Ének a spárgáról
101„A munka nemesít.”
Szólás
A spárga egy növény, melynek friss hajtásait szokták fogyasztani. Már aki szereti. A németek például imádják, de hát az ő gasztronómiai ízlésük – finoman szólva – kétes. A spárgát ún. „bakhátakba” ültetik és ilyentájt, áprilistól júniusig szedik. Kézzel. Gépesíteni nem nagyon lehet, hiszen válogatni kell a leszedendő hajtások között, szín és méret szerint. Így aztán az elkészített bakhátak között négykézláb vagy mélyen lehajolva, a ládát magunk után hurcolva kell dolgozni, röpke 10-12 órát naponta. Nincs rá jobb kifejezés: szar munka.
Német – bármit jelentsen is ez a szó a negyedik birodalomban – ilyen munkát nem vállal. Ha megfizetik, akkor sem, ha pedig nem fizetik meg, akkor meg végképp. Azt sem lehet elvárni, hogy a milliószámra beérkezett agysebészek finom ujjai e megalázó munkában kérgesedjenek meg. Az efféle nemszeretem munkára a 19. századig az volt a megoldás, hogy Afrikában négereket vásároltak a törzsfőnökökeiktől, nagy értékű üveggyöngyökért, ezeket elszállították a feladat színhelyére, ott OKJ-s tanfolyam keretében kiképezték őket és elvégeztették a munkát. A munkások motiválására aztán különböző – ma már nem comme il faut – módszereket alkalmaztak.
Így született a blues zene és ezt nevezték rabszolgatartásnak.
Miután ez a eljárás tarthatatlanná vált, holmi világpolitikai kalamajkák okán, az innovatív britek azt a módszert választották, hogy a munkát helyben végeztették el, ahol a munkaerő volt, megspórolva a szállítási és etetési költséget. A munkások motiválásának erkölcsileg kétes módszerét pedig többnyire rábízták a helyi királyokra, maharadzsákra, törzsfőnökökre. A helyi királyok, maharadzsák és törzsfőnökök motiválására pedig ott volt a géppuska.
Ezt nevezték gyarmatosításnak.
Aztán – mint mindennek – különböző okokból ennek is vége lett, ám a spárga problémája – enni vagy nem enni – továbbra is fennállt. Körülnéztek hát, hol lehetne találni olyan munkaerőt, amelyik a lehető legkisebb befektetéssel alkalmas lehet a feladat megoldására. Számukra szerencsés módon, a gondjaik súlyosbodásával egy időben, egy másik nagy gyarmattartó összeroskadt a saját erőszakos hülyeségének súlya alatt, és ott állt egy fél kontinensnyi olcsó munkaerő, az ő szemszögükből kihasználatlanul. Ígértek hát nekik mindenfélét és dolgoztatni kezdték őket, hogy ők közben nyugodtan lehessen szabadbölcsészek, genderaktivisták, buzik és influenszerek. Akkor jó elmebetegnek lenni, ha kényelmesen van berendezve a tébolyda.
Ezt nevezik Európai Uniónak.
Visszatérve a spárgaproblémára, bejárta a világsajtót a hír, hogy – ragály ide vagy oda – a németek repülőgépeken szállítják a kelet-európai, elsősorban román munkásokat a spárgaszüretre. Ezzel kapcsolatban már láttunk képeket, ahogyan roppant ragálybarát módon állnak összezsúfolódott ezrek a repülőtéren elutazásra várva.
Egy ügyes megoldással a spárgaföld egyben karantén is a munkások számára, ahonnan nem mehetnek sehová, elvégre nem nézelődni jöttek. Annak rendje és módja szerint röghöz kötöttek, nem mehetnek máshová, ahol többet fizetnének nekik. Így aztán végletesen ki vannak szolgáltatva a gazdájuknak, azt eszik és isszák, amit az ad nekik. Ha az rossz, vagy kevés, akkor így jártak. Aztán majd kíváncsi leszek, hogy ha súlyosan megbetegszenek közülük valakik, vajon elvehetik-e a lélegeztetőgépet Hanzi bácsi elől, akinek elévülhetetlen érdemei vannak, hiszen még harcolt a Waffen SS-ben.
Azt is olvasom, hogy egyesek – bizonyára valami dák Spartaculesku vezetésével – megszöktek a gazdájuktól és most keresik őket. Kíváncsian várom a csata eredményét, mikor megütköznek az ellenük küldött konzuli kancellári légiókkal. Bár velük bizonyára nem bánnak majd olyan kesztyűs kézzel, mint a külvárosokban randalírozó „fiatalokkal”. Elvégre, Ordnung muß sein. Minden bizonnyal az történik majd, hogy a lázadókat, egy büdös vas nélkül, kivágják majd – koronavírussal, vagy anélkül – és hoznak helyettük újakat. Ők meg mehetnek otthon karanténba és verekedhetnek a helyi rendőrséggel, ha nem akarnak éhen halni.
Itt tartunk most. Az események kíméletlen fényt vetnek arra a projektre, melyet Európai Uniónak nevezünk, és melynek lényege, célja – úgy mondják – az emberi jogok, a humanitás és kölcsönös szeretet kiterjesztése. Persze e problémák eltörpülnek amellett, hogy például a kozmetikusnő nem hajlandó egy transznő tökének epilálására, vagy hogy a néger diákoknak is tanulniuk kellene az egyetemen.
Csak abban reménykedhetünk, hogy mint minden, az EU is elmúlik egyszer, persze lehet, mi már nem éljük meg.
Pandora
2020-04-26 @ 18:10
A spárga jó étel annak,aki szereti,de ha ezek után a németek még egyszer demokratának merik magukat nevezni,akadjon a torkukon a spárga hollandi mártásostól.A gimnazista diákoknak ajánlom,hogy olvassák el Aristo mester világos történelmi magyarázatait,mert nemcsak szellemesek,de rövidek is,miközben tökéletesen tényszerűek.Kedves Mester,megfogjuk érni…Rendnek kell lenni….
Neaddfel
2020-04-27 @ 14:58
Kíváncsian várom a „bezzeg romániai” cluj napocából bíró zoltán bocskoros bennfentes és rendkívül értékes, hozzászólását.
khm
2020-04-29 @ 09:51
Sokkal jobb nélküle.
hivő
2020-04-26 @ 18:59
Ez most kicsit keserűen
lett ironikus.Én sem
sokáig birtam élvezni
a németek ..vendég-
szeretetét,azota meg
kerülöm őket ahol lehet.
Naprózsa
2020-04-26 @ 19:03
Tamás (azaz Vlad) bácsi kunyhója
(2020-ban)
Gelsenkirchen belvárosában épp a Lenin-szobor felállításán ügyködőket védő rendőrparancsnok mobilja csörög, egy kétségbeesett férfihang közli, hogy elveszett egy munkása, és adjanak ki körözést ellene.
– Nem lehet, nem telt le a 48 óra – morog a rendőrkapitány.
– De addigra már Vlad átmegy a határon és bottal üthetik a nyomát!
– Fogadjon magándetektívet! – javasolja a rendőr. – De miért olyan fontos egy munkás? Meglopta magát?
– Ja-ja! Fizettem a rabszolgafelhajtónak, az ideszállítást, a szállását bérlem 300 magával egy tágas juhhodályban. Még ki is takaríttattam a vályúkat ahol etetem őket…
– Vályúban eteti a birkákat ez a Vlad nevű melósa? – ráncolja homlokát a kapitány, miközben emelik be Lenint.
– Dehogy a birkákat! – csodálkozik értetlenkedve a telefonáló. – A munkásaimat. A pimasz Vlad pont ezért szökött meg, mert azt mondta, attól hogy ő román, még ember, és elvárná, hogy nem szalmán, hanem ágyban alhassa ki azt a bő három órát ami szerződés szerint naponta jár nekik. Hát látott már, biztos úr, ekkora pimaszságot, mikor tiszta friss szalmát teríttetem ezeknek, és még morognak!
– Mit is mondott, honnan jött a szökevénye? Arábiából? Azokkal nem szabad így bánni. Jár nekik külön lakás, apanázs, teljes ellátás munkanélküli segély… Vályúról nem volt szó, nem csoda, ha megsértődnek… Legalább halal kosztot ad nekik?
– Az, az, hát mondom, jól tartom őket: annyi halal spárgát ehetnek hajnali három és esti 9 óra közötti munkaidő alatt, amennyit kívánnak, ha teljesítik a fejenként 10 láda leszedésének napi adagját. S ha jól dolgoznak, még vacsorát is kapnak. Képzelje még húst is rakatok a vályúba!
– S az halal? Mert törvény bünteti, ha a muszlimokat sértegeti disznóhússal.
– Persze, hogy halal. Egyenest a halal vágóhídról hozatom nekik a hulladékot. S ezek pofátlanok, és azt mondják nincs a csontokon elég hús.
– Azért akkor is joggal tiltakoznak, ha maga nem engedi őket naponta 5-ször imádkozni a mecsetben…
– Mecsetben? Még csak az kéne! Ezek csak keresztények! De akar nekünk segíteni, rendőrfőnök úr, vagy sem? – mérgelődik a telefonáló. – Most jött a hírrel a rabszolgafelügyelőm, hogy Ioan és Nicolae munkásom is kereket oldott, pedig csak nagyon kíméletesen 50 korbácsütésre ítéltem őket, mert mivel csak napi egyszer tarthatnak szünetet, hát odafostak a spárgaföldemre. Képzelje azzal védekeztek, hogy megy a gyomruk a sok spárgától! Hallott már ilyet, hogy ilyen kényesek ezek a románok?!!!
– Mit mond? Ezek nem muszlimok csak szaros nyafka kelet-európaiak? – ráncolja a homlokát a rendőrkapitány – Hát akkor értem a felháborodását. Meglopták magát, pedig milyen sok költséget áldozott rájuk, ezek a hálátlanok meg télakolnak. Jó, mi rendőrök hivatalosan nem vadászhatunk szökött munkásokra, mert ugye mi humánus népek vagyunk, még a románokat is embernek tartjuk, de adok egy telefonszámot, ahol elszökött keleti melósokat hatékonyan meg tudják keresni. Még képzett vérebeik is vannak.
– S megbízható a cég?Nem fognak beárulni a román kormánynak?
– Ugyan már! Jogászaik vannak, a Helsinki bizottságnak is dolgoznak. Még kiperelik a munkásaikból az otthoni kunyhóikat és utolsó petákjaikat is, hisz nem károsíthatják meg a munkaadóikat, és verhetik költségbe még azzal is, hogy vérebekkel kell keresni a mihasznákat. Elvégre humanizmus is van a világon…
csakafidesz
2020-04-26 @ 20:42
” A pimasz Vlad pont ezért szökött meg, mert azt mondta, attól hogy ő román, még ember, és elvárná, hogy nem szalmán, hanem ágyban alhassa ki azt a bő három órát ami szerződés szerint naponta jár nekik. ”
Ez baromi jó!
Naprózsa kezd belejönni és nagyon csipem a szövegét!
Naprózsa
2020-04-28 @ 21:35
Köszi, kedves Csakafidesz, Solothurn, Magda, Locksmith és minden kedves olvtársnak a biztatást. Kedvenc Aristonk remekül meg tudja ragadni a helyzet komikumát és abszurditását, könnyű ezután átvinni konkrétan illusztráló jelenetek megírására.
A múltkorjában a „póruljárt” paradicsomszedő angolok, most a spárgaszedő románok kiszolgáltatottsága irritál minden jóérzésű embert, nincs ebben semmiféle lenézése egyetlen europid nációnak sem, mert románok helyett lehettünk volna mi is, ha nem ilyen kormányunk van, hanem mondjuk Bajnai, és az éhezéstől menekülnénk spárgaszedésbe.
Amit viszont nem bírunk a mai tudjafenehogymennyire németekben,( meg a régiekben sem) hogy mitől érzik nálunk értékesebbnek magukat, amikor már saját élelmezésüket, öregeik pelenkázását sem tudják egyedül megoldani?
Jó, jó, biztosan van nagyon sok érzékeny humánus magánember, de azért egyetlen tüntetésről sem hallottam életem során, de még a történelemkönyvből sem, amikor fele annyian mint egy transzgenderitisz elismertetésért utcára vonuló tüncimmüncisek felemelték volna a szavukat a magyar, lengyel stb. keleti nemzetek folyamatos ekézése ellen.
Volt egyszer is olyan tüntetésük, ahol a táblákon ilyen állt: „Hagyjátok már békén a (7-es cikkelyezéssel vagy bármivel) a magyarokat, lengyeleket, cseheket, ők is ugyanolyan emberek mint mi vagyunk és inkább köszönjük meg, hogy dolgoznak nálunk, vagy kerítéssel megvédenek!”?
Mert amíg spárgát mi „barbárok” szedünk náluk bagóért, addig nem is érdemelnek mást mint minimum csipkedő iróniát.
Vagy egy jókora történelmi pofont a muszlim lieblingjeiktől, akik a saját megvetésükkel, arroganciájukkal viszont mégis kiérdemelték, hogy őket ne merjék piszkálni…
solothurn
2020-04-27 @ 09:26
Gratulálok Naprózsa!
Üdítő a náci munkamánia és az átvert oláh (munkakerülő) lázongásának násza 🙂
Magd@
2020-04-27 @ 10:41
Kedve Naprózsa!
A TASZ nevű szakszervezetet véletlenül kihagyta!??
TS
2020-05-11 @ 23:25
Ez zseniál, le kellene fordítani románra, nekik nem biztos, hogy van ilyen sanda humoruk. Sanda van, de az nőci.
Gullwing
2020-04-26 @ 19:05
Kiváló, lényeglátó mű!
És még szórakoztató is.
Nézzük_magát_a_dolgot
2020-04-26 @ 19:28
Ez az első eset, amikor a románokkal vagyok.
khm
2020-04-27 @ 05:04
Azokkal ugyan nem,de talán most nem akkora disznók,mint úgy egyébként.
Az elvett útlevelet 3000 euróért visszaszolgáltatni akaró rabszolgatartót,meg szívesen kibelezném. Akár a madzag,vagy spárga segítségével is.
Magdi
2020-04-27 @ 12:28
Gratulálok! Oszthatom?
Girolamo
2020-04-26 @ 19:59
A németeket legyőzték,mert kellett másnak,amijük van.Hanzi bácsi kapcsán ha nácivadászatba kezdetek,az titeket minősít.Hányéves lehet?És ha azok közé tartozik akik a hazát ,a földet ismerték és szerették?Mellesleg,felépítettek egy példátlan gazdag országot vér ès romok felett.Az utókornak arrafelè,csak buzulni szabad.Magyarok közül nem kaptak mást,csak Konrádot,Eszterházit.
Az eus libsik az amerikai megszállásra hivatkozva,támaszkodva,felépíttették a németekkel,az európai Babilont.
Érdekes,hogy még mindíg divat nálatok a németgyűlölet.
Ha annyit tanúltunk a szidalmazóktól,hogy gyúrunk magunknak új ellensègeket,akkor tökmindegy kinn,vagy benn vagyunk,mert nem vagyunk sehol.
csakafidesz
2020-04-26 @ 20:49
„A németeket legyőzték,mert kellett másnak,amijük van.Hanzi bácsi kapcsán ha nácivadászatba kezdetek,az titeket minősít”
Sajnos 1945-től eltelt egy kis idő és újra agyon kellene csapni ezeket. Rendben, az oroszok jól helyre tették őket, de felnőtt egy újabb német generáció amelyik még nem volt még rendesen seggberúgva mikor fennhordta az orrát.
Girolamo
2020-04-26 @ 21:15
Ember nincs ki megmondja,mikor kit miért kéne seggberúgni.A nagyvilág a Magyarok seggberúgására kèszűl éppen,ės nem a nèmetekére.
Ez azért van ,mert egyszerűbb a kisebbet seggberúgni.
Mivel tegnap sem mi döntöttük el ki legyen seggberúgva,ma sem,holnap sem mi fogjuk.
De ha ott tartunk,hogy a németek ilyenek,az oroszok olyanok,akkor megint mellényúlunk.Persze miattam ,mindenki abba nyúl,amibe akar.
Sajnos1945-től elteltegy kis idő ès újra agyon kellene csapni ezeket.
Mérjen a sors neked a te ítéleted szerint!
Rizikó
2020-04-27 @ 22:01
Girolamo .Egyetértek veled.Hanzi bácsi ügyben itt Aristo, akit egyébként szivesen olvasok, nagy tévedésbe esett.Hanzi bácsi ugyanis sokmillió német időssel egyetemben nem kapna lélegeztetőt Merkel országában sőt mind többen elszenvedői a libsikomcsi moslékkoaliciójuknak.A Waffen ss egyébként manapság már csak a kurucinfon sztár a444zsindexen meg a fideszre romantikáznak a nácikat emlegetve.Egyébként én szeretném ha eljönne az az idő amikor nekem a németek románok spárga háboruja lehetne vidám iróniám célpontja Vladozva Tamásbátyózva. Anekdótázva.Ez jelentené hogy nálunk.minden oké.Ám korán sincs igy.Gondoljatok bele hogy nálunk a jogos kijárási korlátozás és külföldről diktatorikus vészintézkedések óta hány gyilkosság történt ,mennyi erőszaknak lettek magyar áldozatai! Eszméletlen látni hogy mig az emberek a magyarok betartják a törvényt vannak akik bűnözéssel, unokázással, betőrésekkel zsarolásokkal ,idősek fenyegetésével fiatalok elleni fosztogatással ütik el az időt.Mindezt mind sűrübben.Sehol nem láttam a hétvége éjszak járőrözni a rendőröket.A rendőrautók az önkormányzati parkolóban3napig!
Kettős Gyilkosságok Nagykőrösön , Diósdon.Pesten gyilkosság egy buszon 3tagu banda leszurt egy magyar fiatalt.Galgahután90éves néni rablogyilkosság áldozata.Sorolhatnám .Sajnos.
Sajnos a Most mi virustámadás kivégezte a beigért konzultációt!Most
kellene rendbetenni az országot mert aztán késő lesz.Nem a német homokba kéne dugni a fejünket spárgát kutatva, amikor itthon a Cb virus kötelet baltát kést igér .Vidáman
szórakozásból.
Girolamo
2020-04-28 @ 07:44
Jó a szimatod!
Elsőre kiszúrtad.A 90 éves Hanzinak esélye sincs lélegeztetőgépre,ha agyatlanok lesznek körülötte.Dögöljön meg a vén naci,igaz?
Ha a valóban öregekre nézek,ès arra gondolok,mit dolgoztak ezek?
Kinn,és benn is!
Üdv!
Nézzük_magát_a_dolgot
2020-04-27 @ 08:27
Igaz, igaz. Rosszul fogalmaztam, nem a románokkal vagyok, hanem azokkal a románokkal, akik a rabszolgatartó ellen fellázadtak emberi mivoltuk védelmében. Egyébként ez az eset rávilágít arra, hogy az EU tulajdonképpen a gazdag és erős államok birodalmi központja a lenézett kevésbé sikeresek rovására. Csak egy adalék. Az EU szigorú határzárakról határozott a vírus miatt, majd pár nap után kiderült, hogy a lenézett kelet-európai zsellérek nélkül a magasan művel német öregek és betegek ápolása meg a spárga leszedése nem valósítható meg, szinte órák alatt gyors tudományos döntés született, miszerint motantól a nemzetközi mozgás nem növeli a járványveszélyt, jöhetnek a lengyel ápolónők meg a román napszámosok. Ez az európa magas eszme, amit mi korlátolt belátóképességünkkel sehogy se akarunk zsinórmértéknek felfogni.
Theo
2020-04-27 @ 11:36
Minden lehet igaz, de az is lehet, hogy az olah cigo furfangos akart lenni, kifizettette a repulojet, meg felnyalt valami kis penzt, aztan eltunt oda, ahova eredetileg is menni akart, csak a karanten ( meg penz szuke)miatt nem tudott.
Gijutsushi
2020-04-27 @ 10:35
Kedves Savonarola!
Ezt a se füle, se farka hozzászólást a temérdek helyesírási és szintaktikai hibával megtarthatta volna magának. Ilyen, amikor ostobaság grafomániával párosul…Vagy esetleg valami „anyag” is közrejátszott az „alkotás” folyamatában?
Rizikó
2020-04-27 @ 22:10
Teljesen jogtalan és kulturálatlan a kritikád.Jogos Girolaimo hozzászólása.!
Savonarola
2020-04-28 @ 11:51
Van előnye,a se füle,se farka hozzáállásnak.
Jókisfiúnak nem kell teletojnia a liberót,hogy elveszik a faliújságfelelős beosztását.
Óvatosabban minősíts ismeretleneket!
És őrülj tehetségednek!
De nagyon büszke ,talán ne légy!
Locksmith
2020-04-26 @ 20:37
ARISTO mester csaknem tökéleteset alkotott most is. Egy picike szépséghiba van csak: Hanzi bácsi, ha a Waffen SS-ben harcolt volna nem igen emlegetnék ottan elévülhetetlen érdemeiképpen ezt, és a lélegeztető gépre sem nagyon számíthatna ez ügy folyományaként. Ellenben, ha Honecker úr csapatában szolgált volna ez a Hanzi bácsi, akkor minden szava stimmelne ARISTO mester!
De nekem így is nagyon tetszik, NAPRÓZSA pedig most is megkapta tőle az ihletet, mint mindig, és Ő is remekelt szokás szerint. CSAK ÍGY TOVÁBB FIÚK, LÁNYOK!
Magd@
2020-04-27 @ 10:44
Költői túlzás mindig megengedett.
csakafidesz
2020-04-26 @ 20:38
„Csak abban reménykedhetünk, hogy mint minden, az EU is elmúlik egyszer, persze lehet, mi már nem éljük meg.”
Aristo Uram!
Ha Ön hívő ember akkor imádkozzon az EU elmúlásáért, és ezesetben imáink találkoznak majd.
moliere
2020-04-27 @ 10:22
Dehogynem. Érteni kell a második világháborút, és az utána jövő évtizedeket. A nácivadászat csak a médiának szól (mint kábé ez a járvány is).
A második világháborúban még a Waffen SS-es sem Hitlerért harcolt, hanem ahogy mindenki, a mellette harcolóért. És ha megkérdezték volna a felsőbajor, vagy alsószász Hanzit, hogy miért is harcolnak, valószínű, hogy 90% annyit tudott volna mondani, hogy „hát hogy a gyerekeknek már jobb legyen”.
És jobb lett? Végül igen! Akkor a németek elveszítették a háborút? Talán úgy hiszik.
De valójában a Marshall terv arról szólt, hogy mindenkit beveszünk az újraelosztási bandába, aki hajlandó beállni (és nem az orosz alatt nyög), és aki bebizonyította 1939-45 között, hogy az esetleges harmadik világháborúban már akkorát tudna ütni, hogy New York is porig éghet. Végül is majd most esedékes, hogy a világ javainak évenkénti újraelosztásából már majd nem kap annyit a haszontalan Nyugat-Európa. Már csak fegyvert meg gyógyszert exportál, szinte. És nincs sem katonai, sem döntő gazdasági érdekérvényesítő ereje sem. Hogy a fenébe ne bukna meg az EU?! Ima ide, vagy oda. Mindennek tükrében a Waffen SS tagságot sosem üldözték, csak ha Eli mester valakire rá tudta sütni, hogy látta a birkenaui őrtoronyból gyerekekre vadászni. Máskülönben békésen, sörhab könnyűségű halálba van módjuk szenderülni. Honecker katonái… ők ugyanazok voltak. És ma attól függ, hogy mekkora megvetés illeti őket, hogy hogy állnak a szaracénnal.
csakafidesz
2020-04-27 @ 13:28
Itt és máshol is bőségesen kifejtettem, hogy nem volt II. világháború, csak az első folytatása. A „békeszerződések” Versaillesben (A Trianon kastély is ebben a városkában található.) annyira megalázóak voltak, hogy csak fegyverszünetet eredményeztek. Közben egy kicsit átrendeződött a színpad és
megjelent a „Világ Legelső Munkás-Paraszt Állama”.
„Most temettük el szegény Kosztolányit
s az emberségen, mint rajta a rák,
nem egy szörny-állam iszonyata rág”
József Attila, 1937.
Nos a másik szörnyállamot kellett ügyesen összeugrasztani az elsővel, hogy egymást verjék agyon. Előtte ugyanis ez a kettő boldogan összefogott a fejlett rabszolga, akarom mondani gyarmattartó nyugat ellen.
Ennyiben különbözött a háború második szakasza az elsőtől.
Tessék? Igen, Németország itta meg a levét. A németek mindig az elsők akartak lenni és az európai politika Nagy Károly óta folyamatosan a beképzelt germánok megosztásán, agyonverésén munkálkodott. Mivel most nincsenek kéznél az oroszok, a muszlimok fogják a piszkos munkát elvégezni..
Medvefütty
2020-04-26 @ 21:38
A rabszolgahajcsár és közvetítő valószínűleg szintén román, és ha a munkásokat becsapják a bérrel, az is valószínűleg miatta van. Egyébként meg önként mennek oda, mivel így is jobban megéri nekik, mintha Romániában vagy épp a magyar alföldön dolgoznának éhbérért – merthogy szezonban nálunk is hiányoznak a belföldi dolgos kezek.
Szóval annyi derült ki a bejegyzésből, hogy Aristo nem csípi a németeket, bár nem csinálnak semmi mást, mint amit magyar gazdák is tesznek a román vendégmunkásokkal, Uniótól függetlenül.
smarton
2020-04-27 @ 08:43
„merthogy szezonban nálunk is hiányoznak a belföldi dolgos kezek”
Bizony. Mert nálunk aki csak a kezével tudna értelmes munkát végezni, az nem szereti. Végül is ők nem parasztok…
filiszteus
2020-04-28 @ 14:23
Igazad lehet! A 90-es évek elején egy időben kevés munkám volt és kalandvágyból elmentem egy barátommal pár hétre vendégmunkásnak, karácsonyfát árulni. A telep és a fenyőültetvény egy családi vállalkozás volt és a család mindvégig emberszámba vett minket, a munka végén korrektül kifizettek minket és nagyon kedves karácsonyi ajándékcsomagot állítottak nekünk össze, gondolva az otthon maradt családtagjainkra is. Bár igaz, hogy mindketten diplomás emberek voltunk, beszéltünk németül és rendesen dolgoztunk, de akkor is nagyon jólesett a „gazdáink” magatartása velünk szemben. Sajnos egy időben divat volt utálni a németeket. Tény, hogy vannak nagypofájú és közönséges Ballermannok Mallorcán, de pl. a Garda tónál sok német surf-özik és a campingekben nagyon kellemes, udvarias, segítőkész szomszédok voltak.
csakafidesz
2020-04-28 @ 20:15
Tényleg érdekesek a németek. Egyszer egy német lánytól megkérdeztem, hogy bedughatom-e neki. Nos más náció női egyede pofonvágott volna. A válasza az volt, hogy most éppen ráér, ha most akarom akkor dugjunk egyet. Ennyi. Egészen meglepett, hogy egy csöppet sem kérette magát.
filiszteus
2020-04-29 @ 13:41
Az NDK-ás csajok egy fogalom volt egykor, mert kedvelték a tüzes magyarokat. Itthon turistaként gyűjtöttek élményeket és a sok kinn dolgozó magyar fiatalnak is megédesítették a hétköznapjait:))) Volt több kissé nyomott iskolatársam, akik itthon nem rúgtak labdába a csajozás műfajában, ők az NDK-ban tudtak ezen a téren érvényesülni.
#pilotlight
2020-04-26 @ 22:21
József Weber! A törzsfönökök meg a szabadbölcsészek nem az első sorban volt. Ugye csak elolvastad. Ülj le, egyes!;)
Theo
2020-04-26 @ 23:57
Egyaltalan miert kattint a blogra aki nem szereti Aristot? ( mert nagyon jo, –nyilvan)
Minket nem fog innen eltantoritani szaz ilyen Weber sem.
Azt elhiszem, hogy a Sas Kabare helyett o is vagyik valami nivosabb humorra…
nagi69
2020-04-28 @ 00:49
Haha, azóta már törölte a magasröptű hozzászólását! A Weber.
samual
2020-04-29 @ 20:45
az engedékeny NDK-s csajoktól lehetett a legdivatosabb „trikót” beszerezni, egy ilyen penészkúra alatt egy hétig ütött apám mire kiment belőle a szégyen amit „az Ő fia” okozott neki
csakafidesz
2020-04-30 @ 20:18
Elég gusztusos csajokat lehetett látni az NDK-ban. Ja az a baloldalon lévő rövidhajú, rövidnyakú, az nem túl guszta..
https://24.hu/app/uploads/2015/02/meztelen-nem-merkel.jpg
Szóval ezeknél tényleg be lehetett próbálkozni.
Paczona Ottó
2020-04-26 @ 22:22
Sajnos én nem tudok ilyen jót írni. Minden szavával egyetértek. Egy kis kiegészítés csak. Az érzékeny ujjú néger-arab menekült agysebészek azon részét szeretnék lepasszolni keletebbre, természetesen hazánkba is, akiken látszik, hogy soha semmire nem lehet majd őket használni. Szórakozzunk és tartsuk el mi őket. Robbantgassanak és gyújtogassanak mifelék. Majd felemeljük az adónkat és felveszünk sok-sok milliárdnyi IMF hitelt. Mivel nekünk ez nem felel meg, mindenek vagyunk, csak európaiak, demokraták és felvilágosultak nem. Csak egyszerű, mucsai parasztok. Meg persze nácik, fasiszták és persze korruptak is. Még jó, hogy a Gestapot egyelőre nem vették elő. Drága jó és hazaáruló ellenzékünk pedig ezeknek akar megfelelni és ezért mindenre képes!
khm
2020-04-27 @ 05:10
Pedig az 1500-s években,már kaptunk egy adagot az „agysebészek” őseiből,és akkor az a fényességes Európa törvényekkel akadályozta meg,hogy náluk is letelepedhessenek.
Szolidárisak voltak ugyebár.
csakafidesz
2020-04-27 @ 14:08
Minden esetre Dobó István a fejükre öntött szurokkal gyógyította az iszlámba vetett hitüket.
fürgerókalábak
2020-04-26 @ 22:44
„Akkor jó elmebetegnek lenni, ha kényelmesen van berendezve a tébolyda. Ezt nevezik Európai Uniónak.”
Ez tökéletes volt.
csakafidesz
2020-04-28 @ 07:43
Tébolyda? De kérem alássan, már hogyan lenne tébolyda, ha megkapta a Béke Nobeldíjat is?
Theo
2020-04-27 @ 00:01
Az egesz egy tragikomedia. Nesze nektek a cukraszda Becsben.
csakafidesz
2020-04-27 @ 13:38
Nézd kérlek. Elvileg megveheted a Sachert. Nyilván nem fogják eladni, ha mégis akkor azt nem fogod tudni megfizetni. De még Matolcsy sem tudna erre elég pénzt összerakni. Kisebb lebújt nem érdemes venni. (Tessék, hogy egy kicsit igényes vagyok? Tudod nem mindegy, hogy 150 éves vevőkörrel rendelkezik az ember, vagy bárki beeshet az utcáról..)
Theo
2020-04-27 @ 17:50
Vajona a Sacherben meg osztrakok a felszolgalok?
csakafidesz
2020-04-27 @ 18:18
Igen. Arrafelé kötelező a jómodor és ezt Alitól nem lehet elvárni.
Theo
2020-04-28 @ 01:50
Alitol meg nem, de minden mas szolgalo idegen ott, delszlav, magyar, de van sok neger no is.
Ezert voltam kivancsi, hogy letezik e meg egy hely Becsben, ami megmaradt….
csakafidesz
2020-04-28 @ 02:14
Theo! Nem szoktam a Sacher-be járni. Voltam már ott, de egy háromfogásos ebéd árát egy kávéért sokallom.
SMarton
2020-04-27 @ 08:40
Jaj, ekkorát régen nevettem!
Aristonak jót tesz ez a karantén-világ.
idirablo
2020-04-27 @ 09:23
Aristo szatírája telitalálat?.
Wéber (fb) zsiddancs epét hány tőle, smiért az ő EUCCP-jére rosszat mond. Ellenérve nem lehet a tények ellen, ezért formai hibákon lovagol, nehogy tárgyszerűséggel lehessen vádolni.
Wéber is tudja magáról, hogy tipikus magyargyűlölő libsi, aki a magyart mucsainak nézi:
„A magyar tényleg hasra esve hájpol mindent, ami saját nemzeti kultúráját (jelen esetben évszázados publicisztikatörténetét) sárba tiporja”.
Szent István óta együtt kell élnünk az ilyenekkel: hol német, hol osztrák, orosz, zsidó plundrában, köntösben, kaftánban próbáltak élősködni rajtunk.
Mindig pórul jártak, de megint új leckére vágynak. Megkapják?.
torony
2020-04-27 @ 09:42
Az írás éppen annyira humoros, mint amilyen abszurd ez az egész „helyzet”. Azt javaslom – csatlakozva a kommentelőhöz – imádkozzunk az „eu” kimúlásáért. Megérhetjük, ha van elég hitünk, és ha szerencsés csillagállás lesz megint, mint amikor az oroszok kivonultak.
moliere
2020-04-27 @ 10:12
A történelem keményen ki fogja fizetni a nyugati ember álszentségét… a keletinek.
Jönnek majd a muszlim, fekete légiók, és számonkérik rajtunk az ő rasszizmusukat, az ő rabszolgatartásukat, az ő gyarmatosításukat, mivel ők már most is ránk mutogatnak, hogy „náluk mindenki polkorrekt, a lengyelekkel, magyarokkal, és legfőképpen az oroszokkal van a baj, ők még most is a fehér felsőbbségben élnek”.
De talán jönnek majd a kínaiak is, na ők már meg tudnak minket különböztetni egymástól. És bizony nem a lengyeleken fogják számon kérni az ópiumháborút, és nem az oroszokon verik le a boxerlázadás leverését. Nem sok jót ígér a nyugatiaknak a kínai hegemónia. És nem fog számítani, hogy „én nem is vagyok francia, hiszen minden ősöm szenegáli”, vagy hogy „hát én valójában pakisztáni vagyok, utálom az összes vörösképű angolt, titkár elvtárs”. Nem tudom, kínaiul hogy mondják, hogy „minek ment oda?”
Remélem, hogy ebül szerzett jószág ebül is vész el, de tényleg nem érjük meg, attól tartok én is.
Bagir
2020-04-27 @ 10:16
Ismerős zöldségeket termel, románok dolgoznak nála, bejelentve rendesen
Na egy része elinalt ide, a kanaánba mert 3000€ a zsé.
Nemsokára visszajöttek, mert még 1000 se volt és még a szart is kihajtották belőlük a munkavezetők
Na és azok kik valának, hát a testvéri lengyel nép gyermekei.
Jelszavuk: KUSS DOLGOZZ!!!!
Az egyik csaj férje összeesett a sorban és meghalt, kihúzták a föld végére és este bevitték a szállásra, addig sírva dolgozott a felesége a polák tróger nógatása közepette
Vissza is jöttek ide mind
Theo
2020-04-27 @ 17:22
Ama lengyel felügyelők származásáról csak ennyit tudni?
bagir
2020-04-29 @ 11:07
Nyolcvanas évek lengyelek dolgoztak a cégnél ahol én is.
Ez építőipari vállalat volt. Első benyögésük az volt, hogy ők sztrájkolnak ha nem tetszik nekik valami.
A kis munkát kis ívben a nagy munkát nagy ívben kerülték.
Mindezt művelték a helyiek pénzének sokszorosáért. Ugye akkor volt náluk a balhé mert éhen akartak dögleni és ez volt feléjük az internácionálista segítség. Cserébe lenéztek bennünket
De az építőtáboros polák ribik is előtte évben
Ja és csak a Centrum áruházban értették meg a magyar szót.
Ne nyomjátok a süket dumát nem veszem be
Rizikó
2020-04-27 @ 22:24
Idejöttél a lengyeleket ekézni?Menj a zsindexre ott ez a sikk.Fake news.
bagír
2020-04-29 @ 09:25
Személyes beszámolók alapján írtam amit írtam
Ha fáj nektek az igazság akkor is
moliere
2020-05-01 @ 18:30
Fáj nekünk, hogy van egy rakás ember, aki tud magyarul, és a tudását a magyarok ellen használja fel. Mint te.
Kovács Zsuzsa
2020-04-27 @ 10:32
Minden mondata téves vagy hamis. Alapvetően választ sem érdemelne, de bosszantó a fensőbbségessége, és h pont a németeket védi.
A németeket nem azért győzték le, mert “kellett, amijük van”, hanem azért, mert egy àltaluk indított világháborúban, amit egy elmebeteg vezetésével szó szerint a világ rajtuk kívüli maradék része ellen vívtak, gyengébbnek bizonyultak. Beleértve, mert európa – akkor – nem kivánt német gyarmat lenni.
Micsoda nácivadászatról beszél? A szavak általánosan elfogadott jelentése szerint nem tekinthető holmi verbális hajtóvadászatnak, ha vki a történelmi tényekkel – ahogy azt egyébként maguknak a németeknek a beleegyezésével, sőt, vakbuzgó önostorozása mellett megfogalmazták – egyezően megállapítja, hogy bizony, bizony, a németek közt milliószám voltak olyanok, akik a “náci” definíciójának megfelelnek, és közülük még ma is élhet jónéhány. Megjegyzem, a németek kérnék ki maguknak elsőként, ha vki nem nácizná le őket, en bloc, mert imádnak vezekelni.
Kb tökmindegy, h a jó hanzi bácsi hány éves. Miféle mentség bárki számára, h náci bűnökben vétkes, hogy azóta megöregedett? (Félreértés ne essék, nem kizárólag a holokausztra gondolok. Azért haragudjanak a zsidók. Nekünk, magyaroknak megvan a saját okunk haragudni rájuk.)
Felépítették a romokon, fel bizony, ezért nem is kritizálta őket senki, érdemeik elismerése mellett, de mennyekbe menesztésük nélkül megjegyzendő, h annyi segélyből, amit kaptak, ez közel sem volt olyan nehéz, mint például azoknak, akik ilyen segélyt nem kaptak, viszont odavetették őket a szovjetnek és a kommunizmusnak koncként. A cikk èpp arról szól, h a közismert nèmet szorgalom, munkaszeretet volt-nincs, elpárolgott, tovatűnt pár évtized alatt.
Nálunk nem “még mindig” divat a németgyűlölet – ugyan volna rá okunk, mert ezer éve fenekednek ránk -, hanem már megint divat. Utalnék a sokat emlegetett páneuróai piknikre. Magyarok ezrei szó szerint a biztonságukat tették kockára vadidegen németekért, az elvártnál is nagyobb keresztényi megbocsátásról téve tanúbizonyságot.
Amit a németek most hálálnak, folyamatosan, immár min 10 éve, vagy inkább mióta az eu belépéssel megint besétáltunk az utcájukba.
Nem mi gyártunk magunknak ellenségképet. Hol töltötte maga az utóbbi min 10 évet?? BELŐLÜNK, MAGYAROKBÓL CSINÁLTAK ELLENSÉGET, európa boxzsákját ÉPPEN A NÉMETEK. Ezen túlmenően is, mondani is elcsépelt, de tény, h az eu a negyedik német birodalom, amiben mi, megint és ismét szívóágon vagyunk, még további szívatásunkat már készítik is német vezetéssel (ls az új eus költségvetés,, a Mo megbüntetésérőli szónoklatok és a roth nevű német eu-miniszter legutóbbi hungarofób megszólalása közti összefüggést).
Szóval ha kérhetném: ne oktassa itt ki azokat, akiknek a németekkel tele a hócipője, mert ezerévnyi okunk van utálni őket, amit mi félretettünk, de ők ragaszkodnak hozzá, hogy utáltassák magukat, keményen megdolgoznak érte nap mint nap. Maga csak nyugodtan szeresse őket tovább, de mást ne oktasson, legyen szíves.
Kovács Zsuzsa
2020-04-27 @ 12:59
A fentieket Girolamónak szántam válaszul, de a moderálás miatt elcsúszott. Természetesen nem Aristónak címeztem.
csakafidesz
2020-04-27 @ 14:00
Zsuzsa! Minden szavaddal egyetértek. Persze kedvesek, de rögtön meg fogják mondani neked, hogy mit miért csinálsz rosszul… Alapból semmi sem lesz jó amit te csinálsz, mert ők értenek igazán mindenhez..
Ami Hitler illeti, nos döbbenetesen fog hangzani, de azért üvöltöttek olyan lelkesen a hívei, mert a német többség érzéseit és gondolatait képviselte.
Joseph Haydn osztrák létére 1797-ben megzenésítette kissé pattogósan August Heinrich Hoffmann versét: Das Lied der Deutschen c. versét. Ma is ez a német himnusz a 3. versszaktól, kissé átírva.
Egyébként a Haydn által 1797-ben írt, eredeti hangszerelésben előadott himnuszuk több mint száz évvel Hitler előtt is tele van kérkedéssel és fensőbbségi érzéssel.
https://www.youtube.com/watch?v=s2IaFaJrmno
Kovács Zsuzsa
2020-04-27 @ 14:33
Köszönöm szépen! Nagyon érdekes, amit a himnuszukról írsz! Rossz is miatta a lelkiismeretük… (Merkel és a német himnusz esete a focimeccsen). És igen, nagyon is könnyű volt a németeket “táncba vinni”, úgy van, ahogy mondod! Kedvelem a hozzászólásaidat!
Rizikó
2020-04-27 @ 22:30
Te fideszes vagy ember ?Vagy a virus karanténtól besokaltál.Nácik a gondod ?Soros papa birja a dumádat.Merkelék Weberék Schulcék baromsága gazembersége miatt általánositassz?Nácivadász. németekre vadászik.
Naprózsa
2020-04-27 @ 14:34
Szívemből szólt, kedves Zsuzsa. A remek indoklásához még kettő: Magyarokat németgyűlölettel vádolni annak a fényében, hogy sokan német származásúak, több hullámban új hazát építeni idevándorolt egykori németek leszármazóiként, ez elég izgalmas öngyűlöleti forma lenne.
Nem, mi nem a németeket gyűlöljük, meg nem a briteket, vagy svédeket, hanem csak azt az embert – amiből ott sok van – aki történelmi szerencsés helyzete okán felsőbbrendűnek képzeli magát olyan nemzetekkel szemben, akiket ősei vagy ő is rendszeresen kifosztott, kinevetett, megalázott vagy igyekezett kiirtani (lásd lengyelek), de csak azért mert azok szerencsétlenebb természeti vagy földrajzi helyen élnek.
S ez a máig übermencs banda – korábbi tiszteletreméltó szorgalmát megcáfolva – most olyan népségek előtt csúszik-mászik, akiket viszont se szorgalma, se vallása, se tudása, műveltsége alapján nem kellene tisztelnie. S most e két rassz szépen kiegyezett, a „ne vigyük túlzásba a munkát, majd dolgoznak helyettünk a lengyelek, románok, bolgárok, magyarok fityingekért, és nekünk még jogunk is van őket megalázni, merthogy ilyen élhetetlenek” – gusztustalan módszerben, ez az amiért épp utáljuk őket.
Ha el is felejtjük az eddigi kifosztásainkat és ellenünk vívott gyarmatosító hadjárataikat, akkor sem kell szeretnünk az ellustult, de annál fennhéjázóbb, alaposan lezüllött erkölcsű németeket, akik hazudozással humanistának óbégatják ki magukat, miközben még a saját muszlimimport baklövésüket is ránk akarják kenni és velünk elvitetni a balhét. Ergo a jellemtelenséget, gyávaságot utáljuk a mai máramennyire-németekben.
Kovács Zsuzsa
2020-04-27 @ 15:18
Teljesen egyetértek veled, kedves Naprózsa! Tökéletesen foglaltad össze.
Bagir
2020-04-27 @ 15:48
Ahogy a Lajtos Árpád mondta a német összekötő tisznek anno, hogy „Az volt a szépségtapasz nekünk, amikor elvertek bennünket az első világháborúban, hogy magukat is jól elverték”
Egész történelmükben egy pökhendi kivagyi bandák voltak
khm
2020-04-27 @ 10:41
Felénk,már több éve megszűnt a madzagföld. 🙂
Szép nagy gaz van a helyén. Gondolom a támogatás elfogyhatott. Így a munkások és a spárga is.
Schenkhyalfonz
2020-04-27 @ 11:44
Drága nagyanyám mondása szerint a xarért nem kár, az utcánkból csak két családot telepítettek ki ’45 után, az egyik már 1921-ben hazaárulókat adott nekünk, a másikból pedig az ifjak önként mentek Adolfért harcolni, a többi németül jobban beszélő magyart hátrány csak a vörösök miatt érte. Ennyit Hansi életviszonyairól.
jobb-ágy
2020-04-27 @ 11:53
Nem értem, hogy ha egy növénynek ilyen káoszos a termesztése, minek vesződnek vele? A sok hülye sznob zabáljon csalánlevest, rém egyszerű az alapanyaghoz hozzájutni, és nem termeli ki újra a rabszolgaságot!
csakafidesz
2020-04-27 @ 14:05
Minden növénynek sok munkával jár a termesztése. A mezőgazdaságban csak a bolseviki ideológia szerint lazsáltak az emberek, mert nem a vasat verték kalapáccsal.
khm
2020-04-27 @ 15:42
Jobb-ágynak abban igaza vagyon,hogy a csalán,könnyebben termeszthető.
Venni kell egy ártéri szigetecskét,és időnként lekaszálni a termést. Ja? a gyökerét is fel szokták használni,ezért ásót is lehet vinni a ladikban.
Feledhetetlen pergetőhorgász túra volt,amikor egy ilyen szigeten kellett egyik helyről a másikra vergődnünk. (Csónakkal,nem lehetett bemenni)
De állítólag nem leszek reumás….
Klárika
2020-04-29 @ 08:56
Elég sok „káoszos termesztésü” növény van a világon ahhoz, hogy az illetö „hülye sznobok _ne_ zabáljanak helyettük csalánlevest”.
Merem mondani, hogy nem a spárgatermesztés „termeli ki újra a rabszolgaságot”. Még úgy sem, ha nem összefüggéseiben tekintjük az ügyet, amelyek valóban nem „rém egyszerüek”.
A rabszolgaság emlegetése meg „enyhe” túlzás. Ugyan szolgálni megy az aki útnak indul, de nem rab. Ha rab lenne, nem indulhatna el a saját akaratából, nem választhatná meg a célját sem és az ételén meg a hálóhelyén kívül nem kapna semmit.
Különös egy „rém egyszerüen” tartott összehasonlítás. Mintha nem hallottunk volna a közelmúltban elkezdödött bevándoroltatásról és arról sem, hogy még nemrég a vendégmunkások otthon házat is építhettek a többévi „rabszolga”bérükböl! – egyébként pedig soha az életükben.
Remélem, tárgyilagosan értelmezhetöek a fentiek.
Tibor
2020-04-27 @ 12:30
Württembergben meg is halt már egy. Egyik reggel holtan találták a „szálláson”, előtte sokáig köhögött, lázas volt. Az utólag elvégzett teszt pozitív lett, a halál oka tisztázatlan. Arról már nem lehetett hallani, hogy ezek után a többieket tesztelték-e, ha igen, milyen eredmények születtek.
Theo
2020-04-27 @ 23:59
Nomeg az árut, amit addig szedett?
Bálint gazda
2020-04-27 @ 14:12
Nagyon jó ez a mezőgazdasági blog. Naprakész, komplex, filozófikus. Jövő héten lehetne egy bejegyzés, mondjuk a trágyázásról vagy a komposztálásról is.
Rizikó
2020-04-27 @ 22:40
Olvasva a reflexiókat ez a spárga téma borzasztó homokba dugott fejü komment anarchiába torkollott.
Aristo ma homokvihart aratott.
Chiovini György
2020-04-27 @ 14:46
Apró kérdés. Ami mostanság Németországban történik, azt a németek csinálják, akarják? Örüljünk, hogy az ottani módszerek nem jutottak el mifelénk. Gondolok a pl. az SA-ra vagy a RAF-ra.
khm
2020-04-27 @ 15:48
A RAF az véletlenül nem a Royal Air Force volt?
Mert az eljutott ide mifelénk is. Bár a zömét az USAF végezte.
varur
2020-04-27 @ 17:49
RAF: Rote Arme Fraktion.
Kösz, hogy segíthettem.
csakafidesz
2020-04-27 @ 18:44
Erről a Baader-Meinhof csoportról talán az EU parlamentben fanciául üvöltöző Cohn Bendit tudna sokat mesélni aki ugyan nem volt tagja a vörösfasiszta csoportnak, de puszipajtásuk volt. Jó lenne, ha a Deuxieme Bureau kiadná azokat az 1968-as iratokat amelyek a „diák” lázadásról és Kónbandi szerepéről szólnak. Daniel Cohn Bendit végleg ki lett tiltva Franciaországból. Ennek komoly oka kellett, hogy legyen.
Valami fontosat vegyünk észre!
Mi is volt 1956-ban? Ki tudja miért, de a szuezi válság valahogy a magyar események elé tornyosult.
Mi is volt 1968-ban? Miközben az oroszok bevonultak Prágába a nyugati lapok tele voltak a párizsi eseményekkel.
Vagyis -szerintem- nem véletlenül fedték le nyugaton egy kis felfordulással a keleti eseményeket..
sigula
2020-05-02 @ 22:49
Ami 1968-at illeti a dolog inkább fordítva áll, a szu is segítette – nem közvetlenül, annál ügyesebbek voltak – a nyugati felfordulást, hogy kisebb zajt csapjon bevonulás (augusztusban volt, ugye az volt később).
Uncle Ment
2020-04-27 @ 15:31
Ez az ének nem is a spárgáról szólt.
csakafidesz
2020-04-28 @ 02:19
Hát igen, de nem is rólad. Szóval fiacskám menjél át a 444-re.
filiszteus
2020-04-28 @ 18:41
Ez nagyon kézenfekvő elmélet. Tényleg feltűnő egybeesések. Nem is gondoltam rá. Pedig „az üvegfal mögött” (Robert Merle) alapján elég jól ismerjük a „fecsegő, hülye diákok” 68-as balhéját. Ritka idióta és ellenszenves bagázs volt. Imádott birodalmukban a SzU-ban cirka két nap után a Gulágon kötöttek volna ki.
Klárika
2020-04-29 @ 12:11
„A spárgát az emberiség évezredek óta fogyasztja és néhány évszázad óta termeszti is. Mégis, a mai napig a különleges finom-zöldségek közé sorolják nemcsak a termesztésének, hanem a fogyasztásának a rendhagyó volta miatt is.
Amikor kertészeti szakiskolában oktattam, diákjaim mindig azért fohászkodtak, nehogy a spárgatermesztéssel foglalkozó tételt húzzák ki a vizsgákon! ” – írja Bálint gazda 2019. május 10.-én. ”
Pontosan azért mert sok és pontos, idejében elvégzett kemény munkát igényel, meg jócska hozzáértést is! Pár órán belül múlhat milyen minöségként lesz eladható, még eladható vagy egyáltalán eladható; avagy fogyasztható az illetö fajtán belül.
A spárga a németeknél és sokan másoknál a koranyári étlap ékszere.
Valamikor, a munkaigényessége miatt nem „nyolcvanezer német” lakott jól minden májusban spárgával, hanem a kevesebbek, akik meg is tudták fizetni a 16. sz-tól drága delikatessznek számító spárgát. Ma is luxus imidzse vagyon neki.
A spárga mint gyógynövény kezdte a karrierjét, Asparagus a latin neve, görögül aspàragos, így lett belöle a spárga. (hogy miböl lett a kötözö spárga neve, azt nem tudom) Kevés vitamint tartalmaz, vizelethajtó hatása van. A benne található aszparaginsav az emésztés során sok ként tartalmazó vegyületekre bomlik el, innen a sajátosan erös szaga (minimális az info).
De nem a németek az egyetlen spárgaevök a világon, ök a spárgát fogyasztó népességek közül a legtöbbet termelö és exportáló európaiak; világszinten negyedikek. Nagy spárganemesítök, számos, kiváló spárga fajta termesztöi. Tehát elég nemzetgazdasági jelentösége van ahhoz, hogy a tavaly beindított spárgaállományt ne hagyják veszni. Akkor sem ha most pándémia van. Hanem mint akármikor máskor, vendégmunkásokkal arattassák le a termést.
Ezzel nemcsak a német kormány értett egyet, a szintén német vd Leyen is, vagyis az unió is és Magyarország kormánya is, aki átereszti a zárt határain a szezonmunkásokat! (a csalánevök szerinti rabszolgákat)
Nem titok, hogy a lehetöség szerinti visszaélés, a gyengébbek kihasználása, becsapása, a kegyetlenség, örökké jelentkezö emberi tulajdonságok. Az adódó alkalom több oldalról is történö megragadása sem ritka, ami jelen körülmények között szinte hogy kínálkozott.
Végül pedig, csakis egyesszám elsö személyben írom le azt a sejtésemet, _ nem is akarom senkire sem rábeszélni_ hogy jelen esetben nem a németekröl, a lengyelekröl, a románokról, a magyarokról, stb. szól a történet. Szabálysértö, más kárával nem törödö rondaságról szól, amelyhez hasonlót már akárki akármikor, nem is egyszer elkövetett.
De kiderült és legalábbis, szerintem, arról szól Aristo cikke, hogy minél nagyobb egy „adminisztrációs egység”, írd, birodalom, annál könnyebb a kihasználás, a szabálytalanságok, a csalások dolga minden univerzálisnak tartott uniós érték dacára.
Klárika
2020-05-01 @ 13:49
Folytatás Klárika 2020-04-29 @ 12:11
Ki kellene külön emelni a különbséget az egyéb, különbözö alkalmazottak munkájáról, akik mindig, naponta, X órán keresztül ugyanazt végzik és a mezögazdasági nagybirtok szezonálisan változó munkaigényéröl?
Avagy azon múlik sokminden, hogy Magyarország nem pont spárgaevö nép?
A mezögazdaság általában és egyáltalán nem volt meg és nem is lehet meg vándorok, napszámosok, vendégmunkások, idénymunkások, nélkül.
Másképp csak azoknak a növényeknek a termesztése lenne lehetséges, amit idöközben gépesíteni lehetett. Az amit ipari mezögazdaságnak nevezünk. A spárgaszedést nem lehet, az eperszedést sem.
Ez nem csak a németeknél érvényes, hanem másoknál is.
Miért van Magyarországon is importált élelmiszeralapanyag? És kész élelmiszertermék, amelyekröl már nem egyszer kiderült, hogy botrányos hozzávalókat tartalmaznak? Holott tény és való, hogy Magyarország el tudta/ tudná látni a saját szükségletét fölösen.
Ha megmaradhatna a parasztság, a földmüvelö, mint jelentös, megélhetést jelentö társadalmi réteg? De nem úgy néz ki.
Avagy továbbra is lesz ipari cukor, lesznek „ipari módon” elöállított, repcsiken szállított, raktárakban tartott, szerekkel „dúsított”, zöldségek, gyümölcsök, virágok, stb., a nagytermelök földjeiröl, melegházaiból és egész éven át kaphatók. Akik egy két élelmezési termék elöállítására szakosodtak.
Az Amerikákból, Kínából, még több mint eddig, ugyanolyan munkamenettel, csak az nem látszik el idáig.
Nem is maradnak meg sokáig a rabszolgatartó európai eper, spárga stb. termesztök, mert lassacskán nem élnek meg abból.
——————————–
Aristo dolgozott eleget a mezögazdaságban ahhoz hogy tudja, az hogyan müködött/ müködik. A cikke pedig rövid és ügyes áttekintést adott a (mezögazdasági) nagybirtok s annak megmunkálási történelméröl.
Sztem az egyes és a pandémia során majd ugyancsak felszaporodó visszaélések nem lesznek, válnak nemzeti specialitásokká. Csak helyi szinezetüek és alkalomadtán másoktól kölcsönvettek!!
Naprózsa
2020-04-29 @ 14:48
Főzőtanfolyam németeknek
(valódi történet, békülés gyanánt)
Dehogy utáljuk a németeket. De a hagyományos kosztjukat annál inkább. Általánosban még bőven az átkosban több iskola német szakkörös felsősei kaptak NDK-s levelezőpartnert, majd nyáron fogadtak 1 hónapra családok minket vendégül.
Az én partnerem a kísérőtanárnő volt, és a gimis fia is kapott egy magyar barátot. Tündéri volt a család, végighurcoltak Augustusburgtól a Zwingerig minden nézhetőn és még kajálásnál is kitették a lelküket.
Az utóbbinál tök fölöslegesen.
Amit ők levesnek gondoltak, az összedobált zöldségek lében keményre főzése volt. Az első kanálnál a fazék fölött összenéztünk Tamással:
– Hát ez meg mi? Legalább egy rántás, kicsi zsír, de még egy kis só is ízt adhatna, de semmi. A hagymadinsztelésről már ne is álmodjunk!
A sertéssült, szép piros, látszólag ehető, de nem ismerik a borsot meg a fokhagymát? Köret: Nyersen odarakott borsó, répa, karalábé, főtt krumpli. Desszert: ízetlen eper zselatinnal valami tortának összerakva…brrr! És a mindent leöntő barnamártás, amivel vendéget lehet elüldözni!
Mikor felkeltünk az asztaltól, Tamás pikírten megjegyezte, úgyse értették:
– Ennél akkor is jobban jártunk volna, ha kinn hagynak a konyhakertben legelni!
Az egész 60 fős magyar gyerekcsapat 5-6 kilót fogyva kopogó szemekkel jött haza. Az anyák kiéhezett csemetéik felhizlalásába fogtak és összebeszéltek, hogy mi aztán megmutatjuk milyen a magyar virtus: rakottkrumplitól, tejfölös csirkepörköltön, vadason, gulyáslevesen át vezetett a németek tömése a következő hónapban.
Elfriede néni meg bevette magát a konyhába mikor Budapest, Balaton megnézés után hazatértek esténként és anyámtól magyarul tanult.
Főzni.
Egy évtizedre családi barátság alakult ki a szülőpárok között oda-vissza nyaralásokkal. Anyámék arról referáltak, hogy Elfriede néninél már nem éheznek annyira, mert magyarul főz(?) – mármint amiről ő úgy gondolja , hogy magyaros az ottani semmilyen ízű nyersanyagokból, s bár még van kívánnivaló a szaktudásában, de már ő a kisvárosuk „magyarul jól főző” büszkesége, és egyes ételeket már ő tanít magyarul csinálni a honfitársnőinek.
S ha jött a telefon, hogy elfogyott a kedvenc lecsóhoz a pirospaprika, aminek ott hírét sem hallották, levélben küldtük az utánpótlást, hogy szegény németeknek ne kelljen legelniük.
Theo
2020-04-29 @ 18:17
General szosz, igy is hivtak, minden izetlen husra raontottek. Az elso, amit kint megtanultunk tehat az az volt, hogy: ohne sauce bitte.
Amugy a sparga tud nagyon finom lenni, bar jol nem lehet lakni tole akkor sem, max. egy tonnatol. Ha viszont fas, akkor csak egy rakas szemet sok penzert
Theo
2020-04-29 @ 18:23
Sauce, bocs.
Egyebkent gondolom azert olyan nagy szam nekik ez a zoldseg, mert a kaposzta, repa, krumpli haromszoghoz kepest egesz jo. Mar ha eppen raghatot fognak ki. Bar lehet, hogy nekik az eheto jut, a tobbi meg johet ide a gyarmatokra.
Naprózsa
2020-04-30 @ 21:30
Ja-ja, tényleg, azt a borzalmat generálszósznak hívták. Igen, mi is elsőnek azt tanultuk meg, hogy köszi, de nekünk nem, nem, mi szósz nélkül szeretjük a félignyerskrumplit és húst. Aztán mindenre rászórtuk a sótartó felét, hogy valami ízt is érezzünk.
Azóta a sok tarkabarka bevándorlótól nyilván megtanultak főzni is, ennyi előnye biztos van a multikultinak.
csakafidesz
2020-04-30 @ 20:38
Tuod Rózsika! azon derülök, hogy az olaszok az NSZK-ban már az ötvenes években jól jártak egy büfével. Amikor nyugaton járok mindig olasz éttermet keresek. Angol konyha? Borzalmas. A fish and chips nem az, de miért van mellé zöldborsó félig nyersen? Nos a legjobb olasz vendéglőt a British Múzeum közelében találtam. A múzeum ingyenes, de bent egy kávé annyiba került, mint kicsit odébb a pizza.
https://www.google.hu/maps/place/Pizza+Express/@51.5176131,-0.1263638,3a,75y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipPVFuqxwoVP-Pv81RW3lI9ZOarhOO4Br8gXgoHj!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipPVFuqxwoVP-Pv81RW3lI9ZOarhOO4Br8gXgoHj%3Dw89-h86-k-no!7i875!8i838!4m12!1m6!3m5!1s0x48761b323093d307:0x2fb199016d5642a7!2sBritish+Museum!8m2!3d51.5194133!4d-0.1269566!3m4!1s0x48761b33aabfa537:0xa5718847ad742d41!8m2!3d51.5176144!4d-0.1261771
csakafidesz
2020-04-30 @ 20:42
Ha bejön a kép, oldalt lehet nyitni további képeket.
Ajánlom a helyet, itt tényleg olaszok főznek, még angolul se tudnak rendesen.
moliere
2020-05-01 @ 18:46
Ezzel nem értek egyet. A német konyha nem rossz. Sok dolgot nagyon jól tudnak megcsinálni. Nekünk magyaroknak jól beakadt, hogy nálunk vannak a legszebb lányok, meg a magyar konyha a legjobb a világon, meg hogy az osztrák/német/angol kaja ehetetlen, a kenyér nem kenyér.
De a trágya albán pékáru csak nálunk él meg, meg a még igénytelenebb Balkánon.
Nagyon jó a magyar kaja, de nincs tele magyar éttermekkel a világ, pedig ha annyira versenyképes lenne, higgye el mindenki, rákaptak volna. A lángos érdekes, talán egyedül, egyszer megkóstolják a gulyást, aztán annyi. Sajnos a globális piacon a magyar konyha a húszban nincs, de persze mi azt hiszünk, amit akarunk.
A minőségi kézműves pékek olasz lisztet importálnak, mert itthon nem lehet olyan lisztet kapni, amiből jó kenyeret lehetne sütni. Ennyi.
(Ja, és a magyar csajokból valami miatt csak a szépet vesszük észre, a németből meg csak a süldőmerkelt. Az elnyomott népek mindig elfogultak lesznek.)
Naprózsa
2020-05-01 @ 20:43
Akkor, kedves Moliere, Ön jóval fiatalabb lehet mint mi, és úgy a 60-as években nyugaton dolgozó olasz majd török és azóta odatelepült nációktól nyilván eltanult főzőtudományú már feljavított német konyhát ismeri.
De az NDK-s – ahova csak a magyar fiúk jártak vendégmunkásnak – osszi német konyha az ehetetlen fogalmát súrolta, és nemcsak mi, de sokan mások véleménye szerint is.
Ami pedig a magyar konyha versenyképességét illeti, egy mindig lekicsinyelt, régebben kevés turista által látogatott kis népnek soha nem lesz nagysikerű konyhája, mert nincs akkora reklám potenciálunk mint a kínai, indiai, olasz stb népeknek.
De csak látná a „gulasch”, lángos, somlói, dobostorta, rigójancsi, rakottkrumpli, lecsó, debreceni kolbász evésüket a turistáknak mondjuk a balatoni, hévízi mezőkövesdi strandokon vagy a nagyvásárcsarnokban és a forgalmas turisztikai központokban, büszke lenne a magyar konyhára.
sigula
2020-05-02 @ 23:09
Egy volt kollégám nagynénje Svájcba disszidált valamikor az átkosban és Zürichben lángos üzletet nyitott, mit mondjak jól megélt belőle. Más. Ismertem egy női személyt, aki Franciaországban összeházasodott (miután elvált magyar fizikus férjétől) egy portugál származású (nem első generácós) pasival és magyar éttermet nyitottak, ami elég jól ment A mamája – szakácsnő volt a Béla király úti kormányszálláson – többször volt kint segíteni.
atörökszultán
2020-04-29 @ 15:24
Centurio! Uram!…. Ezt a fakanalat találtam! ….. Bravo örmester! / A házkutatás , Monty Pyton: Bian élete /
Theo
2020-04-29 @ 18:06
Hulye.
Klárika
2020-05-01 @ 14:01
EGYÉBKÉNT
Gróf Bánffy Katalin: „Ének az Életböl”, 2013, c. 323 oldalas regénye megjelent 2014-ben a Helikon Kiadónál.
Tehát az ének-es cím nem „lopott”.
Alkalmazott irodalmi megjelölés, „lírai kikölcsönzés”.
Haraszti Katalin
2020-05-01 @ 18:59
Május elseje, 1993.
Az Európai Parlament egyhetes szakmai tanulmányutat szervezett a közép-kelet-európai parlamentek munkatársainak, brüsszeli és luxemburgi helyszínekkel.
Május elseje ott és akkor szintén munkaszüneti nap volt. Az EP részéről kirendelt „asszisztens” (német arisztokrata család tagja, aki négy nyelven – ezek között oroszul is – beszélt) aznapra kirándulásra vitte a csoportunkat Trierbe.
A Mosel folyó partjáról azt láttuk, hogy a német oldalon fekvő szőlőket már megművelték, míg a luxemburgi oldalon elterülő szőlőket még ki sem bontották.
Mi, keletről jöttek, ódon gondolkodásunkkal arra következtettünk, hogy lám, a német szorgalom ebben is megmutatkozik a lazább, már-már franciás könnyedségű luxemburgi habitussal szemben. Ezt meg is említettük a kísérőnknek, aki erre nagy nevetésre fakadt. Német szorgalom??? A török vendégmunkások már megművelték a német gazdák földjét. A luxemburgiak pedig portugál vendégmunkásokat fogadnak, akik valószínűleg még meg sem érkeztek.
Mindez annak kapcsán jutott eszembe, hogy ma került elém az „Ének a spárgáról” c. blogbejegyzés. Önmagában is meglepett a pandémiát mintegy negligáló, a gazdasági érdeket mindenek fölé helyező szemlélet, amely agrár-rutinként kezeli az – immár – Romániából toborzott vendégmunkások tömeges légi transzportját, majd németországi karanténba helyezését.
Ám nem csak ezt juttatta eszembe a közel harminc évvel ezelőtti megtapasztalás, hanem mást is. Nevezetesen azt, hogy akkor még csak a mezőgazdasági tudást adták ki a kezükből a nálunk mindig „fejlettebb Nyugaton” (a termőföld maradt a helyén), ám nem sokkal később technológia-transzfer néven megindult az ipari termelési tudás Távol-Keletre telepítése (gyárak leszerelésével, know-how átadásával, az örökké tartó royalty reményében).
Európa világgazdasági elsúlytalanodása mikor kezdődött? Az egyik nagy lépés a lejtőn az évszázadok alatt felgyűjtött munkakultúra önkéntes feladása volt. A rövid távon is begyűjthető, minél nagyobb profit érdekében.
Persze, nem felejtem el, hogy a hazai termőföld kihasználtsága jobb kellene legyen, és hogy az összeszerelő iparban való részvételnél többre képes a magyar elme – de ez egy másik gondolatmenet része, és más szociológiai okok húzódnak a háttérben.