Korunk hőse
120„Ismerd el tenmagadat! – így vigasztalódik a tehetségtelen”
Juhász Gyula: Szakállszárító
Minden lelkes és naiv, fiatal művészpalánta mögött öreg, ravasz profikat találunk, akik csak a saját érdekeikben hisznek.
Mezei Mária – a színészlegenda – meséli egy TV-interjúban meghatározó emlékét Csortos Gyuláról. Együtt játszottak Gerhart Hauptmann: Naplemente előtt című darabjában, és a nagyjelenetben, mikor is a Csortos által alakított Clausen tanácsos éppen ifjú szerelme, Inken társaságában haldoklik, Mezei annyira a drámai jelenet hatása alá került, hogy a sírástól alig tudta elmondani szerepét. Tetőfokára hágott épp a művészet, ám ekkor azt hallotta, hogy a „megtört szemű halódó azt hörgi nekem: Siessen, mert ééhes vagyok!” Ezzel aztán sikeresen le is törte a lángoló ifjú színésznő lelkesedését. Ilyen volt a fiatalság és a kissé cinikus, kiégett profizmus találkozása, Mezei életében. Ma sincs ez másképpen. Minden lelkes és naiv, fiatal művészpalánta mögött öreg, ravasz profikat találunk, akik csak a saját érdekeikben hisznek.
Áll a bál. Az SZFE hallgatói éppen elbarikádozták magukat az iskola épületében és nagy művészi invencióval készülnek eljátszani a cári önkény ellen küzdő ifjú dekabristák szerepét, lobogó – ám gondozott – fürtökkel és mellkason feltépett fehér ingben. A csinos leendő színművésznők közben tépést készítenek a gaz elnyomók okozta sebeikre a rokolyájukból. Az előadást később az „Ahogy Móricka a forradalmat elképzeli” címmel nagy sikerrel be is mutatják majd valami lakásszínházban. Rendezi: Schilling Árpád alsógatyában, vagy anélkül. Már alig várom.
Hogy mi is áll az ifjonti hevület mögött, hogy kik és miképpen használják fel a hallgatókat, azt egy példán keresztül szemléltetném. Van egy Janisch Attila nevezetű ember, aki pontosan alkalmas illusztrációnak.
Hősünk egy méltán ismeretlen filmrendező. Több alkotással is megörvendeztette mind a tíz embert, aki képes volt ezeket megnézni. Ez nekünk, adófizetőknek, alig néhány milliárdba került, de hát a hülyének is megéri, hát még nekünk. Aki kíváncsi rá és nem fél a magánytól, üljön be és nézzen meg egyet közülük. Az senkit ne tévesszen meg, hogy ezen alkotások ilyen-olyan fesztiválokon díjat nyertek. Ezernyi fesztivál van kizárólag nézhetetlen filmek számára, ahol a négy néző és a tizenhat tagú zsűri bizonyára jól szórakozik. Ha mindegyiken elindítjuk filmünket – a költségeket természetes a megvetett, fasiszta állam állja –, akkor előbb-utóbb, a nagy számok törvénye alapján, el fogja nyerni a Vak Kritikusok Díját, az Arany Kerti törpe díjat, vagy valami hasonlót.
A többi már csak PR kérdése, melyből megtudjuk: korszakos alkotóval van dolgunk.
Janisch tehát egy tehetségtelen filmes, aki – ha már nem tudja – tanítja a szakmát. Ezt több helyen is elköveti, például Pécsen is. Életművének elválaszthatatlan része, hogy részt vett, illetve vesz, a magyar felsőoktatás legnagyobb svindlijében, a filmesztétika képzésben is. Ezzel a csalással évente több ezer szerencsétlen, alulképzett gyereket vettek rá arra, hogy olyasmiről tanuljanak, ami nincs és aminek az égvilágon semmi hasznát nem látják majd későbbi életükben. Többnyire rossz filmeket nézettek velük; csoda, hogy kibírják. Végül pedig ráengedik őket a felkészületlen társadalomra. Ez az államnak milliárdokba, sok megbolondított hallgatónak pedig a karrierjébe került. Az oktatók viszont remekül kerestek vele, sőt még dicsőségesnek is nevezhették magukat, mint „mesterek”, akiknek „tanítványai” vannak.
Viszonylag korán rájött arra, hogy kis hazánkban a művészi karrier nem kizárólag, sőt elsősorban nem, művészi alkotásokkal érhető el, elég ha a jobboldalt szidjuk. Minél lesújtóbb jelzőket találunk a kormányra, annál nagyobb művészeknek számítunk bizonyos körökben. Miután pedig ezek a körök azok, akiket a világforradalom szelleme felhatalmazott a művészi minőség megítélésére, tekintélyünkhöz nem férhet kétség.
Ha valaki ilyen jelzős szerkezeteket tud alkotni Orbánbasiról, mint: „… taktikailag felvértezett, jellemében végtelenül lekoszlott politikai kalandor”, vagy esetleg értekezik egyet „Orbán véres szájú cselédeiről” a Magyar Narancsban, akkor biztos lehet benne, hogy a „szakma” a legnagyobbak között tartja majd nyilván. Csak halkan merem megjegyezni, hogy azért ez egy kicsit talán könnyebb, mint mondjuk élvezhető filmeket csinálni. Nem csoda, hogy művészi karrierje építése kapcsán most is a legnagyobb pofájúak között láthatjuk
Janisch és a többi ravasz vén teátrista, akik akik valaha, némi pártbizottsági seggnyalásért cserében, hűbérbirtokul kapták a „kultúrát”, attól félnek, hogy elveszítik a jövedelmüket és a befolyásukat.
Sőt, művészi reputációjuk is veszélyben forog, hiszen, ha nem ők mondják meg, hogy ki a nagy művész, akkor ők sem nagy művészek többé.
Azért tolják maguk előtt a sok szerencsétlen hallgatót, hogy javíthassák az alkupozícióikat és minél nagyobbnak tűnjön a botrány külföldön, hogy ütődött eszmetársaik ismét forradalmat vizionáljanak Újlipóciában. Az ügy körül aztán kiéhezett hiénafalkaként sündörögnek az ellenzéki politikusok és olyan demens múmiák, mint Demszky Gábor. Hátha leesik nekik is valami ötperces Tv-szereplés. Mindenki teszi a dolgát.
Csak azt nem tudom, a forradalom elcsitulta után, mely művész fogja Bóni gróf szerepében énekelni, hogy aszongya: „Ifjúságom szép delén rám tör az erény./ Így döntöttem, vége, pont!/ A szerelem ennyi volt.”
Vox populi
2020-09-05 @ 15:14
Sajnos Vidnyánszky,aki humánértelmiségi,az SZFE ügyében puha pöcsként viselkedik.Nem látja be,ezzel a belterjes csürhével csak az erő nyelvén lehet tárgyalni.Be kell szántani őket,nyomukat sóval behinteni.
Nem értem a kormányt sem!Miért nem lép?Vigye el az új kuratórium a balhét?Ha kell, azonnal megszüntetni ezt a libsiképzőt,és újat alapítani.
A választók zömének elege van abból,hogy a Fidesz olyan,mint a pofozógép.Fiúk,ideje felébredni,mert ebból a tunyaságból nem lesz 2020-as győzelem!
alhonvéd
2020-09-05 @ 19:09
Igen! Leállítani egy időre a képzést, mert nincs szükség ennyi IZÉRE.
Ha kell átgondoltan újat indítani később.
sanyi05
2020-09-14 @ 20:09
Velem az egyetemen aláírattak egy nyilatkozatot jogokról és kötelességekről. Gondolom ezekkel a diákokkal is. Nem ők választanak tanárokat meg fenntartót, hanem őket választják ki /nagyon sok jelentkezőből/ ha nem akarnak itt tanulni, akkor mehetnek kapálni(arra is szükség van). Lesznek helyettük mások, akik nem fognak értelemetlenül (gazemberek által úszítva) tiltakozni. Aki nem tartja be a kötelességekre vonatkozó előírásokat, annak megszűnik a hallgatói jogviszonya, és mehet onnan a fenébe. elfoglalhatják az ingyen WC-t (igaz még azt sem, mert olyan nincs)
Neaddfel
2020-09-06 @ 15:18
„A választók zömének elege van abból,hogy a Fidesz olyan,mint a pofozógép.Fiúk,ideje felébredni,mert ebből a tunyaságból nem lesz 2020-as győzelem!”
IGEN !!!
Három 2/3-ad, és 10 év után még mindíg úgy bánnak ezekkel mint a hímes tojásokkal.
EZEK MINDÍG UTÁLNI FOGNAK BENNETEKET FIÚK !!!
Hát így is diktatúráról ugatnak-szardzsentíni jelentés-, akkor legyen az.
Namond
2020-09-12 @ 18:32
Lehet, hogy Vidnyánszky a kulturális oktatás Trócsányia?
De ki lesz Várhelyi Olivér?
Theo
2020-09-05 @ 15:30
Lenyeglato, humoros iras megint, de konyorgom: gatyabaN, veszelybeN, viszont cserebe, korok, amelyek (nem akik).
Nem tudom, hogy milyen a mai Filmesztetika oktatas, de amit anno en tanultam az hasznos volt: megertettem, hogy hogyan lehet a filmeken keresztul manipulalni a nezot. Gondolom, hogy oket is ezert erdekli a dolog, csak „szerencsere” mara mar annyira belterjesek lettek, hogy igazi tehetseg, nemzet, haza sorsat sziven viselo mar a szakma kozelebe se kerulhet. Ennek eredmenyekepp nem is all a total ismeretlen tuntetok mogott a tarsadalom, kar erolkodniuk.
Klárika
2020-09-06 @ 09:42
Ténylegesen, a filmek különösen alkalmasak a manipulációra, hiszen a sok „gyártási” technika és egyéb módszerek bevetésével ugyanazon történet elmesélésekor más és más, olyan hatást lehet elérni, amilyet a producer akar.
lhotx
2020-09-08 @ 03:18
Gond a net-frász-flix-szerű képződményeken képződik manapság. A régi propa(pagáj)gandájuknak meg a szociálisan hálózatlanokkal támadt ugyanez a gondjuk. Röviden: NEM MINDENT URALHATNAK (annyi évtized görcsös mérgezőmunkája után sem, hallatlan!)
Logar
2020-09-05 @ 15:47
Nem lehetne erre valahogy őket is ráébreszteni mielőtt a gyomorszájon vágó csalódástól bosszúból ők is ilyenné válnak?
lhotx
2020-09-08 @ 03:24
Vagy olyanná, mint én lettem 2003 után. Addig a legszélsőségesebb liberálisok közé számítottam magamat. Ma pedig az egyetlen, ami róluk eszembe jut, hogy életem nagyobbik részében átba??tak — nem (csak) pénz dolgában, hanem gondolatilag, amit semmiképp sem fogok megbocsátani.
Béla
2020-09-05 @ 16:08
Remek a cikk.
Valóban,a sok ravasz vén teátrista, akik akik valaha némi pártbizottsági seggnyalásért cserében, hűbérbirtokul kapták a „kultúrát”, attól félnek, hogy elveszítik a jövedelmüket és a befolyásukat ezért vadul hörögnek.
Nem veszélytelenek, mert a művelt nyugaton a negyedik hatalmi ág, a sajtó nagy része teljes mellszélességgel támogatja őket és hazugságaik, amit nagy hangerővel terjesztenek és hányingerig ismételnek, alkalmas a közvélemény befolyásolására, amely az agymosásig terjedhet.
Az egyoldalú hazug, lehengerlő, hányingerig ismételgető érvelést, amit a közvélemény deformáló értelmiség alkalmaz, argumentatio ad nauseamnak hívják tanult tudósok.
A módszer hatékony,
mert ha valamit kellő ideig (és hatással) ismételgetünk, az emberek egy idő után hajlamosak elfogadni igaznak,
talán mert megszokottá válik, mint egy ismerős bútordarab, észrevétlenül része lesz az ember gondolkodásának.
Ezért kell gyengéden bánni velük!
Lupus
2020-09-05 @ 16:46
Tisztelt Aristo uram, ismét egy remek írás, köszönjük, de legyen szabad nekem is hozzátenni néhány további – nem annyira kézenfekvő – tételt „Theo listájához”:
• a vegán ételek beszállításának megakadályozásának = [beszállítása megakadályozásának]
• PR-KÉRDÉSE = [nem kell a kötőjel]
• nem kizárólag, sőt elsősorban nem, művészi = nem kizárólag, sőt, elsősorban nem művészi
• teátrista, akik akik valaha = [egy „akik” is elég]
*
Apropos „Hátha leesik nekik is valami ötperces Tv-szereplés.”
Az ATV Egyenes Beszéd című műsorának vendége volt a héten (2 x 5 percre) Radnóti Sándor. Tekintsük illusztrációként, itt aztán mindent megkap sűrítve az író úrtól a nagyérdemű néző, amiről Aristo is beszél.
==> http://www.atv.hu/videok/video-20200902-oriasi-kiallas-a-szinmuveszeti-mellett [Sajnos, reklámokkal megszakítva!]
Namond
2020-09-05 @ 17:16
Gratulálok.
Teljesen egybe vág a PS oldalán megjelent cikkek kommentjeiben kifejtett véleményemmel.
Bár az anomália megszüntetési lehetőségei kifejtését hiányolom.
Vica
2020-09-05 @ 18:33
Lupus! – a vegán ételek beszállításának a megakadályozása lenne még hasonló hatással = A HELYES! (vak vezet világtalant!)
Namond
2020-09-05 @ 17:33
Namond 2020-09-03 at 13:38
Pihál Tamás
Jó cikk!
…..
Remélem a pizzázó tüntikézőkre és felbujtóikra, az “ideológiai szobrász”-okra – kiszámlázzák az épület lezárása idejére eső fenntartási költségeket, fegyelmit kapnak az intézmény – remélhetőleg hatályos törvényeken alapuló – szabályzatai szerint és kirúgják őket.
Mehetnek vissza az óvodába követeléseikkel együtt.
Azért megért volna egy-két bekezdés az Ascher Café ideológiai fejlődése leírása;
– Sztálin fanokból (Kun Béla kormánybiztosai örökösei)
– szubjektivista egzisztencialisták (Kádár alatt)
– 1990 után liberálbolsevizmus (a szubjektum érdekében, a globális politikai és gazdasági érdekeket kiszolgáló neolib reformkommunizmus (SZDSZ) kiegészítése képen) és
– jelenlegi internácizmus, azaz minden kommunikáció elutasítása a másként gondolkodókkal, fizikai harc kezdése a szubjektív egzisztenciák vélt fenyegetőivel (persze bátorság híján, nem személyesen, hanem manipulált bábokon keresztül), akiket fizikailag, morálisan, szakmailag megsemmisíteni kívánnak (mert attól félnek, úgy járnak, ahogy ők jártak el másokkal szemben).
A véleményem fenntartom, NINCS szükség ilyen intézményre, aki színész, rendező akar lenni végezzen saját költségén OKJ-s tanfolyamot vagy többet és tanuljon, inaskodjon, színházi filmes munka mellett.
Váljon el az ocsú a búzától.
De ha fennmarad ez a felsőfokú szakmunkás képző, akkor legalább tüntessek el Budapestről, a képző művész és társadalom tudományi képzésekkel együtt.
A vidéki városok Nyírbátortól Lentiig, Salgótarjántól Siklósig örömmel vennének egy kis oktatás és beruházás fejlesztést, vásárlóerő élénkítést, melyre a helyi gazdálkodók alapozhatnának.
Tán még a vidéki kulturális életnek is jót tenne, az ovis lelkű hallgatók pszichikumáról nem is beszélve.
csakafidesz
2020-09-05 @ 18:54
Hogy vannak a munkásőr kollegáid?
Namond
2020-09-05 @ 23:07
Veled mentek nyugdíjba, most is összejártok ultizni, te közelebbit tudsz, nem de?
Az MSZMP tagkönyved már antikvitás lehet, sokat érhetett neked.
zolatiguszti
2020-09-08 @ 02:43
Mondogatom én is régen, hogy ha BP bolsi akar maradni maradjon, de a kormányzó úr elhalasztott maflását ki lehetne osztani 100 év után mert kellett volna. Őfőméltósága erősen tévedett amikor megbocsátott.
Ennek egyik fő eszköze lenne az hogy BP elkezd fejlszetésileg és anyagilag egyhelyben járni míg a vidék meg éppen nem.
Ugyanis ha BP azt mondja hogy nála sz ország szavazóinak 1/5 -e és a GDP 40%-a akkor át kell azt szépen helyezni és rögtön lehet tojni Bp véleményére ne adj isten ha tovább púposkodnak, hát több példa is volt már rá hogy Debrecen volt a főváros vagy ott ült össze az aktuális kormány vagy nemzetgyűlés.
El kell venni Bp től lakosságot azzal hogy vidéken is van jó kereset, és azzal hogy akkor nem oda engedjük vagy a közvetlen agglomerációjába a fejlesztéseket.
Ez az ország mindíg is vízfejű volt éppen itt az ideje változtatni.
lhotx
2020-09-08 @ 03:36
Próbálom kitalálni, mi is lenne az eredmény — vízfejbe fojtás, vagy ellenkezőleg: belpest megelevenítése?
csakafidesz
2020-09-08 @ 03:49
Orvos látott már?
Naprózsa
2020-09-05 @ 18:16
A képzőművészeti egyetemet is megszüntetném, hanem visszaállítanék hároméves kurzust a következő felállásban: Két év alapképzés, művészettörténetből, pedagógiából, színdinamikából, kompozíció elemezés illetve technikai alapismeretek ecsetkezelés, olajfestés, szövés, freskókészítés, stb. Ebből vizsgáznának, majd két-háromhavi forgásban kiadnák a hallgatókat idősebb bizonyított művészeknek inasként a harmadik évben, miközben több választott ágban pl. nemezkészítés és grafika, kerámia,… bármi, elkészíti a céhes mesterremeket és ez a diplomája, de az egyik idősávban tanítani is kell iskolákban.
Az így képzett rajztanárra valóban szükség van, és ha igény van rá, majd tanfolyamon tanulhat tovább porcelánfestést vagy akármit. Nem kell mindenkinek minden művészeti ágban járatosnak lenni, mert mind színészetben mind művészetekben megette a fene az egész oktatást tehetség és egyéniség nélkül.
Nekünk a Műszaki Egyetemen is azt mondták: itt csak az alapokat tanítják, meg a mérnöki hozzáállást, de legfőképpen azt, hogy hol kell bármi felmerült kérdésnek utánanézni. Az igazi tanulás diploma után lesz az életben kinn, nekünk addigra tudni kell, hogy milyen szakértőkhöz fordulhatunk majd.
Művészetben számtalan, sőt milliószámra olyan tehetségek vannak, akiknek 16-18 éves korára érett stílusuk van és elég volt nekik amit az iskolában tanultak, ha meg speciálist akarnak, meg lehet találni annak tanfolyamát. S tele a világ szebbnél szebb „amatőr” művekkel, sőt így terem skatulya nélküli újító egyéniség.
Ami pedig az általam nem becsült modern művészetet illeti, van egy mókás kis friss sztorim:
Pár hete nekifogtam üveg és porcelánfestést tanulni internetről. Van egy kedvenc ecsetem, leginkább azzal dolgozom. S mivel gyakorta kell színt keverni és ecsetet mosni, rengeteg drága festék ment veszendőbe. Erre fogtam egy kartont, és paletta (vagy tálka) helyett azon keverek, és mielőtt az ecsetet elmosom a következő színhez szétkenem róla a foltokat ezen a kartonon. Mára már a harmadik lap van tele összevissza színes foltokkal. Akik látják azt kérdezik: mi a kép címe, merthogy olyan mint egy jópofa mai festmény.
– Festőpaletta I. II. III. – mondom. – De ha kell, majd az lesz ráírva a jövő évi kiállításomon címként: „Modern művészet, vagy amit akartok!”
csakafidesz
2020-09-05 @ 19:02
Rózsika! Egy modern festő a saját ürülékét keni szét a vásznon (részletkérdés, hogy a kezével, vagy az evőkanállal) és lefújja lakkal. Az már régen nem divat, hogy a festékes keverőlapot állítják ki.
Renoir az már a múlt, az ilyenekkel nem kell törődni. Tessék, hogy ő még érthető festmény is festett? Hát ez a baj..
Naprózsa
2020-09-06 @ 16:27
Ó, kedves Csakafidesz, ahhoz nem eszem elég változatosan, hogy kellően modern legyek. Az alap okker és sötétbarna egyhangú lenne, volna még hozzá spenótzöld és céklafestett vöröses alapanyagom, de sztem ez kevés. Esetleg valami ráhányással tudnám feldobni.
Brrrr! Nem. Maradok inkább az akrilfestéknél, s vállalom annak ódiumát, hogy sose leszek milliárdos nagy kortárs művész…
🙂
csakafidesz
2020-09-06 @ 20:56
A kutya is besegíthet..
:-))
Namond
2020-09-05 @ 23:09
?
Theo
2020-09-05 @ 23:38
Egyszer a Boubour-ban lattam egy modern muvet: vagy 40 negyzetmeteren szemet volt ossze-vissza szetszorva. Ezt kellett volna csodalni. Mergemben az egyik elszort darabot jol arrebb rugtam es vartam, hogy valaki eszreveszi e, hogy felborult a mu kompozicioja, vagy hogy osszeomlott a muveszi elmeny. Persze nem tortent semmi, utana azt csodaltak az emberek a borsos belepoert. Kivancsi vagyok, hogy a „muvesz” mennyit kapott ezert es mennyit rohogott magaban….
Klárika
2020-09-06 @ 00:38
Jó ötlet volt, brávo!
vorosful
2020-09-06 @ 00:38
Ket sajat elmeny New York-bol, a kifinomultsag vilagfovarosabol.
Guggenheim muzeum. A foldszinten vagy masfel tonna, egyenkent csomagolt savanyucukor szetszorva (csinos?) halomba. Azt hittuk, kedveskedes az igen borsos beleptidijat fizeto latogatoknak, ugyhogy odamentunk es probaltunk venni belole. Iszonyatos patalia lett: kiderult, hogy ez maga a MUVESZET. Oppardon.
Moma (Museum of Modern Arts).
A muvesz nevet elfelejtettem (a fene se erti, miert), mindenesetre ket termet kapott: a falon kizarolag ures, standard meretu geppapirok, uresen. Azaz bocsanat, a kb nyolcvanbol harom enyhe pasztellszinu volt.
Mindket elmenynek mar minimum husz eve, azota sokat fejlodtunk 🙂
lhotx
2020-09-08 @ 03:51
Theo, kérnie kellett volna részesedését a mű-vészi honoráriumból a hozzájárulásáért, és ez egyáltalán nem tréfa. Felszólítják, provokálják, kényszerítik (stb. tovább szabadon folyt…) a befogadót, hogy hozzáerőlködje a magáét a (talán be sem fejezett) MŰhöz; s nem elég, hogy INGYEN TEGYE, még — szerencsétlen — ő fizessen érte, hogy erőlködhetett a művész helyett!
Magd@
2020-09-06 @ 08:04
“hogy hol kell bármi felmerült kérdésnek utánanézni. Az igazi tanulás diploma után lesz az életben kinn, nekünk addigra tudni kell, hogy milyen szakértőkhöz fordulhatunk majd.”
Ezt én is megjegyeztem, sokat segít az életben, szakmában a megértéséhez, eligazodáshoz.
Szekértábor
2020-09-07 @ 11:19
Javaslom elolvasni Tom Wolfe: Festett malaszt című könyvét, mindent leír a fenti élményekről, amit tudni érdemes.
Erdeklodo szept.06
2020-09-06 @ 11:16
Kedves Napròzsa!
Koràbban olvastam valahol, hogy Önnek blogja is van. Mivel szívesen olvasom a bejegyzéseit, szeretném megkérdezni a blog címét, vagy egy kis irànymutatàst, hogyan talàlhatnàm meg. Köszönöm!
Naprózsa
2020-09-06 @ 16:16
Kedves Erdeklodo szept.06.!
Köszönöm kérdését, valóban volt blogom, amiben művészeknek írtunk ki a cégemmel pályázatokat, és mi jutalmaztunk. Nem volt semmiféle politikai tartalma, csak művészeti, irodalmi. De már évek óta nincs meg, mert a sikere növekedésével jóformán egy teljes munkanapomat elvette a vele való foglalkozás, nem jutott idő a mérnöki munkámra. A saját nyugdíj közeledte, és több munkatársam betegsége, nyugdíjazása és családtagok ápolása, halála okán előállt munkatárs hiány miatt is a céggel együtt ezt is felszámoltam.
Erdeklodo
2020-09-06 @ 20:01
Köszönöm a vàlaszt. Sajnàlattal hallom. A politikai töttet nem olyan fontos szàmomra, a müvészet, irodalom pont jó lett volna. A meséit is szívesen olvastam itt.
hivő
2020-09-05 @ 18:53
Köszönöm Aristo:méltán ismeretlen filmrendező..
vak kritikusok érme.Ezért volt
érdemes elolvasni a cikket,mert
akikről szol azokért kár
a billentyűt koptatni.
csakafidesz
2020-09-05 @ 19:24
Nemes Jelest is ide lehetne sorolni, ő is elsősorban a magyarok gyalázásával tör babérokra, akárcsak Enyedi Ildikó. Ezek a „művészek” biztos ami biztos jó nagyot rúgnak belénk, mert ma Nyugaton csak az számít igazán, az kap elismerést (barna, vagy arany medvét) aki a magyarokat gyalázza.
Nahát
2020-09-05 @ 18:53
1. Tökéletes írás. Az egyetemisták fogva tartói közé sorolom a ravasz, vén, önérdekű profik mellett a hallgatói önkormányzat tagjait is. Ezek már politikai alapon lettek pozícióba téve, és ha kellőképpen tudják fanatizálni, irányítani, kihasználni a diákokat, még jól kereső politikusok is lehetnek belőlük, és ezt ők is tudják. Most majd felfigyel rájuk Dobrev anyánk, a Donáth menyecske, és már hívják is őket fontosabb szerepre. A naív maradék pedig kergetheti a pszichológusát, mire évek múltán fel tudja dolgozni a jelenleg magának kivívott társadalmi megvetést. – 2. „Kis hazánkban a művészi karrier nem kizárólag, sőt elsősorban nem művészi alkotásokkal érhető el, elég ha a jobboldalt szidjuk. Milyen igaz, és milyen rég óta így van ez. Esterházy Péter, akiből jelentéktelensége miatt sosem vált volna ismert író, ha a bolsevikok szájízének megfelelően nem gyalázgatta volna rendszeresen, jó zaftosan a magyarokat. Most Koncz Zsuzsanna ismerte fel ezt az összefüggést, meg is állapította gyorsan, hogy a magyarok elfajzott nép. Hát igen. A jobboldal szidásához valóban sokkal kevesebb erőlködés kell, mint valami művészi teljesítmény felmutatásához.
Magd@
2020-09-06 @ 08:07
2xD, elég csehül állunk!
lhotx
2020-09-08 @ 04:00
Ó, a Kultúrzsuzsi már önmagában egy sértés volt, anno 1960-ban is! NEKTEK „ez is jó lesz”-alapon kaptuk.
csakafidesz
2020-09-05 @ 19:17
„A többi már csak PR-kérdése, melyből megtudjuk: korszakos alkotóval van dolgunk.”
Pontosan! Ma már a művész nem születik, hanem csinálják.. Amerigo Tot tihanyi kiállításán (Istenem, milyen régen volt) meg voltam győződve róla, hogy nem tudna egy rendes szobrot csinálni. Erre az utolsó teremben ott állt a Csurgói Madonna c. alkotása. Abban egy félórát gyönyörködtem.
http://mormost.hu/wp-content/uploads/2020/04/csurgoimadonna.jpg
Félő, hogy a maiak tényleg nem tudnának mást faragni, csak valami bennszülött totemoszlophoz hasonlót.
Magd@
2020-09-06 @ 08:18
A képzőművészet igen kacifántos dolog, mert ízlések és pofonok különbözőek. Én állok a mű előtt és a rám gyakorolt hatás az ami alapján megalkotom a véleményemet.
A színész viszont csak egy közvetítője azoknak a figuráknak, akiket az író, költő megálmodott!
Hányszor éri csalódás, vagy éppen kellemes meglepetés a nézőt, aki egy már ismert művet lát és hall a színpadon.
Jó lenne revidiálniuk a színművészetin tanítóknak és tanulóknak a saját magukról alkotott eltúlzott véleményüket.
Naprózsa
2020-09-06 @ 09:34
Egyetértek, kedves Magd@, sok modern se füle-se farka mázolmány, vagy szobrászati alkotás nagyon mutatós is lehet, és sok közülük nekem is tetszik. Nem is ez a baj, hanem az, hogy attól még, hogy látványos, meg jó nagy, akkor is munkaként igénytelen.
De megértem a mai – igazi, rajzolni is tudó – művészeket is, hogy az előttünk járó sokezer éve alatt alkotó korosztályok után újat kitalálni már nagyon nehéz. Az ókori Laokoón-csoport, Michelangelo Dávidja vagy Raffaello gyönyörű Madonnái, az egyiptomi sírkamrák kincsei, vagy a Pergamon múzeum csodás kék Istar-kapuja és végtelenül sorolhatnánk a homo sapiens tehetségének bizonyítékát minden földrészről – naszóval ma már nehéz a világot elbájolóan maradandót alkotni. Leginkább az építészet terén vannak még lehetőségek, de ott is a méret az egyik siker elem, de az meg drága mulatság.
De attól még, hogy elődeink (zenében és irodalomban, színházban is) már eléggé elhappolták előlünk az újítás lehetőségeit, nem kéne visszamennünk a barlangrajzok (vagy óvodások) művészi szintjére. A Bauhaus óta egyre erősödő igénytelenség minden művészeti ágban, és az a cél, hogy az ámulatot keltés helyett a botránykeltés lett a művészek és magukat művésznek kikiáltók eszköze, egyenes módszere az emberiség rabszolgává lezüllesztésének, s annak, hogy pucéran szaladgáljanak a színpadon, kigúnyolják a korábbi művészeket „átértelmezve a színdarabjaikat”, avagy szemetet kinevezni kompozíciónak, és ronda elmosódott alakokat pedig festménynek, az nagyon is szándékos eszköznek tűnik a hatalmat gyakorlók kezében. Ez pont olyan mint a nemek, család, társadalmi együttélési szabályok szándékos támadása, a mai genderizmus és ál-liberalizmus.
Azon felül, hogy egy jól körülírható kultúrájú réteg egymást segítve kinevez egy nagy, látványos, foltokból összeköpködött festményt, vagy dróthalmazt összehegesztve szobornak és aláírva hogy ennyi, meg ennyi millió az értéke – tehát nemcsak ízlés elleni támadás hanem még pénzmosás is értéket adni az értéktelennek – aztán agyondicsérni ugyanannak a brancsnak fizetett műértőivel az nem véletlen irritál normálisokat immáron cca 100 éve.
Merthogy mikortól is van Európa kevert és igénytelen masszává alakításának Kalergi-terve? Hát kb. akkortól.
Vagyis mindvégig jól éreztük, hogy a művészet elsilányítása ugyanannak a rabszolgabirodalom kiépítésének mondhatni első tünete volt anno, tehát egyáltalán nem véletlen a normalitás részéről az ilyen zene, színház és ál-képzőművészettől való irtózásunk és az el nem fogadás.
csakafidesz
2020-09-06 @ 11:54
Hát igen. Százkilós kövér maca fetreng meztelenül a színpadon.. Közben ‘me too’ nyilatkozatot ad ki, hogy valamikor húsz évvel ezelőtt őt molesztálták és szexet vártak tőle, sőt ezt nyíltan meg is mondták neki.
Ezek után sok néznek, hogy mi van? Talán akkor nem viselkedett kihívóan, ha ilyesmit mondtak neki.
(Félreértés ne legyen, a ‘me too’ nem azt jelenti, hogy megdugták a nőt. Legfeljebb csak a fenekét paskolták meg, és hozzátették, hogy szívesen vinnék az ágyba..)
csakafidesz
2020-09-06 @ 12:00
Amúgy nincsen épkézláb férfi aki nem kérdezte még meg egy szép nőtől, hogy hajlandó-e vele szexelni. (Ha van ilyen az eunuch.)
Magd@
2020-09-06 @ 14:05
Hasonló az ízlésünk is.
A Bauhaus is egy modern polgár pukkasztó irányzat volt, nekem egyik kedvencem Joseph Beuys volt akinek művei “méltán” kerültek be múzeumokba is és álltam már fehérre festett és más egyszínű vászon előtt is.
Ízlések és pofonok különbözők, az viszont már terrornak számít, hogy a sok újgazdag, parvenü, celeb és egyéb megfelelni vágyó okostojás ránk akarja kényszeríteni a saját ízlését, véleményét.
Leben und leben lassen…
csakafidesz
2020-09-06 @ 14:16
A Bauhaus teremtett igazi értékeket is. (Most nem a bécsi Hundertwasser házakra gondolok.)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/61/Hundertwasser_06.jpg
Ezektől én is ledöbbentem.
Namond
2020-09-06 @ 15:19
Naprózsa
Figueras Dali Művészeti Múzeuma első vagy második emeleti folyosóján ki van állítva egy A4 -es grafika.
Ez a nem jelentősnek tűnő mű, gondolom én kívülálló, egy nyilatkozat, önvallomás S. Dalitól, Daliról.
A kép témája; egy éjszakai város fülé nyúló torony tetején áll a kackiás bajszú művész, és pi.sál a városra, az alvó emberekre.
No, ez a modern art világlátása és célja.
Megjegyzem: határozottan érdemes Dali portrékat tanulmányozni, ha valaki meg akarja tudni, mit lát Dali modelljeiben, kora celebjeiben.
Már csak azért is mert jól látja nem csak a tudathasadást, az álnokságot, de a szándékokat is.
csakafidesz
2020-09-07 @ 02:18
Figyelj kommunista!
Dali legjobb képe az elfolyó idő..
https://media.fidelio.hu/2016/01/23/10879023_c159b13038c03d467967e70b5e8df07e_o.jpg/727
Namond
2020-09-07 @ 13:04
csakafidesz
Öregbarát, itt az elvtársad
https://www.salvador-dali.org/en/artwork/the-collection/134/portrait-of-pablo-picasso-in-the-twenty-first-century-one-of-a-series-of-portraits-of-geniuses-homer-dali-freud-christopher-columbus-william-tell-etc/ra/Dal%C3%AD+i+Dom%C3%A8nech%2C+Salvador/rp/picasso
ÉS
https://www.salvador-dali.org/en/artwork/the-collection/125/apotheosis-of-the-dollar/ra/Dal%C3%AD+i+Dom%C3%A8nech%2C+Salvador/rp/portrait
Naprózsa
2020-09-06 @ 15:54
Jogos,kedves Csakafidesz. A Bauhaus hozott egy hatalmas pozitív változást is az építészetben: a funkcionalizmust. Vagyis, hogy első az épületben a funkció és ez alárendeli a díszítést. Ekkor jöttek divatba a világos nagy ablakfelületek, az egyenes formavilág, és ami valóban nagyon hasznos, az alaprajz helyes, korszerű irányelvei amik ma és a jövőben is alapnormák.
Tulajdonképpen a mai élhető lakások alapjait rakták le, és ez mindenekfelett érdemük. Addig mondjuk még a gazdag kastélyokban is egymásba nyíló szobák, aztán eldugott, szégyellt tisztálkodóhelyiségek, lebecsült konyhák nem az ott lakókat és dolgozókat szolgálták sokkal inkább a pompát. A Bauhaus hozta el, hogy még a legkisebb lakásban is legyen WC, fürdőszoba, minden szoba külön megközelíthető, világos, és egészséges. Addig lásd belvárosi gangokról nyíló konyhába előszoba nélkül belépve, majd csak onnan az egyetlen zsák szobába,+ egy kamra munkás bérlakások, ahol szinte nincs is magánélet, nem beszélve ahol még a nap se süt be soha, és fürdőszoba semmi, WC-re meg a melléklépcsőház melletti csoport budikra jár a lakóközösség, így az egész bérház tudja, a lakótársnak hányszor van hasmasa.
Ma már, épp eme mozgalom eredménye révén ilyen lakások építését nem is engedélyeznék.
De!
Ezzel a lavórral együtt a gyereket – jelen esetben a díszítőművészetet is – kidobták az ablakon, ami a szocreál és doboz, panel, meg egyforma csupaüveg függönyfalas épületeket eredményezett, de a fő bűne, hogy megindult a társművészetek erodálása is, lásd mint korábbi komment… amikor ilyen épületekbe nem lehet, nem illendő folt hátán folt, vagy lidérces látomás mázolmányok kivételével modern művésznek alkotnia.
csakafidesz
2020-09-06 @ 21:11
Igen, ez egy érdekes kérdés. A korszerű építészet valóban elhagyja a szobrokat, erkélyt (látszólag) tartó Herculeseket, a párkányok fölötti girlandokat. Nos ez a csicsás divat szinte teljesen hiányzik Londonban, ahol már 200 éve célszerű? épületeket építettek, de egy nyavalyás használható ablakot nem tudnak csinálni Angliában. (A belső lépcsőről is lehetne normális, de ilyet se láttam.) A Wekerle telep nem véletlenül követ angol mintákat. Praktikus és komfortos, ez a mottó. Másik véglet Barcelona ahol egy kissé túlfűtött Antoni Gaudí tervezett elképesztő házakat és a saját háza kéményén is csavart kettőt – a kéményseprő legnagyobb örömére..
Gijutsushi
2020-09-06 @ 21:21
Talán már leírtam valamelyik régebbi hozzászólásomban:
1. Az absztrakt festészetet az műveli, aki nem tud normális képet festeni, vagy tud, de szélhámos, és befektetett munka nélkül akar pénzt keresni (pl. Kandinszkij).
2. Szabad verset az ír, aki nem tud normális, rímes, időmértékes, hangsúlyos, azaz formailag is izgalmas verset írni (pl. Kassák).
3. Rappelni az fog, aki nem tud énekelni (kár lenne neveket felsorolni, még reklám lenne idiótáknak).
4. A „modern” építészetet (pl. Bauhaus) azok művelték/ik, akik nem tudnak ízléses épületeket tervezni.
A kommunisták és liberálisok által kisajátított művészvilágban a „Zseniális vagy, és én milyen vagyok” értékítélet alapján egymást ajnározó senkik érvényesülnek. NAGYTAKARÍTÁST KÉRÜNK!
Naprózsa
2020-09-06 @ 22:32
És a nagytakarítás még mindig igen távolinak tűnik, kedves Gijutsushi. Most megy a TV-kben egy friss reklám. Nem tudom mit reklámoz, de valami művészethez kapcsolódót. Benne asztalosféle épp előrajzol valamit, meg asszem szintetizátornál más művész komponál és ilyesmi. S van egy fiatalember aki egy nagy vászonra keneget (bocsi: fest), s mi van a vásznon? Színes foltok, pacnik…
Namond
2020-09-06 @ 23:15
Gijutsushi
A Bauhaus nem képzőművészeti stílus.
Alapvetően a praktikus, olcsón üzemeltethető, hely és anyagtakarékos, a megrendelő igényeihez funkcionálisan illeszkedő formatervezés, melynek anyagismeretre is kiterjedő elvei először az építészetben (iskola épület 1902-06) jelentkeztek.
Ez persze megjelent az ipar minden területén textil – fa- és fémmegmunkálás pl az autóiparban, lásd Ezüst Nyil Tripolisz 1937 és persze a hadfelszerelésben is kihatva a mérnöki tervezőmunkára, annak követelményeire.
A Bauhaus maga a máig ható ipari formatervezés. A funkció, praktikum, anyag formai egysége.
Az a képzőművész aki magát Bauhaus követőjének mondja hazudik.
csakafidesz
2020-09-07 @ 02:10
Szabad verset, képverset Nagy László is írt. Kedvenc verse:
„Országút porával érkeztem a házhoz,
ordasan leültem anyám asztalához.
Hosszú országúton csak a szedret szedtem,
Magas déli fényben attól émelyegtem.”
Amikor ez megjelent akkor Veres Péter elment a Népi Kollégiumba (NÉKOSZ) ki a Ligetbe, hogy találkozzon ezzel az ifjú tehetséggel.
Nagy László soha nem adta fel:
„Herceg szabad-e énekelnem,
égre kelnem, mint a pilóta?
Vagy csak porszemen térdepelnem,
úrhatalmad ahogy kirótta.”
Aczél Györgynek írta és Aczél minden sornál kettőt csuklott..
csakafidesz
2020-09-07 @ 12:09
Namond elvtárs! A Bauhaus Walter Gropius nevéhez fűződik és az építészet a lényege. Az ipari áramvonal elsősorban a gépjármű tervezőktől jött akik a versenyautóikat anno beburkolták csökkentendő a légellenállást. Legismertebb példája a cseh Tatra a csepp-formával.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/Tatra_T600_Tatraplan_z02.JPG
(Csak halkan. Ferdinand Porsche Sudetendeutsch Volksgenosse a híres Käfer műszaki alapjait és a léghűtéses boxermotort erről másolta.)
Nos az autók beburkolása után jött a burkolatok utáni igény. Ma már a burkolat az árú legfontosabb része lett. Tehát a műszaki formatervezést a gépjárművek sebességének fokozása indította és és nem a Bauhaus félig-meddig kocka alakú épületei inspirálták.
Namond
2020-09-07 @ 12:52
csakafidesz
Öregbarát!
Elvtárs, köszönöm a megerősítést, tudom fájhatott.
Ja és a Tőled szokásos, hangulat lazító adomát is köszönöm.
Azért mint szakértő filosz, a közösség kedvéért kitérhettél volna arra, hogy a Bauhausnak köszönhető az öntöttvas építészeti, a préselt falemez – furnérlap – asztalos ipari és repüléstechnikai felhasználása és az alumínium gyártás fellendülése és a Sturmgewehr 44 – rohampuska.
Továbbá arra is, hogy a Bauhaus pont az anyagismereti – mérnöki – elvárások miatt nem kizárólag az egyenes vonalak, hanem – áramlástechnikai ismeretek elvárása okán – az ívek, hajlatok ipari formatervezésének módszertana is.
Lásd.: Állatkert Biodóm.
Lupus
2020-09-07 @ 14:50
Kevesen sejtik, hogy az ún. Bauhaus stíluskörbe tartozó design, ill. termékek közül ma a legtöbb jövedelmet a tapéta hozza – a hagyományos papírtapétáktól a divat-telefonok burkolatáig minden elképzelhető és elképzelhetetlen helyen felbukkanva.
Csak egy szerény példa ==> https://www.etsy.com/listing/762563770/bauhaus-pattern-repositionable-removable?ref=landingpage_similar_listing_top-5
csakafidesz
2020-09-07 @ 16:03
Farkas koma! Rohanok tapétát venni. (Ja, egy kicsit drága. No majd holnap..)
Lupus
2020-09-07 @ 16:05
No-no, ezt át kellene gondolni jobban: Holnap biztosan még drágább lesz!
🙂
csakafidesz
2020-09-07 @ 16:09
Namond! Soha nem halottam arról, hogy Kármán Tódort az örvénysorok és az áramlások számításában a Bauhaus bármiben inspirálta volna. Az áramvonal az nem divat, hanem matematikai képletek alapján fizikailag létező modellek vizsgálata pl. szélcsatornákban. A puskák ergonómiai tervezése is ellenkezik a Bauhaus alapítóinak szellemiségével.
csakafidesz
2020-09-07 @ 16:18
Kiegészítés: Az 1913-ban alapított MAL (a két háború között a németek kötöttek a ruszkikkal hasonló szerződést: „Ide a bauxitot, mert nekünk több áramunk van, kaptok néhány kiló készterméket cserébe..”) és más aluminium társaságok elsősorban a repülőgépgyártás fellendülése miatt prosperáltak. A furnér-lemez (Fournier az egyetlen német szó amely der-die-das bármelyikével érvényes, Klaus barátom szíves közlése..) gyártását pedig a faanyag szükséglet növekedése generálta.
Namond
2020-09-07 @ 19:07
csakafidesz
Sokat tudsz, nem szálltak el feletted feleslegesen az évek, az ismeretek tárháza vagy és roppant kellemes, esetenként szórakoztató kolléga. A csapat lelke, a pillanatok megélője és örömének közvetítője.
De a mérnöki tudományokról semmit nem tudsz, csak annak eredményeit használni.
Dettó a mérnöki képességekről, készségekről, hiszen számodra hihetetlen, hogy egy mérnök szabad kézzel egyenest, szabályos kört tudna rajzolni.
Bizonyára megdöbbensz, de egy mérnöknek írnia is tudnia kell.
Nem filoszok vagy jogászok írják a tervezői nyilatkozatokat, kezelési, üzemeltetési és karbantartási szabályzatokat, még hozzá érthetően, hogy szükség szerint egy filosz is megértse, legalább azt, hogy ne babrálja.
TEHÁT, Öregbarátom
Bauhaus az anyag, funkcionalitás, praktikum (használat és gyártás) szerves egysége a mérnöki tudományokkal, a modern ipari formatervezés, melynek egyik volontőr feladata, az új anyagok ipari alkalmazási lehetőségeinek feltárása.
(Másik feladat az anyag és munkabefektetés minimalizálása, ami ugye fel sem tűnt?)
Nevezd akár iparművészetnek, mely sajnos NÁLUNK, a szocialista idők után sem egyesült a mérnökképzéssel.
Ami nagy oktatáspolitikai hiányosság, vagy hiba.
Ha nem így lett volna, az akár a hazai textilipart, cipőgyártást is megmenthette volna, az alapanyag termelő (len, kender, csalán) ágazataikkal együtt.
(Még a Szovjetunióban is egységet alkotott a mérnöki és művészeti képzés legalábbis az építészek esetében.
A képzések szétválasztása érvényesült abban is, hogy annó a mérnök kollégákat gondosan leválasztották az gazdasági (üzemgazdaság, beszerzés) és vezetéselméleti, marketing, controlling, ipari-szabadalmijog tárgyak megismeréséről, melyek oktatása a Lukács-i (Löwinger György Bernát) elvű Közgáz kizárólagosságába tartoztak.)
Nézd meg Naprózsa, a mérnök írásait, milyen pontosan azonosítja és írja le a neuralgikus pontokat.
Persze ez után, Te millió többé-kevésbé kapcsolódó ismeretet, sztorit, fabulát, anekdotát tudsz felhozni óriási ismeretanyagodnak köszönhetően.
Ő, Naprózsa, egyike az igazi értelmiségieknek, míg mások csak annak hiszik magukat.
Sajna az ELTE filosz képzése is elég egyoldalú (volt és ma is az), nélkülözi a témák, problémák komplex, rendszerszintű látása alapjainak oktatását.
Szakbarbárokat képzett és képez, akik nem látnak túl a lexikálisan elsajátítható tudásanyagon.
Öregbarátom, a lényeget és a várható jövőt azt nem látod, csak a mát vagy a múltat, míg egy mérnök mindig a jövőre és következményekre gondolva, kell munkáját végezze.
Namond
2020-09-07 @ 20:40
csakafidesz
– A színdinamika az optikára tartozó ismeretkör, igaz a látványtervezés hasznosítja. Hundertwasser_06.jpg
– London célszerű épület 200 éve? Ugyan. Ahol ablak nélküli házak épültek, mivel ablak szám és csicsa után adóztatták az építtető polgárokat?
– Mutass Gaudi tervezte épületek elemei közül egyet, amely nem funkcionális (azaz nincs szerkezeti feladata). ( A spirális kéményben egyenes ám a lyuk.)
Ugye tudod, hogy a Sagrada Familia betonból van? És azt is miért kell folyamatosan karbantartani?
– Az áramvonal az nem divat, formatervezés, funkcionális.
– A puskák ergonómiai tervezése ellenkezik a Bauhaus alapítóinak szellemiségével, akkor miért nem olyanok mint a maukhalák?
– Mivel is voltak borítva a Zeppelinek, oszt miért?
– A furnér-lemez gyártását a sok hulladék, a tűzveszély és a műbútorokhoz minőségileg nem megfelelő lapok hasznosítása indokolta.
Sokoldalú felhasználása, gyártási követelményei meghatározása nem elválasztható a Bauhaus alap meghatározási és gazdaságos anyagfelhasználási törekvésektől.
Mesélj csak miért került ki a vályog, zsindely sokáig az építési anyagok közül.
Theo
2020-09-07 @ 23:40
Es a bauxit beton mikor terjedt el?
csakafidesz
2020-09-08 @ 03:20
Namond!
Sajnos még nincsen microchip az agyam helyén, ezért a bla-bla az számomra csak bla-bla. Zeppelin kérlek alássan megbukott a merevszárnyú gépek miatt, tök mindegy, hogy mennyire volt szivar alakú és a héliumgömböt milyen vastag aluréteg borította. Legyünk objektívek. A műszaki fejlődésben zsákutcák tömege van, elindulnak valamerre és nem működik, zsákutca. A tudomány is ilyen. Számos teória bukott meg, holott bizonyos szintig működött, de kiderült, hogy az alapvetése hibás.
Lássuk a lényeget. Az elmúlt 200 évben a technika fejlődése révén a tudomány is a társadalom is teljesen megváltozott, és ez a 200 év többet hozott, mint a Neandervölgy és Napoleon ideje közötti változás együttesen. De ez a kétszáz év sem volt töretlen fejlődés. Kellett egy kis háborúskodás, hogy jobb technika készüljön. Kicsit durva, de a fegyverkezés húzza a legjobban a műszaki fejlődést. Namármost egy tanknak nem szépnek kell lenni, hanem erősnek. A formatervezés a rakétavetők esetén is másodlagos. Sőt a kidolgozás is. Láttam a 2. vh. eredeti katyuskáját a múzeumban. Elég durván összehegesztett vázról indították a rakétákat. A szépség helyett zöld festék volt a jellemző ami egykettőre feketére égett 80%-ban.
Namond
2020-09-08 @ 04:25
csakafidesz,
Elfogadom, profi vagy a bla-bla az csak bla-bla.
De a mérnöki tudományokhoz nem értesz.
Az egyetlen megjegyzésedre amivel érdemes értetlenséged feloldására foglalkozni.
Az ipari formatervezés, azaz a Bauhaus, nem a szépségről szól, hanem a megfelelő anyag kiválasztásáról a legpraktikusabb és a megrendelő számára (testreszabás, tudod mint az öltöny) legfunkcionálisabb eszköz elkészítéséről, minimális költségigénnyel.
A Bauhaus termékek pl evőeszköz , fotel, zsámoly, stb nem azért praktikus mert szép, hanem pont fordítva.
Az a szép ami praktikus és funkcionális, így vagyunk huzalozva.
Gondolj kedvenc témádra a nőkre, miért őket találtad szépnek? Nem voltak praktikusak és funkcionálisak, illőek valamely feladathoz és nem a sexre gondolok?
Vagy mindegy volt, csak strigula legyen?
Egy név, cím, telefonszám a noteszben? Legyen mit kitenni a kávéházi asztalra?
Namond
2020-09-08 @ 04:47
Theo,
Komoly a kérdés?
Fracos francia kitalálás. Fo-ban 1913/1918 – 1927- felh.szigorítás a szilárdság csökkenés miatt – 1942-betiltás
Mo-n 1928-1950/54 – 1930-tól ismert a szilárdság csökkenés
Kocajogász
2020-09-12 @ 18:32
Kezdetben volt a „szabad vers”, amiben valamikor megjelent a ritmus – valaminek a többé-kevésbé szabályos ismétlődése. Ebből lett minden, amivel a költészettanok foglalkoznak: rím, ütem, mérték…
A szabadvers (helyesen immár egybeírandó!) a legkötöttebb versforma, mert gyakorlatilag egy fölösleges kettőspont v. s-betű sem lehet benne… Igazán szabadverset csak az tud írni, aki minimum hozzám hasonlóan MESTERI FOKON kezeli szinte az összes versformát. A legősibb ritmikai elem talán a gondolatritmus – hát ezért nem tud SEMMILYEN verset írni, akinek nincs EREDETI gondolata -, de legkevésbé szabadverset tud írni…
A posztmodern elhozta nekünk (?) a gondolattöredékek egymásra öntésének prózai v. „szabadverses” lehetőségét. Semmiről nem tudhatunk kerek egészet alkotni, hát akkor jöjenek a minél kisebb töredékek… Zenében a rap, v. az, amikor 3 szótagot hajítgatnak 2-3 hangra, és 4 percig ismételgetik…
lhotx
2020-09-08 @ 04:12
Naprózsa, Namond, csakafidesz… A teljes (!!) jelenségkört, amit fentebb-lentebb körülírtak (politikástul, bolsevistástul) jó ideje elneveztem magamban „brutalizátorok mozgalmának”. Bevallom, egy politikailag inkorrekt közönség-hálózat segítségével.
Namond
2020-09-08 @ 04:29
lhotx,
Élvezze, mint néző.
Mi az a politikailag inkorrekt?
Mi az a politikailag inkorrekt közönség-hálózat?
Vica
2020-09-05 @ 20:25
Na, ez szép! A jó magyar írást kitörölték! Nagyon tudnak magyarul fogalmazni az urak, hölgyek! Helyesbítettem a „vegán ételek …. rossz átírását a helyes megfogalmazásra, aminek helyesen = … beszállításának a megakadályozása kifejezés a jó! Kitörölték! Ez szégyen!
Vica
2020-09-05 @ 20:52
Lupus! Nem jól fogalmaztál! Nem kellene kritizálni felkészültség nélkül! De, nem engedik, hogy a jó fogalmazás tudomásodra jusson! Üdv
Theo
2020-09-05 @ 23:28
En latom a hozzaszolast feljebb.
Lupus
2020-09-05 @ 23:47
Szegény kis Vicácska… – végre egyszer tud valamit, mi több jobban tud, erre most meg (el)nyomják, mint Krahácsot. Aztán a végén kiderül, hogy nem is nyomták (el), meg többszörösen nincs is igaza.
Vica lelkem, mi a gond – akarsz mesélni róla? Esetleg népszavazást, kártérítést, hmmm?
khm
2020-09-06 @ 08:22
Lóval hálást….
Namond
2020-09-06 @ 13:14
Vica,
Tényleg nem kéne kritizálni felkészültség nélkül!
A Lupusnak címzett hozzászólása, az én kommentem alá került.
khm
2020-09-06 @ 08:27
Nagyon sok országban NINCS ilyen ÁLLAMI PÉNZEN fenntartott színészképzés.
Az intézmény elfoglalása pedig büntetőjogi kategória!
A KÖVETELJÜK írást felolvasót,pedig soha a világot jelentő deszkák közelébe sem engedném. Szegény zsé kölök annyira beleélte magát a felolvasással elegy ordítozásba,hogy élénken emlékeztetett a táncos-komikus idiótára,amelyik egy pártnak a vezetője. Szóval igazi pojáca volt.
És nem értik,nem érzik,hogy nevetségesek.
Lupus
2020-09-06 @ 12:30
Me Too 🙂
Minap ezeken a hasábokon szóba került egy-egy „média-nagyembernek” küldött anyag, észrevétel, cikk-javaslat, amely persze azóta sem látott napvilágot szélesebb körben, továbbá Aristo cikke + a hsz-ek is érintették ezt a kérdéskört.
Nos, 2018. februárjában nekem is volt (Me Too…) egy ilyen esetem: egy azóta már sajnos eltávozott csúcs-újságíróhoz fordultam egy senki más által észre nem vett témával – egyáltalán nem panaszként adom most közre, hanem mert bizonyos szempontból (a filmes világ és az ő díjazottjai) aktuális ezekben a napokban (is).
*
Illő címzés és felvezetés után íme az akkor nagyon aktuális anyag (de gyorsan megjegyzem, a mail vételét nyugtázó rövid, pársoros, udvarias – nem automata – válasz órákon belül megérkezett a címzettől, ám aztán semmi több):
„[…] Kérem, használja a lejegyzett információkat tetszése [ízlése, lehetőségei… 🙂 ] szerint – pusztán csak azért, hogy egy olvasói kommentnél nagyobb publicitást kapjanak ezek a tények és összefüggések.”
=============
KIK ÉS MIT DÍJAZTAK VALÓJÁBAN DEÁK KRISTÓF 2017-es OSZKÁR-DÍJÁVAL?!
Tényleg azt a – különben nem túl jelentős – kis filmet (kisfilmet), vagy valamilyen egészen más természetű „háttér-teljesítményt”?
Mindannyian emlékszünk még azokra a Soros-ügynökök által Dél-Európa-szerte százezerszám osztogatott többnyelvű kis tájékoztató, migráns-eligazító füzetkékre, térképekre, melyekről annak idején, 2015-ben többször is láthattunk, olvashattunk tudósításokat a hazai médiában.
Nos az alábbiakban azokról az – Oszkár-díjas filmrendezőnk és neje által vezetett/szervezett – „filantróp” csoportról lesz szó, akik az ilyen NYOMTATOTT kis füzetkék TARTALMÁT „ingyen és önkéntesen” áttették a XXI. szd-i követelményeknek megfelelő, állandóan újra frissülő, mindenhol, korlátlan „példányszámban” és nyelven elérhető, könnyebben kezelhető, tehát sokkal hatékonyabb SZÁMÍTÓGÉPES APPLIKÁCIÓ formába – íly módon nagy mértékben elősegítve Soros pusztító tervét, a tömeges migrációt Délről és Keletről Magyarországra.
Kulcsmondat: „InfoAid Phone App” ==> „Syrian” migrants get help from a smartphone app to cross Europe!
Ez a tevékenység bizony bármikor megérhet egy Oszkárt a háttér-hatalomnak – miközben itthon a média esetleg észre sem veszi, hogy miféle „filmest” ünnepel, és miért is járt az az elismerés!
*
#1 Információ-forrás
Alinda (szerk. műsorvez.) vendégei:
Deák Kristóf filmrendező + felesége Nina Kov
2016.12.16-i adás (HírTV, teljes hossz 40 perc),
megismételve 2017. februárban, az Oszkár-jelöléskor
https://www.youtube.com/watch?v=NkXVj_d3USY
==> 30. és 35. perc között = InfoAid App
—————————————-
#2 Információ-forrás
Nina Kov’s Profile – Summary
Rövid részlet:
Co-founder: InfoAid App for Refugees – 2015 – 2016 (1 year)
Co-creator of InfoAid app for Refugees:
[teljes, ma is élő link]
Financial Times cikk (2015. nov. 26.) =
[teljes, ma is élő link]
Megj.: ezekek a linkek természetesen valós formában beraktam annak idején a mailbe, és ma is megvannak, de innen törölnöm kellett, mert – jelen gyakorlat szerint – a PS komment-rendszere általában egy hozzászólásban csak egy linket tolerál (egyébként helyesen).
—————————————-
#3 Információ-forrás
Res Publica – New Europe 100
One of New Europe 100 – 2015 , the list of outstanding challengers who are leading world-class innovation from Central and Eastern Europe for InfoAid:
[teljes, ma is élő link]
About Nina Kov, Enys Mones
Developer, InfoAid, Age 30, Hungary
for bringing digital solution to the refugee crisis
————————————————
#4 Információ-forrás
Financial Times cikk (2015. nov. 26.) =
[teljes, ma is élő link]
Fényképpel illusztrált részletes cikk, a fotón Nina Kov (Deák Kristóf neje),
kezében egy telefon, a képernyőn az InfoAid App egy arab nyelvű oldala
————————————————–
Üdvözlettel [teljes név, cím]
őszinte híve (olvasója, hallgatója, nézője…)
====================
🙂
Namond
2020-09-06 @ 13:30
No igen.
Valakik igazán oda figyelhetnének a Franciaországból ide tévedett, magukat liberálisnak mondó értékellenességet hirdető anarchista misszionáriusokra és az itt garázdálkodó Báder-Meihof csoport utódokra, német Antifa terroristákra.
Ha más nem egy kis média figyelem – nem a szólamaik, hanem – azok és tetteik következményei és finanszírozási háttere közzétételével sokat javítana lelki békémen.
De úgy látszik ez a téma a médiaktoroknak nem piacképes, netán piacérett, vagy nincs benne pénz vagy tilos.
Vica
2020-09-06 @ 13:56
Namond! Kitöröltek! Kétszer átpörgettem! A nevem alá volt írva, hogy moderátor bírál! Visszatették! A megjegyzés eltünt! Most látom mindkettőt én is . Köszönöm az észrevételt! Ló’, csak Hadházynak kell!!!!
Namond
2020-09-06 @ 14:15
Vica
Szívesen. DE
Ez itt nem az a téma, más a tárgy.
(Hárommal feljebb, ha kérhetem.)
Vica
2020-09-06 @ 15:31
Namond! Én már hozzászóltam a nevemen, („több tízzel feljebb!) Itt, csak Lupusznak szerettem volna szívességet tenni. Gondolom, javít, akkor zavarja a hiba. Én megértem, hogy nehéz idegen nyelvű országban jól tudni DRÁGA ANYANYELVÜNKET! De muszáj a többieknek, – a magyaroknak látni helyesen, ha már javított!!!!
Namond
2020-09-07 @ 13:11
Vica
Ha nehézségei vannak a nyelvvel, gyakoroljon.
Olvasson, írjon, véleményezzen, de könyörgök; annál a témánál, amihez hozzá akar szólni.
Azt szólítsa meg – a megfelelő válasz gomb megnyomásával – akivel gondolatot akar cserélni – a megszólítás fontos -, ne az űrbe kiáltozzon.
Lupus
2020-09-06 @ 15:39
Kedves M. Évike,
Én is kedvelem kegyedet!
Üdvözlet Magyarországról,
ahol születtem, s élek (még egy kicsit…)
🙂
csakafidesz
2020-09-07 @ 01:55
Meddig élsz még Lupus? Érdekel a kérdés. Tudod én már elég öreg vagyok, és gondolok néha a halálra..
(Három éve halt meg egy festő barátom, Komáromi János. Pont annyi idős volt, mint most én..)
Lupus
2020-09-07 @ 09:35
Ne reménykedj, úgy sem hagyok rád semmit sem.
(A viszonosság jegyében: én sem számítok arra, hogy rám hagyod a minap itt szóba hozott, egykor a szíved fölött őrzött kis piros könyvecskédet!)
😐
csakafidesz
2020-09-07 @ 11:45
Lupus koma!
csakafidesz 2020-09-07 @ 11:05
Te tudod, hogy inkább valami szellemi örökség az igazi; nemcsak a jogdíjak miatt. Elmentek a tanítványok a Bölcshöz, hogy mi az Élet értelme és mi marad a halálunk után.
A Bölcs egy tó partján ült és meditált.
– Mester! Mondd el nekünk, hogy mi az Élet értelme és mi marad utánunk.
A Bölcs felállt, fogott egy nagy követ és beledobta a vízbe.
– Ennyi csupán? – kérdezték a tanítványok
– Nem láttátok!
– Mit nem láttunk Mester?
– Milyen sokáig gyűrűzött a víz..
Nos az igazi nagyságok után sokáig gyűrűzik a víz.
Lupus
2020-09-07 @ 14:16
Ez tetszik.
Látod, ellentétben a kukoricással, meg a munkásőrséggel, ez már sokkal jobban illik hozzád, meg az itteni – vágyott, időnként megközelített – szinthez!
🙂
csakafidesz
2020-09-06 @ 14:12
„Me too”
Képzeljék nekem is azt mondták, hogy elkapják a pöcsömet siránkozik egy migrisimogató fiatalember. A kolleganője sápadtan betámolyog.
– Mi a baj?
– Ali és a három társa lefogott, megerőszakolt. Még ajánlatot se tettek nekem, csak bumm bele. Hát ez nem „me too” volt, az erőszak volt.
– Tudod szegények mennyi mindenen mentek át?
– Igen. De honnan tudhatnám, hogy AIDS-t vagy szifiliszt nem kapok tőlük? Tilos megvizsgálni a migránsokat, mert az sérti a méltóságukat.
Hát itt tartunk most, és akkor egyes kiöregedett qrvák arról beszélnek, hogy xy szenátorjelölt megsimogatta a fejüket amikor ők még kislányok voltak és azt mondták nekik, hogy ők már lassan igazi nők lesznek. Micsoda pedofil emberek ezek, nem szabad rájuk szavazni!
Lupus
2020-09-06 @ 14:39
Migráns-simogató a kukoricásban…
pj
2020-09-06 @ 15:22
Aristo, valamint Bölcs Hozzászólók!
Nem hittem volna, hogy túl sok meglepetés érhet még az életben, ám egy gondolat azért bánt engemet.
Néhány napja az egyik pódiumos performansz alkalmával figyelmes lettem rá, hogy mikrofont kapott egy „művésznő”, akit úgy mutattak be – kéretik megkapaszkodni! –, hogy az egyetemen negyedéves bábszínházrendező hallgató. Hö?! És még csak most lesz ötödéves…
Áruljátok el nekem, mert mielőtt megöregszem fúrja az oldalamat a kíváncsiság, hogy vajon mijalófaszt lehet egy egyetemen öt évig tanulni a bábszínházrendezőség rejtelmeiről? He?
Jómagam öt év alatt az ország első számú egyetemeinek egyikén három szakon államvizsgáztam (kaptam diplomát), majd röpke másfél év után doktori címet szereztem. Valahogy belefért az időmbe.
Persze én voltam a hülye. Mennyire egyszerűbb lett volna, ha azt az időt a bábszínházrendezői szakon lébecoltam/csesztem volna el. Egyszóval ez az egy gondolat bánt engemet. Segítsetek!
Namond
2020-09-07 @ 19:30
pj,
Ön szerencsés ember, ha csak ez a kérdése merül fel.
A vélt válasz szerint, a „művésznő” azt tanulta, hogy lehet, a mcsk Magyar Bálint féle ostoba Bolognai rendszert kihasználva, a képzési időt, az évente ?kötelezö? minimális kredit megszerzésével, ösztöndíj maximalizálással, minél tovább elhúzni.
Azaz felkészülni a való életbeni, élősködő életvitelre.
Lehet, hogy a SZFE hallgatói ebből – élősködés – is kapnak gyakorlati jegyet, államvizsgáznak.
Ön tud válaszolni az én kérdéseimre?
Minek kell külön szak a bábozáshoz?
Mit is kell rendezni egy bábelőadáson?
Hány bábozásrendezőt vesz fel az ország bábszínháza?
Kinek és minek képzi a SZFE a segéd színészek és segéd rendezők tömegeit?
Még a színházakban megtanulható díszlet munkás, világosító, hangosító szakmákból sem kellene ekkora kibocsájtás.
Talán kosztüm, fellépőruha szabász-varrász kellene, de arra ott az Iparművészeti képzés.
csakafidesz
2020-09-07 @ 19:39
Mondd ezt el a Tömöry Mártának. Kikaparja a szemedet!
Namond
2020-09-07 @ 19:59
csakafidesz
Mond el neki, vagy olvassa el.
csakafidesz
2020-09-07 @ 22:19
Elég régen találkoztam Mártával. Anno még a létező szocializmusban mondtam neki, hogy igaza van a bábjátékkal, mert ez az egész itten egy nagy bábjáték. Megértően bólintott, tudta mire gondolok.
(Tudod kérlek anno volt egy karikatúra, ha jól emlékszem a Frankfurterben – röviden FAZ, Brezsnyev ujjain lengyel, cseh, magyar, stb. bábuk ráhúzva, nos ennek kapcsán mondtam neki.)
Namond
2020-09-07 @ 21:08
csakafidesz
Öregbarát
Te kis huncut hozzáértő, miért is nem válaszoltál pj-nek?
Csak nem azt akarnád demokratikusan, hogy én vagy más ne válaszoljon?
Lupus
2020-09-06 @ 15:26
Illusztrácio All in One; azaz, kép minden [éppen most futó] témához:
(18)
http://nemokutyus.hupont.hu/felhasznalok_uj/1/8/188312/kepfeltoltes/wahorn_andras_-_no_ego_ferfival.jpg
🙂
csakafidesz
2020-09-06 @ 21:14
Lupus! Ezt a nőt vidd be a kukoricásba!
🙂
Lupus
2020-09-06 @ 22:45
Na figyelj kisöreg:
Medgyessyt (a Ferencet, a szobrászt) dicsérték egyszer látogatói a műteremben az éppen frissen elkészült alkotást körülállva, aztán egy idő után a bátrabbja már kérdezgetni is mert, hogy a ló nyaka miért úgy áll, a fejét milyen érdekesen tartja, meg a hátsó lábai…, stb.
Néhány ilyen kérdés után – az évtizedekkel ez előtt olvasott történet szerint – a mester kihúzta magát, és csak annyit válaszolt:
– Kérem szépen, ez nem ló, hanem szobor!
*
Szóval:
a. ez nem nő, hanem festmény;
b. …és ilyeneket te szoktál a kukoricásba vinni (másodmagaddal, aztán most lehet tanakodni, hogy ki mivel okozott ott vaddisznócsörtetést…);
c. Megértjük, hogy ma már sem nővel, sem festett képpel, sem kukoricásban sem másként nem jön össze a dolog (legfeljebb, mint írtad, csak szarral összekent kartonpapírral) – de miért kell ezt neked minden nap, TUCATNYI VÁLTOZATBAN idetálalni az erre egyáltalán nem fogékony nagyérdemű elé?!?
🙁
csakafidesz
2020-09-07 @ 01:18
Ordaskám!
Kukoricás ide, kukoricás oda (Vigyázat ott könnyen művészi alkotásba léphet bele az ember..) a mai művészetnek nincsen mondanivalója. Anno az egyházi művészet (ahol a mecénás a Római Pápa volt) nos ott egy Michelangelo, vagy egy Leonardo valóban csodás műveket alkotott. Később is a való világot festették meg, Toulose-Lautrectől Renoirig és Gauguin is, noha a tahiti nők tramplik. A mi Munkácsynk is Párizsban lett művész. Akkor oda ment mindenki festeni, még a zagyva spanyolok is, Miro és Picasso. Szűk volt nekik Barcelona, különben is a párizsi kokott különb volt a barcelonai házmesterlánynál.
Kiment Munkácsy után Paál László is, sőt még Tornyai János is. Anno Tornyai kiállított egy képet az Alföldről. Kicsit hasonlított Munkácsy: Poros út c. képére.
– Ezen nincsen semmi mondotta a párizsi műkritikus.
– Hát a sömmi, no a sömmit mögfesteni, aztán a’ művészet – felelte a derék hódmezővásárhelyi.
Ma már tényleg nincsen semmi. Tornyai János képei tényleg messze felülmúlják a dadaista és más irányzatok képviselőit. Még Modigliani képei is képek, bár épp oly torzak a figurái, mint Csontváry női a Mária kútja c. képen.
Végül jött a szocialista realizmus, Ék Sándorral és a sablon festészettel ahol egy kiskopaszt körülvesznek az úttörők. Erről a „szocialista realizmusról” fosta Lukács György az Esztétikum sajátossága c. könyvét amit jobb nem elolvasni.
Most kérdezzük meg Lukácstól, hogy mi a művészet? Inkább ne kérdezzük tőle.
De komolyan. Mi a színművészet? Amire Aczél György ráütötte az előadható stemplit. Amikor Bessenyei Ferenc Tejvét alakította és énekelte a „Temetném a munkát” c. betétdalt, akor Aczél kiment az előadásról. Másnap levették Sólem Aléchemet a színlapról..
A művészet akár tetszik, akár nem POLITIKA! A kultúrpoltikában a liberálisok sohasem fognak egyetérteni azokkal akiknek van Istenük és hazájuk, van anyanyelvük és a magyar számukra NEM „elfajzott nyelv, elfajzott nép”.
csakafidesz
2020-09-07 @ 01:44
Ideírom, hogy a cionista Aczél György (állítólag 1945 után már nem volt cionista.. de ne vegyünk készpénznek.) ezen akadt ki:
Hegedűs a háztetőn (azaz Tóbiás a tejesember) hires dala.
—————————————————————-
Dalszöveg
Ha én gazdag lennék,
jaha diha dajdl diga diga diha dajdl dum.
Éjjel-nappal, diga diga daj,
Tartana a nagy daj-daj.
Temetném a munkát,
jaha diha dajdl diga diga diha dajdl dum.
Dolgom, gondom másokra hagyom,
Jaj, ha egyszer megtollasodom.
Építnék házat, benne öt szoba lenne,
Hozzá egy fürdőkamarám,
És fürdőkádban lábamat áztatnám.
Nagy, széles márványlépcső: egy, ami felvisz,
És még egy – mert lefele is kell.
És kell még egy, hogy bámulják csupán.
Lenne sok pulyka, réce, kappan a háznál,
Kis csibe, rántani való, fokhagymásan illata bódító.
De addig – vákk-vákk, háp-háp, kotkoda, gágá,
Hangjukat elviszi a szél,
Hogy hirdessék, itt gazdag ember él.
Lenne teli bukszám, jaha diha dajdl diga diga diha dajdl dum.
Éjjel-nappal, diga diga daj,
Tartana a nagy daj-daj.
Temetném a munkát,
jaha diha dajdl diga diga diha dajdl dum.
Dolgom, gondom másokra hagyom,
Jaj, ha egyszer megtollasodom.
Látom már tollal, tüllel pici feleségem,
Ó, az a moszkvai sikk.
Illeg-billeg, libben a szoknya rajt.
Bársonyban térül-fordul, úgy süti nékem
A töltött libanyakat majd.
S képzeljék: ő fogyókúrát tart.
A község úri népe hajbókolna mind nekem.
Mind a tanácsomat lesnék, mint egy bölcs Salamonét.
„Csak egy szót, Reb Tevje, Megbocsáss, Reb Tevje”
Bölcsebb vagy a híres csodarabbinál.
Áj-áj-áj-áj-áj-áj-áj.
Mindegy lenne, bármit is mondok,
Úgyis helyesel a nép.
Ha gazdag lennék, rögtön bölcs lennék.
Lennék bár gazdag, mindig templomban ülnék,
És nem a kocsi tetején.
A tejfelt, túrót hordja helyettem más.
Szétosztok finom májat, jó puha barcheszt,
Mindig az ünnep idején.
Jöjjetek csak, nyitva lesz a ház.
Lenne teli bukszám, jaha diha dajdl diga diga diha dajdl dum.
Éjjel-nappal, diga diga daj,
Tartana a nagy daj-daj.
Temetném a munkát,
jaha diha dajdl diga diga diha dajdl dum.
Egyezzünk meg, Istenem, Uram,
Osztozzunk meg azon, ami van.
Száz dicsőség néked odafenn!
S nékem egy kis pénz itt lenn!
—————————————————————
Sólem Aléchem egy kivándorolt zsidó volt, a Motl gyerek -talán a legjobb írása- szintén a kivándorlásról szól.
Lupus
2020-09-07 @ 09:59
Úgy látom Csakafi, ezt neked írta Tibi „atya”:
A TÜNTETŐ SZÍNÉSZEK 5 ARCPIRÍTÓ HAZUGSÁGA
==> https://tibiatya.blogstar.hu/2020/09/01/a-tunteto-szineszek-5-arcpirito-hazugsaga/99580/
De ahogy rendre visszatérő témájú hozzászólásaid – kukoricás, etc. – alapján ismerlek, te nem a fenti cikket fogod először elolvasni, hanem az alatta található, szerkesztőség által ajánlott korábbiakat (kefélés ülve, állva, fűben, ágyban és munkásőr egyenruhában…).
😐
csakafidesz
2020-09-07 @ 11:05
Igen, igen. Piros könyvecske. Sajnos az nem volt. Sőt a családom többi tagjának sem volt. Lehetett-e érvényesülni a létező szocializmusban nélküle? Igen, osztályvezetői szintig lehetett, a főosztályvezetőnek már kellett a párttagkönyv. Sajnos tapsolni is kellett, de meg lehetett úszni, ha kétszer összecsapta az ember a kezét, mintha tapsolna.
Ugyanis az egész szocializmus a „mintha” világa volt. Úgy kellett csinálni, mintha haladnánk a lenini úton. (Ami nálunk előrelátóan kör útvolt, mint Mici Mackóé az erdőben.) Úgy kellett csinálni, mintha a dolgok igazán egyenértékűek lennének a nyugatiakkal, ezért is kaptam Philips magnót a kint élő rokonaimmal. Úgy kellett csinálnunk, mintha az életszínvonal rendben lenne, és már kicsi koromtól kintről küldött ruhákban jártam, hogy legyen mit irigyelni a tanároknak akik mind kölcsönkérték az eredeti Parker tollamat, mondván az övéké éppen kifogyott.. Mondjam azt, hogy akinek Amerikában és Hollandiában, no meg Bécsben rokonai voltak, nos azok tényleg átvészelték valahogy ezt az egészet. Kornai János: A hiány c. könyvét ők is elolvasták, de szerencsére nekik nem volt kötelező a lódenkorszak után beleszürkülni (azaz belezöldülni) az egész bolseviki világba. Egy probléma volt csak ezzel. Párttagkönyvet nem adtak olyanoknak akiknek bizonyítottan „osztályidegen” rokonuk élt bárhol a világon. De inkább két gazdag rokon, semmint egy párttagkönyv. Anno ezt kőbe kellett volna vésni. Goldberger boltja az Arany János utcában fenn volt tartva a belső pártvezetésnek ahol a főelvtársak megvásárolhatták mindazt amit néhány utcával lejjebb, a Tüköry utcában az IKKA révén kapott meg a pártonkívüli, ha elegen megléptek a családjából. (Orwell is írt a belső pártról..) Tehát mindezek, a pártkönyv, munkásőrség azoknak volt fontos akik a vasárnapi rántotthúst nemcsak a SZOT üdülőkben várták el. Lássuk már meg, hogy az MSZMP tagság fele csak azért volt tag, mert a vajat szerette vastagon kenni a kenyérre.
Ezek a mai Soros-követők azért mennek tüncizni, mert most ők -tehetség híján- így akarják a kenyerük/kalácsuk mind a két oldalát megvajazni.
solothurn
2020-09-06 @ 22:47
Inkább ne, mert leég a termés!
Vagy elázik és tönkremegy a hölgyből fakadó pataktól 😉
sanyi
2020-09-06 @ 17:54
Ők mán aztán ott egy kis köztársaság a nagy diktatúraság közepén. Pont, mint a chaz volt Seattleben. Ugyanúgy fog végetérni, csak a szekunder szégyenérzet marad majd ezután a sok hülye kisripacs után.
Minden művészeti támogatást befagyasztanék. Fogyasztói társadalomban a fogyasztó fizet, nem az állam. A hányinger meg nem is fogyasztható.
csakafidesz
2020-09-07 @ 10:36
Ez kicsit off lesz. Tegnap csináltak egy élőláncot a Vas utcától (Tudják ott van az iskola ahol egykor Szerb Antal tanított – köztük apámat is.) a Parlamentig. Bayer Zsolt rögtön összepárosította őket a ’68-as nemzedékkel, pedig Kóhnbandita zseni volt az itt részvevőkhöz képest. (Tényleg! Mikor szedi már elő a Deuxieme Bureu a csodás jegyzőkönyveit?)
Hát meg kell mondanom életemben ennyi marhát még nem láttam. Nem is értem miért olyan drága a marhahús.
Namond
2020-09-07 @ 12:25
Az SZFE ügyben írt cikkek csak a port kavarják fel és mi tüsszögünk tőle.
Az egyetemisták kormány jóváhagyásával teszik amit tesznek, a kezdetektől.
Ők korunk megbízott hősei? Vagy dupla balekjai?
Gulyás Gergely a Miniszterelnökség vezető minisztere elmondta;
Az egyetemisták nyugodtan tiltakozzanak, nem lövik ki a szemüket, azaz nem lesz következménye.
Tehát a Miniszterelnökség utasítására a Belügyminisztérium rendvédelmi szervei NEM lépnek fel ellenük.
Nyugodtan elfoglalva tarthatják az egyetemet, akadályozhatják (az amúgy felesleges) képzést, felvonulhatnak és tüntethetnek, mind ezt a rendőrség biztosítja.
Még talán szerződés is van a rendezés biztosítására.
Nem lesz következménye számukra és vélhetőleg az őket támogatók és segítők, finanszírozók számára sem.
Viszont nem szabad ellenük fellépni, mert azokat eljárás alá vonja a hatalom.
Lupus
2020-09-07 @ 16:03
B.Zs. élőlánc-asszociációi, meg egyebek
Átrágtam magam a Magyar Nemzetben megjelent – természetesen kiváló – Bayer-cikken. Könnyen lehet, hogy 10-15 év múlva (ha minden rendben halad…), bekerül az írás a középiskolás Irodalom tankönyvekbe/szöveggyűjteménybe, a Közelmúlt irodalma témakörbe – ám aki valamiféle aktualitást, helyszíni tudósítás-félét keres, az ne ezt a cikket olvassa. Talán csak egyetlen rövid kis kritikai megjegyzést engednék meg magamnak [remélem, nem zúdítom ezzel magamra M. Évike/Vica nehezen múló haragját ismét… 🙂 ]. Én igazán szeretem a tisztességesen kifejtett, szépen, logikusan felépített, ugyanakkor kellő ütemben a cél felé haladó bármilyen hosszú írásokat, de ez most valamelyest hosszabbra sikeredett a kelleténél – ha rám bízta volna a szerző, én a cikk kb. 2/3-ánál már javasoltam volna a rátérést a végkonklúzióra.
De legyen ez csak az én személyes gondom.
*
Ha már nálam a szó: GG, főminiszter vasárnap esti mondandójának NEM az volt a lényege, amit néhányan belegondolnak, hanem azt „üzente”, hogy semmiféle azonnali, kapkodó beavatkozást, retorziót, netán erőszakos ellenintézkedést NEM tervez a Kormány, szépen, nyugodtan (igen, keresztény-konzerv türelemmel…) megoldják ezt a semmi kis válságocskát, csak nyugi. És ezt, szerintem, nem is annyira a tüntetőknek, meg a felbujtóknak üzente (persze, nekik is), hanem a többi 9 és fél milliónak, az eseményeket élénk figyelemmel kísérőknek, azaz, nekünk (meg a mindenféle újságíróknak): nyugi, semmi szükség a vérmes kijelentésekre, egymás hergelésére („kőbányába velük”, meg „majd én megmutatnám ezeknek a libernyák nyikhajoknak”, etc.), s csak ezek után tette hozzá, nem is annyira a jelen helyzet értékeléseként, hanem inkább csak egyet bökve visszafelé (jogosan!), hogy „szerencsére napjainkban már nem kell félni a szemkilövető megtorlásoktól, mert ma már nem a gyurcsány van hatalmon”.
*
És még valami a tegnapi naphoz: Az Élőlánc-staféta szervezésében, annak ellenére, hogy tucatszám állt rendelkezésre a sok Magyarországon világhírű munkátlan rendező és rendezvényszervező, sikerül eltalálni a legbénább, hogy ne mondjam, leginkább amatőr megoldást.
Az volt a mondás, hogy az Egyetem épületétől a Kossuth térig élőláncot alkotnak, s kézből-kézbe adják a chartájukat egészen az Országházig, s miután a kis mellékutcákban, meg a Duna-parton áthalad az „üzenet”, a felsorakozott, egész népet képviselni hivatott talpasok ott maradnak egy helyben állva, s őrzik a semmit (ezt az ATV élő adásában közölték a helyszínről!!!), míg az igazán nagy események(?) majd a Kossuth téren következnek.
Kell e mondanom, hogy a staféta áthaladta után mindenki azonnal átérezte saját fölöslegességét, s egy emberként perceken belül ott hagyta a koszos belvárosi sarkot, meg a Duna-parti huzatot, és megindult az Országház elé, vagy éppen haza.
Minthogy ennyi esze nem volt a nagyokos szervező bandának hogy ezt előre átgondolja, a Kossuth téren végül egy fejetlen, szervezetlen kavargás alakult ki, valamiféle ünnepélyes(?) együttlét helyett.
Nevethetnénk is szívesen, de inkább azt mondom: szánalmas társaság!
csakafidesz
2020-09-07 @ 16:30
Ezek nem szánalmasak, viccesek. Úgy érzik, hogy valami fontosat tesznek ezért lesik a kamerát. Ha nincsen ott kamera akkor nem csinálják. Szerencsére az árvízvédelem nem így működik. Ott nem a kamerát várják hanem a vizet és nem teszik le a lapátot, ha nincsen ott a televízió.
🙁
Fedák S.
2020-09-07 @ 18:31
A tudományos és egyetemi autonómia módszeres szétverésével a Fidesz saját Alaptörvényét gyalázza meg, töri kerékbe és szántja be:
„(1) Magyarország biztosítja a tudományos kutatás és művészeti alkotás szabadságát, továbbá – a lehető legmagasabb szintű tudás megszerzése érdekében – a tanulás, valamint törvényben meghatározott keretek között a tanítás szabadságát.
(2) Tudományos igazság kérdésében az állam nem jogosult dönteni, tudományos kutatások értékelésére kizárólag a tudomány művelői jogosultak.
(3) Magyarország védi a Magyar Tudományos Akadémia és a Magyar Művészeti Akadémia tudományos és művészeti szabadságát. A felsőoktatási intézmények a kutatás és a tanítás tartalmát, módszereit illetően önállóak, szervezeti rendjüket törvény szabályozza.”
(Alaptörvény, X. cikk)
Namond
2020-09-07 @ 21:04
Fedák S.
A Fidesz az Alaptörvény, X. cikk (1), (2), (3) közül semmit nem gyalázott meg, nem vert szét.
A FIDESZ azokat az elitista klikkeket verte szét, félig-meddig, amelyek közel 80 éves beidegződés, szokás alapján – szakmai ismereti, morális és szakmai teljesítményhiányai ellenére – magát tekintette a tudományos és művészi teljesítmény meghatározójának.
Sőt, amely elitista klikkek korlátozták a művészi és tudományos szabadságot és a tanítás szabadsága mellett, a tanulás szabadságát és politika mentességét is.
Megnyugtatásául, mivel a FIDESZ mint általában, félmunkát végzett. Az elitista klikkek félig-meddig szétverése, úgy értendő, hogy annak – szakmai ismereti, morális és szakmai teljesítményhiányai ellenére – tagjai a helyükön maradtak, egzisztenciájuk változatlan, mindössze a mások feletti személyes és pénzügyi hatalmuk szűnt meg, többé-kevésbé.
Persze a bolsi-náci módszer alkalmazása internáló és munkatáborok, fekete listázás esetén nem maradna hatalom után vágyakozó nyafogó erkölcsi nulla.
csakafidesz
2020-09-08 @ 04:12
Namond! Ha össze akarjuk gyűjteni ezeket az ősbölényeket akkora lágert kellene a Hortobágyra építeni amelyik Nagyivántól Nádudvarig tartana. A néhai Kiss Arthur megfertőzte neobolseviki csürhe és ezek képesek a kiöregedett Ágh Attilának is csápolni.
Horribile dictu Lukács György még mindig filozófus a lexikonban és nem ideológus. Anno Hamvas Béla kimondta, hogy a filozófia természetes törekvése a kizárólagosságra törekvés és így lesz törvényszerűen ideológia belőle. Anno a Marxi filozófia létéről volt szó, nevezetesen arról, hogy filozófia maradt-e a marxizmus?
Namond
2020-09-08 @ 05:08
csakafidesz
Miért nem világos?
Marx egy nagyhangú léhűtő filosz hajlammal, mivel neki is élnie kell valamiből, vagy valakiből a kor szoc eszméibe belökte az illuminátus kis KT-t és írt jónéhány feljegyzést, emlékeztetőt, cikket vitairatot. Ezt Engels hangszerelte sajtó alárendezte és kész is volt a komcsi ideológia.
Bár Marx minden volt, csak komcsi nem, na meg sosem volt közgazdász.
Szerintem tömören a marxizmus; egy élősködő, ingyenélő lump, mellesleg remek reklámszakember, világlátása – antiszemitizmuséval együtt -, életmódjának önigazolása.
Kant Immánuel
2020-09-08 @ 16:53
Nincs is szebb annál, mint amikor 4 elemis, 50 IQ-s segédmunkások vitatkoznak a filozófiáról! xDDD
Namond
2020-09-09 @ 01:08
Ha nem tetszik Marx élete, életműve rövid és közérthető értékelése és összefoglalása;
Várjuk az építő jellegű hozzászólást.
De nem kell a blabla, sem a bla-bla, csakafidesz nem szereti.
Namond
2020-09-09 @ 02:33
Kant Immánuel
Ja és bocs, hogy elvonva a Heller Ágnes által felkent bolsi-náci „elit” hatáskörét, közreadtam véleményem.
Ja, és külön bocs, hogy van véleményem.
Ha ez vigasz, a hazai fociról és színjátszásról is van véleményem, az is negatív, nagyon, azt is korruptnak és pazarlónak tartom, akár a filoszok kölcsönös megbízását az egymásnak írt haszontalan tanulmányaikra.
Ja, és nagyon külön bocs, hogy csak a saját nevemben mondtam bocs-ot, de mások nevében nem beszélhetek.
Nem vagyok felhatalmazva, még ha Önnek 40 elemije és 500-as IQ-ja van is.
csakafidesz
2020-09-27 @ 15:45
Ez jó! 40 elemi.. Ennyit még Kolompár Szebasztián sem tud összegründolni, noha mindegyik osztályt háromszor járja ki, mert egy idő múlva a kora miatt kiteszik az elemi iskolából.
🙂
Rézmüves Gusztáv
2020-09-27 @ 12:01
Az ember kelletlenül készül előadást tartani egyetemistáknak.
De az internetes társadalom most alakulgat ezért az analfabéták is véleményt formálhatnak.
Feltételezve hogy a földnevű bolygón nem csak az üdvöskéknek kikiáltott embereknek van létjogosultsága létezni.
Nézzük, csak ha igaz, akkor a közösségekből bizonyos intelektüelek pártokat alakítanak hasonszőrű társaikkal együtt. Tegyék nem tilos.
Vegyenek részt egy versenyben, amelynek győztese rendelkezhet az állami költségvetésben meghatározott összegek felhasználásának rendelkezése fölött. Én bízom abban, hogy ezt érthetően adtam elő. Mint analfabéta.
A veszteseknek az jut osztályrészéül, hogy ebben a felhasználásban kritizálhatják ellenzékként amazokat.
Az állami intézményekbe a pártok a kettes vezetéssel jogosultak a saját szakirányú képzéssel rendelkező embereiket elhelyezni. Mert ugye az mindenki átall érthető, hogy az előző államvezetési felépítmény ugyan így járhatott el.
Vagyis magyarul az előző hatalmi stáb párt katonákat hagyott hátra az emlegetet intézményekbe.
Ha a nyertes párt úgy dönt hogy hogy egy intézményben az előző hatalmi stuktura embere nem nélkülözhetetlen személy lecserélheti. Nos, hagy csatoljam vissza ugye ez érthető mindenki számára.
Tehát mi az üzenete egy analfabétától származó üzenetnek, nos, ugye hogy a hatalmon lévő stukturának a választáson elért felhatalmazásának köszönhetően. Dönthet, úgy hogy egy intézményi személy pártkatonaként nem nélkül önözhetetlen egyede egy állami intézmény számára.
Nos, kedves érintettek a társadalom tagjai ismerik azt a játékot, amit demokráciának becéznek és a z analfabéták nagyszámú közössége megvetéssel szemléli.
Az agresszorok játékon kívüli dolgait hogyan is mondjam, maguk olyan felnőttek lesznek, hogy egy fél méterig nyilvánosan becsókolnak azoknak, akik manipulálják magukat. Akárhogy nézem a társadalom nem kéne, hogy a nép pénzén efféle kreatúrákat nevezzen értelmiségi fiataloknak.
Na, sikerült bátran ki izzadnom.
Cseko az analfabéta.
csakafidesz
2020-09-27 @ 15:48
Nem vagy te rokona a híres Rézműves-Kolompár familiának?