Halott fehér csávók
14„Csakhogy e textusért egy fabatkát
sem adott. Egyetértettem vele:
a tanulásba őrüljön bele?
Könyvek fölött görnyedjen egyre kétrét,
vagy munkálkodva ontsa veritékét,
Ágoston szerint? Ebből semmi haszna.
A verítéket Ágostonra hagyta.”Geoffrey Chaucer: Canterbury mesék
Elnézést a címért, de így lehetne talán lefordítani a „dead white dudes” kifejezést, amivel a Yale Egyetemen valamelyik néger diák illette az angol irodalom nagyjait. Halott fehér csávó például Chaucer, Shakespeare és Milton, akikről nem is akarnak hallani, mert szerintük túlságosan „fehérek” és nézeteik, műveik konzerválják a fejekben a „gyarmati örökséget”, bármi legyen is az. Az, hogy valamely szerzőt a bőrszíne miatt olvasok, vagy nem olvasok, nem más, mint nettó rasszizmus, de ne akadjunk fönt ezen, elvégre ők a rasszizmus szakértők.
A tiltakozás azután átterjedt több, jó nevű nyugati egyetemre is. Mindez csak megerősít bennünket abbeli nézetünkben, hogy az egész nyugati világon szép lassan leereszkedik az a szellemi sötétség, amelyben minden hallgató fekete. A helyzet azonban még annál is jóval súlyosabb, mint gondolnánk.
Kétségtelen, hogy a régi irodalmi és történelmi tanulmányok bármely európai, vagy amerikai egyetemen bizony ezekről a halott fehér csávókról szólnak. Ennek egyébként roppant egyszerű oka van. Azokban az időben egyedül ők írtak olyan műveket, amely fennmaradtak. Mi több, már sokkal régebben, majd kétezer évvel azelőtt is éltek ilyen irkálós fehér csávók az ókori Attikában, akik szintén mindenfélét összehordtak.
Ezekben az időkben – bizonyára – igen magas színvonalú volt a néger irodalom is, melyet annyira hiányolnak, csak sajnos nem volt elég kemény szerszámuk, hogy kőbe véssék azt. Sajnos nem olvashatjuk a nagy afrikai királyok történetét sem epilált majombőrre írva, mert egészen egyszerűen nem tudtak írni.
Ezért nem maradtak fent a misszionáriusok ízletes elkészítésének receptjei sem.
„Afrikai” kultúrtörténetnek, meglehetősen becsapós módon egyiptomi, majd később észak-afrikai arab történelmet és irodalmat tanítanak. Hogy Egyiptom, különösen Ptolemaiosz Szótér macedón diadokhosz győzelme után, majd római provinciaként mennyire „afrikai” ország – kultúrtörténet és bőrszín tekintetében – az erősen kétséges. Amint kétséges az arab hódítók afrikaisága is.
Az európai értelemeben vett „kultúrát” – közte az irodalmat is – pontosan ezek az arabok exportálták a fekete Afrikába, csak kereskedőnépek lévén, a kultúráért cserében rabszolgákat gyűjtöttek és árusítottak a közel-keleti piacokon. Valamit valamiért. Ebben a munkájukban egyébként a legcsekélyebb mértékben sem voltak rasszisták, fehér rabszolgákat a mohamedán kalózok szintúgy százezer számra fogtak és árusítottak. A Közel-Keleten e fehér rabszolgák mai utódai akár hasonlóan tiltakozhatnának a „halott arab csávók” műveinek tanulmányozása ellen.
Valódi néger irodalomról csak a gonosz „halott fehér csávók” gyarmatosítása után beszélhetünk, amint utakról, vasutakról, kórházakról, hidakról és sorozatlövő fegyverekről is, valamint bármi egyéb, a modern élet kellemetességeihez tartozó dolgokról.
Az hogy a diákok nem akarnak tanulni és hosszú, régi szövegeket olvasni, az tulajdonképpen érthető. Ritka kivételektől eltekintve sohasem szerettek ilyet csinálni. A legaggasztóbb talán az, hogy mindezt – alapvetően – nem a diákok találták ki, hanem a tanáraik.
A hírhedt marxi gondolat, miszerint nem csak gondolkodni és beszélni kell a világról, hanem meg kell változtatni azt, a hosszú véres huszadik században nyert valóságot Európában. A két háború között pedig a nácizmus elől menekülő obskúrus baloldali szekták, mint a frankfurti iskola terjesztették aztán el tanaikat az USA-ban is. Ekkoriban foglalják el az amerikai egyetemek társadalomtudományi tanszékeit a nagyrészt a nácik elől Németországból elmenekült, poszt-marxista, baloldali, zsidó előadók, mint Marcuse, Adorno, vagy Horkheimer.
A munkájuk eredményét tekintve akár nevezhetjük ezt Hitler kései bosszújának.
Ők azután megváltoztatták Amerikát, de először Amerika változtatta meg őket. Az egyetemek tanszékein ma már az ő tanítványaik, vagy tanítványaik tanítványai ülnek és oktatják a csillogószemű ifjakat. Miután pedig a pragmatikus amerikaiak nem voltak fogékonyak a proletariátus kontra kapitalisták osztályharcos világmagyarázatra, új felszabadítandó elnyomottak után kellett nézni, hogy a világforradalom eszméje ne szenvedjen kárt. Valakiket muszáj felszabadítani, mert különben mi lenne a tannal? Így találták meg a néger kisebbséget, a nőket, a buzikat és a karó nélküli virágokat is. Az ő elnyomásuk elleni küzdelem a ’60-as, ’70-es évek óta minden derék libsi társadalomtudós kötelező feladata volt.
Természetesen, a közöttük szokásos módon egyáltalán nem voltak tekintettel a felszabadítandók érzelmeire, vágyaira vagy szokásaira. Azok ugyanis akcidenciális mellékkörülmények ahhoz képest, hogy igazságot szolgáltassanak nekik a gyapotért és Kunta Kinte szenvedéseiért.
Van Norman Mailernek egy érdekes könyve, „Az éjszaka hadai”, amely a szerző tapasztalatait írja le a ’60-as évek nagy hippimozgalmaiban. Ebben megmutat egy jelenetet, mikor is a háborúellenességtől, polgárjogi aktivizmustól és általános emberszeretettől csöpögő fehér hippik ölelgetik és csókolgatják a néger mozgalmak vezetőit, akik viszont szemmel láthatóan undorodnak tőlük.
Az a helyzet, hogy ezek a „halott fehér csávók” – akiket nem akarnak olvasni, és akik többségének a nevét sem hallották soha – ezek hozták létre azt, amit összefoglalóan európai kultúrának nevezünk. Mondhatjuk, hogy ez az irodalom túlságosan „fehér”, de hát az atlanti térséget roppant nagy többségben fehérek lakták. Egészen egyszerűen, bárhogyan is szerettek volna, nem tudtak négerek lenni. Mostanáig.
Bolá
2016-09-02 @ 14:13
https://www.youtube.com/watch?v=J2Bx19qJ_Vs
Zoltán
2016-09-02 @ 17:50
Ha fekák és fehérek (sárgák, csíkosak, kockásak, stb.) tanáraikkal együtt már a Yale-en is ennyire hülyék, nem csodálkozom az amerikai társadalom állapotán. „Tudományt” kreaálni pár tucat barom megélhetése miatt könnyebb, mint a klasszikus irodalmat tanulmányozni – pláne hasonló színvonalút létrehozni. Nem véletlen, hogy egyetlen jó amerikai író se tanult a Yale-en, a Harvardon, stb. Különösen nem társadalomtudományt.
legyetek
2016-09-02 @ 18:29
A rabszolgaság csak egy üde felvillanás volt a néger felvilágosodás folyamatában. A bőr színe lassan lehatol az agyvelő legmélyére.
Alex
2016-09-06 @ 02:01
Nem érdemes „felvilágosultságról” beszélni. Ez nem az! Ez a demagógia és a hülyeség legmélyebb szintje!
Matyko-X
2016-09-03 @ 10:51
Kiváló téma – az írás is. Különösen a „karó nélküli virágok” fordulat teccccik :-).
A komoly oldala a dolognak az, ami tragikus. Túlzások nélkül. Az, hogy az emberiség egy része kezdi a valósággal való kapcsolatát teljesen elveszteni (AKA „specializáció”) és irreális ideák, teszteletlen hipotézisek komolynak vétele, a definiálatlan humanizmusnak, demokráciának és hasonlóknak nevezett álcák alatt kitenyésztett „értelmisége” vezetésével — ez tragikus.
Matyko-X
2016-09-03 @ 11:24
Meggyes pite kontroll után folytatva. A történtek ismeretében különös fényt kap a 90-es évek SzDSz „értelmiség” törekvése például a történelem tanításának az erős redukciójára. Úgy tűnik, még a hamisított történelem se volt elég jó annak a díszes virágzatnak.
A XX. sz. végét és láthatóan a XXI. elejét is uralni akaró, közbeszédnek nem nevezhető szellemi diktatúrák intenzív terjesztési kísérletei a nagy birodalmak összeomlását megelőző idők képét mutatják. Ami után, mint mindig, hosszabb-rövidebb, sötétségbe és zűrzavarba tartó időszak következik. Pár évtizedtől jó pár évszázadig. Amit új birodalmak, eszmék, megjelenése követ. Rendszerint hekatombákkal kezdett konszolidációval. Amikor teljesen lényegtelen lesz, hogy a négert niggernek vagy fekának hívják.
A kulturális zűrzavar, amikor egyetemek nem a legmagasabb szintű, hanem a „korrektnek” vélt tudást (ha azt egyáltalán illő így hívni) terjesztik, egy mégújabb korban, amit ugye csak a legújabb követhet, egy időre meg fog szűnni. Aztán a ciklus kezdődik elölről – mindaddig, amíg az emberiség képtelen lesz arra, hogy tanuljon a korábbi hibáiból. Utána se fog persze a verkli leállni.
Tango47
2016-09-03 @ 20:05
Úgy látszik már a Yale-en és a Harvard-on is kvótát vezettek be a négereknek, másként ezek a csávók nem kerülhettek volna be.
Megnyugodhatunk, a jövő évi Oscar átadáson már ott is lesz néger-kvóta.
Mark
2016-09-05 @ 19:25
Tango47:
ez nem kozismert? Ezek szerint meglepetes, mert nem csak ugy latszik, hanem igy is van ez a pozitiv diszkriminacio. Az afro- es latin diakok alacsonyabb pontszamokkal erulhetnek be az egyetemekre. Emellett az USA elit egyetemei kvotakkal dolgoznak, egy evfolyamban bizonyos szamu latin es afro diaknak kell lennie.
Az azsiai diakokat akik jobban teljesitenek hatranyosan erint a segito szervezetek azt tanacsoljak nekik, valtoztassanak nevet angol hangzasura ne csatoljanak fotot a jelentkezeshez, de ha meg tudja fizetni szemplasztikat is csinaltatnak.
Es nem csak a diakok a tanarok is kvotazva vannak. Sokszor szivargott ki email, amiben a dean utasitja az adott departmentet, hogy egy lecturer postra mondjuk latin szarmazasu fizikust(!!!) kell felvenni ( ez nem olyan regi eset).
Ha azt mondod deja vu erzesed van, nem csak neked. Akik eltek pl a kommunista diktaturakben egyre kenyelmetlenebbul erzik magukat emiatt.
Péter
2016-09-03 @ 21:47
Azért nagyon ne zavarjon, hogy a Dead White Males és az egész vita kábé ötven évvel korábban kezdődött, mint amit leírsz, szóval azért ez az „egy néger hallgató azt mondta, és aztán átterjedt” egy kicsit, hogy is mondjam, na, meseszerű leegyszerűsítése a világnak.
Felagund
2016-09-04 @ 11:15
Ha már 50 éve tart, az csak annál rosszabb…
Egyszeri felbuzdulásból született hülye ötletnek még elmegy, de ezzel komolyan foglalkozni már tényleg marhaság.
Matyko-X
2016-09-04 @ 18:10
Apropos, rabszolga kereskedelem … Természetesen arab rabszolgapiacokról van szó, amik Kisázsiában és a selyem-utak környékén igencsak virágzottak. Tudjuk-e?
Én mindenesetre nem nagyon, hogy a VII-IX. sz. kedvelt fehér rabszolga árúi a Kárpit- medence és környéki szlávok és egyéb (germán stb) törzsek emberei-asszonyi voltak?
Előbbiek olyannyira kedveltek voltak, hogy jótékony kasztrálásuk utáni állapotukat jelölő „eunuch” arab nyelvű szava a szláv etnikum arab nevéből származott?? (Kasztrálásuk az arab források szerint különben tompa elméjüket élesebbé, tanulékonyabbá tette. Ellentétben a feketékkel, akiket hiába kasztráltak, nem lettek okosabbak.)
Az európai rabszolga kereskedés jelentős részét amúgy a hamita népek másik rokonnépe intézte. Ami a tradicionálisan jó kapcsolataikat tekintve a VII. sz.-tól, nem is annyira érthetetlen. Ez is bizonyosan jelentősen hozzájárult népszerűségükhöz Európában. A vikingeké mellett, akik a Volgától az Atlantikumig ugyancsak szívesen űzték ezt a sajátos kereskedelmet.
Alex
2016-09-06 @ 01:58
Valóban igy volt. Az angol és az ír tengerparton egész települések néptelenedtek el a XII. században ott ahol a szaracénok kikötötték a hajóikat..
Alex
2016-09-06 @ 01:59
Az lenne a normális, ha ezeknek a négereknek megmondanák, hogy az egyetem is fehér találmány, ezért ne is járjanak oda…
Turu Tara
2016-09-07 @ 12:35
A halott fehér csávók műveit nem csak az élő, de a már halott fekete csávók sem olvasták. Szóval ebben nagy változás nincs – őrzik az ezzel kapcsolatos hagyományukat.
Nagy változás inkább abban van, hogy a halott fehér csávók műveit, újabban az élő fehér csávók sem olvassák.