Széljegyzet II.
48„Az amatőrnek ihletre van szüksége, a profinak előlegre”
G. B. Shaw
Ott hagytuk abba, hogy a vitában a Prőhle – L. Simon duó azt mondja: a művészetet, a művészeket el kell választani a politikától. „Nem azért szeretjük L. Simon László verseit, mert ő fideszes.” – állítják. Túl azon, hogy L. Simon László verseit – politikai meggyőződésétől teljesen függetlenül – nem szeretem, ezt a megállapítást akár el is fogadhatnám, csakugyan, miért ne választhatnánk szét?
Csakhogy. Van itt valami, ami nem hagyja nyugodni az embert. Mert ugye vannak művészek, akiket nagyszerűen sikerült elválasztani az amúgy igencsak kétes politikai nézeteiktől. Itt most szándékosan nem magyar példát hozok, hogy ne essek a provincializmus bűnébe. Nézzük például a franciákat.
Sartre – a kánon szerint, nagy író és filozófus – élete végéig nem tagadta meg, hogy cikkekben és más írásokban végig dicsérte és védte a tömeggyilkos szovjet rendszert. Ennek ellenére nagy írónak tartják, mint ebből látható, nála például nagyszerűen sikerült elválasztani a művészi munkásságot a politikai nézetektől. Nem úgy, mint kortársa, Celine esetében, akinek – némi vita után – nem adták ki a műveit, lévén náci kollaboráns és zsidógyűlölő.
Nála – mit tesz Isten – nem sikerült ez az elválasztás.
És ez nálunk is így van. Azoknál, akik tele szájjal dicsőítették Rákosi elvtársat, simán elválasztják a művészetet a politikától, ám például Szabó Dezső vagy Nyírő, horribile dictu Csurka esetében ez valahogy szintén nem sikerül.
Pedig, ha el kell választani, akkor válasszuk el.
„Nincs mit tenni, ha olyan kiadók vannak, akik a szóban forgó szerzőkkel pályáznak megjelenésre” – utalnak arra, hogy a nevezett írók, Eszterházy, Nádas és társaik olvasottabbak, mint a „jobboldali” pályatársaik. Ami nyilván teljesen független attól, hogy nevezettek és eszmetársaik könyveinek megjelenésével hetekig tele van a média laudáló cikkekkel, interjúkkal, a szerzők menybemenesztésével, míg a többiek írásait néma csönd övezi.
- Ha már annyit beszélünk a jobboldali „médiatúlsúlyról” akkor ez itt vajon miért nem tükröződik?
- És, ha annyira olvasottak és közkedveltek, akkor miért kell nekik állami pénz a megjelenéshez?
„A kultúrában másként kell mozogni, sokkal óvatosabban” – itt arra céloznak, hogy veszélyes az efféle híres-nevezetes emberekkel konfrontálódni, hiszen véleményük, itthon és külföldön nagy hullámokat képes vetni. Ez bizonyára így van, csak azt nem értem, mi rosszat tudnak mondani rólunk, amit még nem mondtak?
El lettünk ugyanis már mondva mindennek.
Fasisztának, antiszemitának, mucsai bunkónak, a fütyülős barack és a bőgatya népének, genetikailag alattvalónak, mélymagyarnak, aki a szarból jön…
Mi kell, mi lehet még? Úgy jártak, mint a király, aki dühében megöli a túszokat és nem marad semmije. Annál jobban befeketíteni, amennyire eddig tették, már nem lehet, így ok nélkülinek látom az ettől való félelmet.
Arról is beszéltek, hogy idézett libsi irodalmárok művei komoly művészi értéket képviselnek. Mielőtt ennek nekifognánk, hadd emlékeztessek arra, hogy, a divatban lévő poszt-posztmodern álláspont szerint, bármi lehet művészet, lásd például a fent idézett Dento műveit.
Én ezt nem így gondolom, de hát ez a bölcsek álláspontja pillanatnyilag.
Ez egyúttal azt is jelenti, hogy semmi sem művészet, hiszen a minden és a semmi végső soron, jelentésüket tekintve azonosak. Ennek értelmében az, hogy mi „értékes” művészileg nem meghatározható, valamilyen objektív mérce szerint, egyetlen mértékadó a művészet befogadójának ízlése.
És itt érkezünk el az irodalmi kánon kérdéséhez.
Az olvasó – a világszerte tapasztalható, rohamos elbutulás következtében – ritka és nem terem magától. Az olvasót képezni kell. Az emberek jókora többségének szinte egész életében egyetlen találkozása a valóban értékes irodalommal a középiskolában történik. Azokat tartja „ismert”, „nagy” írónak, akiket ott tanítottak neki. Márpedig ezek – az irodalomtankönyvek tanúsága szerint – szinte kizárólag a baloldali indoktrinációhoz köthető szerzők.
Miután így neveltük a potenciális olvasótábort, nem nehéz belátni, hogy ez meghatározza a kiadói politikát, tovább erősítve az amúgy is meglévő túlsúlyát az országot, annak kormányát kritikával és megvetéssel illető szerzőknek.
Végezetül pedig, szokásomhoz híven, szentséget fogok törni.
Az állami támogatással fenntartott magaskultúra az örök háború terepévé teszi a művészeti életet. Sohasem lesz senki sem elégedett, mert mindenki kevesellni fogja a neki juttatott támogatást és sokallani fogja másokét, és – mivel pénzről van szó – akár vért is hajlandó ontani emiatt. Önkényesnek érzi majd a döntéseket, és – lássuk be – mindig lesznek jogos érvei is, hiszen az „igazi” művészet pontos meghatározása híján bármely értékítélet szubjektív.
Hogy átvágjuk a gordiuszi csomót, meg kell hát szüntetni, de legalábbis minimalizálni a művészetek állami támogatását és döntően az olvasókra, nézőkre kéne bízni a művészet finanszírozását.
Művésznek lenni nem kötelező.
Aki nem tud megélni a művészetből, az kereshet magának pénzszerző munkát, hiszen – mint művelői állítják – nekik úgyis csak az alkotás a fontos, nem az anyagiak, mert ők küldetéssel rendelkező nagy művészek.
A tehetség utat tör magának. A két háború közötti legnagyobbak sem az írásból éltek. Újságot írtak, szerkesztettek, tanítottak. Babits vagy Szabó Dezső még – Oh irgalom anyja ne hagyj el! – középiskolai tanárok is voltak egy darabig.
Nem szégyen az.
Tudom, most mindenki ordítani fog, hogy micsoda művészetellenes bunkó vagyok. Ez természetes, hiszen meglepődnénk, ha tudnánk, hányan élnek meg, így vagy úgy, a „kultúrából”. Alkotók, terjesztők, kritikusok, akiknek egzisztenciájába vág egy efféle javaslat. Az ő veszteségeikkel szemben állna viszont a közönség nyeresége, akiknek ízlését végre tán némileg figyelembe vennék.
kérdező
2018-05-16 @ 15:19
Elnézést, hogy nem az íráshoz kapcsolódok, de ennek a minden ill. semmi kérdésnek – lsd. „a minden és a semmi végső soron, jelentésüket tekintve azonosak” – hol lehetne kissé hozzáolvasni és mit lenne érdemes? – az írás tartalmától függetlenül áll e kérdés most itt. Valami befogadható szinten mélységében és időben, mert nem irodalmár, nem politológus, nem filozófus stb. vagyok, hanem mérnök. Tehát valami racionális(abb) megközelítésben ill. a téma esetleges elvontsága miatt először lehetőleg magyar nyelven. Előre is köszönöm! Esetleg mehet a megadott e-mailre is, működőképes, néha meg is nézem.
idirablo
2018-05-16 @ 20:03
A ‘minden’ tagadása a ‘semmi’.
A ‘semmi’ tagadása a ‘valami’.
Ha ‘minden valami’ egyformán ‘művészet’, akkor a ‘valami’ = ‘minden’, így a ‘semmi’ tagadása a ‘minden’.
“a minden és a semmi végső soron, jelentésüket tekintve azonosak” kijelentés szvsz úgy értelmezhető, hogy szerepük a minden művészet és a semmisem művészet speciális esetében negációjában felcserélhető, egymás duálisai.
Ld. még logikai kvantorok;)
csakafidesz
2018-05-17 @ 20:39
„Úgy szállong a semmi benne / mintha valaminek lenne / a pora”
(József Attila: Ime itt a költeményem.)
vektortér
2018-05-17 @ 03:16
Az emberi fogalmak célja (létjogosultsága, racionalitása), hogy különbséget tegyenek, határt képezzenek a világ különböző (nem egyenértékű, nem ekvivalens) jelenségei, vagyis a lehetséges emberi tapsztalások között. Ha egy kritérium/fogalom (itt: művészet) úgy húz határvonalat, hogy a létező összes dolgot keríti el (a kritérium az alaphalmazon belül mindenre teljesül), az pontosan ugyanaz a határ, mint, amikor a kritériumot semmi sem elégíti ki. Ily módon a maga a fogalom felesleges, hiszen nem különbözik attól, amivel az alaphalmazt hoztuk létre („ami tapasztalható az ember számára”).
Például ha minden, amit látnánk a világon egységesen kék lenne (csak intenzitásban térne el), akkor semmire sem mondanánk, hogy az „kék”, arra nem lenne szükség, az nem jelentene semmit.
idirablo
2018-05-17 @ 07:48
A ‘kék’ példa sántít, mert akkor különbséget tennénk ‘fénytelen’ (=’semmi’), és a ‘fényes’, ‘fényesebb’ stb. között (=’többféle valami’), legföljebb nem tennénk hozzá, hogy ‘kék”. Így a ‘semmi’ tagadása nem lehetne a ‘minden’.
A ‘minden művészet’ fogalmát talán úgy kéne pontosítani, hogy ‘MINDEN valami művészet. amit közszemlére tesznek’, ill. ‘SEMMI SEM művészet, amit nem tesznek közszemlére’. Ebből következne, hogy aki közszemlére tesz ‘valamit’ (‘bármit’), azt ez által ‘művészetnek’ is nyilvánítja. Így értelmet nyer az is, hogy „a divatban lévő poszt-posztmodern álláspont szerint, bármi lehet művészet”…:-).
A „Széljegyzet II.” problémája éppen az, hogy ki ad pénzt kinek arra, hogy ‘kinyilváníthassa, melyik ‘valami’ ‘művészet’ és melyik ‘valami’ nem az.
Cyanilurus
2018-05-16 @ 15:26
Az írás, szokás szerint, jó. 🙂
Az utolsó mondatra reflektálva, azért a közízlésben sem mernék túlságosan megbízni a Szürke 50 árnyalata és az Alkonyat-sorozat sikerei után.
csakafidesz
2018-05-16 @ 22:10
Figyelj! A „közízlés” fogalmát kár előszedni. Ez így nincsen, illetve van, de nem ilyen vagy olyan közízlésről beszélhetünk, hanem egyes rétegek ízléséről. Nyilván szélesebb rétegekhez szóltak anno a Rejtő Jenő írásai, mint Móricz Zsigmond novellái, de ne tévesszük össze az iparost az íróval.
Cyanilurus
2018-05-17 @ 14:44
A lényeg inkább az volt, hogy ha a piacra, „közönségre” bízzuk, melyik művész marad fent, melyik tűnik el, akkor se valószínű, hogy magas színvonalú lesz az eredmény.
Azért Rejtő-féle ponyvákban találni szellemességet, ügyes szójátékokat. 🙂
csakafidesz
2018-05-17 @ 15:12
A piacot a múlt században (pontosabban a XIX. században) amikor az emberek tévé és egyebek híján tényleg olvastak Emich Gusztáv jelentette, és lerakta a későbbi Athenaeum alapját. Jókai összes művét is megszerezte (Petőfit is, de ez más téma) és a szerződésben azt is kikötötte mennyi időnként köteles az író új művet hozni a kiadónak. Nos nem lebecsülve Jókai írói képességeit a százkötetes Jókai csak azért született meg, mert szerződésileg is kilóra termelt, határidőre szállítva. Rejtő a kávéházban fejezte be az aktuális folytatást és az utolsó percben esett be vele a lap szerkesztőségébe, hogy a számot ki tudják nyomtatni.
Ezzel szemben az igazi írók szinte mind független, vagy legalább önállóan élő emberek voltak akik akkor írtak amikor volt mondanivalójuk. Nemere Istvánnak mindig van mondanivalója, több is mint kellene. Már a 668.-ik műve is megjelent.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Nemere_Istv%C3%A1n_m%C5%B1veinek_list%C3%A1ja
Nem szégyellem, de őt nem szoktam olvasni. Aki ennyit ír annak lényeges mondandója nincsen. Ennyit csak üres fecsegéssel lehet telecsinálni.
vaarany lalai
2018-05-16 @ 15:34
Helyes a bőgés oroszleán!!!
homoródkarácsonyfalváért
2018-05-16 @ 15:47
Szívemből szól Aristo!
Egyébként Szabó Dezső, Kányádi, Nyirő stb. miért nem tananyag, mondjuk általános iskola 7. osztályától kezdve? Illyés? Miért kellene nekem többet tudni Nádas Péter gyerekkori pornó frusztrációjáról, Eszterházy besúgó családjáról, mint a székelyek XX. századi kálváriájáról, vagy a legszebb magyar szenvedéstörténetről, a bukovinai székelyekről (Tamás Menyhért-Mészáros Márta)?A délvidéki magyarság elleni népirtásról (Cseres Tibor)?
És mi a faszt tanítanak a gyerekeknek?
Van az Aczél korszak idejéről egy állambiztonsági összefoglaló. Lényege, hogy Konrádék és tsa. mindig lebegnek a támogatott, tűrt, tiltott között.
A népi ellenzék ebbe nem fér bele: kategóriája a SOHA. Persze lehet azt mondani, hogy erről nem Konrád tehet.
Akkor csak a fajtája.
Illyés, Szabó Dezső, Kányádi való József Attila, Ad mellé, kötelező tananyagnak.
homoródkarácsonyfalváért
2018-05-16 @ 15:48
Ady
csakafidesz
2018-05-17 @ 15:21
Ne felejtsed el, hogy Aczél (Appel) György a cionista mozgalom egyik fő szószólója volt a negyvenes években, és csak úgy vették fel a kommunista pártba, ha szakít a cionista múltjával. Ennek ellenére Aczél eléggé objektív volt, szóval inkább a művet nézte, mint a szerzőt. Nem védem, de a Kádár garnitúra egyik legnormálisabb tagja volt, a többiek nála sokkal, de sokkal korlátoltabbak voltak és Moszkvának a korlátolt észjárású Kádár és a még korlátoltabb csicskásai kellettek.
homoródkarácsonyfalváért
2018-05-16 @ 15:50
„Előhang
vannak vidékek gyönyörű
tájak ahol a keserű
számban édessé ízesül
vannak vidékek legbelül
szavak sarjadnak rétjein
gyopárként sziklás bércein
szavak kapaszkodnak szavak
véremmel rokon a patak
szívemben csörgedez csobog
télen hogy védjem befagyok
páncélom alatt cincogat
jeget-pengető hangokat
tavaszok nyarak őszeim
maradékaim s őseim
vannak vidékek viselem
akár a bőrt a testemen
meggyötörten is gyönyörű
tájak ahol a keserű
számban édessé ízesül
vannak vidékek legbelül”
1982
homoródkarácsonyfalváért
2018-05-16 @ 16:38
Cáfolat
vannak vidékek ahol a
szerencsésebbek állítólag
névházasság útján a
még szerencsésebbek viszont
konvertibilis valutával
válthatók meg az emberi
jogok kiáltványában szavatolt
ama cikkely gyakorlására miszerint
bárki bármikor szabadon
elhagyhatja hazáját és oda
bármikor sértetlenül vissza-
térhet
ezek persze csak amolyan
rosszhiszemű sőt rosszindulatú
mendemondák
hasonlatosak az
ugyancsak állítólagos vám-
hivatali túlkapásokról
terjesztett rémhírekhez miszerint
még Anton Pavlovics
Csehov műveinek sem
adtak menlevelet
1982
Dr Kotász
2018-05-16 @ 17:53
„Azoknál, akik tele szájjal dicsőítették Rákosi elvtársat, simán elválasztják a művészetet a politikától, ám például Szabó Dezső vagy Nyírő, horribile dictu Csurka esetében ez valahogy szintén sikerül.”
szintén nem sikerül
Aristo
2018-05-16 @ 18:25
Köszönöm.
csakafidesz
2018-05-17 @ 15:26
Mit szólsz pl. Zelk Zoltánhoz? Rákosi Mátyás 60. születésnapjára kiadtak egy könyvet. „Magyar írók Rákosi Mátyásról” címmel és Illyés Gyula sem tudta kivonni magát. Igazából csak két író nem írt bele. Veres Péter az Istennek sem volt hajlandó írni. A gyengébb idegzetű Németh László elrohant az orvos kollegáihoz és ők beutalták egy szanatóriumba.
pandora
2018-05-16 @ 18:26
Tistelt Aristo ! Ön nem bunkó,csak komolyan veszi a kereslet -kínálat törvényt és kiterjeszti a liberális ikonokra is .Na itt van az ősbűn,a hübrisz,mert ez csak a konzervatív alkotókra vonatkozik (mármint,hogy adják el maguk magukat,támogatás nélkül).A liberális liláknak,legyen akár egy olvasójuk(se) jár a támogatás,mert különben még dolgozni kellene,pedig a műveik létrehozása nagy szülési fájdalmakkal jár,amit ki kell pihenni liberális társaságokban,öntömjénezésel.
csakafidesz
2018-05-17 @ 15:36
Őőő. Szóval ez elég nehéz kérdés. A hatalom írói… A fentebb is említettem a Rákosi Mátyás 60. évfordulójára írt könyvet. Az embernek erről a műről Arany János jut eszébe:
„Ti urak, ti urak, hitvány ebek!
Ne éljen Eduárd?
Hol van, ki zengje tetteim –
Elő egy velszi bárd!”
De vannak, voltak mindig pénzért vett nyaloncok. Némelyik hűen szolgált, más pedig idővel fellázadt:
Benjámin László vette a bátorságot és leírta:
„Mert fogtam én a siker pilleszárnyát,
s nem boldogabb, csak lettem tőle gyávább,
s maszattá rondult ujjamon a hímpor.
Mind kínná torzul, ami nem lett kínból.
Adj, élet, munkás férfikort, öregkort,
s erőt, annyit: Ha mennem illik egykor,
még síremlékem is magam faragjam!
S ne menjek úgy, hogy lelkemmel haragban.”
Hát igen. Valaki vagy saját magát adja, és akkor nem él talpnyalásból, vagy a síremlékét is valaki más faragja..
Matyko-X
2018-05-21 @ 10:44
„Hát igen. Valaki vagy saját magát adja, és akkor nem él talpnyalásból, vagy a síremlékét is valaki más faragja..”
Az év mondatát írtad le – gratula!
Béndek
2018-05-16 @ 19:16
Ha a Fidesz valóban a polgári értékrendet követné, kiemelten fontosnak tartaná a kultúrát, ideológiai megfontolások nélkül is. Épp az bizonyítja, hogy pragmatikus politikai brandként kezelik a kifejezést, nem elvi meggyőződésként, hogy kizárólag a nemzetieskedő, lapos giccset fogadják el értéknek, és még az önkritika minimumára sem képesek.
GA
2018-05-17 @ 09:44
B(el)éndek. Maga hol él?
Dunai Bögöly
2018-05-19 @ 00:09
Béndek maga csak maradjon a szemétdombján!
idirablo
2018-05-16 @ 20:09
Mecénás vajon diszkriminált?
fran
2018-05-16 @ 21:01
Persze, csak azt fizette ki aki a császárt dicsőítette, csak volt némi érzéke ahhoz, hogy a jó művészeket is kifizesse. Mert értett hozzá. Ezért volt működő képes a középkor mecenatúrája. A gróf és herceg értett a művészethez és a saját szórakoztatására arra érdemes alkotókat hívatott. Csak a tömegek lázadásával a hozzá nem értő tömegek ízléséhez igazították az elvárásokat. Akik nem mindig tévednek, de rengetegszer. Arra nem lehet kultúrpolitikát alapozni.
csakafidesz
2018-05-17 @ 15:53
Nézd fentebb eleget írtam az udvari költőkről. Egy Nero nevezetű római császárnak még ez sem volt elég és maga írta a saját magát dicsőítő költeményeket. Persze egy olyan világban ahol Caligula szenátort csinált a lovából (lehet, hogy a szenátus legértelmesebb tagja pont ezt a gebe volt) ott a költészet és az irodalom meglehetősen szűk körnek szólt. Mondjuk a megrendelőnek és a családjának..
fran
2018-05-16 @ 20:53
A végkövetkeztetéssel nem tudok egyetérteni. Ugyanis emiatt lehetett,hogy a maximum 600 példányszámú Nyugat teljesen leuralta a magyar irodalmi életet. Mert oda azok tudtak írni, akiknek meg volt a megfelelő anyagi háttere és kibírták fizetni a saját verses köteteiket. Volt balszerencsém elolvasni Vas István önéletrajzát, aki egy gazdag gyáros fiacskája volt és apu könnyebben finanszírozta a versesköteteit, mint egyéb hobbijait. Főleg, hogy Kassák tanítványa volt. Az ő nevét sajnos ismerjük, míg hozzá hasonlóan tehetséges jobboldali költő még a kötet kiadásig se juthatott el, nem hogy a Nyugatban recenzió szülessen meg a kötetéről. Igazán jó író és költő csak professzionalista lehet. Viszont nem minden professzionalista író és költő jó.
A G. B. Shaw idézet a cikk elején jól mutatja a metódust. Csak Baudelaire írhatta újra egész életében az egyetlen verseskötetét, a többieknek gyakorlat kell, hogy igazán jó művet alkossanak. „A Múzsa csalfa szerető” Lényeg a kultúra rengeteg munka és kevés ihlet. A munka megfizethető, az ihlet nem. A kultúrális miniszternek a munkát kell kifizetni. Ha csak a baloldalinak fizetünk,akkor miképp várhatunk jobboldali mesterműveket.
Nem véletlenül nem kerültek elő a fiókból nagyszerű művek a módszerváltás után. Csak egy élhető közegben születhet meg bármilyen szöveg.
bbjnick
2018-05-16 @ 21:24
Aristo! Nem akarok beleszólni, mert nem telefon, de az igazságnak tartozunk annyival, hogy 1867 óta, tehát amióta „modern értelemben vett” magyar állam létezik, a mindenkori kormányok mindig is támogatták az általuk kívánatosnak tekintett kultúrát. Így volt ez a dualizmusban, a Horthy-korszakban és a szociálizmusban is. Direkt és indirekt csatornákon keresztül nagylapáttal górták a pénzt a legkülönbözőbb kulturális területekbe és ha őszinték vagyunk, csak azt mondhatjuk, jól tették, mert ezzel (nyilván töméntelen selejt mellett) nagyon sok, máig élő, ható, kulturális érték létrehozását is lehetővé tették.
Naprózsa
2018-05-16 @ 23:07
Pofátlanul, – anélkül, hogy beleolvasnának egy sort is a művekbe -, a kiadók kereken közlik, hogy könyvet a kezdő író adja ki saját költségén, aztán ha híres lesz, esetleg majd szóba állnak vele.
A filmes/reader a szinopszissal jelentkező szemébe röhög: ” A filmvilágba csak születni lehet!”. (aztán ellopja az ötletet)
A képzőművészeti kiállításszervező legalább dicsér, és csak után tartja a markát.
Az „önzetlen” pályáztató/bíráló pedig már előre kiosztja a díjakat a haveroknak.
Na ez ma a rögvalóság.
100km
2018-05-17 @ 09:28
nem tudom emlékeznek-e még a szegedi utolsó vacsorára? kutyaszar darabok, ízlésesen elhelyezve tányéron?
azon túl, h ez vallásgyalázás, gusztustalan és a művészethez kb. annyi köze van, h pl. leonardo da vinci is elment néha bélsarat üríteni, a szegedi fizessenek a gazdagok önkormányzata támogatta, a média jelentős része védelmébe vette az „alkotást”.
ebből kiindulva szeretném jelezni, hogy ilyet én is tudok! most pedig kikapcsolom a gépet és elmegyek elhelyezni egy jól kivitelezett alkotást, egy merőben újszerű helyre, és akinek ez tetszik ingyen is megnézheti, sőt haza is viheti. pénz -most még – nem kérek érte. én ezzel járulok, hozzá a modern művészet fejlődéséhez.
a nappaliban különösen jól mutat!
csakafidesz
2018-05-17 @ 20:51
Béndek úrnak való ez a kutyaszaros vacsora..
zsugabubus
2018-05-17 @ 09:32
Ha a kultúrát nem támogatja az állam, akkor az egyházakat, sportot sem szabad. De ha mindent piacosítunk, fel kell készülni arra, hogy a bóvli és a giccs uralja a kínálatot. Az emberek többsége nem rendelkezik elmélyült ízléssel és nincs ideje rá, hogy szert tegyen rá.
100km
2018-05-17 @ 10:42
azért nem kéne a fürdővízzel együtt a gyereket is kiönteni.
az egyház óvodát, iskolát, kórházat, öregek otthonát stb. stb. tart fenn, a hitéleti munka mellett. azt azért esetleg nem ártana támogatni.
a sporton már lehetne vitatkozni. a profi sport esetleg, a tömegsport viszont megint csak nem lehet vita kérdése.
csakafidesz
2018-05-17 @ 16:00
A kultúra állami támogatása is megér egy misét. Egy szebb korban, mondjuk amikor Johann Wolfgang von Goethe írta a verseit, nos ő az államminiszter sem hasított ki saját magának állami támogatást, a Faust megírásához nem vett fel előleget. Nem lépett be az írószövetségbe..
De már akkor is adtak pénz a nyomdák létesítéséhez (kell nyomda az államnak is) és a színházak építésére.
magd@
2018-05-17 @ 17:38
„Aki nem tud megélni a művészetből, az kereshet magának pénzszerző munkát, hiszen – mint művelői állítják – nekik úgyis csak az alkotás a fontos, nem az anyagiak, mert ők küldetéssel rendelkező nagy művészek.”
csakafidesz
2018-05-17 @ 20:49
Mondjuk Tolsztoj grófnak nem kellett a műveivel házalni, neki nem okozott problémát, hogy fizetnek-e érte..
Vegyük komolyabbra. Az írók 90%-a egzisztenciális kényszerben él. Noha legtöbbjének van valami polgári foglalkozása, de nem képesek teljesen függetlenek lenni a műveik honoráriumától. Persze voltak, vannak mecénások, de pont ezek azok akik elvárásokat támasztanak.
A másik oldal az, hogy a mindenkori hatalom képes beletenyerelni a művészetekbe, a művek sorsába. A pénzhatalom is hatalom és sorosgyörgy is azt patronálja aki az ő eszméit hirdeti.
Független irodalom van, de legtöbbször az íróasztal fiókjában pihen.
Amerigo
2018-05-17 @ 17:59
Az irás tökéletes.
A Pröhle-L.Simon duót talán a mindenkinek való megfelelés kényszere hozta ebbe a helyzetbe.
Amikor olyan középszerü és zsigeri magyargyalázó irogatót ünnepeltetnek, aki talán a túl erős spangli után a miniszterelnököt figyelmeztette a „rejtelmes mozgásokra” mint amatőr szeizmológus és a nagy kondukátor sorsát vizionálta számára, akkor azt hiszem elérkeztünk egy olyan ponthoz, amikor már nincs mit tolerálnunk.
Ez már olyan aljasság, aminek a konzekvenciája a szellemi karanténba való helyezés kell legyen.
Ünnepeltesse magát Berlinben és a ballib köldöknéző szalonokban, Budapest hercege társaságában!
Ami Szabó Dezsőt,Nyirőt ill.Csurkát illeti (lehet őket szeretni nem szeretni), itt lenne az ideje, hogy az irodalmi kánonban az őket megillető helyre kerüljenek!
Ha a ballib oldal a politikában (H.Ágnes elvtársnő) „domesztikálta” a Jobbikot (zsidó képviselők listázása, Duna parti holkauszt emlémü meggyalázása,holokamuzás stb.), akkor az irodalomban a fenti szerzőket (akik az amatőr, ámde aljas szeizmológushoz képest maradandót alkottak) az őket megillető helyre kellene rakni!
Amerigo
2018-05-17 @ 18:16
A penklubos elnök gyülöletmagvai kikeltek! Ajánlom mindenki figyelmébe a május 8.-i, a Parlament előtti tüntetés videóját, melyen egy látszólag kontrollját vesztett maszopos, idegbeteg ember a miniszterelnöknek szintén a kondukátor sorsát vizionálja!
Erre a szintre senkinek sem lenne szabad süllyednie, de ha a „magas”(?) irodalom (?) egyik müvelője megnyilvánul a szólás-és véleményszabadság hamis álarcában, akkor ne csodálkozzunk ha követőkre talál.
Természetesen a müvészek, iróknak joguk van gondolataikat, érzéseiket kifejezni, leirni, de gyüleletet kelteni nincs joguk!
Matyko-X
2018-05-21 @ 10:59
Egyetértésem mellett azt külön is kiemelném, hogy a Konrád-féle „irodalom” inkább az éhhalálra tenné méltóvá szerzőjét, semmint a „magas irodalom” szintjére emelésre.
Konrád, sok mással együtt, nem csak egy vacak és felejthető író, de egy trágya ember is.
Jellemző epizód életemből, majd tíz éve (bokatörésem után). Egy este a Honvéd kórházban jártam, és szembejött velem András, a műtős, aki bokámat gipszelte és ezért, tudva hogy aligha emlékszik rám fél év távalatából, de mégis „Jó estét”-tel üdvözöltem.
AKI válaszolt a köszönésemre, az épp az ugyancsak szembe oldalgó Konrád volt.
Mire elképedésemből fölocsúdtam, már tíz méterrel odébb kacsázott. Mit mondjak, a köszöntés persze hogy nem neki, hanem egy tisztességes magyar embernek szólt.
Naprózsa
2018-05-18 @ 00:51
Az államnak a sportot, kultúrát is támogatni kell. Azért állam. De alapelv kellene legyen, hogy a kenyérkereső foglalkozás mellett űzze mindenki. (Sokáig az olimpián profi teniszezők nem is indulhattak, csak amatőrök). A kultúrában ma viszont vannak egyenlőbbek, akik kétes tehetségükből megélnek állami pénzen, a többség pedig kiállítási lehetőséget sem kap.
Például képzőművészeti pályázatoknál, adatlapon kérdezik ki a művészt, hogy mikor volt, hol volt kiállítása, hol tanult? Mintha nem a mű kvalitása számítana. De nem is egy közös prospektusba ismertetőül. Egy csudát! Hanem mert a jobb amatőröket külön (eldugott) teremben helyezik el. Viszont előre meg tudjuk tippelni, mely falra hányt mázolmányok profi művészei lesznek a jutalmazottak.
csakafidesz
2018-05-18 @ 01:22
Ne tévesszed össze a sportot és a művészetet. A sport tulajdonkép mindenkinek jó, az amatőrség itt nem gond, sőt. De pl. hallgass meg egy zongoraművészt és egy amatőrt. Az egyiket érdemes csak hallgatni.. Ami a festészetet illeti, nos Bobo csimpánz műveit már el fogják felejteni, de Rembrandt túlél még néhány évszázadot..
Naprózsa
2018-05-19 @ 13:42
Kedvellek, Csakafidesz, de nem a levegőbe beszélek. Az én műveim és fiatalkori válogatott versenyzői sportolásom is megüti, ütötte a világszínvonalt. Lehetőséget is kaptam bújtatott sportfőállásra, de nem tartottam korrektnek, úgyhogy mindent a szabadidőmben a mérnöki munkám mellett alkottam (sportoltam).
Pont ezért nem tartom igazságosnak, hogy a sport üzletté vált, hogy egy iskolázatlan focista agyonkeresi magát, meg mint egy rabszolgát adják-veszik. Hogy egy önmagát tömjénező író megélhet csak ebből, másnak meg nincs kiadási vagy kiállítási lehetősége. S egy Pavarotti se keresse magát gennyesre, mikor csak abból él, hogy tehetségesebb operakomponista régen slágerré vált számait adja elő. Sőt zenélni is lehet munka után.
Legyen mindenkinek főállása és szabadidejében sportoljon, írjon, énekeljen, készítsen szőttest vagy fessen. Legyenek egyenlők az esélyek mindenkinek.
Egyébként nem savanyú a szőlő, s nem is zavar, hogy ha más másként gondolja, ezzel részemről őszinte tisztelettel zárom is a témát.
Sobri
2018-05-18 @ 09:40
AZ L. Simonok, Kerényik, Fekete Györgyök kultúrafelfogása még a szocialista realizmusnál is szörnyűbb, pedig annál kevés hitványabb dolog létezik.
kritikus
2018-05-18 @ 10:54
Tud valaki értékelhető orbánista irodalmi alkotást, festményt, színdarabot vagy filmet? Én egyet sem ismerek.
Matyko-X
2018-05-21 @ 11:02
Rendkívül ostoba beszólás. Minimális történelmi ismereti sincsenek – vagy hazudik.
Műértő
2018-05-22 @ 15:29
Kedves Matyko-x, engem is érdekelne: milyen maradandó kulturális javakat hozott létre eddig a Nemzeti Együttműködés Rendszere?
csakafidesz
2018-05-22 @ 20:05
Sajnos a NER lehetővé tette, hogy az ilyen ökrök, mint maga is szabadon kószáljanak. Egy rendesen illiberális demokráciában rájuk csukják karámajtót.