hónapok óta tiltakoznak a Városligetben, mert nem nyugszanak bele, hogy az építkezések miatt kivágjanak 6-800 fát a Városligetben”
Az emlegetett 6-800 fa nyilván művészi túlzás, nem az esőerdőt irtják. A képen a ligetet éppen pucéran védik, háttal a kamerának, mert szemből azért durva lett volna. Nekem a tíz vagány ligetvédőről Villon veretes műve jut eszembe:
„hol van rugalmas combom s merre voltak
a térdek és a karcsú, kis bokák,
és két dús csípőm, melyet úgy karoltak
a férfiak magukhoz, mint a rák?”
Sohasem értettem, hogy a haladó célokat – a Pussy Riot-tól a ligetvédőkig – miért kell pucéran védeni. Itt talán azt szimbolizálja ruhátlanság, hogy a fák is meztelenek. De azoknak legalább van kérge. Bár lehet, a módszer tényleg alkalmas a védelemre, amennyiben roppant riasztó. Egyik-másik ligetvédőt elnézve, azoktól egyből lefullad a láncfűrész. Talán az a megfejtés, hogy van úgy, hogy öregszik az ember és nem is szépen, ez pedig dühíti, amiért lefényképezteti magát, hogy a nézőnek se legyen jobb. Ha ez volta szándék akkor sikerült.
Mottó: „A hatalmi gépezetek, szeretik fenntartani a maguk bürokráciáját, mely képes elfedni a számukra kényes ügyeket. Az állam biciklijén az apró fogaskeréknyi szürke csinovnyik, szenvtelenül teker keresztül mindannyiunk ellopott álmain.”
A képen egy bicikliző csinovnyik látható, akinek csinovnyik jellegét a szövegen kívül semmi sem támasztja alá. A bicikli egy sajátos meghajtó szerkezettel van felszerelve, nyilván a művésznek nem volt érkezése megérteni és megfigyelni a pedál és a meghajtó fogaskerék szerkezeti összefüggését. Mindannyiunk ellopott álmait színes napernyők(?) ábrázolják, miközben átbicikliznek azokon. A biciklit négy darab gömb szerű képződmény is díszíti ismeretlen céllal. Talán a bürokrácia tökéletességét hivatottak megmutatni. Mindenesetre, aki 160 ezerért – vagy többért – megveszi, annak sok ideje lesz elgondolkodni rajta, hogy lehetett ilyen hülye.
A mű összeségében az egyenruhások által sanyargatott óvodások rajzaira emlékeztet, melyeket rendszerint a hatósági pszichológus csatol a vádirathoz. A kompozíció egyszerű – mondhatni primitív – pontosan, mint a művész fő műve, a „Vaskefe”, mely csendesen rozsdásodik valahol, méltó párjával, az időkerékkel együtt, mely azonnal elromolván, immár az alkalmatlan ostobaság végtelen idejét számolja csak. A képen egy katonasapkás embert látunk, kivont pisztollyal, abban a történelmi pillanatban, mikor éppen átlépi a saját árnyékát. Vajon mi/ki lehet? Önarckép? Homage a Rajk-papa? Aki addig osztogatta a kötelet, míg kapott egyet ő is. Mintegy véletlenül, bár megérdemelten. Nem tudjuk. Mindenesetre 90 ezret a hülyének is megér, illetve csak annak.
„A kerítés működik, menekültnek nyoma sincs, visszaállt a “régi rend”, a szép magyar táj tiszta.”
Valóban, nekem is hiányoznak a menekültek, nélkülük üres a táj. Sehol a szétdobált szemét és migráns gyerekek halmai. Lássuk be, unalmas így a dolog. Így azután művész mintegy távoli, az elveszett Paradicsomot idéző sejtelmességgel, bele is montíroz a képbe néhány migránst. Akik elmentek ugye és itt hagytak bennünket az alpári pusztában egyedül. Mindenesetre, akinek nincs otthon élő, vagy kitömött migránsa, annak jól jön. Emlékeztet a régi szép időkre.
Mottó: „Ritka pillanat, amikor épp egy bilincs jelképezi legjobban a szabadságot”
És tényleg. Valóban nagyon ritka az ilyen alkalom, annyira, hogy most sem jött el. Bár az efféle, karabinerrel rögzíthető hobbi-bilincs valóban a szabadság jelképe. Ugyanis akkor veszem le, amikor akarom. Valószínűleg az intim shopban vásárolták, a szado-mazo osztályon, 20%-os emberjogi kedvezménnyel.
Hát eddig tartottak a kiállítás képei. Arról nem szól a fáma, hogy mire költik a bevételt. De biztosan valami szép dologra. Vehetnek belőle például gumicsónak-javító ragasztót, vagy pár ezer szír útlevelet. Esetleg afgán guminőt csadorban. Karácsonyra szép ajándék és mindegyik úgy kell, mint egy falat kenyér.
Alex
2016-12-11 @ 15:42
” a Gergely-naptár szerint – csak 365 napból áll, így bizonyára rengeteg remek dolog van, amiről nem tudunk világnapot rendezni”
Ez tévedés! Van olyan naptári nap amelyre három „világnap” esik. A világnapnak nevezett agymenés nem 24 órás, hanem folyamatos…
Alex
2016-12-11 @ 15:48
Aristo Úr! A Ligetvédőket a Pussy Riottal nem szabad összekeverni. A Pussy Riot szuperdögös, és fotogén kurvákat alkalmaz!
Soós Ica
2016-12-11 @ 16:00
Egy-egy elrettentő példája a „mai művészetnek”. A magyarázó szöveg ezzel szemben tökéletes. Gratulálok!
medvefalvy
2016-12-11 @ 19:37
Amíg lószar van, veréb is. És fordítva.
Kösz a röhögésért.
nemaztmondták feri
2016-12-11 @ 19:47
az miért van hogy a bringa mindkét „pedálja” baloldalra került?
toboz
2016-12-11 @ 21:52
Gratulálok a felépüléséhez. A többi bagatell.
legyetek
2016-12-12 @ 09:13
Kedves Aristo! Lehet, hogy erre érdemes lenne reagálni:
http://os.mti.hu/hirek/122716/a_magyarorszagi_szulok_orszagos_egyesulete-mszoe_kozlemenye#utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201612
Most akkor az jön, hogy mindenki beperli az államot, mert hülye a
gyereke? [V.ö.: cigányok perlik az iskolát.]
vektortér
2016-12-12 @ 11:42
Amilyen a szülő, olyan a gyereke…(Latinul biztosan szebben hangzik.)
100km
2016-12-12 @ 11:38
a pucéros ligetvédős képhez: (azon túl, hogy nincs ott senki – semmi – amitől védeni kőne a ligetöt) csak nekem tűnik úgy, hogy a középső ujjukat mutogatják a … nemtom kinek?
ui: állítólag a középső ujj mutogatása az agincourti csatában kezdődött – melyben a franciák jeleztek az angol íjászoknak, hogy le lesz vágva a középső ujjuk, ha netán élve elkapják őket. ebből adódhat, hogy a ligetvédők erőszakkal fenyegetőznek – már amennyiben ismerik a történelmet. (ezt a verziót minnyá el is felejthetjük) a másik lehetőség, hogy sértegetnek, mint ahogy arra fent is utaltam.
arra gondolni sem merek, hogy a tasz-nak mutogatnak, vagy annak aki a tasznál vásárolja a mindennapi betevő „”művészettyét””. mert, hogy taszékon kívül – sztem – igen kevesen fogják látni.
ha netán nem a középső ujjukat mutogatják, akkor elb@szt@m 5 percet az életemből.
Alex
2016-12-12 @ 14:18
Katt rá a képre, és kinagyítani. Nos ez olyan, mint egy indián szertartás. Ezek itt a Nagy Fa szelleméhez imádkoznak. A közönségnek a ráncos valagukat és a fának a feltartott ujjukat mutatják.
Alex
2016-12-13 @ 02:15
Na végre! A moderátor ráébredt, hogy ebben a szövegben a világon semmi, de semmi sincs ami miatt oda kell írni, hogy „moderálásra vár”.
100km
2016-12-13 @ 10:13
kattingathatok én … kb. annyi hatása volt a képre mint a jeles operatőrhölgynek a a nagy fociedző bukására…
középső ujjukat mutatják a képnézegetőknek?
Alex
2016-12-13 @ 11:23
Firefox keresővel egér jobb gombbal kattint. A „kép megjelenítése” utána a képen látható nagyító jelzés…
Akkor az egész ablakot betölti a kép.
http://aristo.pestisracok.hu/wp-content/uploads/sites/3/2016/12/tasz03.jpg
Alex
2016-12-12 @ 16:09
Meglepő, de itt moderálás címen visszatartottak egy teljesen józan és korrekt hozzászólást. Mindössze három mondat és senkire nézve nem volt sértő. Csak az indiánokhoz hasonlítottam a Nagy Fa imádatára összegyűlteket.
Már ebben is politika van?
khm
2016-12-14 @ 16:07
A kenyér drágulása is politikai dolog.
Alex
2016-12-14 @ 16:47
Bocs. A kenyér az 100% politikai ügy! Ha nincsen kenyér az emberek éheznek. (Átvitt értelemben mondom a „kenyér” szót.) A művészet csak akkor politika, ha átpolitizálják. Mondjuk jön egy Zsdanov és megmondja, hogy a művésznek hogyan kell a haját megfésülnie. Ezekkel a képekkel is ez a baj.
Ja, a Charlie Hebdo? Az nem művészet, hanem vécépapír.