A műalkotás
33„Gyakorlat teszi a pancsert.”
Karinthy Frigyes
A fotográfia egyike a modern kor új művészeteinek melyek aztán jócskán össze is zavarták a művészetekről alkotott tudós véleményeket. A fotóshop koráig – azaz napjainkig – a művészeten túl, a fotó a valóság pontos dokumentációját is szolgálta, a „hiszem, ha látom” elv alapján. Ma ez már nem így van és a digitális korban a hozzám hasonló szkeptikusok inkább a „ha látom, sem hiszem” álláspontján állnak. Ennek ellenére továbbra is létezik a dokumentum fotó, mint műfaj, és számtalan felvétel kerül fel szinte percenként a világháló bugyraiba, melyek eseményeket kívánnak megörökíteni, szándékuk szerint az örökkévalóság számára. Továbbra is lehetnek, vannak azonban olyan felvételek, melyek hihetőek, nem manipuláltak, mondhatnók igazak és valóban azt látjuk rajtuk ami történt és ahogyan történt, ezért azután nyugodtan tekinthetjük ezeket a képkészítők valóságról alkotott véleményének. Egy ilyen képpel találkoztam és ennek értelmét, üzenetét szeretném, egy rövid elemzés keretében megfejteni alább.
A kép ugyanis csak kép. A valóság közvetlen ábrázolása, igazi jelentőségét azonban a mögöttes tartalom adja, mely vall az ábrázolt valóságról a fotográfus által alkotott elképzelésről.
A képen Sárosdi #meetoo Lilla és Schillng #youtoo Árpád látható egy sajátos, elgondolkodtató helyzetben. Schilling művész úr áldozati pózban, a földön hever, szerencsére a nézőnek háttal (előröl nem fért volna ki rá a nevezetes a felirat), szürke, ízléses alsónadrágban, szőrös hátán vörös festékkel elkövetett „Ő VOLT A SOROS!!!” felirattal.
Vegyük észre a halált megvető bátorságot, amivel leheveredik a jeges járólapokra, kockáztatva a felfázás veszélyét!
Sárosdi művésznő ezúttal talpig felöltözve tekinthető meg, nagykabátban és időjárásilag indokolatlan hótaposó csizmában. El kell mondani azt is, hogy ebben a felszerelésben jóval összeszedettebb és esztétikusabb látványt nyújt, mint anyaszült meztelenül, mely állapotához művészileg már szokva vagyunk.
Az öltözék nyilvánvaló utalás a jeles díva rosszkedvének telére, mely a honi fasizmus okán ereszkedett rá. Orcáján Hitler-bajusz, kezében ismeretlen eredetű és összetételű folyadékot tartalmazó pálinkáspohár, mely nyilván a vidéki suttyóságot szimbolizálja. A Hitler-bajusz pedig – roppant szofisztikált módon – valószínűleg Hitlert szimbolizálja. Lilla egyik lábát, diadalmi pózban, Árpád tetemén nyugtatja, a másikon áll. A háttérben roller és elhanyagolt kert.
A kompozíció nyilvánvaló parafrázisa a Pócs nevezetű fideszes képviselő által valamely erdélyi disznóvágásról közzétett fotónak, melyen egy, a vad szittyák által elejtett nehéz sorsú sertés látható, hátán, a perzselés okozta koromrétegbe kaparva, ugyancsak az Árpádon is megtekinthető felirat. A Pócs által közzétett kép hatalmas nemzetközi karriert futott be, először Bloomberg, majd maga a világ-libsizmus katekizmusa, a New York Times is közölte, szétszórván a világban a magyari antiszemitizmus eme megdöbbentő dokumentumát. A dolog annyira fontosnak ítéltetett, hogy még rövid nyelvtani eszmefuttatást is közöltek a „SOROS” szó kétértelműségéről a törzsi nyelvjárásban.
Elnézve a két képet, vannak jelentős eltérések. Először is a néző számára a leölt sertés, a füstölt kolbász és a húsvéti sonka ígéretével, sokkal esztétikusabb látvány, mint a Schilling. Nem tudható ugyanis, hogy Lilla a későbbiekben mivé kívánja feldolgozni áldozatát.
A tetejében a művész úr még csak meg sincs perzselve, amit a hátán látható ízlésesen vitális szőrzet is tanúsít.
Mondjuk, amúgy a két áldozat a képeken tényleg hasonlít, bár Árpád kétségtelenül sokkal kóserebb.
Ami azonban jóval érdekesebb eltérés, az a két kép elkészültének oka, illetve értelmezési háttere. Az első kép nyilvánvalóan és szimplán egy meglehetősen laposra sikeredett, humorosnak szánt szójáték kíván lenni, a másik viszont az orbáni antiszemitizmus fertelmes bugyrait bemutató metafora. Azt ugyanis el sem merem képzelni, hogy a kompozíció a nő győzelmét jelenti a férfi fölött, vagy – Lédererné szerepében Sárosdi Lilla – egy sorozatgyilkosság aktuális áldozatát. Pedig ezek is izgalmasak lehetnének.
Azt több-kevesebb pontossággal tudjuk, hogyan készülnek a szittyák a disznóvágásra és azt is, hogy az ilyenkor testet öltő humor mely kémiai ágensek bevitelére vezethető vissza.
Gondolkodjunk el viszont egy pillanatra azon, hogy a Schilling családban, karácsonyra készülődvén, hogyan fogan meg a kép gondolata. Orbánbasi hétköznapi alattvalói ez idő tájt főleg az ünnepekkel kapcsolatos fotográfiákat szoktak megosztani egymással, mint az alig felrobbant bejgli, vagy a gyereknek vásárolt csíkos fuszekli. Nem így egy haladó karácsony előkészítése során. Az igazi haladó ugyanis – megvetve a tapló népszokásokat – ilyenkor is fogát összeszorítva tiltakozik. Amint egyébként húsvétkor és a boldogújév alkalmával is ezt teszi. Próbáljuk meg elképzelni hát.
Tehát Árpád olvasgat a kedvenc foteljében, Lilla pedig a „Johanna a máglyán” címszerepét próbálja a süteménysütés közben. Egyszer csak Árpád sebzetten felkiált:
„Ezt nézd meg!” – és megmutatja a nevezetes sertés képét, melyet a 444 tett közzé, miután jelentette Sorosnak. Lilla megnézi és a szívéhez kap,
„Tennünk kell valamit” – rebegi rémülten.
„Ezt ne tűrhetjük!” – ért egyet Árpád.
Magukba roskadtan ülnek egy darabig, miközben a sütemény tovább lángol a konyhában, aztán – miközben Árpit méregeti – Lilla szemében a felcsillan a felismerés.
„Te pont jó lennél disznónak és rád írnánk, hogy te voltál a soros.” – sikkant fel a kreativitás boldogságában. Árpádból ekkor kitör a rendező.
„Te pedig ott állhatnál fölöttem Hitler-bajusszal, míg én alsógatyában fekszem a teraszon.”
„Miért alsógatyában?” – kérdez vissza az asszony – „A disznó nincs felöltözve.”
„Jó de mégsem érhet le a tököm a jéghideg padlóra!” – érvel a rendező – „Még bajom esik.”
„Akkor lehetnél mártír.” – veti föl Lilla
Mivel e lehetőség Árpádot nem vonzza annyira, rövid tanakodás után összeáll a kompozíció, el is készítik és felteszik a Facebookra. „Nem lennék most a fasiszták helyében” – gondolják. A bejglinek ugyan annyi, de fene se bánja, gondolják, ha ekkorát üthetünk a nácikon. Hát valahogy így.
A kompozíciót aztán a megsemmisített haladó sajtótermékek tucatja teszik ki a címlapjukra és mindenki álmélkodik. Így lesz a magyar vidék sajátos élelmiszeripari szokásaiból antiszemita világszenzáció.
vérgőz
2017-12-18 @ 16:46
A kép információ tartalma nulla, hiszen mind tudjuk (a szerzők előző előadásaiból), hogy minálunk tombol a diktatúra és a fasizmus, illetve, hogy a pálinka egy magyarkodás gerjesztő, nacionalista méregkoncentrátum.
Az, hogy a kép esztétikja nem tud/akar (a remény hal…) semmit mondani, szintén nem újdonság, ehhez elég az alkotók munkásságát ismerni.
Erre a képre mint egy kétségbeesett kiáltásra kell tekinteni! Most, hogy a művészpáros előző befektetése, a #metoo franchise, Hasvas úr médianyomulása miatt elbukott, már arra sincs szegény üldözötteknek pénzük, hogy egy tisztességes grafikus képszerkesztőt megfizessenek, aki árnyalja a nem kivánatos, piszkos részleteket (az a hátszőrzet!!!), illetve feliratozza a produktumot, az adományszámok és színházi előadások információjával.
Segítsünk, emberek, egyszer az életben! Ezennel átutalok egy kisebb összeget (1000DM), remélem sokan követik ezt a nemes, emberi gesztust!
khm
2017-12-18 @ 17:59
Jól váltják a DM-t még mindig? 🙂
Amúgy ezeknek,még romlott pénzt sem adnék. Éljenek meg a kóserségükből.
vérgőz
2017-12-18 @ 18:29
nem rossz az árfolyam, nácisztánban legalábbis.
Romlott pénz: :D:D:D
Igen, én se adnék nekik, még vatikáni valutát se.
Szerintem elég jól megélnek, a kert és a padlókő alapján legalábbis… meg hát disznóvágásra is tellik.
Alma®
2017-12-19 @ 16:09
Schilling, a kósertés.
Alexxx
2017-12-18 @ 16:47
Schillinget nyugodtan meg is lehetett volna perzselni egy kicsit, hadd élvezze. Disznónak is megteszi a nejével együtt..
Ez a Mi Hazánk
2017-12-18 @ 17:02
Azért kurva jók ezek a libsik, mert amikor valakinek sikerül valami alja szar dolgot csinálni – mint ez a sertésfeliratozás – kissujjból tudnak annál sokkal lejjebb menni színvonalban, mert a libsinek mindig meg kell mutatni, hogy nála szánalmasabb nincs!
Karácsony Márti
2017-12-18 @ 18:30
Azért alja szarnak nem nevezném… egy eléggé vaskos vidéki tréfa, hol van ez attól, amit ők a nemzeti-polgáriakkal művelnének, a lámpavastól a teherautóra való felhányásig, vasvillával persze, a háromnapos szabad gyilkolászás után.. Érdekes, mikor a miniszterelnököt megszobrositották hungarocellből természetesen egy pszihopata tömeggyilkoshoz hasonlitva őt és össze-vissza rugdosták, meg közösülő mozdulatokat végeztek rajta, akkor nem irt semmit sem a balliberális média, sem a New York Times, és egyéb világvezető médiák sem zengtek az ellenzék nagyon érdekes és rendkivüli intelligenciára – biztos már akkor érzékenyitésekre jártak – valló szokásairól..De azért nem múlt el nyomtalanul a dolog, azóta Amerikában is szobrositottak a Trumpról, vértől csöpögő levágott fej stb., meg a németeknél is születtek igazán figyelemre méltó alkotások, mint pl a nagy hungarocell felvonulási figura, minek fenekéből az jött ki, ami büdös és barna.. igazán excellent balliberális izlésre vall.
Zotya
2017-12-18 @ 21:45
Nem az erdekel, hogy a disznovagok bepalinkazva mennyire mennek le ember alattiba, csak kar, hogy a miniszterelnok szin jozanon nem lat benne kivetnivalot.
Amugy a „nemzeti-polgáriakkal” nincs baj, kar hogy ilyenek nem nagyon vannak az orszagban. A fidesz se nem nemzeti se nem polgari. Ha az lenne akkor szamitana a magantulajdon. A kormanyt es a kormanyfot minden demokratikus orszagban lehet kritizalni, durvan is. Maganemberek ellen gyuloletkampanyt meg nem szokas inditani.
Ha nem kovettek volna el a kedves narancsosok olyan bunoket amik utan joggal van felnivalojuk embertarsaiktol akiken atgazoltak, (pl trafik meg termofold ugyek, civil es migrans uldozes, hosszu a lista) akkor nem lenne igy tele a gatya. A magyar nem verszomjas fajta.
neaddfel
2017-12-20 @ 16:05
Zotya:2017-12-18 @ 21:45.
***
Aristó-t azért kedvelem mert egészen egyedi és hallatlanul ötletes a humora.
Illik rá a mondás:”Egy nagyon okos ember, hülyéskedik”.
De itt van ez a „Zotya”, ráadásul nincs is egyedül, de még mennyien vannak, hogy csak mást ne mondjak pld. a ” Schilling”-ek, akikre viszont a fordítottja passzol, mégpedig, hogy: A hülye ember okoskodik.
magd@
2017-12-20 @ 11:41
Örülök a hozzászólásához. Magam is ezt gondolom. Lásd Karácsony Geri aki csak a járdán ment és gyakorlatilag ott sem volt.
Ezt a sok gennyet le kellene úsztatni, hadd örüljön Szerbia.
Rossz az aki rosszra gondol….
Magd@
2017-12-20 @ 16:01
Az a fasiszta Orbán ellen szólt, itt meg egy szegény disznóról van csak szó.
Amúgy az MSZP mostani miniszterelnök jelöltje is ott volt, de ő csak a járdán ment a zászlóval.
A liberális berág is, ha ő van a célkeresztben.
Ez a Mi Hazánk
2017-12-18 @ 17:07
Az ne zavarjon retardált, hogy soros folytat ellenünk gyűlöletkampányt a fajkeveredéses elmebajának érdekében.
Ezenkívül mi nem mondtuk, hogy minden fideszes szent, sőt.
Szar „poén” volt. De annyira nem kell írni, amikor ti, áruló férgek ketrecbe zárva hazudtátok, hogy a kerítéssel bezártuk az országot.
100km
2017-12-25 @ 10:14
szerintem meg nem volt szar poén, sztem jó poén volt
szar poén a „kutyaszar tányéron ala szeged” volt….
háááát ízlések és pofonok
Kaktusz
2017-12-18 @ 17:44
Akkor lett volna hiteles ez a fotó Schilligről, ha őt is jól megpörkölik, akár a disznót.
Alexxx
2017-12-18 @ 20:35
A kocájával együtt..
khm
2017-12-18 @ 18:03
Szerintem mindkettő olyan hülye mint te.
A disznó,kifejezetten ízléses,és rendesen meg lett pörkölve. Semmi morális retardáltság nem volt a képbe belezsúfolva. Az csak az egybites agyadban van tárolva.
Nagyjából ennyi a kapacitása.
Szalai Zoltán
2017-12-18 @ 20:17
Helyesen :” … retardáltság …”
szívesen …
Mami
2017-12-18 @ 20:49
Kíméletlen, de igazságos a népi humor, különösen az, ha célba is talál.
De micsoda óriási a különbség a szellemes parasztember szóvicce és a szellemtelen libsik ócska mutatványa között.
Az a bajuszos lenne a molesztált? Igy, ruhában nem lehet felismerni.
A kép annyiban találó, hogy a földön heverő alak valóban nagy disznó, jól alakítja a disznót itt is és a „művészetében” is.
Én azért maradnék az erdélyi disznónál!
magd@
2017-12-20 @ 11:43
Nem kell alakítania a disznót, nem adhatok mást mint lényegem…
pipás
2017-12-18 @ 22:48
Jók a fotók is, fergeteges hangulat is a fotókon, szuper az írás is!
Aladin
2017-12-19 @ 06:24
Ennek a két szemétnek még van olyan aki elmegy az elöadásukra. Hogy tudnak a kollegáik ezekkel egy szinházban még találkozni is. Azt beszélik, hogy a nö leszokott meztelenre vetközni, hol van az, hogy elmenjünk leköpni. Komolyan Schilling is úgy néz ki mint egy disznó csak perzselettlen, megkéne öt is perzselni, hogy jobban hasonlitson az eredeti képre.
Ateista
2017-12-19 @ 10:45
Jól értem, hogy szerinted oké az olyan emberek fizikai bántalmazása, akik nem értenek veled egyet?
Alexxx
2017-12-19 @ 14:08
Szerintem a te bántalmazásod is okés lenne. Mikor jelentkezel egy kis megpörzsölésre?
Alma®
2017-12-19 @ 16:14
Hű, vigyázat a perzseléssel, ebből mindjárt holokauszt lesz.
Zsanett
2017-12-19 @ 09:12
Ballib hagyományteremtés Schilling módra.
Alexxx
2017-12-19 @ 14:12
Ejnye Zsanett. A magamutogatásnak évezredes hagyományai vannak. Csak nem mindegy, hogy a bácsi a kapualjból ugrik elő szétnyitni a kabátját, vagy kiáll a színpadra meglóbálni amit lóbálni szoktak az ilyenek. Bár Schilling esetében eléggé szerény a dolog, de Lillácska ennyivel is beéri. (Ha nincsen kolbász jó a virsli is.)
Matyko-X
2017-12-19 @ 22:06
Érdekes, hogy ez az SS-duó mennyire humortalan és szellemtelen.
Biztos sötét viharos éjszakákon titokzatos szertartásokkal hódolnak egy molyrágta Totenkopf-címeres sapka előtt …
A diszmó egyébként határozottan esztétikusabb mint az SS-duó hímtagja.
Alexxx
2017-12-20 @ 00:05
Izé, ha ez a kihízott „diszmó” aki lényegében egy ingatag erkölcsi érzékkel sem rendelkező nőszemély neked szimpatikus, nos akkor ajánlanám a Nyugati aluljárót ahol ettől sokkal vonzóbb nők várják a készpénzben fizető urakat. (Megfelelő hororárium ellenében ők is kiv~rik két férfinak egyszerre.)
Matyko-X
2017-12-21 @ 19:55
A „diszmó” az a „disznó” elírása jó Alexx, nem a „dísznő”-é.
Hogy az SS-duó akármelyik tagja szimpatikus lenne … na, asszem nem jól nézted meg a képeket.
Meg az írásomat se.
Alexxx
2017-12-21 @ 21:38
Hát igen. Tényleg humortalan, abszolút ostoba, kínos erőlködés ez a performansz.
kyokuto01
2017-12-20 @ 07:53
A nyugati ‘kultúra’ betört az országba.
„Vágom a lábkörmöm, hűvös halomba
A rózsaszín lakk már, acetonnal lemosva”
Na most az Ezredes nyilván poénból írta ezt. Ez a két dilis meg komolyan gondolta a szájbarágós gagyit.
Magd@
2017-12-20 @ 15:53
Akinek nem inge ne vegye magára.
Hogy ki hogyan értelmezi, az az egyén asszociójától függ!
Anna Panna
2017-12-22 @ 17:48
Egy tiszteletteljes javaslat Aristonak: aki nem ért a színházhoz és a művészethez, ne írjon róla.