Régi lakomák emlékei
48„Az étvágyak múltak el, vagy az eledelek? A jó főzőasszonyok hagyták el a konyhát, vagy a vendég rekedt meg valami messzi állomáson?”
Krúdy: Az emlékek szakácskönyve
Nézze el nekem a nyájas olvasó, hogy az ünnepi áhítat közepette nagyon is világi dolgokról fogok beszélni alább.
Gyönyörű tavasz van, az udvar teli élettel, mindent áthat a lila akác mézesen nehéz illata. A madarak költenek és csak ritkán jelennek meg, felkapnak egy bogarat, vagy valamit, amit ehetőnek ítélnek és már repülnek is vissza az éhesen tátogó csőrökhöz a fészekbe. Az ember pedig a konyhában főzi a sonkát, a tojást és – az ünnephez nem nagyon illeszkedő módon átkozódva – reszeli a tormát hozzá. Minden évben megfogadja ugyanis, hogy ezt jövőre a teraszon fogja csinálni, ám ezt nem tartja be és a konyhában lát neki. Ettől aztán – elnézést a kifejezésért, de – taknya, nyála folyik és az üdvözülésének nem használó kifejezéseket használ. A konyhai sürgölődés közben az eszem a régi húsvétok ízeit idézi föl, melyekhez képest a mostani étkek csak halvány árnyékok csupán.
Egy Klebelsberg-féle tanyasi iskolában nőttem fel. A tanítói lakás az iskolaépület részét képezte, és a legnagyobb helyiség talán a konyha volt. A konyha és a háztartás kikezdhetetlen tekintélyű úrnője a nagyanyám volt, aki jómódú polgárlány létére bizonyára nem gondolta, mikor hozzáment egy fess katonatiszthez, hogy valaha egy félig-meddig önellátó tanyasi gazdaság irányítása lesz az élete. Ennek ellenére nagy hozzáértéssel és elszántsággal tette azt, amit a dolgának tartott. Fennhatósága nem csak a konyhára, de a baromfiudvarra és a veteményesre is kiterjedt, volt munkája, fáradsága bőven, de ő – gyerekként úgy láttam – élvezetet talált benne.
A húsvét a baromfiudvarban is nagy esemény volt. Ilyenkor került sor a nagy őrségváltásra az ott élők életében. Ekkor cseréltük le ugyanis a kakast, a kétségbevonhatatlan tekintélyű urát a kert jókora, elkerített részének. A háremhölgyek többnyire kendermagos színben pompáztak, ám a kakas, valamiért, mindig vörös színű volt és ilyenkorra már két éves. Sorsát két dolog pecsételte meg. Egyrészt igen nagyra nőtt, és a tyúkok hátán már alig volt toll a légyottok hatására, másfelől ilyenkorra mély meggyőződésévé vált, hogy ő az úr mindenek felett, és ennek okán mindent és mindenkit megtámadott, aki arra járt. Ez az agresszivitás néha hasznos volt – magam láttam, amint felrúgja a kotlóssal birkózó héját – legtöbbször azonban szegény nagyanyámon okozott kék foltokat. (Nekem nem mert nekem jönni, mert a seprűvel elláttam a baját.)
Minden körülményt mérlegelve a nagyanyám aztán statáriális ítéletet hozott: a kakasnak vesznie kellett. A zökkenőmentes rezsimváltás záloga, a tavalyi kelésből kiválasztott magkakakas már megvolt és a bujdosók keserű kenyerét ette. A diktátor ugyanis, visszaélve testi erejével, minden lehető alkalommal elverte, ezért a legtávolabbi sarkokban sunnyogott és még kukorékolni sem mert. Az ítéletet én és társtettesként Börönte Kati néni hajtottuk végre. Az én reszortom a kakas elfogása volt, mely karhatalmi aktus után Kati néni végrehajtotta az ítéletet.
Kati néni mellékállásban az iskolát takarította, főállásban viszont pletykákkal látta el nagyanyámat és mindenben segédkezett a „tekintetes asszonynak”, ahogyan nagyanyámat nevezte. A ma divatos közösségi média sávszélessége kutyafüle volt hozzá lépest. Böröntéék voltak a környék egyetlen maszek gazdálkodói, Sanyi bácsi ugyanis csendőr őrmester volt régebben, és ez, még az emberarcú kádárizmusban is, oly súlyos bűn volt, hogy nem is kapacitálták a TSZ-be. Gyermektelenek lévén bizonyára kedveltek engem, én pedig – igaz, önző okokból – szintén nagyon szerettem őket. Az önző ok az volt, hogy volt lovuk is, egy Csillag nevezetű öreg, egykedvű, pej herélt, aki megadóan tűrte, hogy a hátára üljek és lovasrohamot vezényeljek a Nádasdy-huszároknak.
Csillag volt a család egyik bevételi forrása. A tanyasiak áruit szállította vele Sanyi bácsi a hat kilométerre lévő város piacára. Elöl ment a kocsi, Csillaggal, rajta csirkék, ludak, malacok, mögötte gyalogoltak a tulajdonosok, vállukon átvetett cipővel, mezítláb. A cipőt csak a városban vették föl, nehogy mezítlábas parasztnak nézzék őket a kényes városiak. Este visszafelé jött a menet, a kocsin ekkor a városban beszerzett, otthon nem előállítható dolgok voltak, mint a petróleum, meg a szerszámok. Sanyi bácsi a bakon ekkor már aludt, mert ő a várakozás óráit a kocsmákban ütötte el, de ebből nem származott baj, a ló mindig pontosan hazatalált.
A kakast halála után, annak rendje-módja szerint, megpucolták és tetemét, egészben, mindenféle zöldségek és fűszerek kíséretében, egy, a disznóvágásnál használt hatalmas üstbe helyezték, ahol hosszú-hosszú órákon keresztül főzték; ezt nem szerettem, mert nekem kellett a tűzről gondoskodni és addig semmiféle rossz cselekedetet nem volt módom elkövetni. Pedig szerettem volna. Az így készült léből aztán, a nem tojó tyúkok egyikének felhasználásával, az ünnepi leves lett.
Az egészben megfőtt 4-5 kilós madár pedig egy tepsibe került, és átvittük Kati néniékhez, a kemencébe. Erre az aktusra estefelé került sor, mikor már nem tüzeltek tovább és a lassan kihűlő kemencében egész éjszaka időzött a néhai kakas, az ünnepi sonka társaságában. (Ma elegánsan konfitálásnak nevezik ezt a hosszas műveletet, de ilyen hülye szót akkoriban még nem is hallottunk.) Másnap dél körül aztán a még forró szárnyast – a tepsi is forró volt, mint többször tapasztaltam – az ünnepi asztalra helyezték.
A közvetlen család, mi, kevesen voltunk, ám igen kiterjedt rokonsággal rendelkeztünk. Ez a rokonság kákabélű városiakból állt, akik, a kor ellátási viszonyai között, nagy élvezettel mentek a tanyasiakhoz látogatóba az ünnepeken. Volt hogy tízen, vagy többen ültük körül az ebédlőasztalt. Így aztán a hatalmas jószág, mely tálaláskor uralta az asztalt, nemsokára csontok halmazává vált, melyek között elgondolkodó arccal matattak a repetára vágyó rokonok.
Bizonyos vagyok benne, hogy soha már nem fogok ehhez foghatót enni. Na mindegy, megyek megnézem a sonkát. Áldott húsvétot mindenkinek!
Vasbeton
2019-04-20 @ 13:09
Kedves Aristo, köszönöm az élményt, amit írásaival szerzett hosszú évek óta. Az ilyen nosztalgikus írások mindig meghatnak, magam is hasonló emlékeket dédelgetek. Legyen áldott húsvétja, szerettei körében.
gyozo2018
2019-04-20 @ 14:06
Áldásos Húsvétot! Meg kokast is az asztalra!
Hazádnak
2019-04-20 @ 14:14
Kedves Aristo.
Ez a cikke igazi magyaros ízű lett, a teljesen egyedi jellegzetességekkel ami csak miránk jellemző. Szinte magam is visszatértem az Ön által megidézett korba.
Adja a Teremtő, hogy még sokáig írhassa, én (meg mindenki) olvashassa derűs de elgondolkodtató írásait.
Boldog Húsvétot Mindenkinek.
csakafidesz
2019-04-20 @ 14:17
Hát igen, ki a sonkát, ki mást szokott az asztalra tenni. Ma már a húsvéti sonkával is bajok vannak, szóval nem megfelelő minőség kerül a boltokba. Amikor gyerek voltam még a hentestől vettük. Később -kényszerű takarékosságból- a főtt sonka helyett főtt csülök került az asztalra amit szépen fel lehetett vágni és ízre is hasonló volt. Azután jobban ment a dolgunk, de lemondtunk a sonkáról és horribile dictu húsvétkor főtt marhanyelvet szoktunk enni. Egyrészt jobb, mint a mai vegyes minőségű sonka, másrészt nem zsíros. Ez utóbbi nagyon fontos az epeműtéten átesett háziasszonynak, aki a zsírosabb ételeket csak megfőzni tudja, de megenni már nem.
kata
2019-04-20 @ 15:47
Kedves Aristo,
kívánok önnek áldott húsvéti ünnepeket, és a sonkához finom bort.
corvus
2019-04-20 @ 16:04
Több mint felét akár magamról írta volt .
Volt Csillag nevű lovunk , 14 éves koromig magam is tanyán éltem a városi rokonok is klappol, a legfontosabb pedig ,hogy az én apámat se fogadta magába a tszcs , bár ő nem volt sem csendőr sem semmilyen fegyveres testület tagja de , kulák listás igen bár csak a névegyezés miatt , mármint,hogy nagyapám meg apám ugyanazta nevet viselte , na ezért nem lettem én Gergely pedig milyen szép keresztnév!
Még ki tudnám egészíteni a beadás körüli anomáliákkal de az ünnepre való tekintettel most nem kommunistázok (nyíltan)
Homoródkarácsonyfalvi
2019-04-20 @ 16:07
Mindannyiótoknak áldott húsvétot!
khm
2019-04-20 @ 16:44
Átmásztam a Hegyen.
Mázaszászár irányából
és régi lakomákat kereessen más aki arra jár.
csakafidesz
2019-04-20 @ 17:27
Amúgy érdekes lehet a húsvéti sonka hagyománya, mert nem mindenhol szokásos.
v
2019-04-20 @ 17:32
Há Aristo, akkor apukád elég sűrűn járhatott rugdosni a gyümölcsfákat.Igazi lámpás lehetett.
csakafidesz
2019-04-20 @ 18:52
Mivan te helikopter?
Lupus
2019-04-21 @ 10:47
Úgy tűnik, Vé, te csak a betűket látod, de a szavak már nem állnak össze mondatokká nálad, az egész történet lényegét, üzenetét pedig végképp homály fedi agyadban. Olvashattad: a visszaemlékezés időszaka nagyjából a korai Kádár-kor. Aristo a nagyszüleivel él a tanyasi, egykor Klébelsberg-építtette iskola tanítólakásában (tehát nem a szüleivel!). Apja ugyanis 56 után távozni kényszerült, Ausztráliáig meg sem áll, így aztán Aristo soha többet nem is láthatta élőben.
Vé, te egy igen sötét lámpás vagy, nagyon kilógsz ebből az olvasói körből – mi a csudát keresel te itt?!
v
2019-04-21 @ 13:15
TÉGED
v
2019-04-21 @ 13:23
UGYE TE SZERENCSÉTLEN ,AZ APUKÁJÁT NEM A RÁKOSI, KÁDÁR, ORBÁN NEVEZTE KI TANÁRNAK,ÉS NEM HIP,HOP „57-BE ESETT LE A FÁRÓL MINT PEDAGEiGOSZ . Ha nem akkor bizony rugdoshatta a fákat,ha egyáltalán,hogy mért rugdosta.Ti fax fityeszesek azt hiszitek,hogy valódi tojás fejűek vagytok, pedig csak beképzelt,nagyképű, alsó kategóriás szűk nadrágos senkik vagytok.Szerencsétek,hogy az ellenzék olyan,amilyen,mert ha életképesek lennének a fasorba se lenne helyetek.
Theo
2019-04-21 @ 23:22
V, ennyi sületlenség jut csak eszébe az ünnepről?
Jól lerántaná a színvonalat, de nem hagyjuk.
Mindenkinek Áldott Húsvétot Kívánunk!
Lupus
2019-04-21 @ 17:37
De szeretnék gazdag lenni,
Sok jó bő nadrágot venni,
Bő nadrágban járni-kelni,
Kategórjám így emelni.
Új nadrágom mutogatnám,
Vé-t ezzel is bosszantanám,
Panaszkodna fűnek-fának,
Mi jó dolga van Orbánnak.
csakafidesz
2019-04-22 @ 13:13
Inkább ne írjál verseket, mert József Attila nyugtalanul forog a sírjában.
Lupus
2019-04-22 @ 15:21
Egyáltalán nem írtam verset, ha egy kicsit is műveltebb lennél, észrevetted volna, hogy ÁTÍRTAM egy nyolcsorost J.A-tól – ez igen nagy különbség!
(Vagy talán csak azt akartad jelezni, hogy felismerted soraim mögött az eredeti J.A-t?! – hááát, ez igen böszmére sikerült.)
heroes_never_die
2019-04-20 @ 18:21
Lenyügözö irás…
Boldog ünnepet, merci Aristo!
khm
2019-04-20 @ 20:01
Kelet Mecsek
és a helyiEK YOgai sérültrek
Arrafelé sem mindenki buzi,dea falu nagyob rsze sérlt.
anonymus
2019-04-21 @ 01:49
A sonka levéből főtt krumplileves… meg a tormareszelés… meg a kölni kiporciózása… Pár éve már vodkát töltök a spricces kisüvegbe, mert az szagtalan, sok nő inkább ezt kéri.
varurfi
2019-04-21 @ 09:04
Ha azt hinném, van némi humorérzékem, Aristo mellett elszégyellem magam.
Húsvéti írása egyszerre szarkasztikus és szívet melengető.
Klárika
2019-04-21 @ 10:48
Köszönet a gyönyörü írásért.
Azt kívánom, hogy emberelje meg magát az Aristo sonkája.
Azok az ízek, s azok a gyapjúfestékes piros tojasok,.. torta nem volt, csakis diós és mákos kalács,..
(nem akarok ünneprontó lenni, s lelkem rajta, de a vérét vett szárnyast akkoriban kopasztották). A városiakról azonban én sem hallottam mást, minthogy kákabélüek valának.
Áldott és boldog Húsvétot kívánok mindenkinek.
csakafidesz
2019-04-22 @ 13:46
Csak aprósüteményt kell sütni a sonka mellé. Finom fehér kenyérrel jó. De egy csipet torma nem árt hozzá. Anno a sonka levéből mindig zöldséglevest csináltunk, sőt még ma is azt csinálunk cérnametélttel.
Klárika
2019-04-23 @ 11:36
Nem is került a húsféle mellé más egyéb, mint torma. Nálunk csordultig telt vizespohárba mártogatta idönként a szemét a tormaáldozó tormaáldozat.
v
2019-04-21 @ 13:27
Főleg a khm mutat magas szintű értelmet. kedvenc mondatával,amit mint a papagáj ismételget,ha a z eszébe jut.
Utálat
2019-04-21 @ 13:35
V , a szellemiséged a szomszéd döglött macskájával egyenértékű.
v
2019-04-22 @ 02:39
Ezt elhiszem. Szerintem ti a dörgölődzök azon degenerált fajtájához tartoztok, akik mindig az aktuális hatalomhoz dörgölőzik egy kis mócsingért.Áldás osztogatásotok színjáték,a keresztényi felebaráti gyűlölet jobban áll nektek.Tegnap a Deák téri templomba húszan értsd húszan voltak a hat órás misén. Hát hol az áhítat,a könyörület, állítólag Jézus feltámadt. Vagy ti más templomba csúsztok-másztok?Hányni kell tőletek,és eztán nem fogok reagálni a baromságaitokra,csak mosolyogva levonom a magam részére a tanulságot.Hogy történelmet nem tanultatok, olvastatok az már látható a megszólalásaitokból, a bibliát közületek hány olvasta végig,és értelmezte? A gazda kimondta,hogy a klerikalizmust az aktualitás, ti meg most jó birkákként felvettétek az aktuális pózt egy hétre,míg nem jön az új parancs.Hat tv, hét rádió tolja az igét sokszor egymásnak is ellentétesen. Mondom hányni kell tőletek. ha van időtök olvasgassátok a katolikus vallás történelmét az ókortól napjainkig,több szerénység elvtársak több szerénység.Én azt szeretem magamba,hogy nagyon szerény vagyok.” Na szevasztok”
v
2019-04-22 @ 02:51
Főleg a szentföldi keresztes háborúk történetét, mindjárt csapjátok hozzá az elmúlt 5-6 év történetét. Hátha a koszon kívül más is ragad rátok. Ha néztek haditudósításokat, kik menekültek el,nők,gyerekek, kik rombolták le a városokat csináltak mindenből romhalmazt, csak is a keresztényi, felebaráti szeretet nevébe.
Theo
2019-04-22 @ 09:42
V, Javaslom, h. inkabb tortenelem konyveket forgasson, ne csak hirados „haditudositasokat „.
Egyebkent: templombaN.
A szeretet nevebeN:
Theo
v
2019-04-22 @ 11:45
Neked elég lenne ha a film tudósításokat nézegetnéd, azt nem kell olvasni, csak nézni, mint egy fityeszes birka. Csak ennyit tudsz,ez bizony kevés.
Klárika
2019-04-23 @ 13:11
Ó jaj és veszedelem, egyetlen, hánykolódó @v!
Én is leszoktam már rég a maga hsz.-i által történö épülést. De most, hogy oly kiváló grafikai rendezésben ömleng a saját ürességéböl merítve, azt mégsem lehet nem észrevenni.
Csillapíthatatlan Fideszes elleningere okozta olcsó piszkoskodásai összetalálkoznak a vallásos hitet intézményes ügyekkel keverö éleslátása csalhatatlan voltával. A dicsö és mély tudásról árulkodó keverékeit igazán nagylelküen osztja meg ezzel a mi birka [Ovis aries aries (Linnaeus, 1758)] létünkkel, miközben öklelni próbál dühében mint egy ürü (ótörökül „irek”, kirgizül „irik”, mongolul „irge vagy ere”, „Vámbéry szerént csagataj nyelven is űrü) aki is gyapja és húsa íze tekintetében mindenek fölött áll.
v
2019-04-22 @ 11:49
Ja csak kérdem, a pont jó helyen van?
Imre zsolt
2019-04-23 @ 11:17
Erzestelen,betonbacsirazzot barom vagy.
v
2019-04-22 @ 02:55
Ja és ne feledjétek, ma van az ivó napja,a pénz gyűjtés napja, csak is az áldott békés keresztény,felebaráti szeretett nevében.Már hányi sincs kedvem.
Pandora
2019-04-21 @ 17:01
Áldott ünnepet mindenkinek.Köszönet Aristonak, aki az áldást már gyerekkorban megkapta.Akkor nem tudtunk ,hogy milyen muníciót kapunk az életre,amikor ilyen,ma már lenézettnek és szegényesnek tartott körülmények között cseperedtünk fel. Köszönet a nagyszülőknek,áldja meg az Isten haló porukban is őket.
Klárika
2019-04-21 @ 21:59
Lám, lám, hányszor gondoltam én is arra, hogy a mai körülmények egyáltalán nem elengedhetetenek „a valamire vitte” felcseperedéshez.
A mennyiség nö, a kényelem, de az általános szellemi- lelki minöséget nem gyanusíthatjuk meg azzal, hogy lépést tartana az egyebek szaporulatával.
Pandora
2019-04-22 @ 09:11
Kedves Klárika ! Bizony a falusi földes padlójú,osztatlan ( 1-4 osztály egyben)iskolában is meg lehetett tanulni írni,olvasni,számolni.úgy ,hogy az elvezessen két nem mindennapi diplomához és egy érdekes munkában leélt élethez.Persze ezzel nem akarom azt mondani,hogy nem kell okos tábla és fejlett tanítási módszerek,de nem kellene fetisizálni ezeket.
Theo
2019-04-22 @ 09:37
Nem bizony. Allandoan a diakok tulterheleserol beszelnek, megis sokkal kevesebbet tudnak a vegen.
csakafidesz
2019-04-22 @ 13:17
Klebelsberg Kunó már tervbe vette a régi elemi iskolák reformálását is, de fiatalon, 55 évesen meghalt.
nabiru
2019-04-21 @ 21:40
De jo volt igaz beszedet olvasni .
Lupus
2019-04-22 @ 20:25
Különös (látnoki?) kérdést találtam itt: https://aristo.pestisracok.hu/az-integraciorol/
[Figyelem, Aristo írása, ill. a hozzászólás kelte: 2015. szeptember!]
„Hirundo – 2015-09-26 @ 18:38
Az iszlámmal az alapvető probléma az, hogy semmit, ami nem iszlám, nem hajlandó elviselni. Palmyra több ezer éves romvárosát azért kellett a földdel egyenlővé tenni, mert nem az iszlám jegyében épült. Mi lesz a Notre Dame-mal?”
Theo
2019-04-22 @ 22:21
Juj, ez tenyleg utos.
Mostanaban mit ir Hirundo?
Csak, hogy fel legyunk készülve…
jegenye
2019-04-23 @ 10:12
Csak úgy süt az írásból a Rákosi/Kádár-nosztalgia.
Dixtroy
2019-04-25 @ 09:07
Hát rohadtul nem.
Nem keverném össze a gyerekkori emléket az adott korszakban regnáló hatalom utáni vággyal. Ez kb bármikor megtörténhetett volna, bármely falusi helyen.
Imre Zsolt
2019-04-23 @ 11:06
Tisztelt uram!
Az ön írása, nem egy cikk hanem egy novella, Többet kellene ilyen témájú írásokkal foglalkoznia , Az olvasók nagy Örömére.ne legyen biztos benne, hogy ilyen jót nem lehet még enni Manapság. Szeretettel meghívom egy hasonló lakomára , egy erdélyi tanyára , Picit messze van de megéri. Szívesen látunk vendégül ilyen jó embereket. ha meg tud tisztelni jelenlétével kérem válaszoljon. Tisztelettel Imre Zsolt .
Dixtroy
2019-04-25 @ 09:05
Dédnagyapám korán felkelt, a pengés borotvával összekaszabolta az arcát, a sebekre darab selyempapírokat nyomott, megkente magát pitrallonnal, kiment a kertbe és egy rossz ásóval kigyilkolt két szál tormát. A sütőben kicsit hőkezelte, de a reszeléskor még így is majd levitte a fejét, úgy folyt a könnye, hogy én is megszántam és beálltam sírni.. Aztán a tyúkudvarban pattogtattak hálós dobozban vagy negyed köbméter kukoricát. Ami nem pattogott ki, a vakarcs, azt megdarálták és cukorral elkeverve kistányéron megkaptam. Mivel egyetlen darálójuk volt, és azzal szokták darálni a borsot is, egzotikus kaland volt ennek a fogyasztása..
És béke volt és csönd és nem szólt a tévé, nem csörgött a telefon.
1982
Klárika
2019-04-25 @ 21:26
jegenye 2019-04-23 @ 10:12
„Csak úgy süt az írásból a Rákosi/Kádár-nosztalgia.”
Ebböl a mondatból, csak úgy süt, szerencsémre, az ihletö potenciál. Az emlékezés.
Lássuk, ha ez így is van, akkor Rákosi/Kádár elött, ki tudja, de utánuk, végképp nem sütöttek föztek az ünnepekkor! És az is kérdésessé válhat, hogy vidékenként változtak e a szokásban levö, az ünnepekhez kötött sajátos étkek! Amiröl azután élvetezesen lehet elcsevegni, nosztalgiásan
Továbbá, miért is ne süthetné ki, miért ne sejtetné ez a párját ritkító mondat azt is hogy a nosztalgiánk forrása abból a földalatti lyukból fakad ahonnan és tulajdonképpen a Rákosi/Kádár idejében vezették be a Húsvét ünnepét? Azelött nem volt ilyen ünnep s azóta sem.
Sem 4-5 kilós vörös színü kokas, sem az ünnepi ebédre összegyült rokonság, se nagyanya sem Kati néni. Ezeket is mind Kádár küldte annak idején Aristoéknak. A tormával együtt
Lassacskán azonban én is kezdek emlékezni arra, hogy anno, a jobboldali szomszédunk a frissen bevezetett ünnepen egy tojásra mindig a Rákosi konterfáját pingálta rá, a baloldali szomszéd meg a Kádárét. Ezeket a tojásokat vitték azután Húsvét elsö napján a pártgyülés asztalára dísznek.
Nagy Imréröl egyelöre megfeledkeztek persze. Továbbá sikerült néha egy-egy szovjet elvtársnak a nagy fekete szakállas keretbe helyezett vörösen szúrós szemü képezményét további tojásokra ráábrázolni. Ha nem, akkor a sarló-kalapács volt soron.
Ott tárgyalta meg pártbizottság, többek között azt is, hogy a vállalati elvtársak mely szagosítóval mennek másnap locsolni az élmunkás elvtársnökhöz, hiszen annak édeskésen-savanykás-sós-fanyar és feddhetetlenül proletár orrot csavargató, komolyan veendö hatással kellett bírnia.
Addig addig amíg az élmunkás elvtársnök rájöttek arra hogy mitöl csavarodik -ha nem is tud elcsavarogni- az ö orruk.. Így aztán a továbbiakban csak akkor engedték be a kapun elvtársi locsolóikat, miután azok a szagosvizes üvegcséiket bedobták a kukába.
Az ám, de akkor mivel érdemlik ki a locsolkodó élmunkás elvtársak ezután is az írott tojást, a pohárka likört, a süteményt, az elköszönö puszit?
És ez volt az a dilemma, amely alapjaiban megrázkódtatta az öszintén és kegyetlenül becsületes kommunista proletár diktatúrát!!
Majd lassan elindította a kommunizmus karrierjének is a megcsuszamodását. Elöször a gulyásbográcsig, de nem volt már meg az a fék amely feltartóztathatta volna a lefele vezetö lejtön!
Az történt ugyanis, hogy a húsvéti locsolkodásra induló elvtársak kezében ott díszelgett láthatóan a komcsi szagosvizes üvegcse, belsö zsebeikben azonban ott lapult a feketén vásárolt kölnivíz, a tehetösebbeknél pedig a csempészektöl beszerzett parfüm.
Ecce!
És megint csak a sersé lá famm
Így lett a világ legbecsületesebb proletár diktatúrájából szorgalmasan megalkuvó diktatúra. Alig váratott magára amíg mindenki tudta már hogy egy az amit lát s más az amit nem, mindegy hogy mit mondanak arról. Az aza amit nem, az mégis láthatóvá lesz valamikor, de soh´se tudni, hogy kicsoda számára és mikor? Azt sem tudni, hogy a kicsoda majd meg lesz e elégedve és alanyunk létrafokokkal kerül feljebb a föld színétöl számítva avagy majd skalpok száradnak az udvaron a madzagon?
Egy idö múltán azonban a kommunizmus, biza hogy beleunt ennek az át-nem-látszó titokszövevénynek a titkos szövögetésébe, amiröl viszont mégis mindig be kellett valahogy számolni. Persze, hogy nem úgy, ahogyan az volt. Ebbe azután a komcsik legeslegnagyobb fönöke is beleunt és az átlátszóság ígéretével meg bizonyosságával, átpasszolt minket a politikailag sokkal korrektebb, nagyreményü Nyugatnak.
Mertünk is rögtön megfelelö kicsik lenni, addig amíg nemhogy a csempész parfümre nem jutotta, de a kölnivízre sem, a komcsi szagosvizet meg lenéztük. mint uniósokk.
Nem úgy az üzletelésben jártas Nyugat, amely szépen felvásárolta a teljes komcsi szagosvízállományt bagóért, rátette a liberális márka címkéjét és – tönkre mentek a csempészek is- háromszor olyan drágán adta el az elvtársakból lett uraknak a húsvéti locsoló örömök ezen viszonzóját, mint amit régen a csempész kért érte.
A címkecsere nem volt teljesen káros, ihletö hatása okából. Egyes komcsi elvtársakból moment/án/um lehetett más is, mint pl. zöld vagy annál még jobb, balliberális szerelésben. Egyes komcsi elvtársnök is megjárták e kálváriát, pluszban még feminista felfekvésü strapával. S lám, ma már semmi szokásoshoz nem fogható, leírhatatlanul vonzó ballibsi hölgyek csokra díszíti a parlament ellenzéki padjait.
Ha tudnák Rákosi/Kádár, hogy hova vezetett ez az általuk bevezetett, kissé ellentmondásos tavaszi ünnep,… amely a húsnak az elvételével jár és vét aki húst enne, miközben szakadatlanul arra gondol, hogy a megvett húst hogyan készítse el akkor amikor nem vét ha húst vesz magához.