A nagy bukás I.
34„Az reméltük, hogy a PISA eredmények vitára ösztönöznek majd nemcsak a tanulási eredmények és az oktatás szempontjából, hanem széles körű kulturális és társadalmi szempontból is. Hiú reményt ritkán szaggattak ennyire szét”
Ulf P Lundgren professzor a PISA-vizsgálatok egyik atyja
Megjelent a aktuális PISA felmérés eredménye, mely a magyar nebulókra nézvést elmarasztaló. Ezt az eredményt azután napok óta cincálja a sajtó, érvek hangzanak el pro és kontra – áll a bál. Mértékadó – de semmiképpen sem mértéktartó – sajtótermékek fejeket követelnek. Alább megpróbálok néhány kínos kérdésre választ keresni a magam egyszerű eszközeivel.
Mindenekelőtt szeretném leszögezni: undorodom a tesztektől, mint az oktatás módszerétől és mint a tudás mérésének eszközétől egyaránt. Véleményem szerint a tesztek kizárólag azt mérik, hogy az adott pillanatban az illetőnek hogyan sikerült kitöltenie a teszt-lapot és semmi mást, a tudást pedig végképp nem. Ismeretes például, az ún. ABBA módszer, mely azt jelenti, hogy a hallgató előző este az ABBA zenéjét hallgatta a kocsmában, ezért másnap az A-B-B-A szisztémát használja a válaszoknál, függetlenül a kérdésektől. Ezzel simán lehet 2-3-as eredményt elérni.
A teszt a lusta vizsgáztató csodaszere.
Egész évfolyamokat lehet 1-2 óra alatt levizsgáztatni, ami nagy idő és energia megtakarítás, csak éppen az egyes hallgató tudásáról – és ami még fontosabb – motivációjáról nem árul el semmit.
Midőn, úrfi koromban magam is egyetemi padokat koptattam, minden félévben vizsgáztunk. Szóban. A tanszékvezető professzorok simán szakítottak időt erre, mi több, a jobbak kíváncsiak is voltak a féléves tanításuk eredményeire, és ha az évfolyam rosszul teljesített, magukban is keresték a hibát. Ma ez már nem így van, és nem csak a felsőoktatásban, hanem a gimnáziumokban is.
Tudom, öreg vagyok és retrográd, aki nem érti az idők szavát. Van azonban néhány megfontolandó dolog.
Túl a személyes vonakodástól, van a nevezetes PISA-tesztnek számos egyéb kérdéses pontja is, melyeken talán érdemes lenne elgondolkodni, mielőtt halomra lőnénk az oktatási vezetést.
Mindenki hajlamos az egész kérdést az oktatás, az oktatáspolitika szemszögéből vizsgálni. Mondjuk én még ma sem tudom pontosan mit kell tudnia egy oktatáspolitikusnak, de az a tény, hogy például Kunhalmi Ágnest elterjedten oktatáspolitikusnak aposztrofálják, súlyos kétségeket ébreszt bennem.
Próbáljuk meg – csak az érdekesség kedvéért – az oktatottak, a nebulók oldaláról szemügyre venni az egészet. 15 évesen az embernek az iskolával kapcsolatos általános hozzáállása nem más, mint megúszni a dolgot. A lehető legkisebb befektetett energiával a legjobb eredményt elérni. Ez persze később sincs másképpen, az ember „ökonómiai” viselkedésének valódi motivációja a lustaság.
A nevelés célja ugyanakkor ennek pontosan az ellenkezője.
A nevelő azt szeretné elérni, hogy a szorgalom, a kötelességtudat és más efféle polgári erények legyenek jellemzőek a tanítványaira. Márpedig tesztekkel nem lehet ezekre nevelni valakit. A tanítás alapvetően emberek között zajlik. Nem csak az anyag megtanítása, de számonkérése is a tágan vett nevelés része. Ha nem sikerül a teszt, akkor azt néhány nap, vagy hét múlva személytelenül a tudomására hozzák az illetőnek, amitől ő többnyire vállat von.
Egészen más a helyzet a felelés, vagy vizsga során. A rossz érdemjegyen túl a megszégyenülés, a személyes, egy másik emberrel szemben elszenvedett tekintély vesztés is eredménye annak, ha nem tanultunk. Természetesen ez fordítva is igaz. Az eredményes felelet, vagy vizsga nagy sikerélmény. A diák nem az „életnek” tanul – ennyi előrelátása többnyire a felnőtteknek sincs – hanem, a legjobb esetben, meg akar felelni. Ha teszt van, akkor annak.
De térjünk vissza a PISA-eredményekhez.
Az első kérdés az, hogy tulajdonképpen mi is a PISA-teszt célja és mennyire felel meg ennek? Az OECD szerint – az OECD a teszt koordinátora – „A PISA célja, hogy megbízható információkat adjon és hogy az oktatási rendszereket felkészítse a tanulók későbbi élet és karrier eredményeinek javítására. A PISA alapot szolgáltat a nemzetközi együttműködésre annak érdekében, hogy az egyes országok oktatáspolitikája megfelelő legyen”. Ezzel szemben a valóság az, hogy a háromévenkénti mérés és az a tény, hogy a diákok tudását egyfajta nemzetközi verseny, sajátos agyfutam, tárgyává tették, azt eredményezte, hogy a tanítást nem javítják, hanem egyszerűen PISA-kompatibilissé teszik. Magáncégek már tesztlapokat árulnak, melyek napi használata – ígéretük szerint – felkészít a teszt eredményes kitöltésére. És valóban. Azokban az országokban, ahol már jóval régebb óta tesztekkel mérik a tudást, a PISA-eredmények is sokkal jobbak.
Az OECD – megfelelően globális gazdasági indíttatásának – úgy tartja, hogy a teszt eredmények jól mutatják mennyire alkalmas az illető ország ifjúsága globális munkaerőnek. Emögött az a ki nem mondott vélekedés húzódik meg, hogy globális munkaerőnek lenni jó és maga a globalizáció is jó, de legalábbis elkerülhetetlen. Minden további nevelés felesleges. A fegyelmet a vállaltok és a gépesítés, majd a saját eszközeikkel fenntartják a munkahelyeken, amúgy meg mindenki azt csinál amit akar.
Egyáltalán: lehet-e összehasonlítani oktatási rendszereket és eredményeket?
Egy ország oktatási, nevelési intézményrendszere a dolog egyik oldala csak – ha engem kérdeznek akkor a kevésbé jelentős oldala – a másik sokkal komplexebb és fontosabb. Ez pedig maga a teljes nemzeti-kulturális tradíció, ami magába foglalja a mindazt, amit a diákok a világról, saját vágyaikról és lehetőségeiről gondolnak. Ez pedig nem szervezeti kérdés, hanem – Martin Heidegger szavát kölcsönvéve – hangoltság kérdése. Tudják: az élet a világmindenség meg minden. Szegény Jámbor András írja elitelőleg: „a kormány szerint nem is ez a lényeg, [ti.: a tudás] hanem a kereszténység meg a nemzet.” Bár így lenne.
A PISA-teszt eredményeit sokan egyfajta jóslatként fogják fel. Aki ma jól teljesít az holnap fejlődni fog. Hogy ez mennyire van így, ahhoz tán érdemes szemügyre venni a PISA mintaország, Finnország példáját. Finnország – a kiváló PISA-eredmények ellenére, vagy éppen azért – hat éve gazdasági recesszióban van és jottányit sem fejlődik. Állítólag túl sokat keresnek. Biztosan azért, mert olyan jók az eredmények. Vagy mit kezdjünk például Japánnal? Minden évben az első helyen végeznek, eközben a cégeik a világ a legkülönbözőbb országaiba – mint például a pocsékul teljesítő Magyarország, vagy Szlovákia – telepítik ki a termelésüket, az ország pedig gazdaságilag stagnál. Hol vannak már a ’70-es évek illúziói Japánról, mint a világ vezető ipari hatalmáról?
A jó PISA-eredményekhez vezető utak is roppant eltérőek.
A hiper-liberális skandináv modelltől egészen a szingapúri „ha rágózol, lecsuklak” finoman fogalmazva is kissé „mereven” szabályzott rendszeréig. Az első ötbe csak egyetlen európai ország, a Dunántúlnál nem sokkal nagyobb Észtország fért bele. Akkor most az egész „atlanti” civilizáció szégyellje magát? Tudósok serege tiltakozik a PISA-eredmények fetisizálása ellen. Egyaránt vitatják az eredmények összehasonlíthatóságát és relevanciáját. Érdemes utánaolvasni.
Eddig magáról a tesztről beszéltünk. A következő részben szót ejtünk a teszt és következményei elszenvedőiről, a diákokról s az ő nevelőikről.
100km
2016-12-09 @ 12:54
„Szegény Jámbor András írja elitelőleg: „a kormány szerint nem is ez a lényeg, [ti.: a tudás] hanem a kereszténység meg a nemzet.” Bár így lenne.”
amúgy sztem van pozitív összefüggés a kereszténység és a tudás között. sztem.
a jámbor meg egy hülye.
Alex
2016-12-09 @ 14:40
A tudás és a műveltség bizonyos szinten szintén nyelvhez, kultúrához és társadalmi elvárásokhoz kötött dolog. Tehát elég torz eredmény kapunk, ha különböző országok iskoláit, tananyagait összevetjük.
tobi
2016-12-09 @ 14:51
Sokszor az az érzésem, hogy az alsó tagozatban már a tanár több időt tölt el számonkérésel, mint tanítással.
medvefalvy
2016-12-09 @ 14:52
Ehhez nem értek. Ezért szólok bele. Ők már a Fészbúk-MSN-Twitter generáció, ugye?
wiselady
2016-12-09 @ 15:02
Most jelent meg a TIMSS felmérés eredménye is. Ebben pl. a matematika 2011-2015 között NEM ROMLOTT Magyarországnál. A tanárok közül sokan a PISA felmérést komolytalannak tartják, de a TIMSS-et . Pl. egy fontos különbség, hogy a TIMSS számos háttérváltozót is mér, meg a feladatok is komolyabbak.
Ágh Zsófia
2016-12-09 @ 23:25
A TIMSS a lexikális tananyag elsajátításának a szintjét méri, ha jól tudom, amiben mi valóban nem vagyunk rosszak. A probléma az, hogy egyensúlyt kéne találni az ilyen típusú oktatás, és aközött, hogy a megszerzett ismereteket akkor is hasznosítani tudjuk, amikor ki kell számolni, a svájci frank alapú hitelünk visszafizetési esélyeit abban az esetben, ha leértekelődik a forint.
wiselady
2016-12-09 @ 15:03
Javítás: de a TIMSS-et komolyan veszik
totya
2016-12-09 @ 15:11
Orwell 1984-ét idézi, hogy a legdurvább kudarcot is sikerként próbálja eladni a kormány. A Pisa-jelentés egyértelmű: az oktatás romokban van. Csak azt nem zavarja ez, aki eleve fél a jól képzett, gondolkodni tudó emberektől…
Aristo
2016-12-09 @ 16:54
Szerencsére magától nem kell tartaniuk.
B:L:
2016-12-10 @ 18:53
„3 év alatt lett 30 éves a metro”,ugye?
vektortér
2016-12-09 @ 17:06
Kezd beérni a liberális oktatáspolitika gyümölcse.
Eva
2016-12-09 @ 17:57
Az oktatás és a gyerekek tudása egy nagy nulla.
Sok a tanulnivaló?
Anno én még szombaton is jártam iskolába, és meg is tanultam dolgokat. A helyzet az, hogy a fészbukozás sok időt elvesz a tanulásra szánandó időből, és a sok gondos szülő még netet is fizet a kisiskolás gyerekének, nehogy a tanóra alatt lemaradjon valamiről.
Friss tapasztalatom az oktatásról, egy középiskolában szervezett okj-s tanfolyamról (2 diploma után azt hittem naivan, tényleg élethosszig tanulhatok):
1) a tanár többet beszél a magánéletéről és a kollégáiról mint a tananyagról
2) az a szemét volt férje nem akarja megvenni a 10 éves lányuknak a legújabb iphone-t, meséli, miközben saját maga is többet lóg a telefonján mint egy tinédzser az „óra” alatt.
3) írtak a tanárok egy-egy ppt-t, és azt olvassák fel tanítás gyanánt az órákon
4) semmi kérdezz-felelek típusú tanítás nincs – előbbiből következőleg sem (2 kivétel volt)
5) néhányan bevallottan soha nem feleltetnek, csak dogát iratnak.
6) a délutáni 4-5 óra helyett – amit mi munka után önszántunkból, új ismeretekre éhesen rászánunk, ők fizuért lezavarnak 2 óra alatt. Volt olyan tanuló, aki még az óra végére sem ért be a melója után.
Na, nekem meg ez a tanítás, ez a tanári hozzáállás egyenlő a bukással.
Fel is adtam 1 év után.
Másik friss példa:
– angol tankönyv: Ki volt Rembrandt; Gustav Mahler; Jimi Hendrix; The Bronte sisters; Gandhi; Nelson; Gregory Peck and Clark Gable. Lehet tippelni mennyit ismert ezek közül az érettségizett lány … 0 … hát, lesújtó tanulság volt ez is számomra.
Rendben, nem az ő korosztályuk, és akkor még nem volt twitter meg facebook sem, de azért talán … valamit csak kellene rájuk ragasztani azokban az iskolákban.
Alex
2016-12-10 @ 10:04
A tesztkészítés egy nagy nulla. A szöveges dolgozat elárulja a nyelvi kifejezőkészséget is. Ez egyébként nagyon fontos. De az olyan teszt, hogy tegyél „X”-t a helyes válaszhoz.. Nos akkor két válasz esetén 50% esélye van annak is, ha semmit sem tud a diák.
A másik. Azokon a településeken ahol az általános iskola alsó tagozatában meg kell tanítani a gyerekeket, hogy a vécét le kell húzni, és vécézés után kezet kell mosni.. Egyéb gondokról nem is szólnék. Nos ilyen gyerekekkel a pedagógusok örülnek, ha véget ér a tanév anélkül, hogy őt (a tanárt) megvernék a „kisebbséghez tartozó” diákjai.
Dávid
2016-12-29 @ 21:23
Kedves Alex!
Lehet jól is tesztet készíteni, emlékszem nekem az egyik buktatótárgyamból(nem én buktam csak minden félévben van ilyen tárgy ahol az évfolyamátlag cirka1.8) tesztes vizsgával válthattad ki a szóbelit.Ott ha jól emlékszem k-ig voltak a választási lehetőségek.
Szóval szerintem nem a tesztekkel van a probléma hanem azokkal az egyénekkel akik olyan tesztet állítanak össze(sajnos erre is igen sok példa van)
Meg szerintem ha az ember megtanulta a tananyagot teljesen mindegy, hogy tesztben kérdezik ki vagy szóban, tudni fogja.
Vajda Katalin
2016-12-10 @ 16:27
Szomorúan olvastam amit írtál. Katasztrófa. Tudjuk ugye, milyen alacsony pontokkal lehet bejutni a tanító tanárképző főiskolákra…és ez régóta így van.
Kevés a nagy tudású és elhivatott jó tanár. Talán a fizetés emelések hatására újra megjön a jól teljesítő gyerekeknek a kedve a tanári pályához, lassú folyamat lesz.
Tudatosítani kell a gyerekekben hogy az menő ha tudsz és okos vagy !
mucsay
2016-12-12 @ 17:36
két diploma után nem kéne vmi hasznosat csinálnod?
Lanchaster
2016-12-09 @ 18:21
vektortér hát így valahogy.:/
Mikor is születtek a most 15 évesek, akik ezt a gyenge eredményt produkálták? 2001-ben. Mikor kerültek iskolába? 2007-ben. Emlékszünk, még amikor alsó tagozaton, csak a szülő engedélyével volt szabad buktatni. Mikor indult a NAT, ami ellen azóta is fogat csattogtat az ellenzék? 2012-ben. Hányadikosak voltak akkor a most leszereplő nebulók? 5.-esek. Túl az alsó tagozaton, aminek egyebek között az a funkciója, hogy megtanítsa és stabilan megerősítse az írás-olvasás-szövegértés készségét, valamint megalapozza a matematikára (is) alapuló reáltárgyakat. Amúgy a PISA teszteken évek óta Szingapúr a sztár, de legalábbis mindig benne van a top5-ben.
Mit csinálnak ők, amit mi nem?
Itt van mindjárt elsőre:
„Szingapúr oktatási rendszerének egyik pillére a tanárképzés minőségének magas színvonala. Így tehát a tanárjelöltek rendkívül komoly szűrőkön mennek keresztül, melynek során felmérik a jelöltek szakmai tudása mellett a készségeiket, hogy valóban alkalmasak-e a tanári pályára, valamint a hivatástudatukat is, vagyis hogy valóban mély belső meggyőződés vezérli-e őket a tanári pálya felé…”
Ilyen alapon azt hiszem, hogy egy átlagos magyar iskolában a tanári kar kb fele soha nem kerülhetett volna a katedra közelébe sem, hogy utána azon sivalkodjon, miért kell 8-tól 4-ig a munkahelyén lennie…
vektortér
2016-12-09 @ 19:58
Kíváncsi lennék rá, hogyan aránylik a szingapúri tanári fizetés pl. az orvosihoz, milyen a társadalmi megítélés, milyen intézmények foglalkoznak tanár/tanító képzéssel, milyenek a bekerülési arányok. Van egy durva előfeltételezésem arról, hogy ott nem igazán divat a „túl sokat kérnek attól a szegény gyerektől”, „de nehéz az iskolatáska”,”belefullad a házi feladatokba”, „nem baj, ha nem gondolkodik logikusan, majd elmegy bölcsésznek” mentalitás, sőt kétségeim vannak afelől is, hogy vannak olyan „tanárok” akik kizárólag „pedagógiát” hallgattak az egyetemen.
legyetek
2016-12-09 @ 18:22
A nyelv, illetve annak struktúrája a meghatározó. Egy olyan színes, és
szimbólumokkal, képekkel, nyelvi absztrakciókkal operáló nyelven, mint,
amilyen a magyar is, nagyon nehéz a szövegértést számon kérni.
Ugyanarra a szituációra számtalan nyelvi megoldás létezik, ami kifejezi
azt, hogy honnan jött az illető és mit gondol a világról.
Na, ennek a tarkabarka társaságnak csinálnak uniformizált tesztet,
csak azért, hogy az iso minősítés meglegyen.
Javaslom, hogy a korrektség kedvéért az angol anyanyelvű diákok
oldják meg a magyar nyelvű feladatokat is, cserébe a magyarok is
az angol nyelvűeket és az összesített eredmény alapján végezzék az
összehasonlítást.
Alex
2016-12-10 @ 09:59
Valójában erre is céloztam amikor a műveltség néphez, nemzethez kötöttségéről beszéltem. Egy angol jobban ismeri Dickenst, és nem tud semmit Móricz Zsigmondról. De nézzük a reáltárgyakat. Nos a matematika tényleg nemzetközi. Az iskolai matekoktatásnak 1% veszi hasznát. Az iskolának az életre kell felkészíteni. Én pl. sokkal több nyelvórát és sokkal kevesebb matekórát tartanék.
De:
Mivel minden országnak már-más a kultúrája, nyelve, stb. az ilyen tesztek kb. annyit érnek, mint az, hogy a paradicsomtermelés hozamát vizsgáljuk és összehasonlítjuk Spanyolországban és Finnországban…
legyetek
2016-12-10 @ 14:01
Van ugye a klasszikus vicc:
A NATO tisztek kicserélik tapasztalataikat. Mutatja az amerikai a
az újoncokat fogadó helységet, 32 db egyforma búra van benne.
– … és itt nyírjuk meg a katonákat minden hónap 3-án.
– Ez nem jó, mert mindegyiknek más formájú a feje – mondja a német kolléga.
– Hát igen, eleinte valóban.
Vajda Katalin
2016-12-10 @ 16:36
Ezt rosszul gondolja szerintam. A matematika az egyik legfontosabb dolog. Erre épül minden fontos, a mérnöki -, az orvosi -, a közgazdasági- ,az informatikai karok, a tudományok (kivéve a humán) az ország és a világ fejlődése, az űrkutatás, és sorolhatnám estig….
Vajda Katalin
2016-12-10 @ 16:42
Én mind két gyerekemnél fontosnak tartottam a matekot, meg is állják rendesen a helyüket az életben. Aki nem szereti, az az alapoknál veszítette el a fonalat,ebben biztos vagyok. A matek logikus, jó rejtvény, lehet élvezni, de tudni kell, hogy minden egymásra épül, ha kihagysz egy szakaszt azt pótolni kell mert így veszíted el a fonalat
vektortér
2016-12-10 @ 23:10
Rendben, akkor lelövöm a poént. A matematika is nyelv, egy nyelv, mely az egyes elemeinek kódolásáról, értelmezéséről és alkalmazásáról szól. Annak a világnak leírására, modellezésére, értelmezésére szolgál, amely körülvesz, éppúgy, ahogy a többi nyelv. A különbség egyedül az elsajátításban van, mely az arra való fogékonyságunktól, valamint a tanárok és szülők(!) hozzáállásától és felkészültségétől függ. A személyes véleményem szerint a matematika alapja egyszerűbb, mint pl. a magyar nyelvé. Számomra sokkal érdekesebbek és színesebbek, újabbak voltak az iskolai matematika feladatok, mint az iskolai szövegértések, persze, lehet, hogy csak én szocializálódtam túl izgalmas meséken, melyek nem háromszögekről, hanem pl.: pisze kölyök mackókról szóltak.
Egyébként az iskola sem egy isteni csoda, nem úgy töltik a gyerekbe a tudást, mint disznóvágáskor a kolbászt. Ha a szülők nem foglalkoznak a gyerekkel a születése pillanatától fogva folyamatosan (, hanem pl. a televízió neveli a gyereket), akkor hiába tanítják lelkiismeretesen az iskolában, még nem biztos, hogy elsajátítja és megfelelően tudja használni az „élethez” szükséges készségeket.
Az iskola 99%-ban nem a tárgyi tudás elsajátítása miatt fontos a gyereknek, hanem, mert gondolkodásra kényszeríti és edzi az elméjét, márpedig ezt akkor is hasznosítja, ha éppen nem tud róla. Jobb esetben, természetesen, nem a fészbúkra való hülyeségek bepötyögtetésekor.
Alex: Inkább egyet se tarts…
Tekintettel arra, hogy a diákoknak a szövegértési feladatokkal van a legnagyobb problémája (lásd matematika érettségi), ott kéne leginkább növelni a készségeket minden életkorban, élethelyzetben és szinten, nem feltétlenül az óraszám növelésével.
legyetek
2016-12-11 @ 08:21
Pontosan. És szerintem a verbális absztrakció magasabb
szintű, mint a numerikus, mert szélesebb
fogalomhalmazokkal operál. (Az absztrakció a
technológiaátadás alapeleme.)
Én alapvetően az intelligencia 4 szintjét különböztetem
meg: motorikus, taktilis, numerikus, verbális. A tesztek
azért erősen numerikus orientációjúak, mert ezt
a legkönnyebb karosszékben számon kérni. A verbális
intelligencia nagyon erősen nyelv- és kultúrafüggő, az
egyes nyelveken készült teszteredmények ebben a
vonatkozásban összehasonlíthatatlanok.
Egy másik problémát ott látom, hogy nem mindegy, milyen
motivációval áll neki a diák a pisatesztnek. Ha úgy
kondicionálják őket, hogy ez csak egy púp a hátukon,
akkor rosszabbul fognak teljesíteni, mintha élet-halál
kérdésként kezelik az eredményt. Ez szerintem egy
NAGYON jelentős torzító tényező.
legyetek
2016-12-09 @ 18:24
Azt gondoltam eső esik,
pedig a szemem könnyezik.
Az én szemem sűrű felhő,
s onnant ver engem az eső.
Gyere rózsám béküljünk meg,
mi egymásnak engedjünk meg.
Mind így voltak kik így jártak,
mind megengedtek egymásnak.
Nyujtsad kezed bár egy felet,
bár még egy szót szóljak veled.
Nyujtsad kezed bár egy felet,
bár még egy szót szóljak veled!
Nyújtsad kezed keresztesen,
búcsúzzunk el örökösen.
Nyujtsad kezed keresztesen,
búcsúzzunk el örökösen
Úgy fáj az én gyönge szívem,
nem tom tiéd fáj-e vagy nem.
Úgy fáj az én gyönge szívem,
nem tom tiéd fáj-e vagy nem.
Fáj, es annak mit tudsz tenni?
Mikor ennek így kell lenni.
S ha a tied úgy tud fájni,
soha nem tudunk megválni.
khm
2016-12-09 @ 18:38
Éppen akartam volna ráreflektálni a nevelőkre. Így egy nálam műveltebb vélhetően humoros megfogalmazását fogom megvárni.
medvefalvy
2016-12-10 @ 16:49
Az oktatas.hu-ról levettem kb. egy tucat tesztet és átnéztem. Nos, ez minden, csak nem az oktatás egészére-, még kevésbé a gyermekeink képességeinek megítélésére feljogosító bázis.
khm
2016-12-10 @ 19:17
A KRESZ vizsga is teszt alapú…
Ezért kérek MINDENKIT,hogy szerezzen be egy fedélzeti kamerát.
Vannak a szimbóleumok 🙂 azokkal lehet beállítani az eszközt . Amúgy ütközésnél,sem biztos,hogy az ellenérdekelt ügyvéd elfogadja a felvételt bizonyító erejűnek.
No de erről szól a DEMOKRÁCIA.
A leírt anyag sem érvényes,sem jobbkéz,sem stop vonal/tábla esetén. A rúzsozás az első. A csetelés a második,de láttam már ciffrább dolgokat is.
Pl körömlakkozás…..
Tango47
2016-12-10 @ 23:11
Nagyon sok múlik azon, hogy milyen tanára van egy gyereknek. Az már szerencsés, aki minden iskolájában talál egyet, aki inspirálja.
Sajnos két gyerek felnevelése során nagy-ritkán találkoztam elhivatott, a szakmáját szerető pedagógussal. Az már jó pedagógusnak számított, aki nem utálta már eleve a tanítványait.
Tom
2016-12-11 @ 17:08
Kedves Mindnyájunk!
Fentebb olvasom a kedves kommentelőt a Belgiumban töltött iskolásévek summázott értékeléséről. Nekem 4 gyermekem járt ugyan így, csak az országot magyarul Ausztriának hívják. Egyébként Österreich. A tanulás színvonala 000. A magát elitnek képzelők gimnázumba küldik gyermekeiket. A többieknek ez meg sem fodul a fejében. A továbbtanulási tanácsadásért felelős tanár nem rendelkezik diplomával, mint a többi sem. A továbbtanulás legkésőbb 19 évesen fejeződik be és az már egyébként soknak számít. Az én szakterületem kapcsán: Ausztriában gépészmérnöknek nevezik azt, amit otthon normál esetben technikusnak. (4+1(2) év középiskolában). Már önmagában megütközést kelt egy gépészmérnök egyetemi(?) végzettséggel…
Pisa teszt. Amiből a vizelet karakterisztikus összetétetlére lehet következtetni…
Üdv
T
A nagy bukás II. – Aristo Blogol
2016-12-12 @ 14:16
[…] előző részben általános elégedetlenségemet fejtegettem a tesztekkel kapcsolatban. Olvasgatva az azóta […]
Kata
2016-12-25 @ 15:41
Többet érnének,ha asztràjkok helyett a tanulókkal foglalkoznânak!
PISA ide ,pisa oda,de hanolyan kérdêseket kapnak,amiről a tanuló
nem is hallott,kronkrêtan nem is tanulta,akkor ki a hibâs?
olszal
2018-01-25 @ 18:04
Hamvas Béla: Isten tenyerén ébredtem
Isten tenyerén ébredtem, s lenéztem a Földre,
Hófehér csúcsokra, kopár legelőkre.
Kanyargós folyók tükrében láttam kelni a Napot,
Sugaraiban álmos hajnal mosakodott.
Láttam az óceánt gyermekként ragyogni
Sirályokat felette felhőkkel táncolni,
láttam a békét az emberek szívében,
Láttam az erdőket fürödni a fényben.
Láttam sok-sok mosolyt és láttam a reményt,
Láttam az embert, és láttam a zenét,
Láttam a földet szeretetben élni,
Láttam a csöndet a széllel zenélni.
Láttam Istent amerre csak néztem,
Miközben éppen az Ő tenyerében ültem,
S az Ő hangján szólt hozzám a szél,
Mint anya, ki gyermekének mesél,
Millió apró tükörben láthatod magadat,
Hisz olyannak látod a világot, amilyen Te vagy!