A lopakodó hülyeség I.
64„Utoljára villant föl benne a vén szarvasbika küzdelme, és fáradtan térdére ejtette fejét. Utóvégre nem mindegy? Vagy nem ez az élet törvénye?”
Jack London: Az élet törvénye
Szíves elnézését kérem a nyájas olvasónak, de némi erkölcstani elmélkedés következik. Jó lenne megkerülni, de sajnos nem lehet, mert a haladás hívei lépten-nyomon hivatkoznak mindenféle általuk „erkölcsinek”, vagy „morálisnak” nevezett kényszerekre, melyeket mi, megrögzött fasiszták, nem tartunk be, holott kéne.
A moralizálás apropóját egy Kapelner Zsolt nevezetű alak cikke adja, aki „Erkölcsi kötelességünk vegetáriánussá válni?” címmel tette közzé magvas gondolatait. A nevezettről megtudhatjuk, hogy „A szerző filozófus, a CEU PhD-hallgatója, kutatási területei a politikai filozófia, társadalomfilozófia és kritikai elmélet”, és itt akár abba is hagyhatnánk gondolatainak bemutatását, hiszen az önmeghatározásból is látható, hogy halmozottan hátrányos helyzetű emberrel van dolgunk. Csakhogy a cikke messze túlmutat önmagán, olyan területet érint, amely – szerintem – a közeljövő vitáinak egyre markánsabb témája lesz, és ezért nem célszerű azt kizárólag Kapelnertől hallanunk.
A kizárólag növényi eredetű táplálékok fogyasztása évezredes múltra tekint vissza. Legkorábbi írásos emlékei a Védákban jelennek meg, és alapvetően a lélekvándorlás gondolata inspirálja őket. Ha elfogyasztasz egy állatot akkor egy lelket is elfogyasztasz, aki előzőleg talán ember volt, ez pedig kannibalizmus, ami csúf szokás. Úgy vélték, hogy egyetlen tehén 330 millió istent és istennőt testesít meg, egy ilyen, istenekben dús tehén leölése, pedig 86 élettel visszavet a lélekvándorlásban, ami, lássuk be, nem kevés. (Hogy miért pont 330 milliót és miért ne lehetne pár istennel több vagy kevesebb, azt ne kérdezzék, valaki biztosan megszámolta és kész.) A nyugati kultúrkörben a 19. században jelent meg, bizonyára összefüggésben az indiai vallás és kultúra megismerésével.
Mára aztán divattá vált, és mint ilyen, vészes sebességgel terjed.
Korunk a kóbor és félig sem művelt bölcselők kora, így aztán van idő és ember, aki „mély” gondolati hátteret ad bármiféle divat számára. Így a kizárólag növényekkel táplálkozók is megtalálhatják a bölcseleti igazolást étkezési szokásaikhoz. Két irányból szokás elítélőleg megközelíteni a húsevés témáját.
Az első és Kapelner szerint a legfontosabb – mert összefügg egy másik divatos gondolatkörrel – a környezeti szempont. Mára az állattartás, egyesek szemében, az egyik legcsúnyább bűn lett, amit a bolygó ellen elkövethetünk. Az állatok ugyanis – Óh, irgalom anyja, ne hagyj el! – szén-dioxidot lélegeznek ki, valamint a kérődzők ehhez, tovább súlyosbítva a helyzetet, még metánt is böfögnek. Ezek ún. üvegházhatású gázok, és olyan meleg lesz tőlük, hogy mind megfővünk; már aki nem fullad a kiáradó tengerekbe. Ha nem ennénk állatokat, akkor nem is tartanánk őket, és minden gondunk megoldódna.
A helyzet azonban az, hogy a legtöbb szén-dioxidot, metánt és minden más, a környezetre káros csúfságot az ember állít elő. A környezetre legkedvezőbb megoldás az lenne, ha megállna a harmadik világ féktelen szaporodása. Ez esetben ugyanis – bónuszként – a meg nem születettek kedvéért állatokat sem kéne tartani. Érdekes módon a legelborultabb libsik sem gondolkodnak ezen a problémán. Ha az állatok számát csökkenteni akarjuk, vajon miért nem gondolkodunk ugyanezen az emberek esetében? Erre ugye azt szokták válaszolni, hogy „az ember az más”, és az efféle eljárások etikailag nem megengedhetőek. Ennek az állításnak a későbbiekben még szerepe lesz.
És most térjünk át a haladás kedvenc harci terepére, az erkölcsre és a morálra. „Aligha vitatható, hogy az állatok szenvedése számít erkölcsi szempontból, legalábbis valamennyire. Képzeljünk el egy embert, aki bezár egy macskát vagy kutyát egy szűk ketrecbe, ahol az képtelen megfordulni vagy leülni, egészségtelen táplálékot ad neki, esetleg levágja a farkát, végül megöli és megeszi.” – írja a CEU fényességes doktora. Mindenekelőtt szeretném felvilágosítani, hogy a háziállatainkat bizonyos teljesítmények érdekében tartjuk. Amint a kutyát és a macskát sem azért háziasítottuk, mert ez volt a hobbink, hanem hogy őrizzék a házat, a nyájat, illetve megszabadítsanak bennünket a rágcsálóktól.
Mármost a számunkra kedvező teljesítmény eléréséhez az állatok jóléte is elengedhetetlen.
A „szenvedő” állat teljesítménye, hozama rossz, ezért próbáljuk ezt a „szenvedést” minél inkább csökkenteni, az állattartás körülményeinek javításával. A rossz körülmények között tartott tyúk kevesebb tojást, a tehén kevesebb tejet ad. Az állattartás – bármennyire meglepi is ez a soha ilyet nem látott haladókat – egy szakma, melynek alapját az állatok igényeinek minél teljesebb ismerete és kielégítése adja.
Tudjuk azt is, hogy a természetközeli állattartás produktumai jobb minőségűek; ám jóval drágábbak is. Ez egyébként a növényi termékekre is igaz. Ennek oka az, hogy így, ugyanannyi munkával és befektetéssel, jóval kevesebb termék állítható elő.
Ettől függetlenül egy gazdag és csökkenő népesség számára ez járható út.
Európa például képes lenne önmagát ily módon táplálni, ám mi lenne azokkal az országokkal, ahol drasztikusan nő a népesség, és többek között a puszta fennmaradás is függ az európai élelmiszer importjától?
Ami a dolog etikai részét illeti, a ragadozót és áldozatát nem köti össze semmiféle erkölcsi kapocs, amint minket sem fűz ilyesmi az ebédünkhöz. Az oroszlán megfojtja zsákmányát, amely nyilván pokoli szenvedések között múlik ki, már csak azért is, mert közben a még élő áldozatot a többiek a művelet során már eszik. Akkor most az oroszlán erkölcstelen? A macska játszik az egérrel – amit az egér kibír röhögés nélkül –, akkor ő is brutális gyilkos? „Így szól a bárány: megtehetnék bármit, amit a sas művel, így enyém az érdem, hogy attól, amit a sas megtesz, megtartóztatom magam, méghozzá azért, hogy ő is hozzám hasonlóan cselekedjék … „ – írja Nietzsche.
Csakhogy a sas nem tud nem sas lenni.
Az erkölcs emberi találmány, így erkölcsi kötelék is csak emberek között lehetséges, a „ne ölj!” parancsa csak az emberekre vonatkozhat. (Mondjuk ezt sem tartják be.)
***
Folyt. köv.
Kispajtás
2019-05-06 @ 12:43
Örülök ennek a cikknek, erről többet kéne beszélni, mert ebben a meghülyült világban sajnos tényleg ez lesz a következő abszurditás. A jelenleg felnövekvő generáció, de már a mostani 20asokra is jellemző, hogy nem tudnak információt begyűjteni és rendszerezni, ennél fogva kész tényekként vesznek véleményeket. Ez oda vezet, hogy elhiszik, hogy az állat leölése és elfogyasztása etikai probléma. Ezzel és a környezetvédelem hülyeségeivel fűszerezve mossák az agyukat, hogy nem kell állatot tartani, mert: 1) növényi eredetű dolgokból is megkapjuk a szükséges élelmi anyagokat, pl: mandula tej, tofu stb. 2) a húst környezeti terhelés nélkül (persze akkor nagy hazugság, mint a napelemes áram környezeti terhelésének nem említése) laboratóriumban elő lehet állítani.
Állításom onnan jön, hogy a Microsoft néhány meggazdagodott és további pénzre ácsingózó vezetője több száz millió dollárral szállt be a laboratóriumi hústenyésztésbe. Ne gondoljuk, hogy jóemberkedésről van szó. Kő keményen a pénzről, profitról és hatalomról van szó. Pénzük van kifeljeszteni és megépíteni a laborokat, valamit pénzük és ‘fegyverük’ is van hirdetni az ‘új’ hitet (FB, Twitter, Instagram és egyéb online tartlamak)
csakafidesz
2019-05-07 @ 08:27
Húsmentes hús már a parizerben is van. Ráadásul egy csomó szemét is amitől rákot kaphat az ember.
Mátyás
2019-05-06 @ 13:16
Én azt nem értem, hogy a „3. világ” országaiban tapasztalható népességrobbanással miért nem akarnak valamit kezdeni? Miért neml lehet óvszert és fogamzásgátlót osztogatni, felvilágosítást tartani az emberiség fenntarthatóságáról? Miért nem ott terjesztik a szélsőliberális eszméiket, hiszen népességcsökkentő hatása a fejlett világban már bizonyított. És akkor nem kéne ekkora marhaságokkal 🙂 sem foglalkozni.
Magd@
2019-05-06 @ 14:24
Én ezt már 30 éve nem értem.
gyozo2018
2019-05-06 @ 16:14
Mert ők a biológiai fegyver a civilizáció megsemmisítéséhez.
csakafidesz
2019-05-06 @ 16:40
A húsevést engedik, de az emberhúsevés nemes szokását a harmadik világban is üldözik. Amig Afrikában békésen megvacsorálták a szomszédos törzs tagjait addig a demográfiai robbanás nem következett be. A fölös szaporulatot szószerint lenyelték.
Naprózsa
2019-05-06 @ 13:29
Igen, én is örülök ennek a felvetett témának. Szenvedő alanya lévén egy vegetárius rokon efféle hóbortjának, elsőkézből tudok keményen húsevő maradni.
Erősen kétlem, hogy pusztán növényekkel ember maradna a homo sapiens. Bár attól függően, hogy a tej, tojás, vagy zöldséglobbi fizeti a „tudósokat”, mutatnak ki tudományos eredményeket, de én inkább azoknak hiszek, hogy a gondolkodásunk alapanyaga a könnyen feldolgozható tápanyagként az állati fehérje, s mint ilyent nem nélkülönözheti a homo sapiens agya.
Az én vegám – az állatok leölésében nem leszek partner – elv alapján már akkor kilép az étkezőből, ha meglát a kezünkben egy csirkecombot. S tényleg megérzi, ha olaj helyett zsírt is csempészünk a közös vegakosztunkba.
De!
Eszeveszetten fogyasztja az összes tejterméket, és tojást kajál tojással. Vagyis ez is húsalapú vegaság. S nem is borult el az agya ellentétben a fél nyugat-Európával. Úgyhogy ezen az alapon akár ki is egyezhetünk.
Ami viszont dühítő az összes ilyen állatvédő nagy lelkekben, az a nagyzolós kioktatás. Mintha ők ezáltal valami különleges piedesztálra emelkednének. Pedig sok vegán épp az emberrel, mint egyik állatfajtával bánik a legkegyetlenebbül, úgyhogy nem a húsevő az emberiség tönkretevője, hanem pont azok, akik a ma már sokféle fogamzásgátló módszerrel emberi méltóságát megtartva a 3. világ szülőautomatává lealacsonyított nőit nem segítik ebből a körből kitörni.
Úgy ahogy Aristo is írja: a Föld pusztításában a legbűnösebbek a felelőtlen bamba osztódó tömegek, és azok, akik csak a fehér ember kipusztításában látják a megoldást. S ez a halmaz gyanúsan egybeesik a kefélőgépeket a világ fejlettebb régióiba beimportáló ál-környezetvédők halmazával. Akkor pedig itt nem is állatvédelemről van szó, hanem egészen mások a rejtett célok…
100km
2019-05-06 @ 14:25
nálunk vegán rokonok vannak
karácsonykor külön kell teríteni mert nem ülnek velünk egy asztalhoz … persze szigorúan csak rokoni alapon.
az egyik kényszer vegán, úgy szlapálja a kólát a többi sértődött tekintete közepette, hogy öröm nézni 🙂
meg van egy kisgyerek is, pár éves … szegényt mindenki sajnálja, az anyját kivéve. az is vegán. elkapott egy kiflicsücsköt azt is kiszedték a szájából… rossz volt nézni.
gyozo2018
2019-05-06 @ 16:17
Kisgyereket vegánságra kényszeríteni bűncselekmény.
csakafidesz
2019-05-06 @ 16:45
Vannak komoplyabb okai is a vegetáriánus étrendnek. Apámnak a 3. szívinfartus után az orvos azt mondta, hogy ne egyen zsírosat, ne egyen sok húst. Erre ő vega lett és elig győztünk neki ennivalót kitalálni. Én megértettem őt, mert a testvére is szívbetegségben halt meg. (Csak zárójelben, nekem is bajok vannak a ketyegővel, ez úgy látszik családi vonás. Nagyapm kivétel, őt a gyomorrák vitte el.)
emh
2019-05-06 @ 18:08
Apádnak zsírt és húst kellene ennie, meg zölddéget, és teljesen elvenni a szénhidrátot. Az orvos segghülye.
csakafidesz
2019-05-07 @ 08:31
Már meghalt szegény. Az orvosok ellenére sikerült 84 évig életben maradni. A hosszú élet titka egyes kórházak gondos elkerülése. Mivel nem akarok pereket a nyakamba, nem sorolom fel őket.
Magd@
2019-05-06 @ 14:30
?????!!!
kamcsatka
2019-05-06 @ 14:47
Ami viszont dühítő az összes ilyen állatvédő nagy lelkekben, az a nagyzolós kioktatás. Mintha ők ezáltal valami különleges piedesztálra emelkednének.”
hát ez bizony nagyon is igaz…nevetséges az egész. ráadásul olyan dühhel adják elő, hogy elképesztő.
Klárika
2019-05-06 @ 16:20
Ilyen is volt már (pl. bibliai idök), hogy az ortodox zsidó nem ül egy asztalhoz a kereszténnyel, valszeg az ortodox muszlim sem a másik kettövel.
Szintén erkölcsi meggondolásból. Azután meg, hogy gyözedelmeskedhessen a helyes erkölcs, erkölcsösen leölték egymást, erkölcsösen büntették egymást, erkölcsösen cenzúráztak, vagy erkölcsösen megvetették egymást.
Lassan oda tévelyegnek a gondolataim, hogy a szintén az erkölcsböl táplálkozó szabadság pontosan olyan eröszakos mint az erkölcs. Vagy a szabadságból táplálkozó erkölcs.
Miböl született meg az eröszak? Abból, hogy a mindenkor felfedezett újabb erkölcsöt hogyan kényszerítem rá a másik emberre. Ha más büntetö módszerrel nem ment/megy az elözö erkölcs kipusztítása, akkor megölöm annak a képviselöit.
Az erkölcs nevében.
Miután rájöttem, hogy a hatalmamat az általam kigondolt erkölcs követésenek a kieröszakolása fogja biztosítani. Korszerüen, uniós birodalmi nyelven, az értekek.
100km
2019-05-06 @ 14:17
múltkor a bbc szebb napokat is látott ismeretterjesztő adóján volt egy film a kacsákról. na, a kacsák a tóban csinálták amit a kacsák szoktak, míg nem egy szépséges fehér hattyú érkezett közéjük. testi adottságait kihasználva – lévén kétszer biztosan nagyobb volt mint a kacsák – rögvest neki is esett az egyik jószágnak. okot nem mondtak, vagy nem hallottam. elkapta a szerencsétlen gácsér nyakát és nyomta le a víz alá. szó szerint bele akarta fullasztani a tóba. a gácsér persze védekezett és addig-addig próbálkozott, amíg kiszabadult, vagy a hattyú kolléga meg nem unta a fullasztásos műveletet. (itt a cia jutot az eszembe, nem tudom miért)
erre a megszólal a narrátor, hogy aszongya: ” a kacsa így, meg úgy … de szerencsére elejét lehetett venni a végzetes támadásnak és a gyilkosságnak. így: a gyilkosságnak
lehet nemsokára ez is benne lesz a btk-ban a kacsaölés minősített eseteként
csakafidesz
2019-05-06 @ 16:51
Mi a gond? A természet ilyen. Az élőlények -ez ember talán kivétel- ösztönösen megölik a konkurrenciát, azokat amelyek az ő táplálékát elfogyasztanák. A baktérium se gondolkodik amikor felfalja a gazdatest sejtjeit. A természeti törzsek teljesen spontán módon ölik egymást, hogy a vadászterületükön csak ők vadásszanak.
100km
2019-05-07 @ 08:02
az a gond, hogy a kacsa nem tud bűncselekményt elkövetni.
csakafidesz
2019-05-07 @ 08:37
Miért lenne bűncselekmény, ha az oroszlán megeszi az antillopot? Az oroszlán azért eszik húst, mert neki is táplálkoznia kell. Az ember lusta vadászni, inkább az ólban, ketrecben tart állatot.
C.Dömötör
2019-05-06 @ 14:30
Együnk csak hideg ételt, annyi energiát spórolhatnánk, hogy még Greta is dörzsölné kis kezeit.
(Csak nehogy komolyan vegyék, ezek mindenre képesek.)
kamcsatka
2019-05-06 @ 14:43
a poszt alapvetően jó irányból látja a dolgokat, de egy két apróságot tennék hozzá, ha lehet.
„Legkorábbi írásos emlékei a Védákban jelennek meg, és alapvetően a lélekvándorlás gondolata inspirálja őket. Ha elfogyasztasz egy állatot akkor egy lelket is elfogyasztasz, aki előzőleg talán ember volt, ez pedig kannibalizmus, ami csúf szokás. ”
magam a védákban járatos nem vagyok, de alapvetően a lélekvándorlásban hívők nem ezért jelzik a húsevés prblémás voltát. egyszerűen a „nem ártás” útját járják. de nagyon primitív leegyszerűsítése ez a gondolat, és nem is igaz.
a vegetáriánus gőg létező, erőszakossága meg elképesztő…
először is minden élelemhez „szenvedés tapad”, legyen az maga az elfogyasztott állat szenvedése, DE a növény előállításánál is ölnek (rovarirtó stb.)
ha ezt belátjuk nem az a megoldás, hogy nem eszünk többé, hanem a tudati hozzáállásunk lesz más. mert a tettek esetében mindig a motiváció az igazán fontos. ha tudatosítjuk hogy MINDEN ételhez mennyi szenvedés tapad, akkor egy olyan hozzáállás lesz uralkodó a tudatunkban, ami nem magától értetődőnek veszi az ételt, amit megérdemel. hanem ajándéknak, amit a szenvedésben résztvevők iránti együttérzés nemesít meg.a buddhista vallásgyakorlók az ételt felajánlják étkezés előtt, hálát adnak annak akitől van, és megköszönik azoknak akiknek a szenvedésébe került, és hálát éreznek hogy egyáltalán van kaja. egyébként ez a keresztény imákban is visszaköszön, mármint az étkezés – egy magasabb cél érdekében történő felajánlása.
a macska hasonlítása a haszonállatokhoz egy baromság. vannak társállatok, kutya, ló, macska stb. Őket nem esszük meg, ilyen egyszerű. se olaszok (ló), se kinaiak (kutya és minden ami mozog) nem vagyunk. A magyar evett lovat, persze a nomád életformában simán, de az nem ugyanaz mint a mai helyzet…
egyébként a haszonállatokat az ember eteti, szállásolja, vigyázza, védi stb. ha szabadon élnének lehet hogy több szenvedésben lenne részük (de ez csak feltételezés). természetesen itt a PARASZTI valódi kultúra alapján tartott haszonállatokról beszélek, és nem a nagyipari állattartás néhány valóban kirívó példája mellet!
és még 1. Magyarország élen jár, és mindig is élen járt az élelmiszerhigénia, és az állatvédelem tekintetében. Messze jobban állunk miint pl. anglia (hogyan lehet hogy húsliszttel etettek kérődzőt???? – kerge marha kór), dánia, vagy hollandia (dioxinos tojás millió szám?)
gyozo2018
2019-05-06 @ 16:24
” buddhista vallásgyakorlók az ételt felajánlják étkezés előtt, hálát adnak annak akitől van”
Ez a keresztényeknél is alap. A neve asztali áldás.
De a mikor iszunk, akkor is: „Isten, Isten”-mondjuk, s kettőt koccintunk az
asztal lapjára a poharunk aljával.
„Is-TEN” szavunk szerint a benned és bennem lévőre is (TEN-magadban és TEN-magamban) iszunk áldást.
kamcsatka
2019-05-06 @ 17:26
hat persze. az asztali áldás teszi szentté az asztalt es ha álló délben (amikor a legtobb a fény aznap) osszejon a csalad, akkor az etkezes szakrálissá válik.
Vadmagyar
2019-05-06 @ 14:48
T. Aristo
Ez most gyengére sikeredett. Mindezt a forrás/téma rovására írom.
A táplálkozás, mint minden más emberi tevékenység, mértékkel és értékkel üdvös és csak úgy fenntartható.
Ha valaki növényi koszton kívánja fenntartani korlátos életét – ám tegye, de e megyőződésével embertársait ne terrorizálja.
csakafidesz
2019-05-07 @ 08:38
Te valahol összetéveszted Bicsérdi Bélát Aristoval!
Klárika
2019-05-06 @ 15:02
Egyelöre csak Bilicsi Tivadar megzenésített kétségeiröl:
„Apu! Hod med be, az a nad elefánt, az oroszlán barlangjába?
Apu hod med be, apu hod med be, ha meghívják teára?”
Klárika
2019-05-06 @ 15:29
Ici pici, ártalmatlan politikai engedmény?
„A nevezettről megtudhatjuk, hogy „A szerző filozófus, a CEU PhD-hallgatója, kutatási területei a politikai filozófia, társadalomfilozófia és kritikai elmélet”, és itt akár abba is hagyhatnánk gondolatainak bemutatását, hiszen az önmeghatározásból is látható, hogy halmozottan hátrányos helyzetű emberrel van dolgunk.”
És mit követelt annak idején -az idén, hogy megtürjék a Fideszt az uniós néppártban- Weber a magyar kormánytól?
Ha már mennie kell a világ egyik legnevezetesebb kioktató intezményének, maradjon Budapesten pontosan ez a szak:
Hogy ha már a CEU-nak mennie kell, de maradjon Budapesten pontosan ez a szak: „a politikai filozófia, társadalomfilozófia és kritikai elmélet”.
Merthogy ezen a területen lehet közép-keleti Európa fiatalságát s a szegényebb nyugatiakat végleg a neoballib ideológia egyetlen helyes útjára terelni. Csalétek hozzá Münchenböl származó financiális segítség és egyben, természetesen felügyelet is, hogy a dolgok a megkívánt módon fejlödnek.
Ki tudja, hogy ez kötelezöen szerzödésbe került, vagy még elkerülhetö? Másképp mehet a duma konzervatív értékekröl, ha a fiatalságot helyben fogják átnevelni! Akikböl a jövö nemzedék politikusai lesznek,…
gyozo2018
2019-05-06 @ 16:27
Az egész rakást ki kell takarítani az országból.
Nahát
2019-05-06 @ 15:52
Ezekkel a valószínűleg fizetett futóbolondokkal az a baj, hogy nem hajlandók megmaradni a saját bolondságukon belül, mindenáron ránk, egészséges emberekre is rá akarják kényszeríteni azt. A vegetáriánust nem elégíti ki, ha csupán ő táplálkozik kizárólag növényekkel, de más nem, a homoszexuálisnak nem elegendő, ha a többségi társadalom békében kíván élni vele, és nem bántja, de nem is követi, a saját nemüket nem találók nem örülnek, ha kakukkfűnek és gőzmozdonynak képzelhetik magukat, és nem zárják őket diliházba, nem, nem és nem, nekünk el is KELL hinnünk, hogy a puszta növényevés, a homoszexualitás, a genderkedés teljesen normális, egészséges életforma. Aki pedig nem hiszi el, hogy egy férfi nő stb., arra agresszív dühvel támadnak rá. Nem volna sokkal jobb, ha ezek az emberek elmennének napi 8-9 órában dolgozni? Mindjárt nem lenne idejük a társadalom folyamatos molesztálására.
gyozo2018
2019-05-06 @ 15:54
A liberálnyilasfasiszta torzszülöttek, miután Gender-módra ivartalanították az emberiség jó részét, Micsurint játszva génmódosított maszlagokkal
etetnék a maradék normálisakat.
gyozo2018
2019-05-06 @ 16:00
„Az állattartás – bármennyire meglepi is ez a soha ilyet nem látott haladókat – egy szakma”
A minap mondta egy tősgyökeres pösti gyerök a belvár mekiben, hogy aszongya:
-Anyaaaaa! A marhának is nejlonzacskóban van a mája, meg a zúzája?
Nézzük_magát_a_dolgot
2019-05-06 @ 17:25
Hát kedves Hozzászóló, ugyancsak kitetszik, hogy Kend is pesti gyerek. Ugyanis a legjobban kifigurázott „vidéki” se mond ö-t nyílt e hang helyett, az e-ö váltakozás kizárólag a zárt e esetén működhet. Vagyis pösti nem lehet, de gyerök igen. Vagy embör. De hát mondhatom én, az ordenáré pesti tájszóláson nevelkedettek talán nem is értik, mi az a kétféle e.
gyozo2018
2019-05-06 @ 16:08
Lorant Kele (fb)!
És a birkák, kecskék?
csakafidesz
2019-05-06 @ 16:36
„Európa például képes lenne önmagát ily módon táplálni, ám mi lenne azokkal az országokkal, ahol drasztikusan nő a népesség, és többek között a puszta fennmaradás is függ az európai élelmiszer importjától?”
A bio-élelmiszerekről van szó.
Nos: Szerintem térjünk rá a bióra, mert az egészséges, és ne táplájuk más földrészek lakosságát. Legyünk önzőek! Saját létünk és fajtánk fennmaradása érdekében legyünk önzőek. Éhenhalnak? Hát ne csináljanak több gyereket, mint ahányat el tudnak tartani a saját földjük terméséből! Tessék, hogy az nekik kevés? Ne a mi kontónkra szaporodjanak..
Klárika
2019-05-07 @ 01:14
Bio-élelmiszerrel el sem lehet látni sokmindenkit, hiszen az a legtermészetesbben nö. Magyarország el tudná látni magát valóban valós bio-élelmiszerrel (nemcsak bio-feliratossal), de ezzel már meg is tettük nagyjából.
Ha nagyon elfogja a jólelküség Orbánbasit, akkor elláthatná ajándékba, egy hónapig az isiászost; örömünkre, hgy eltünt a színröl.
Bolyai Ágnes
2019-05-06 @ 16:37
A vegetarianizmus lehet morális kötelesség (mármint azoknak, akik értik a morál fogalmát), de nekem elsősorban racionális érdek. A húsevés, azon kívül, hogy iszonyatos környezeti károkat okoz (széndioxid és metán-kibocsájtás, erődirtás, vízpazarlás, szennyvíz, gyógyszer-reztisztens zoonózisok) a fogyasztók egészségére is negatív hatással van. Régóta óta ismerjük a húshoz kapcsolódó betegségeket – skorbutot, a köszvényt, a kolitiszt, a szív és érrendszeri zavarokat, az elhízást, a szalmonellát, a botulizmust, a galandférgességet. De az utóbbi évtizedek tudományos kutatásai alapján azt is tudjuk, hogy a vörös és a feldolgozott húsok rendszeres fogyasztása daganatos betegségeket is okoznak. És a tömegtermelés itt sem a minőség és a biztonság irányába hat. Mivel minden esszenciális aminosav, vitamin és mikroelem beszerezhető növényi vagy etikus állati forrásból is (pl. termelői tej, tojás), szerintem aki ad az egészségére, kerüli a húsevést. Ez persze csak a személyes véleményem, akinek nem inge, ne vegye magára.
Beeble
2019-05-06 @ 22:59
Egyetlenegy dolgot kérdezek mindig azoktól, akik szerint a húsfogyasztás káros és környezetszennyező, és az elhagyása természetes: a mi éghajlatunkon hogyan oldanák meg télen a megfelelő tápanyagbevitelt (esszenciális aminosavak, vitaminok, fehérjék) importáru nélkül?
B6H9N3
2019-05-07 @ 13:14
Táplálékkiegészítőkről tetszett már hallani?
csakafidesz
2019-05-07 @ 08:48
Nyilván azért esznek húst, mert a galandféreg a testsúly megőrzése érdekében fontos nekik.
🙂
Klárika
2019-05-07 @ 13:28
Hát nem is az én ingem. Lehet hogy szerencsém van, emésztési és egyéb zavarokat eddig még csak a szomszédtól loptt sok éretlen szilva okozott valaha.
Azt sem tudom felfogni, hogy mi értelme van a mindenevö ember táplálkozásmódját s az élelmiszereket szépen betolni az erkölcs s az etika fiókjaiba? Személyes véleményem és fogalmaim szerint nem hogy használna, söt, demagógiát és hamis képzeteket szül.
A vörös hússokkal kapcsolatosan kikiáltott „daganatos betegségek okozása” nem felel meg a valóságnak és egyáltalán nem „tudományos”. Kommunikációs és talán szándékosan okozott, de teljes félreértés.
Nem a húsevés okozza a felsorolt „iszonyatos környezeti károkat” hanem a mértéktelen állattartás, a túl nagy csordák s a mesterséges állattartó üzemek.
A jól gondozott, kissebb egységben, rendben tartott állatok által kilehelt gázak csak annyit tesznek mint a többi élölényé. Azok nem hordozzák a galandférget, a szalmonellát. Skorbut is akkor áll elö, ha krónikus C-vitamin hiánya van a kétlábúnak, nem a húsevéstöl. És az összes felsorolt károk csakis a túlzottan, egyoldalúan meg a kétes eredetü élelmiszerek fogyasztása következtében állnak elö. Mozgáshiány kíséretében!!
Az „etikus” vaj meg tojás fogyasztása is ugyanazokkal a bajokkal járhat ha kizárólagos mértékben történik s amellett nem mozog a fogyasztójuk.. arról nem is beszélve hogy mitöl lesznek etikusak a tehenek s a tyúkok.
A vegetáriánus eszi a tejet, vajat, tojást. A vegán az aki nemcsak húst, hanem semmi olyast nem fogyaszt ami állattól származik vagy azokhoz valamilyen köze van.
Hús, vaj, tojás, a szalonna, tej, zsír, a sonka és kolbász (ajjajj!), sajtok, ikra és májpástétom, az ember mindenevö. Ide jöhetnek még a sör, bor s a pálinka, de a herbateák is ha sehogy nem viszki senki.
Inkább talán a cukrot lehetne közellenségnek kikiáltani, hiszen a ma embere nem annyi cukrot fogyaszt mint hiszi, hanem annál sokkal többet, mert az minden gyári készítményben benne van.
Sülysáp
2019-05-07 @ 15:58
Egyetértek, az erkölcs nem fontos. Együnk meg és használjunk ki minden erőforrást, amennyirre csak lehet. A következmények miatti aggódás a gyávák tulajdonsága. A győztesek a jelenben élnek, nem foglalkoznak olyan apróságokkal, mint a jövő és az állatok szenvedése.
Klárika
2019-05-07 @ 21:03
tango47 2019-05-07 @ 10:33 és Lopakodó hülyeség II. -Aristo Blogol
Kedves Sülysáp, vagy nem értette meg amit írtam vagy nem is akarta. Olvassa el, kérem ezt a két véleményt, találóbban nem is válaszolhattam volna. Csak azzal egészíteném ki, hogy a neoballibsi ideológia, ami nem enyém, többek között naponta bánik el elég aljas módon az erkölccsel s az etikával. Személyesen régebb lemondtam arról, hogy ezt a két fogalmat, szót használjam, mert olyan mezbe öltöztették öket aminek semmi közük nincs egyikükhöz sem. Szokás lett minösíthetetlen módon visszaélni velük. Igaza van, emiatt veszítenek a fontosságukból.
A Homo sapiens óta eszik az ember húst de csak most vették észre egyesek, hogy az állatok szenvednek. Azok akik nem gondolják végig, hogy miröl szól a vegán hisztéria pedig nem is az elsö és azok akiknek ha sikerül azt erkölcstelennek kikiáltani, akkor felépíthetnek még egy jövedelmezö ipart, a vegán koszt gyártását.
Erkölcsösen jó étvágyat kívánok hozzá.
csakafidesz
2019-05-08 @ 10:40
„Az állatok szenvednek”.. Nos anno kihajtottak tízmillió embert a frontra ahol lövészárkokban kakálni se nagyon tudtak, mosakodni végkép. Utána, ha meglőtték őket napig szenvedtek seblázban a higiénikus sárga földön fetrengve és csak utána haltak bele a sebfertőzésbe. Sokan a lövészárokban tifusz, stb. miatt haltak meg, ellenséges golyó sem kellett hozzá. (Az oroszok pedig agyonlőtték a hasmenéses bajtársaikat.)
Theo
2019-05-07 @ 23:53
Erdekes, meg mindig an aki ezt a felszines hulyeseget tolja.
A rakot az un. elemiszergyari kajak okozzak (sok mas mellett), amelyek tele vannak mesterseges anyagokkal, tartositokkal. Az ottani allatok pedig gyogyszerekkel. A hus maga nem art az embernek, csak ezek a husnak kinezo termekek. Ha ertelmesek lennenek, akkor a termeszetes kisgazdasagokat tamogatnak es a helyi piacokat.
Nekem a NEBIH is gyanus, csak az ilyen kisvallalkozasokat szivatjak, a multikhoz be sem mernek menni. Pedig pl.a fureszpor a kajaban (az eper iz alapja) sztem jobban art, mint egy fustolt hus, ami legalabb tenyleg kaja.
Zombi Papa
2019-05-06 @ 17:26
„A kapitalizmus a legjobb fogamzásgátló.”
olszal
2019-05-06 @ 17:53
Gratulálok Aristonak ezen írásához.
És nagyon várom a folytatást.
Míg olvastam ennek az emlegetett Kapelner nevezetű CEU bajnoknak a szerencsére nem részletezett téziseit, eszembe jutott, a már sokak által emlegetett fohász: Istenem, de nagy az állatkerted…ami nem lenne baj, csak ne lenne alacsony a kerítés.☺
Klárika
2019-05-07 @ 02:14
De a CEU célja pontosan az, hogy eltünjön a józan ész által ácsolt kerítés! Ök akarnak lenni a jövö kerítöi, minden eszetlen ocsmányságba belehajszolni és velük megkísérteni a halandót.
botocska
2019-05-06 @ 18:05
Az a gond, hogy baj van a növényekkel is, mert igaz, hogy nappal a fotoszintézis eredményeként oxigén lélegeznek ki, de éjjel (amikor senki nem „figyeli”) széndioxo-
dot termel, és itt kiegyenesedtek az agytekervényeim.
Old
2019-05-07 @ 03:07
Nem beszélve arról, hogy amikor a növényt megeszi egy állat vagy rovar, akkor a növényben lekötött szén az állatban oxidálódik, és az állat a szén-dioxidot kilélegzi. De ha nem is eszi meg semmi, akkor is el fog korhadni, és akkor is visszakerül a szén széndioxid formájában a levegőbe.
Klárika
2019-05-06 @ 18:18
A Klímaváltozás témája egyáltalán nem új. Az ún. álszakemberek s nem az igazi próféta, az idegbeteg Gréta, a mai napig sem tudtak megegyezni abban, hogy az az ember okozta, vagy visszatérö kozmikus jelenség.
Vegyük úgy, hogy ember okozta. Akkor azonban, s ha az ép észre apellálunk, a klimaváltozásnak egyetlen hatásos módszere az lenne, hogy holnaptól, legkésöbb egy hét múlva, megszünik a villamos áram mindenféle használata. A péntek napi iskolakerüléssel együtt.
A villamos áram s az energiafogyasztás maximális korlátozása nem kényelmes, el sem képzelhetö a mai nap. Csak az imádott globalizációs árukeresedelem s a fokhagya importja Kínából, micsoda energiafgyasztást okoz. Hiszen nálunk nem terem meg a fokhagyma; s ha a pirospaprika valahogy mégis, nagy nehezen, de a feldolgozása már csakis Ausztriában lehetséges; ahonnan aztán szállítani kel,.. Pénteken, iskolakerülés helyett nem lehetne ilyen témákról értekezni a zunió haladó országaiban?
De hogy ne álljon elö az ezirányú tétlenség látszata, másféle látszatokhoz folyamodnak a hatalmak. Klímakonferenciákon (maga a konferencia szervezése is nagy energiafogyasztással jár) megfogadják a céokettö X%-nak a csökkentését a következö, pl. 20 évre! Az mi több mint humbug, hiszen ha annyira veszélyeztetett a klíma mint mondják, akkor az ilyen fogadalom-procentecske/-tocska nemhogy célravezetö lenne, hanem egyenesen szélhámosság. Ha pedig Trump ezt nem akarja lenyelni, akkor ö a haladás legnagyobb ellensége.
De amerikai újítás a „Fracking” nevü energiahirdozó kitermelési mód, amely rendkívül veszélyesnek mutatkozik a talajvíz szennyezése meg a várható földbeomlás miatt.
Nem találtam még ki a helyes megoldást, de az ami folyik az pontosan olyan karakterü mint a hülyegyerekek kötöttsapkás pénteki iskolakerülése. És elhülyül a Béke-Nobel díj is Obama meg Grétinek köszönhetöen. Valójában az odaítélöknek köszönhetöen.
És akkor szabad a vásár a hamis erkölcsnek s, a szélhámosságnak. A vegánok által, az állatvilágbeli történések megemberiesítése által és így tovább.
A különbözö népességek pedig beláthatnák, hogy annyira szabályozzák a szaporodásukat, amennyit a helyi adottságok alapján el tudnak látni. Mely normálisan adott dolog volt, minden mesterséges szabályozás nélkül is amint azt a régebbi utazók látták és le is írták.
Arra, gondolom, hogy nincs szükség leírni, hogy mi lett az önszabályozó népességek sorsa. Mi magyarázza a jelenbeli életkörülményeiket, a migrációjukat.
Egyébként migráció mindig is volt, csakhogy akkor nem a célbavett területek öngyilkossága számított erkölcsösnek, hanem az az elleni védekezés.
csakafidesz
2019-05-07 @ 08:56
Klárika! A Teremtő csodásan megalkotta a Világot és az meg is őrizné az egyensúlyt, ha hagynák. Az Amazonas mentén az őserdők írtása százezer hektáros területen már komolyan befolyásolja a klimát. Azonkivül, ha leállnának az olyan kisérlettel, mint a HAARP, valamint belátnák, hogy napi húszezer légijárat ritkitja az ózonpajzsot nem a dezodor, nos akkor a Természet könnyen korrigálná a létező élőlények (háziállatok) széndioxid fogyasztását.
Schenkhyalfonz
2019-05-07 @ 10:17
Valóban, ráadásul Hannibál az ominózus hágón aligha tudna manapság átkelni az elefántjaival a hó miatt.
Szőke ciklon
2019-05-07 @ 09:36
Az ilyen és a hozzá hasonló, magukat kutatóknak álcázó nyomorékok, akik ilyen haszontalan elmélkedésekkel mulatják az időt, szellemi környezet szennyezésükkel több kárt okoznak az emberiségnek, mint az összes, metánt kiböfögő szarvasmarha. Gyanítom, hogy az MTA-nál is számtalan ilyen okostojás tevékenykedik és sivalkodik, amiért az állami támogatás ellenébe valami hasznos tevékenységet várnak el tőlük. Hány embernek kell reggel 5-kor felkelni, és nyolc-tíz órai munkájával megtermelni azt az adót, amiből ezeket a léhűtőket el lehet tartani! Egy fillért sem szabad adni nekik, menjenek a természetbe, fogyasszanak bogyókat, gyökereket, mi meg elleszünk valahogy nélkülük.
tango47
2019-05-07 @ 10:33
A táplálkozási szokásokat a környezet határozza meg. Nem véletlen, hogy Indiában van a legnagyobb hagyománya a vegetarianizmusnak, ahol a legkönnyebben megromló húsfélék helyett inkább a növényevést preferálták.
(Próbálta volna meg valaki az eszkimókat rábeszélni a növényevésre hal és fókahús helyett.)
Azután ezekhez a szokásokhoz az ember mindig legyártotta az ideológiát is.
Aztán manapság jönnek a CEU ideológusok, akik pedig megpróbálják a több ezer éves hagyományokat negligálni, amíg agyon nem csapja valaki őket.
Theo
2019-05-08 @ 00:02
Jaj, csak mar latnam.
Sipi
2019-05-07 @ 12:56
„A helyzet azonban az, hogy a legtöbb szén-dioxidot, metánt és minden más, a környezetre káros csúfságot az ember állít elő. A környezetre legkedvezőbb megoldás az lenne, ha megállna a harmadik világ féktelen szaporodása.”
Aristo azt hiszem itt nyitott kapukat dönget, mert már erre is megvan a megfelelő írás:
https://qubit.hu/2019/05/03/mit-tegyunk-ha-mar-gyereket-vallaltunk-a-klimavaltozas-koraban
Igaz, hogy anyi apró problémával, hogy ez nem kimondottan a harmadik világ gyerekvállalásával foglalkozik, de hát nem lehet minden tökéletes még a CEU környékén se.
Lopakodó hülyeség II. – Aristo Blogol
2019-05-07 @ 17:12
[…] Ott hagytuk abba, hogy azt állítottam: az erkölcs emberi találmány, így erkölcsi kötelék is csak emberek között lehetséges, tehát a „ne ölj!” parancsa is csak az emberekre vonatkozhat. És ez így van a legáltalánosabb értelemben is. A természet erkölcsileg tökéletesen közömbös. […]
khm
2019-05-08 @ 19:54
Mondtam már,hogy egyél kavicsokat,aszfaltot,márgát.
Állítólag,nem éreznek fájdalmat.
tiszavasvári
2019-05-07 @ 21:10
Növényeket csak az bolondok esznek. Mindenki tugya hogy csakis a húsevés egésséges. Nem érdemes gazokkal mérgezni magunkat. A hústoll leszünk erősek meg fickósak. A Bibliában is megírta Jézus, hogy húst köll zabálni, ámen. A növényekben nincs energia, elernyed tőlük az test és büdös libsivé válik az ember.
Naprózsa
2019-05-08 @ 23:13
A növényevő madarak is mivel is etetik a fiókáikat? Majdhogynem kivétel nélkül rovarokkal.
Egyébként még a háziszárnyasaink is felcsipegetik a rovart, sőt a legelészők is jelentős proteinforráshoz jutnak, a lerágott zöldön lebzselő rovaroktól.
Legalább is nem hallottam, hogy lemosták volna a hangyát, csigát, egyéb hatlábút a tehenek a táplálékukról.
Nyilván még nekik is több eszük van a vegánoknál.
Kara Kozgun
2019-05-09 @ 04:22
„A legkártékonyabb buta ember, aki okosnak hiszi magát”! Itt egész csordát lelek, ilyen szarvatlan marhákból!
Naprózsa
2019-05-10 @ 01:12
Tökéletes önvallomás, szarvatlan úr. De csak ennyi? S hol maradnak a szokásos hosszú bemásolásai mások gondolatainak, MH főmarha úr?
Klárika
2019-05-09 @ 10:53
Kapelner Zsolt filozófus úrnak. Tanárainak és követöinek:
Emberréválás fázisai: majomember, ösember, elöember és a mai ember
Az elöember, nagy részük az Australopithecus nembe tartozik E csoport mintegy 8 millió éve jelent meg, és 2 millió éves a legkésőbbi ismert leletük. Az Australopithecusok minden faja két lábon járt, VEGYES KOSZTON ÉLHETETT –LÁSD A FOGAZATUKAT-, agykoponyájuk űrtartalma nem haladta meg az 500 cm3-t. A kisméretű agy ellenére az Australopithecushoz köthető a kőkorszak kezdete, az eszközhasználat első jelei.
A sanghaji Partner Institute for Computational Biology kutatócsoportja, Philipp Khaitovich vezetésével azt a hipotézist terjesztette elő, hogy az ember ugrásszerű fejlődésének oka a rendelkezésre álló kalóriamennyiség ugrásszerű növekedése.[1] Az emberi elődök agya kb. 2 millió évvel ezelőtt ugrásszerűen megnőtt, de csak A NAGY KIUGRÁS idején jelentek meg az első jelei a magasabb rendű agyműködésnek. Khaitovich és csapata az ember és a főemlősök agyának összehasonlítása során a legjelentősebb különbségeket az energiametabolizmus folyamatában találta, és ezért arra a következtetésre jutott, hogy az ugrásszerű fejlődés oka a test és az agy rendelkezésére álló kalóriamennyiség növekedése volt.
Az állatok emésztőrendszere rengeteg energiát igényel, hogy feldolgozza az elfogyasztott tápanyagot. Az étel elkészítése, a főzés vagy sütés azonban, a rostok fellazításával, mintegy előemészti a táplálékot, vagyis elfogyasztása után sokkal kevesebb energia kell az emésztéshez, több marad a szervezetnek. Khaitovich elmélete alapján az agy használta fel ezeket a fölösleges kalóriákat és ez lehetett az oka a nagy kiugrásnak. Erre utal, hogy az ember által elfogyasztott kalóriamennyiség kb. 20-25%-át az agy használja fel, míg a főemlősök esetében ez 13%, egyéb gerinces állatok esetében akár 2% ez az érték.[2]
A kutatók másik megállapítása szerint elképzelhető, hogy egyes agyműködési zavarok – skizofrénia, autizmus, bipoláris zavar, depresszió – hátterében éppen a metabolizmus evolúciós szempontból hirtelen bekövetkezett változásai rejlenek.
————————————-
És a zember megokosodott.
Okosodása következtében arra is rájött, hogy ha tart magánál állatokat, akkor nem kell vadásznia.
Tehát karámot kell építenie, ahova az állatokat bezárja, halló, liberális vegán: ez az elsö börtön! Az elkülönített állatot már nem vadássza le -nix fairniss, hogy az állat vagy a vadász- hanem szépen leöli. Halló!
Azután következett a további okos „felismerés”, hogy a fött hús hatásosabb mint a nyers. A fözéshez tüz kell, a tüzhöz fa, tehát elindult a környezetrombolás is. Halló, halló, halló,…
A vegánoknak pedig meg kell gondolniuk, hogy ezek szerint az ember milliós vagy százezres évi múltján keresztül folyamatosan erkölcstelenkedik a táplálkozását illetöen.
Ha pedig nem tette légyen, akkor nem okosodott volna meg és így a vegánok is buták maradtak volna. Bizonyos szemopontból ma is butábbak mint a többi ember, ha csak most jöttek rá, hogy minek köszönhetöen okosodtak odáig, hogy büntudatot kell ébreszteniük a többi embernél. Ezáltal hatalomhoz jutnak fölöttük/fölöttünk, mint hajdanán a Homo sp az állatok fölött.
Be akarnak zárni szellemi/lelki karámba s le is ölhetnek a jellembeli megsemmisítések különbözö módozatai segítségével. Szentesített értéktögyekböl kifejt mindenféle függetlenségek, szabadságok, etikák és erkölcsiségek újboli itatása s ideológiai vajjá köpülése, etetése vagy érvénybe léptetése követelése által.
A szakadatlanul mantrázott béke megörzésének hösei szerepében ha már a tulajdonképpeni fegyvereket használni nem divat Európában.
Ó, én szegény értékzabáló, erkölcsös tofubécsiszeletet tengeri alga körettel! Dehogyis, az algát a Balatonból, a szomszéd tócsából, környezetvédelmi okokból.
Klárika
2019-05-09 @ 11:36
Kétségtelen, hogy ijesztö s az emberhez is méltatlan az a mód, ahogyan a jelenben eljárnak a tömeges állattartó üzemek. Kivették a húsellátást a kis állományban háziállatot tartó s értékesítök kezéböl. Ez az állattartó forma nem volt kegyetlen, nem esetleges kártevöket terjesztö sem különösen káros a környezetre nézve.
Ha valaki vegán akar lenni, ám legyen, ha vegetáriánus, az ö dolga.
Idöközben annyi az emésztörendszeri betegség, hogy sokunknak bizonyos táplálkozási keretekre kell szorítkoznunk.
DE és DE, MINDEZÉRT NEM MAGA A HÙS ÉS A HÚSFOGYASZTÁS A FELELÖS!!
Hanem
a tömeges állattartás
a krónikus mozgáshiány
a társadalmi berendezkedés, amennyiben, ha egy családban mindenkinek házon kívül kell és üdvözítö, dolgoznia, akkor egyszerübb a gyakori húsétel elkészítése, a készétel fogyasztása. A mozgás pedig az oda s vissza közlekedésre szorítkozik, hiszen egyébre már se idö se erö nem marad.
Ezek együtt károsak az egészségre. ( indirekte a túlnépesedes)
Ha nem ilyen összefüggésekben tárgyalunk az egészséges táplálkozásról, akkor minden egyedi kijelentés hamis, manipulált valakiknek az érdekeit szolgálja, vagy fölösleges filozófusok szélhámoskodnak szélhámos ideológiák követöiként. „Letojva” az erkölcsöt s az etikát s kivetköztetve öket a maradék jelentöségükböl is.