A magyar föld I.
15„Szeretem Platónt, de az igazságot még jobban szeretem.”
Arisztotelész
Andrásfalvy Bertalan cikkét közölte a Kapu folyóirat, „Segítség” címmel, majd ezt szemlézte a Mandiner is. Bevallom, sokat gondolkodtam azon, megírjam-e ezt a dolgozatot. Elsősorban azért, mert mind a témájához, mind pedig főszereplőjéhez régi, ám felemás viszony fűz. Tisztelt olvasóim se fognak most velem egyetérteni. De már mindegy. Legyen hát.
Andrásfalvyt nagyon régen ismerem, még az MDF alakítása körüli időkből. Ő volt a megyei elnök, én meg egy helyi, és azidőtájt az elnökök tanácsa (vagy mije) irányította a megyei MDF-szervezetet. Persze gyorsan kiderült, hogy mindez álca, a döntéseket valahol Pesten hozták, a mi dolgunk a bólogatás volt. Aki vitatkozott, azt utálták, aki hízelgett, abból képviselő lett; hamarosan ki is léptem, mert nem volt nekem való a dolog.
Andrásfalvyhoz már akkoriban is nagyon ellentmondásos volt a viszonyom. Egyrészt nagyra becsültem, mert egyenes, igaz, a szakmájában nagytudású ember volt, de ugyanakkor egy furcsa érzékcsalódás áldozata is. Már akkoriban is összekeverte a néprajzot a mezőgazdasággal. Az ő fejében a legények és leányok egész nap énekeltek, kapáltak, majd este ünneplőbe öltöztek, elmentek a fonóba és záró akkordként lajbiban és pruszlikban eljárták a kisvárdai jánykanyomorítót. Ez önmagában még nem lett volna baj – mindenki abban hisz amibe akar – csak ez a szemlélet uralkodott akkor is, mikor az MDF mezőgazdasági politikájáról esett szó. Ez pedig ott – mint később bebizonyosodott – pusztító hatású volt.
A fent említett cikk igazolja, hogy ez a helyzet mit sem változott. Berci bácsi fejében továbbra is a mezőgazdaság egyfajta népművészeti különlegességnek tűnik. Holott nem az. Nagyon nem.
Az írás elején a falvak problémáit elemzi, első helyen említve a földhiányt; a nagyüzemek elbirtokolták a földet, a falusiak ott maradtak munka és megélhetés nélkül írja. Az, hogy a nagyüzemek, illetve a nagyüzemek párttag vezetőiből verbuválódott új-földesurak elbirtokolták földet, az igaz. Az, hogy emiatt munka nélkül maradtak a helyiek, már csak részben igaz. A helyiek ugyanis legnagyobbrészt a TSZ felbomlását követő radikális termeléstechnológiai váltás és a kereslet drasztikus visszaesése – lásd: Szovjet-piac – miatt lettek munkanélküliek. A termeléstechnikai váltás a nagyobb fokú gépesítettséget és a munkaigényes állattenyésztés felszámolását jelentette.
A földek elrablása évekkel később, az elhibázott kárpótlás kapcsán vált csak véglegessé. A ’90 utáni falusi munkanélküliséget egyébként is csak részben lehet a mezőgazdaság összeomlásának számlájára írni. A város környéki falvak lakossága ugyanis ingázóként a városban dolgozott, de a faluban lakott. Ők is munka nélkül maradtak, de a mezőgazdaság már nem érdekelte őket, akkorra lélekben városlakók lettek. Be is költöztek, amint tehették.
Mire a rendszerváltozás elkövetkezett, a falvak mezőgazdasággal foglalkozó lakosságának már a harmadik generációja dolgozott bérmunkásként. Reggel bement, elvégezte amit mondtak neki, anélkül, hogy megértette volna, miért kell csinálni, délután végzett és hazament.
Ez bizony nem az Andrásfalvy fejében élő paraszti életforma.
Lehet a „háztájit” romantikus visszaemlékezéssel emlegetni, csak sajnos nem egészen jogos. A háztáji alapja – tetszik, nem tetszik – a Tsz-ből ellopott takarmány, vegyszerek, gyógyszerek és – ami talán a legfontosabb – szaktudás voltak. Így volt az „gazdaságos” az előállítója szempontjából. A Tsz szempontjából már nem egészen volt gazdaságos a dolog. Az előállított termék minőségéről ne is beszéljünk. A szomszédom a szemem láttára locsolt szét a kertjében literszámra olyan növényvédőszert, melyből néhány deci elég egy hektárra, de miután ingyen volt – értsd: a raktárossal lopták – és úgy vélte, ha kevés használ, a több majd még jobban fog. Csoda, hogy túlélte. Ő is, meg aki megette a kert termését, az is.
Amit csak szégyenlős utalással említ a szerző, pedig döntő jelentőségű, az a falvak etnikai összetételének gyors változása. A kilencvenes évek elején még csodájára jártak a baranyai Gilvánfának – mozdulni sem lehetett a szociológusoktól – ahol először történt meg, hogy egy falut csak cigányok laktak, ma már sokkal több ilyen van és még lesz is. Köszönhetően a magyar lakosság elvándorlásának és a cigányok szaporaságának.
A cigányok pedig nem vállalják, nem vállalhatják a magyar falvak kulturális tradícióit azért, mert abból ők – mikor még élő volt is – kimaradtak. Egészen egyszerűen ezek nem az ő szokásaik és emlékeik. Furcsán is néznének ki magyar parasztnak beöltözve. A cigányok – ha valamit – hát az eredeti értelemben vett, kézzel végzett paraszti munka monotonitását utálják. Hülyének is tartják aki vállalja; a „paraszt” szó a mai napig pejoratív jelentést hordoz a cigányok között.
Andrásfalvy azt javasolja, hogy legyen önálló földtulajdona az önkormányzatoknak. Ő ezt önkéntes adományok alapján képzeli el, de ezt nézzük el egy idősödő professzor gyermeki ártatlanságának.
A demokrácia szabályai szerint ezekben a falvakban az önkormányzat is cigányokból és/vagy bejárós bérmunkásokból áll. Mit kezdenének, ha kapnának is földeket? Ki fizetné az ültetvénytelepítési, gépesítési és egyéb költségeket? Vajon – az OCŐ és egyéb példák alapján – jó helyen lenne az a pénz? A valós helyzet az, hogy a nagyon magas falusi munkanélküliség mellett sem lehet a kézimunka-igényes ágazatokban embert találni. Egészen egyszerűen nincs kedvük elvégezni ezt a munkát. Hogy hogyan lehetne erre, demokratikus eszközökkel rávenni őket, azt senki sem tudja.
A cikkben pozitív példaként emlegetett „cserdi modell” kapcsán sem árt tisztázni néhány dolgot. A cserdi cigányok – a sokat emlegetett adófizetők pénzéből – különböző segélyeket és közmunkás-bért kapnak, és emellett egy karizmatikus polgármesternek sikerült rávennie őket, egyedülálló módon, hogy fóliasátrakban mindenféle növényeket termeljenek.
Még egyszer, hogy érthető legyen. Tőlünk kapnak fizetést és minden egyebet azért, hogy a maguk hasznára dolgozzanak. És ez sokak szerint rendben is van így, az annyira óhajtott kapitalista termelési viszonyok között. Én nem vagyok ebben annyira biztos. A termelés feltételeinek megteremtése ugyancsak a nevezett adófizetők pénzéből történik. Minden pozitív hozadéka mellett tehát a dolog, gazdasági értelemben, totálisan veszteséges és nagyon drága. Ki finanszírozná országos méretekben?
A következő részben megpróbálunk – hogy még véglegesebben elvágjuk magunkat – a biotermelésről elmélkedni, ami Andrásfalvy és mások szerint kiutat jelenthet a falvak számára. Szerintem meg nem.
(Folyt. köv.)
muki
2016-08-28 @ 13:42
Elhibázott kárpótlás? Nem, hanem a tulajdonosok tervszerű kirablása, a „szövetkezetbe bevitt” családi birtokok törvényesített ellopása.
legyetek
2016-08-28 @ 16:01
Nagyon igaz írás.
legyetek
2016-08-28 @ 16:05
Pont ezért elhibázott. Ugyanakkor senkinek sem szorítottak pisztolyt a fejéhez, hogy egy plazmatv áráért elkótyavetyélje a családi ezüstöt
(=földet, kárpótlási jegyet). Az igazság az, hogy a mai falusi lakosság
NEM ÉRT már a földhöz. Elrettentő példa: kicsiny falunkban kapálási
tanfolyamot indítottak közösségi programként!
legyetek
2016-08-28 @ 16:06
::off
hopsz, ez muki 2016-08-28 @ 13:42-esére ment, csak átvert a portálmotor.
::on
prognosys
2016-08-28 @ 16:40
„A cserdi cigányok – a sokat emlegetett adófizetők pénzéből – különböző segélyeket és közmunkás-bért kapnak, és emellett egy karizmatikus polgármesternek sikerült rávennie őket, egyedülálló módon, hogy fóliasátrakban mindenféle növényeket termeljenek.”
A másik alternatíva, hogy mindenki lopni, rabolni jár és felveszi az ingyen segélyt az önkormányzatnál. S ha börtönbe kerül, akkor őt is az állam tartja el…most legalább foglalkoznak valami értelmes dologgal. Vagyis az MSZP-s ingyen segélyes rendszer mennyivel volt jobb vagy kifizetődőbb a mostanitól?
Matyko-X
2016-08-30 @ 16:22
Jó a meglátás. Arról nem is szólva, hogy mellesleg megtanulhatnak kapálni. Valami sikerélményt adhat az is. És a munkára szoktatás ugyebár egy módja a nevelésnek.
fofilozofus
2016-08-28 @ 19:11
Majdnem hasonlóra jutottam, pár különbséggel:
http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/2015/07/26/a_falvak_jelentosege
Piriti Károly
2016-08-28 @ 21:27
Lehet elhibázottnak tartani a kárpótlást ,biztos hogy nem volt tökéletes akció de valami megoldást kellett találni.A mi családunk is kapott vissza földet de az a baj hogy alig akadt köztünk olyan aki még értett a gazdálkodáshoz és szerette is csinálni,de az a föld a miénk volt becsületesen szerezték az ősök.Csak aztán egyszerűen elvették bárhogy is nevezték az ügyletet.A rendszerváltozáskor felmerült egyéb megoldások sem működtek volna jobban,nevezetesen a reprivatizáció vagy a már szétesőben levő addig sem igazán fényeskedő termelőszövetkezetek valamilyen újraélesztése.Nagyobb probléma lett az állami gazdaságok tönkremenése,amit talán hozzáértő állami beavatkozással meg lehetett volna akadályozni és a mezőgazdaság „zászlóshajóiként” működhetnének.Így talán nem fordult volna elő hogy a mi vidékünkön nagy szaktudással infrastruktúrával rendelkező kiváló minőségű almát termelő gazdaságnak „ne érje meg” exportképes gyümölcsöt termelni,így aztán most ehetjük az ízetlen lengyel almát amit a szupermarketekben kínálnak.
paraklétosz
2016-08-28 @ 22:28
Andrásfalvy Bertalant, mint néprajzost tisztelem, de hagyja a mezőgazdaságot másra, mert ilyen fokú naivitás következménye nem népművészet, hanem éhezőművészet lesz.
Mark
2016-08-29 @ 00:44
Az a resze, hogy a a mi penzunkbol a sajat hasznukra kicsit felemas megjegyzes.
A mezogazdasag (nagyuzemi is) direkt- vagy indirekt modon mindenhol szubvencionalt, legalabbis a bolygo civilizaltabb reszen (meg az usaban is, barmit hazudnak a yenkik). Ahol nem, ott annyira nem jo elni. A celja kettos; az elelmiszerarak alacsonyan, a birtokok „hazon belul” tartasa.
Ahol ez nem igy van, ott jon a „szomszed” akinek kicsit jobban megy es kivasarolja az ember laba alol az orszagat (ismeros?) illetve a piaci elelmiszerarak miatt nepi sportta valik a lincseles.
Az usaban nem a gazdat tamogatjak, hanem a kaja arat (vasarlot), de nem jellemzo, hogy a canadai vagy mexikoi gazda felvasarolja Iowa allamot, az hogy a nagyvarosi afroami gyujtogat, mert sokba van a hamburger – inkabb.
Az biztos, hogy ahol az allam megjelenik ott a korrupcio is megjelenik, ez is kulturafuggetlen – kerdes mit nevezunk – vagy nevez az usa nagykovete esetleg soros csicskaja – korrupcionak (szaxisbilly utan szabadon).
A szocialis foglalkoztato jellegu fiktiv munkahelyek letrehozasa neha olcsobb lehet, a tomeges munkanelkuliseg kezelesenel (rend fentartasa, kamukepzesek, segelyek es unatkozo olcson veheto ehsegmenetelok).
Mark
2016-08-29 @ 00:56
meg valami az usa mezogazdasagrol. Itt sem talalnak elegendo benszulott munkaerot a ketkezi munkara. Az ok nem a lustasag inkabb a berezes. Pont a szubvencionalas miatt alacsony arak lenyomjak a bereket es a lakossag elvandorol. Szoval lehet valasztani, vagy magas a kaja ara es ehezes lesz vagy lenyomjak akkor ilyen anomaliak. Viszont korlatlan szamban all rendelkezesre olcso mexikoi illegalis es idenymunkas, akiket rabszolgakent lehet tartani.
Tangoo47
2016-08-29 @ 11:19
Az az igazság, hogy nem csak az igényesebb növény-termesztéshez, de még egy fűnyíráshoz sem lehet munkára fogható embert találni, mert „Az orvos eltiltott tőle!” jelszóval inkább a kocsmában múlatják a napot a munka nélkül maradtak.
Varga Tamás
2016-08-29 @ 12:44
Kedves Aristo!
Örülök a témának. Remélem egy harmadik rész is megszületik majd (a második után) a „know-how”-ról. Hogy mit hogyan nem kellene, azzal Dunát lehet rekeszteni.
Üdv
T
Bende Zsolt
2016-08-29 @ 20:36
Kedves Aristo!
Ez az írása rímel a korábban félbehagyott „Aristo az emberarcú szocializmusban” történeteire, amit nagyon szerettem. Nem tervezi folytatni?
Bolá
2016-08-30 @ 06:46
Nemcsak Andrásfalvy keverte össze a múltat a jelennel, hanem a teljes Antall-i MDF, és hogy az eredmény még pusztítóbb legyen, leöntötték az egészet a Dimitrov téren egyeduralkodó chicagói iskola dogmájával.