Egyetemet akarok
36„A nullum crimen sine lege”
(Nincs bűncselekmény törvény nélkül)Jogi alapelv
Olvasgatom a CEU-val kapcsolatos írásokat és erősödik bennem az elhatározás, hogy én is egyetemet akarok magamnak. Miért ne? Nagyon jó dolog az.
Mint azt a nyájas olvasó bizonyára sejti, nekem is van véleményem a világról és roppant mód szeretem, hogy ezt a véleményt mások is a magukénak tudják. Mert ez – ugyebár – rendkívüli módon hízeleg az ember önbecsülésének, és az ember másból sem áll, mint önbecsülésből. Ha rendelkezem egy ilyen intézménnyel, akkor az én tanaimat oktatják a nebulóknak, és évről-évre sok ifjú Aristo hagyja majd el a műintézményt, szétszóródnak a világban és mindenütt hirdetik dicsőségemet. Így nevem biztosan fennmarad a hálás utókor számára, ami – így az élet vége felé – egyre jobban izgatja hanyatló szellememet.
Megértem én Sorost. Mert ugye micsoda igazságtalanság az, hogy az ember egyszer csak meghal, és hiába a milliárdok, testének, lelkének útja csak ugyanaz, mint a sarki koldusé.
A kivételezettség hiányánál csak a kivételezettség elveszítése rettenetesebb.
Lehet, a túlvilágon megpróbálja majd shortolni a mannát a mennyekben, esetleg a forró olajat a pokolban, beszállhat az ördögök, vagy az angyalok nyugdíjalapjába, el is veszítheti azt – de ezekről az itt maradottak mit sem tudnak majd. Azoknak valamit itt is kell hagyni.
Az emberek a történelem folyamán sokféleképpen akarták megörökíteni a nevüket. Hérosztratosz például felgyújtotta az ókor egyik csodáját, az epheszoszi Artemisz-templomot. Soros nem elégszik meg ennyivel, láthatóan az egész világot akarja ránk gyújtani. Mondjuk, ha sikerül, arra tényleg emlékezni fognak.
Egyetemet akarok tehát én is, mert amúgy tudós ember vagyok. És én is olvastam Poppert. Bár én nem hittem neki, de ez most mellékes.
Nyilván Pesten nyitnám meg – naná, majd Ázsiában – valami szép, régi, patinás épületben, mely méltó a nagyságomhoz. Azt szeretném, ha az aulába belépőket egész alakos képem fogadná, mely teljes dicsőségemben ábrázolna engem. Nem akarok ebbe beleszólni – nagyra tartom a művészi szabadságot, mint tudják –, de el tudok képzelni egy kis diszkrét, aranyszínű glóriát is a fejem körül. Csak úgy, jelzésszerűen. Semmi hivalkodás. Mert megérdemlem. Mindenképpen kell belső kert is, mert ott pedig egy szoborban is megörökíthetnének, carrarai márványból természetesen, amint jobbomban kódexszel, balomban a földgolyóval a legyőzött ellenség tetemein taposok. Természetesen azt akarom – mert modern vagyok, mint a mohamedán a kézigránátos drónnal – hogy minden szinten legalább 52 WC legyen, társadalmi nemek szerint mindenkinek, ahogy dukál. Így aztán azokból is dőlhetne a tudás.
Tornyosulnak azonban problémák is a terv megvalósítása előtt.
A legnagyobb, hogy a képzéseket akkreditáltatni kell holmi magyarisztáni hatóságokkal, akik egyáltalán nem értik a tanaim újszerűségét és bakafántoskodnak mindenféle csip-csup ügyek miatt. Ez eleddig elvette a kedvemet a dologtól, hiszen kinek van kedve megrögzött magyarokkal huzakodni. Most azonban, elmélyedve a CEU működésének rejtelmeiben, világossá vált számomra a követendő út. Tehát.
Először is ellátogatok a távoli, ám annál vadregényesebb Nigériába. Itt egyetemet alapítok (illetve kunyhót bérelek, ahova bejelentem) és akkreditáltatok különböző, számomra kedves tudományágat. Társadalommal foglalkozókat, mint például az „Összehasonlító Aristológia”, avagy „Miért Aristo a világ megváltója”. Természetesen a közgazdaság-tudomány területén is maradandót akarunk alkotni, ezért bussines school is lesz, mondjuk ilyen munkacímmel: „Hogyan változik a krokodilhús értéke, ha az állat már megevett egy falut”. Vagy efféle. Lehetne táncművészeti kar is, mondjuk „A törzsfőnök tánca skorpiócsípés után” elnevezéssel.
Ez azon vidéken egy kalap üveggyöngybe és tíz kiló friss vadszamárhúsba kerül nekem. Ezt még pont meg is engedhetem magamnak. Ha megkockáztatok két kecskét is, akkor rögtön az alapításkor elnyerem a legjobb nigériai egyetem címet is, a díszes, elefántcsonttal díszített oklevéllel együtt.
Ezt majd a rektoriban bekereteztetjük a látogatók okulására.
Az egyetemet azután elkeresztelem mondjuk „ọmọ kan ti a ti bishi” névre. (Ezt a kifejezést egy orvos barátomtól hallottam, aki dolgozott Nigériában és szerinte joruba nyelven azt jelenti: A kurva anyádat. Elnézést a trágárságért, de ezek az ifjú népek még mentesek a prüdériától és ez az egyetlen kifejezés, amit értek a nevezett nyelven.) Lesz az univerzitásnak egy levelezési címe Nigériában, a Boko haram területén; aki akarja, keresse meg ott, csak előtte végrendelkezzen. Ezzel a dolog nigériai része véget is ér. Akinek hihetetlennek tűnik ez, az emlékezzen Simon elvtárs bissau-guineai útlevelére.
Ezek után visszatérek kis hazánkba és bejelentem, hogy a neves nigériai „Omọ kan ti a ti bishi” egyetem filiáliát nyit itt is, a „Nemzetközi Egyetem” hangzatos elnevezéssel. Ez üdvözlendő dolog, hiszen nagyban fejleszti Magyarország és Afrika oly kívánatos és fontos együttműködését. Továbbá akinek nem tetszik, az minden bizonnyal rasszista.
A leendő hallgatóknak megígérjük, hogy diplomájuk más országokban is érvényesek lesznek.
Már csak előadókat kell toborozni, de az nem probléma, hiszen a CEU-n képeznek fölös számban genderológusokat, azokat bármire lehet alkalmazni. Illetve használni. És különben is, a világ teli van akadémiai címmel rendelkező futóbolondokkal. Amúgy pedig senki nem tud ellenőrizni, mert megállapíthatatlan lesz az ékes joruba nyelven megírott akkreditációból, hogy mit kéne tanítani.
Ezek után megnyugodva hajtom majd le megfáradt fejemet az örök álomra. Nevem élni fog, és ha valaki támadást intéz az egyetemem ellen, akkor az emberek majd tüntetni fognak a tanszabadságért és dicsőitőleg emlegetik nevemet.
Kell ennél több?
Matyko-X
2017-04-05 @ 14:51
Mint akadémiai címmel (is) „rendelkező” futóbolond, teljes mellszélességgel támogatom geniális ötletét, jó Aristo!
Szabadna, mély tiszteletem jeleéül jelesen, az Aristomachia és/valamint Aristomágia szakok indítását fölvenni a táncrendbe? Vagy a tánckarba, ahogy jobban illik az akkreditációhoz …
Aristo
2017-04-05 @ 14:58
Bárhová lehet. Nem tudok jorubául…
Demeter Károly
2017-04-05 @ 15:38
…és Hógolyó taníthatná a varázsló táncot nem turistáknak.
legyetek
2017-04-05 @ 15:46
Javaslom címernövényül a farkasalmát (Aristolochia clematitis).
Hirundo
2017-04-05 @ 16:32
Teljes szívemből támogatom az Aristo-egyetem megnyitását. Az összehasonlító Aristológia kurzus különösen érdekel…
De komolyan! Ha holnap nyílna egy Aristo-egyetem dicső székesfővárosunkban, azonnal beiratkoznék.
legyetek
2017-04-05 @ 16:51
Az lenne az egyetem jelmondata, hogy „Legyetek Aristo!” (-::
sanya
2017-04-05 @ 18:08
További téma: Vasziszualij Lohankin és jelentősége
khm
2017-04-05 @ 19:17
Le a kalappal,vagy úgyis lerepül. Elismerésem az ötlethez. Hol lehet támogatni? Az Aristológus tudósokat hazafele? 🙂
Alex
2017-04-06 @ 00:28
Jó tipp! Az aristológia tényleg fontosabb, mint a gendertudomány..
cipollina
2017-04-05 @ 19:31
Egy posztgrad képzésre én is jelentkeznék, ha lesz aristológus – social justice warrior szakpárosítás. 😀
vektortér
2017-04-05 @ 19:36
Álljon meg a menet. A jorubát vagy negyvenmillióan beszélik és Nigériában van Afrika egyik legdrágább városa. Egy Nigériában akkreditált Yoruba egyetem nem ugyanaz, mintha valami hontalan bűnöző hivatásos anarchista, nemzetromboló sereget képeztet, pár áltudományos kamuképzés mögé rejtve.
Alex
2017-04-06 @ 00:39
Akkor a 15 millió magyart lehet etetni genderelmélettel? Csak azért, mert mindössze 15 millió és nem negyven? Persze le lehet menni kutyába, és „Hogyan kell egy feminista nőt megdugni?” címmel tanulmányokat íratni oldalanként százezer forintért..
Péter
2017-04-05 @ 19:48
Ez most sokkal gyengébb volt a sokévi átlagnál is.
pipás
2017-04-05 @ 20:42
Ha nektek nem tetszik, az bók.
Alex
2017-04-06 @ 00:40
Ne olvassál Aristot! Rajtad múlik..
fran
2017-04-05 @ 20:54
A cikk alapvetően egy kérdést feszeget, miért akar valaki egyetemet létrehozni? Mi magyarok azóta, mióta Trianon egyik előzménye az volt, hogy a szlovák fiatalok már nem magyar egyetemre jártak, hanem cseh egyetmekre és ezért a szlovák értelmiség elsősorban már a csehekhez húzott és merült fel bennük a saját ország illetve a csehekkel közös ország gondolata. Azóta tudjuk, hogy az egyetemek nem valami semleges intézmények, hanem a politika eszközei, annak alantas céljainak is igyekeznek megfelelni. Ezért mikor a CEU azt mondja, hogy ők csak a tudásszomjat elégítik ki és nem akarnak semmilyen politikai célnak megfelelni, akkor tudjuk, hogy hazudnak.
fran
2017-04-05 @ 21:49
Rossz vagyok elolvastam a CEU wikipéiai oldalát. Mi az a Nacionalizmus tanulmányok? A többi tanszéküket értettem miről szól nagyjából. Ezt nem.
Másik olvasom a neten a keresztyén Fidesz-szavazó kutató oktatóját, hogy az álmai tönkrementek. Miképp vállalhat közösséget keresztyén ember egy olyan egyetemmel, ahol azt oktatják, hogy a társadalmi nemek az elnyomás eszközei. Ahol pontosan tudjuk, hogy a genderelmélet nem más mint a társadalom dekonstruálása, hogy egy újat építsenek fel. Miképp lehet, hogy egy magyar keresztyén, aki megtapasztalta, hogy mit jelent a társadalom újraépítése egy utópisztikus álom szerint, ahol nem volt helye keresztyénnek, az beáll a hasonló terveket dédelgető egyetem munkatársai közé. Vagy ha jó a fizetés és azt ír le, amit akar, akkor már rendben van a genderelmélet és a Kelet-Európa kolonizálása?
Dunai Bögöly
2017-04-07 @ 00:22
Ne haragudjon meg keresztyén testvérem, de ha az ember elkezd szemezgetni és eldobálni, akkor nincs megállás.
fran
2017-04-07 @ 10:23
Sokkal bonyolultabb ez a kérdés, mint amit felvetettem. Annyival semmiképpen nem elintézhető, mint a kutató tette, Minden rendben van a CEU-val, hiszen én, mint keresztyén azt kutathatok és publikálok, amit akarok. Miközben pontosan tudjuk a tudomány természete és a publikálási szabályok miatt, hogy ez nem így van.
Alex
2017-04-06 @ 00:25
A Yale egyetem alapításáról (1701)
1701 in New Haven, Connecticut, as the Collegiate School of Connecticut, which needed money for a new building. Yale sent Mather 417 books, a portrait of King George I
Amennyiben megnézzük egy új épülettel és 417 (sic!) könyvvel alapította Elihu Yale. Hab a tortán, hogy adott egy mázolmányt az akkori angol királyról mellé.
Nos a sötét középkorban egy európai kolostornak háromszor ennyi kézzel másolt, drága kódex volt a birtokában. A könyvnyomtatás elterjedése után ekkoriban (1700 körül) az európai kastélyok urainak többezer kötetes magánkönyvtáraik voltak, az egyetemek könyvállománya sem maradt el ettől.
De hát az Újvilágban egy egyetemet anno 417 kötettel meg lehetett alapítani. Micsoda kultúrfölény! Nos ezek a nagyképű amcsik jönnek ide egyetemet alapítani..
(Aristo uramnak biztosan van 417 nélkülözhető könyve, az sem baj, ha Aczél György: Eszménk erejével c. kötete, csak könyv legyen.)
100km
2017-04-06 @ 09:16
mindenképpen szükséges egy „történeti arisztológia” tanszék kialakítása is, mivel ez szerény véleményem szerint elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy ariszto végre leváljon a filozófia tanszékről, és a jövőben, mint önálló tudományág, végre megszülethessen!
még valami eszembe jutott. van a miskolcon egy mariska nevű egyetemi tanár (vagy valami hasonló). emlékeim szerint ő mondogatta, hogy szeretne egy közös szobrot platonnal. az volna a platon és mariska v. mariska és platon – sok évnyi távlatból sajnos már nem emlékszem a részletekre.
ez alapján megállapítható, hogy a filozófiával foglalkozók szoborfetisiszták 🙂 már ha van ilyen.
a ceu-n biztos meg tudnák mondani, de most nagy a tömeg arra felé.
100km
2017-04-06 @ 09:21
és van!!! :-))) nem hagyott nyugodni csak kigugliztam 🙂
agalmatofília
számomra ez egyszerre röhejes, ugyanakkor rémisztő. be kell vallanom „én ideológiailag nem vagyok elég képzett.”
legyetek
2017-04-06 @ 12:09
Marha egyszerű: válassz egy megfelelően kis halmazt tetszőleges
dologból, vizsgáld meg a tulajdonságait és a kapott eredményt
deklaráld tudománynak. Ha a halmaz elemei szűkös erőforráshoz
való hozzáférést biztosítanak számodra, akkor nyertél.
Példa: készíts tanulmányt gazdag buzikról.
Mark
2017-04-08 @ 01:48
esetleg Mariska a platon? 🙂
Anon
2017-04-06 @ 16:33
Remélem, sikerül a projekt. Az összevont elmezombiológiai és asztro-arisztológiai tanszék vezetését vállalnám.
Zombi
2017-04-06 @ 09:32
Világ Varangya = dzsordzs soros
Alex
2017-04-06 @ 10:39
Valamikor volt értelme az egyetemnek. Az „universitas” tanított mindent. Ma már a legkisebb mértékben sem tekinthetőek ezek universitas-nak.
nagi69
2017-04-06 @ 17:01
Ott a pont! Vmikor régen, amikor elkezdtek nálunk is „bolonyásítani”, Csányi Vilmos prof. írt egy nagyon jó cikket a Népszabóba „Az egyetem védelmében” címmel. Megpróbálom előkeresni, most aktuálisnak vélem újra felidézni a gondolatait.
Matyko-X
2017-04-07 @ 09:21
Van benne igazság. Lehet, hogy nem universitas-t, hanem partialitas-t kellene alapátítani…
i stand with ceu
2017-04-06 @ 12:38
Minőségi képzést nyújtó egyetemet létesíteni bonyolult, nagy szakmai felkészültséget és szervezőképességet igénylő feladat. Lehet ezzel viccelődni és cinikus kommentárt fűzni hozzá, de a magyar felsőoktatás pótolhatatlan vesztesége lenne, ha a legjobb egyetemünk kivonulna az országból.
vektortér
2017-04-07 @ 14:42
Még szerencse, hogy a legjobb egyetemeinken leszarják a huszadrangú képzéseket nyújtó CEU nyomorát.
Matyko-X
2017-04-07 @ 19:35
Lófasz az, nem egyetem, istandwithceu. Aminek támogatói még egy ócska kitűzőn sem képesek helyes spellinget produkálni. Az a legjobb.
Alex
2017-04-08 @ 23:18
Melyik a legjobb egyetem? A CEU ahol a fiúkat arra tanítják, hogy ülve kell pisálni, mert az állva pisálás tömény szexizmus?
medvefalvy
2017-04-07 @ 20:30
Remekül mulattam az irományon s még jobban rajtatok.
Csak így tovább.
Matyko, te eltűntél egy időre. Csak nem betegség?
Matyko-X
2017-04-08 @ 23:00
Kösz a kedves érdeklődést, mackó koma: nem, csak széles a világ, és az omnipotencia se a régi már 🙂
Mark
2017-04-08 @ 01:39
hat kesz konnyesre rohogtem magam ezen a szovegen bravo! 😀