A nagy bukás II.
16
Szép a rút és rút a szép
Sicc, mocsokba, ködbe szét!Shakespeare: Macbeth
Az előző részben általános elégedetlenségemet fejtegettem a tesztekkel kapcsolatban. Olvasgatva az azóta megjelent, erre vonatkozó írásokat, felfigyelhetünk egy különös jelenségre. Túl a „minél rosszabb, annál jobb” általános örömködésén, kivétel nélkül mindenki az oktatás szervezeti rendszerét, annak hiányosságait boncolgatja.
Például, egy Csapó Benő nevű, bizonyára igen nagy tudású professzor, a következőkben foglalja össze a problémákat:
- a magyar iskola a társadalmi hátterük szerint szétválogatja a tanulókat,
- hiányoznak a korszerű oktatás legelemibb feltételei,
- leromlott infrastruktúra,
- átláthatatlan szerkezeti háttér,
- általános bizonytalanság.
Végül azután a korszellemnek megfelelően mindenki arra a nem túl bonyolult válaszra lukad ki, hogy több pénz kéne.
A pénzt univerzális gyógymódnak tartják.
Feltűnő – lehet csak nekem – hogy senki sem veszteget egy árva szót sem a tanárokra, a szülőkre és a diákokra a nagy magyarázatok során, pedig akárhogyan is nézzük, mégiscsak rajtuk múlik minden. Én úgy gondolom, érdemes lenne rájuk is vesztegetni néhány keresetlen szót.
Közhely, hogy a tanári pálya elfogadottsága, tekintélye nagyon hosszú ideje romlik. Ez már elkezdődött az átkosban és azóta is töretlenül folyik. A tiszteletvesztés – véleményem szerint – nem elsősorban és kizárólag a rossz anyagi megbecsülés okán áll elő. A rossz vélemény általában önbeteljesítő. Ha a társadalom úgy véli, hogy a tanárok kevéssé tiszteletreméltóak, akkor azok mennek majd tanárnak, akik nem is tartanak különösebben igényt erre a tiszteletre. Aki pedig nem tart igényt a tiszteletre, azt többnyire nem is tisztelik.
És íme, máris a kígyó a saját farkába harap.
A félreértések elkerülése végett: vannak egészen kiváló, elkötelezett és nagyon is tiszteletreméltó pedagógusok. Az oktatás azonban tömegtermelés. Nem a kiváló kevesek, hanem az átlag az, ami meghatározza az eredményeket. 100-150 ezer emberről van szó, ha belevesszük – és miért ne vennénk – az óvodapedagógusokat is. Hogy az átlag milyen, ahhoz elég benyitni egy átlagos tanári szobába. Rosszkedvű, frusztrált, 80-90%-ban nőnemű tanerőket találunk, akiket láthatóan egy cseppet sem lelkesít, hogy a nemzet napszámosai lehetnek. Az pedig, aki rosszkedvű háziasszonyként indul órát tartani, az – megjósolható – nem nagyon lesz sikeres.
Persze legyünk igazságosak. Csak amióta én az eszemet tudom, annyi oktatási reform volt, mint csillag az égen. Pedagógus legyen a talpán, aki meg tudott felelni ezeknek. Közös tulajdonságuk volt, hogy mindegyik még rosszabbul végződött, mint az előző. Magyar sajátosság, hogy ma is többnyire még mindig ugyanazok kritizálják a leghangosabban az oktatást, akik a reformjaikkal felmérhetetlen károkat okoztak és óriási a felelősségük a mai helyzet kialakulásában. Most pedig – mintha mi sem történt volna – tőlük várjuk a megoldásokat. De ne essünk kétségbe, továbbra is vannak ötleteik és legalább olyan jók, mint az előzőek voltak.
Az sem kétséges, hogy kicsavarták a fegyelmezés összes eszközét a tanerők kezéből.
Ma már nem a tanárok verik a diákokat – amint az évezredeken át természetes volt – hanem a diákok és/vagy a szülők verik a tanárokat. Ez pedig bizonyára nem segíti a nevelési célok megvalósulását.
Eddig a tanárokat kritizáltuk, most jön a dolog rázós része. Szeretném leszögezni, hogy ennek az irománynak nem célja azt a kérdést vizsgálni, amely – mint az ominózus tyúk és tojás probléma – folyamatosan visszaköszön a közbeszédben. Jelesül azt, hogy ki miért él úgy, ahogyan. Vajon a cigányok azért élnek úgy, mert szegények, vagy mert cigányok, azért szegények. Egyszer majd talán erre is sort kerítek. Itt csak néhány elgondolkodtató ténnyel szeretnék foglalkozni.
Itt van egy elgondolkodtató táblázat, úgysem volt még ilyen.
Szövegértés | Matematika | Természet- tudomány |
|
Ált. isk. | 378 | 378 | 390 |
Gimn. | 559 | 552 | 559 |
Szki. | 491 | 487 | 504 |
Szakisk. | 410 | 410 | 429 |
PISA-összesen | 480 | 490 | 494 |
Forrás: Oktatási Hivatal
Amint az látható, a magyar gimnazisták messze az átlag felett teljesítettek. Ugyanezen időszakban a „beíratkozottak 23%-a (134 ezer fő) érettségit nem adó szakiskolákban, 41%-a (237 ezer fő) szakközépiskolákban, 36%-a (204 ezer fő) gimnáziumokban tanul.” (KSH) Amint az – nem tudok másként fogalmazni, mivel adatok nincsenek – „köztudott” a cigány diákok aránya a gimnáziumokban a legalacsonyabb.
Mindenki gondoljon, amit akar.
Az elmúlt 15 évben, a közoktatásban résztvevő 15 évesek között, radikálisan nőtt a cigány tanulók száma. Hogy pontosan mennyivel, az ugyebár „emberjogi és adatvédelmi” okokból nem tudható, de aki látott bizonyos helyeken, bizonyos iskolatípusokból gyerekeket kijönni, az érzékelheti az arányok gyors változását.
Ezt eufemisztikusan – magyarán: hazug módon – a PC jegyében úgy interpretálják, hogy „a teljesítménykülönbségek minden egyes esetben együtt járnak a megyék, a településtípusok (község, város, megyeszékhely, Budapest) és a középfokú oktatás iskolatípusai (szakiskola, szakközépiskola, 4-6-8. évfolyamos gimnázium) átlagos családi háttere közötti különbségekkel.”
Vagyis, magyarul, azokon a vidékeken, és azokban az iskolatípusokban, ahol a cigányság az átlagosnál magasabb arányban jelenik meg, az eredmények sokkal rosszabbak.
Másutt sincs ez másképpen.
A PISA eredmények tekintetében például azt a Szlovákiát előzzük meg, ahol hasonlóan magas a cigány tanulók számaránya. De tekinthetünk a fejlett nyugatra is. Svédországban – amely PISA mintaország – hasonló a helyzet, csak ott a migránsokkal van probléma.
A nevelés – minden ellenkező híreszteléssel ellentétben – terepe első sorban a család. Az iskola képes lehet ezt kismértékben módosítani, de ne legyenek illúzióink.
A jó, vagy rossz eredményeket – a vizsgálat problémáitól függetlenül – a szülők, a gyerekek és a tanárok hozzák össze. Ezért azután ezek az eredmények, legalábbis nálunk, messze nem kizárólag oktatásszervezési problémaként kezelendők. Így megoldásuk sem érhető el a tombolva követelt új és még újabb oktatási reformokkal.
Véleményem szerint, mindenek előtt azzal az egalitárius ostobasággal kell leszámolni, hogy minden 15 évesnek ugyanazt kell tudni. Nem. Az írás, olvasás és alapvető matematikai ismereteken túl az eltérő életutak, eltérő útravalók különböző tudást és készségeket igényelnek. És ez nem szegregáció, hanem ésszerű döntés, annak figyelembevételével, hogy – az igazi szabadság jegyében – ki mi szeretne lenni.
Akinek nincsenek céljai, annak nincs mit tanítani és nem is lesz.
Hirundo
2016-12-12 @ 15:45
Sajnos Aristónak megint igaza van…
legyetek
2016-12-12 @ 16:00
Igen!
Alex
2016-12-12 @ 16:19
„Ma már nem a tanárok verik a diákokat – amint az évezredeken át természetes volt – hanem a diákok és/vagy a szülők verik a tanárokat. Ez pedig bizonyára nem segíti a nevelési célok megvalósulását.”
Hát igen. Anno a hatvanas években durván, bottal vertek minket. Az egyik szadista tanárt a szüleim feljelentették orvosi látlelettel. (Vérlaláfutásos hurkák a hátsómon.) A „tanerőt” el is bocsájtották.
A megbecsülést ez a gyereket verő iskola nagyon-nagyon aláásta!
Ami a mostani helyzetet illeti.
Van a múltnak egy súlyos öröksége. Egyszer engem a főnököm „rossz munkaerőnek” nevezett. Erre udvariasan bemutatkoztam neki. Meglepődött és kérdezte, hogy miért mondtam a nevemet. Közöltem vele, hogy én itt és most XY vagyok, a statisztikában vagyok csak „munkaerő”. Nos éppen így egy tanár sem „tanerő”, hanem pl. Kovács Péter és ha ad magára valamit akkor azt mondja, hogy én K.P. szeretném, ha tisztelnének az emberek ennek megfelelően végzem a munkámat, azaz a tanítást.. Az önbecsülés és a közmegbecsülés hiánya együtt jár. Ha egy tanárnak nincsen annyi önbecsülése, hogy nem veri meg a rábízott gyereket, mert ő a tanár és ő az erősebb, nos elrombolja a saját hírnevét, de ráadásul lerombolja évtizedekig kihatóan en bloc a tanárok hírét is. Most ezt a korszakot szenvedjük. Még mindig!
Alex
2016-12-12 @ 16:26
Véleményem szerint, mindenek előtt azzal az egalitárius ostobasággal kell leszámolni, hogy minden 15 évesnek ugyanazt kell tudni.
Aristo Úr!
Egészítsük ki ezt azzal, hogy még bagyobb ostobaság, hogy egy angol, francia, német, magyar vagy orosz diáknak ugyanazt kell tudni. Az olyasmi, mint az említett szövegértés máris kiesik a nyelvek különbözősége miatt. Sorolhatnám..
napvilág
2016-12-12 @ 16:39
Az USA-beli tanarak meg azon keseregnek, hogy lál-lám, matematikából Magyarország, Litvánia és Wales is megelőzte az USA-t..
Yong Zhao, az Oregoni egyetem professzora és régi PISA-kritikus szerint pedig Shanghai (külön véve a PISA lista éllovasa) iskolai rendszerével „megbénítja a kreativitást, megfojtja a kiváncsiságot és elnyomja az individualitást.”
És mit szóljanak az izraeliek, akik hagyományosan messze Magyarország mögött kullognak, pedig a haredi iskolák be sem kerülnek a PISA felmérésbe?
dr Robert
2016-12-12 @ 23:09
Az USA az egyes államokat külön véve nagyon eltérő képet mutat. Egy amerikai elemzés szerint Massachusetts, New Jersey, Vermont például könnyen állja a versenyt a PISA élbollyal. A sereghajtók, Louisiana, Washington DC és Missisipi viszont messze hátul kullognak. Massachusetts-ben javarészt angol és ír telepesek leszármazottai élnek, New Jersey-ben angol, olasz és askenázi, Vermontban angol, ír és francia. Iskoláik is európaiasabbak. A Dixie államokban viszont magas a szegény feketék aránya (a szintén hátul kullogó Hawaii-ban meg a polinézeké).
Ha Kínához hasonlóan Magyarország is kimazsolázhatná élenjáró területeit a PISA felmérésben, a budai I, II, III, XII kerület, meg néhány dunántúli megye biztos versenyben lenne a világ élbolyával.
De az Aristo által idézett adatokból is látható, a magyar gimnáziumok eredménye előnyösen hasonlítható össze a világelső Szingapúréval:
Szövegértés Matematika TT
Magyar gimnáziumok 559 552 559
Szingapur 535 564 556
Ami a PISA felmérésben aggodalmat kelthetett, az a relatív lemorzsolódási tendencia az elmúlt hat évben. Találgatás szinten valószinű ok lehet a magyar társadalom fokozatos polarizálódása.
pompom
2016-12-13 @ 17:50
Szerintem a tanároknak minden évben ki kellene tölteniük egy tanári PISA tesztet. Azt hiszem ez is sokat segítene a problémák feltárásában, megértésében
portás
2016-12-13 @ 19:46
nincs itt bukás, csak fokozatos süppedés az emberi butaságba. sebaj, a hülyét könnyebb irányítani, mint a gondolkodó lényeket.
Alex
2016-12-13 @ 23:21
Tévedés! A hülyét nehezebb irányítani, mint a normálisan csak ostoba (=buta) embert. A hülye és a buta két különböző fogalom.
M5
2016-12-14 @ 09:19
Nincs szerencsénk! Friss hír: a PISA eredményt beépítik a Nemzeti Alaptantervbe!
Hazudni háromféle módon lehet: az igazság elhallgatásával, az igazság elferdítésével, valamint statisztika által. Ebből a szempontból a teszt (például a PISA) is egyfajta „statisztikának” tekinthető. Mégis messzemenő következtetéseket vonnak le belőle és további károkat okoznak vele az oktatásban.
Alex
2016-12-14 @ 17:29
Ebben teljesen igazad van. A magyar tantervet nem ilyen zavaros liberális felmérésekhez, hanem a magyar követelményekhez kell igazítani. Ne ugassanak bele már mindenbe, van saját országunk, saját kultúránk, saját elképzelésünk arról, hogy mi az ami kell, mi az ami nem kell.
dopeman
2016-12-15 @ 12:17
magyar égre magyar ufót!
Lanchaster
2016-12-16 @ 10:53
Nem biztos, hogy nincs szerencsénk.
A jelenlegi helyzet az, hogy egy másik nemzetközi felmérésben, a tantárgyi tudást mérő TIMSS-ben, a magyar diákok minden tárgyban, és mindkét korcsoportban az első harmadban végeztek/végeznek évek óta. ( más kérdés, hogy ez a teszt a PISA-nál kevesebb országban mér)
A PISA teszttel kapcsolatban viszont állandó kifogás, hogy a mi iskoláink egyáltalán nem használnak olyan típusú felméréseket és feladatsorokat, amit ez a teszt. Tehát ahol nem kell fejből tudni sem megoldóképletet, sem évszámot, sem szabályt, mert nem erre kíváncsiak.
Mindössze annyi a feladat, hogy el kell tudni olvasni egy szöveget, ki kell tudni belőle választani a kérdések megválaszolása szempontjából lényeges információkat, és ezek alapján kell eldönteni, hogy a felsorolt opciók közül melyik a jó megoldás.
http://index.hu/tudomany/2016/12/08/pisa_kviz_teszt_okosabb_mint/?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201612&token=20c48156a00fb5f0a33c15a6b1b589b1
Ha a TIMSS azt mutatja, hogy a gyerekek tantárgyi tudása nem rosszabb az átlagosnál, akkor valószínűsíthető(?!) , hogy ha némi gyakorlatot szereznének a PISA típusú tesztek kitöltésében IS, az kedvezően hatna a következő felmérések eredményére.
Én csak azt nem értem, hogy eddig ez miért nem jutott eszébe senkinek?
Miközben minden korosztály számára tonnaszámra kaphatók, és letölthetők mindenféle felkészítő-gyakorló feladatsorok, tesztek, miért pont a PISA hiányzik ezekből? Aminek aztán a lesújtó eredményeire úgy nézünk mint ló a zabban, és hónapokig tartó politikai és társadalmi torokharapdálás követi…
Alex
2016-12-17 @ 21:07
Mi a fenének kell a mi magyar gyerekeinket egy nemzetközi liberális bűnbanda tesztjére külön felkészíteni? Menjenek a fenébe a kiagyalt tesztjeikkel! Kevesebb Európát és több Magyarországot akarunk! Itthon vagyunk és ez a mi világunk nem a kisuviszkolt nyugat ahol az átlag angol azt hiszi, hogy a magyaroknál lóhúst esznek.. (Ez az ő szemükben barbárság.)
Matyko-X
2016-12-17 @ 22:09
Nagy marhaság az egész. Honnan veszed egyébként, hogy „lesújtóan szerepeltek”? Honnét lehet tudni, hogy ennek a „felmérésnek” a pontozása mennyire reális? Honnan tudjuk, hogy ez a felmérésnek nevezett izé valamilyen objektív eredményre vezethet? Honnan lehet tudni, hogy ennek a „felmérésnek” van-e hibája, és ha van, az mekkora? Ugye, minden valamennyire tudományos mérésnek VAN hibája … lehet, hogy ez az egész egyáltalán nem tudományos? Akkor micsoda? Akkor minek és milyen céllal készül? Honnan veszik a nem nagyrabecsült felmérők, hogy esetenként 1-2 pontos különbség BÁRMIFÉLE rangsorolást indokolhat? …
Még tudnám folytatni, de unom: ez az egész PISA egy megalapozatlan, áltudományoskodó, fontoskodó, rosszul képzett bürokrata banda tákolmánya! Annyit is ér.
nemezis
2016-12-15 @ 08:04
2008-as cikket ajánlanék:
http://mno.hu/migr_1834/a-politika-felelossege-es-a-tanarveresek-393627