Amerikai karácsony
54„ A művészet nem az, hogy meg tudunk-e rendezni egy ünnepet, hanem, hogy találunk-e olyanokat, akik örülnek neki.”
Friedrich Nietzsche
Amerikába keményen köszöntött be a tél. Méteres havakkal, viharokkal, áramkimaradásokkal és fittyet hányva a globális felmelegedésre, sarkvidéki hideggel. A hó persze szerencsére eltakarta a házak fénydíszítését, és kevésbé voltak láthatóak a tágra nyílt szemű Bambik, villogó karácsonyfák és az amerikai ízlés egyéb csodái. Aztán a hóborította utcákra megérkezett Santa Claus is. Ő egy kövér ember, aki annyi cukros vizet iszik, hogy kamionnal kell utána hordani. Ez a kép – nem tudom, mikor láttam először – a retinámba égett és természetem szerint rögtön el is képzeltem az outputot is; nem véletlenül vannak a Nagy Tavak.
Az emberek pedig, bezárkózva fehérrel borított házaikba, felkészültek, hogy napokon át élvezzék a hollywoodi nyálgyár termékeit, melyeket valamiért képtelenek megunni. Közben megnézhették volt elnöküket, Husszeint is, amint krampusznak öltözve ajándékokat osztogat beteg gyerekeknek. A volt amerikai elnökök szeretnek beteg és árva gyerekekkel jótékonykodni, bár ezt a világnak csak azon országaiban tehetik meg, ahol a nevezettek nem az ő munkálkodásuk miatt lettek árvák és betegek.
Némelyek – az intelligencia tagjai – persze híreket is néztek az ünnepek alatt. Arrafelé az számít az intelligencia tagjának, aki tisztában van vele, hogy a világ nem kizárólag az USA-ból áll, melyet keleten és nyugaton az óceán, délen a mexikóiak, északon pedig Trudeau határol, továbbá a föld nem lapos és a mexikóiak nem azért igyekeznek észak felé, mert félnek, hogy leesnek.
Őket aztán nagy meglepetés érte.
A CNN nevezetű függetlenobjektív hírtelevízió, a világ szeme, nem kevesebb mint hat műsorban foglalkozott egy távoli, soha nem hallott országgal, melyet Hungary-nek neveznek. Sőt, a világ-libsizmus kötelező imakönyve, a New York Times is hosszú cikket szentel ennek az országnak, melynek kevesebb lakosa van, mint mondjuk New York-nak. Az átlag amerikai két magyart ismert eddig összesen. Az egyik Lugosi Béla, akiről köztudott, hogy Drakula néven vért szívott egy távoli helyen és erről dokumentumfilm is készült. A másik Gábor Zsazsa, aki számtalanszor ment férjhez, akkor is, mikor már menni sem tudott és a nászéjszakát az intenzíven töltötte.
Most pedig egy újabb magyar horrorfigurával voltak kénytelenek megismerkedni: Mr Orbánnal.
Ő – a CNN és a New York Times szerint – a legrémesebb fasiszta autokráciát építette ki, és most arra készül – miután orosz hackerekkel hatalomra juttatta Trumpot –, hogy az egész világot igájába hajtsa. Tervének végrehajtásában ördögi ravaszsággal jár el. Mindenkit megtévesztve nem tart fenn Gestapót, senkit sem vitet el, választásokat rendez és emeli a béreket. Országában még haladó újságírókat is csak akkor vernek, ha részegen randalíroznak a gyorsétteremben. És akkor se nagyon.
Olyan ez, mintha Hitler, nagy ravaszul, turistavízummal ment volna Moszkvába.
Öt súlyos esetre hívták fel a figyelmet az autokrata ellen. Sajátos módon azonban – hogy, hogy nem – mindegyik kifogásban szerepel egy bizonyos Soros, akit – tévesen – mint „emberbarát milliárdost” emlegetnek, pedig ő, ezzel ellentétben, egy milliárdosbarát ember. Ő kapcsolja össze a vádakat, a következőképpen:
- Soros demokrata, tehát aki őt utálja az nem az;
- Soros civilszervezeteket pénzel, tehát aki őt nem kedveli, az „a” civileket is üldözi;
- Sorosnak egyeteme van, tehát aki ellene van, az az egyetemek ellen van;
- Soros zsidó, tehát aki ellene szól az antiszemita.
Az anti-sorosisták – szól a textus – világszerte egyformák. Putyin, Erdogan stb. Valahogy egyedül egy Netanjahu nevezetű soros-ellenes alak maradt le a szégyenpadról.
A cikkek, híradások stílusa, tartalma kínosan emlékeztet a honi ellenzék lelkét képező haladó sajtó hangneméhez. Ennek ugye két oka is lehet. Az egyik, hogy a haladó újságírók, ellentmondva a kultúrák különbözőségéről vallott nézeteknek, mindenütt egyformán hülyék, a másik, hogy az irományok alapjául szolgáló vélemények közvetlenül magyar elvtársaiktól származnak, és ismét csak a már megszokott weyerbélázás esetével van dolgunk.
Itt tartunk hát. Az átlagamerikai Lugosi és Gábor Zsazsa után megismerkedhetett egy harmadik jelentős magyarral is.
Hogy aztán a redneckeket ez mennyire érinti mélyen, azt nem tudom. Mindenesetre Magyarországot az amerikai térképekre helyezték, és lehetséges, hogy végzős egyetemisták meg tudják mutatni a térképen, hogy valahol Vlagyivosztok és London között van. És ez persze óriási eredmény, mondhatni mérföldkő, mellyel a magyar szellem hozzájárult a tudás sokasodásához.
Hazádnak
2018-12-27 @ 13:59
„Mindenesetre Magyarországot az amerikai térképekre helyezték, és lehetséges, hogy végzős egyetemisták meg tudják mutatni a térképen, hogy valahol Vlagyivosztok és London között”
ÍRJA ARISTO
-és a valóság:
http://hvg.hu/kultura/20180717_Feltett_egy_egyszeru_foldrajzi_kerdest_az_amerikaiaknak_sokkolo_valaszokat_kapott
„A Los Angeles-i járókelőknek fogalmuk sincs, hol van Európa vagy Afrika. De még az Egyesült Államokat sem tudták megtalálni a térképen.”
Döme
2018-12-27 @ 19:36
Szomszédom testvére New Yorkban él. Ő mesélte, hogy az érettségizettektől igazolást kérnek, hogy tudnak írni,olvasni.
Dixtroy
2018-12-29 @ 17:49
A saját seggüket sem találják meg egy üres tóban állva két kézzel.
Naprózsa
2018-12-27 @ 14:17
Mindig elcsodálkoztam azon, hogy Ámárikában milyen szellemi szint lehet, amikor egy egyetemi felvételnél talán legfontosabb szempont, hogyan sportol az illető? Mivel a mai világban a nemzetközi szintű sportolás egész embert kívánó főmunkaidős, vajon milyen tudásalappal rendelkezik az aki a sportteljesítménye vagy éppen egy faház magyarországi kirendeltségén tünciző-szakmérnökként szerez ámárikái diplomát?
S akkor mit is csodálkozunk azon, ha egy USA diplomás képtelen megjegyezni 192 ENSZ meg pár elnemismert ország nevét, helyét a földgömbön és a fővárosát? Nekik persze, hogy Bukarest és Budapest egykutya, s ritka idegesítő lehet mikor a 3 olimpián 5 aranyéremmel büszkélkedő magyar úszólánynak a nagyondemokrata Clinton elnök – s mert Darnyi után meg Czene surrant be a dobogóra – fogvicsorgatva kénytelen átadni a szuperdíjat, s ilyenkor egy amcsi értelmiségnek meg kell néznie, hogy hol is van az a nemlétező ország ahol ilyen Egerszegik, Czenék, Darnyik meg idővel Hosszú Katinkák teremnek?
S egy ilyen tudáselittel rendelkező népnek naná, hogy szüksége van állandó agyelszívásra ezekből a barbár országokból, s így nem is fogják fel a szintén Ámárikában székelő ENSZ-ben megszavaztatott migránsvízum miért jelent ilyen elmaradott Orbáni diktatúráknak problémát? Hisz náluk is bevált nemde?
Apropó: sejtenek valamit arról, hogy egy (sajnos) negyedik magyar nevét is emlegetik eme keleti Bukarest (bocsi: Budapest) fővárosú vámpírtenyésztő primitív ország kapcsán, ahol a kormány tagjainál alapkövetelmény az igazi diploma?
Merthogy elméletileg a nagyondemokrata kedvencük is magyar. Sőt nevének jelentése is van, miután a Soros is magyar kifejezés.
Kétlem, hogy tudnának erről.
csakafidesz
2018-12-27 @ 15:24
Arrafelé az „egyetem” nem azt jelenti amit nálunk. „Egyetem” minden kisvárosban van, csak néhány ad olyan diplomát amit komolyan vesznek és elfogadnak. Azt hiszem a tehetősebb szülők gyerekei ezzel húzzák a felnőtté válás idejét néhány évig. A legtöbb „diploma” kb. egy szakközépiskolai érettséginek felel meg, de csak a reál tárgyakban.
Igazán égő dolog az, ha történelmet kérdeznek az amcsiktól. Szánalmasak az irodalom terén is. A képregényeket faló generáció olvasni is nehezen tud.
Pandora
2018-12-27 @ 20:04
Amerikában jártas ismerősöm szerint szalmabálázásból is lehet diplomát szerezni,ami,azért lássuk be nem semmi !
EMH
2018-12-28 @ 18:38
Ha a high schoolra gondolsz, az nem egyetem ott sem.
gyozo2018
2018-12-27 @ 17:03
Naprózsa!
A Soros nem magyar kifejezés, csak a hangalak azonos, a szó eredete és jelentése nem.
A „soros” az eszperantó mesterséges nyelv szava.
Swartz György a világpolgárok eszperantó nyelvét tanulta.
Schenkhyalfonz
2018-12-28 @ 13:48
Egy nőismerősöm wellness-szakon végzett, egy úgynevezett elitegyetemen (jelenleg) kis honunkban (természetesen nem pont így hívják a kiváló szakot, de ez a valóság).
gyozo2018
2018-12-27 @ 17:04
Naprózsa!
A Soros nem magyar kifejezés, csak a hangalak azonos, a szó eredete és jelentése nem.
A „soros” az eszperantó mesterséges nyelv szava.
Swartz György a világpolgárok eszperantó nyelvét tanulta.
Naprózsa
2018-12-27 @ 18:00
S jelent valamit a „soros” eszperantóul, kedves Győző? Az a típusú ember vagyok aki örül, hogy újat tanulhat. Nem ismerem a Swartz család életrajzát, s lehet, hogy valami nomen est omen fontosat tudat e névválasztás velünk, mint sok család és keresztnév is bír szimbólummal a világon. Honnan jött ez az álnév?
khm
2018-12-27 @ 18:33
A zsidó törvények kikerülésére sokan átkereszteltették magukat. Sőt akár KIKERESZTELKEDTEK is.
Hogy a schwatz,miért pont a soros nevet kapta,az számomra rejtély,de soha nem volt fontos,hogy utánanézzek. Bocsi. Egy helyen igen. Mikor leeresztik a gödörbe.
Maradok tisztelettel. 🙂
TedBaron
2018-12-28 @ 10:12
1. A neve nincs benne az eszperantó szótárban, következésképpen nem jelent semmit a neve eszperantóról lefordítva.
(Mellesleg le kéne már akadni arról, hogy az eszperantó, ez a „szerencsétlen” műnyelv, egy nagyobb, akár etnikai alapon szerveződő összeesküvés alapja lenne, csak azért, mert a szabadkőművesek nem érnek rá, a rózsakeresztesek meg kihaltak).
2. Azért lett Soros, mert van egy olyan szokás Magyarországon, hogy ha családnevet változtat valaki, akkor az eredeti név első betűjét megtartva választ új családnevet.
Magd@
2018-12-27 @ 14:42
Nagyon frappáns!
gyozo2018
2018-12-27 @ 17:06
Mármint Schwartz György apja.
Kitalátor
2018-12-30 @ 21:01
Schwein?
fran
2018-12-27 @ 16:12
Akkor vegyük át az amerikai felsőoktatást. Aminek két alapvető szegmense van. College a főiskola, amiről szólnak a hollywoodi filmek: haverok, buli és fanta. Nem ad különösebb oktatási segédletet. Ugyanis ezzel érik el, hogy papíron 40%-ának az amerikaiaknak diplomája van. A college ezzel együtt felkészít a valós tudományos munkára, ha te nem egy elitgimibe jártál vagy azt elkummantottad. Esetleg külföldi diák vagy, akit meg kell angolul tanítani és felkészíteni a második szintre a University-re az egyetemre. Itt végtelenül kemény oktatás folyik, amitől Vekerdy sokkot kapna. Itt már a jó öreg kontinentális oktatás dívik sokezer oldalas olvasmánylistákkal. Sokszor akár egy hétre 1000-nél több oldalas szakirodalmat adnak fel. Itt már nincs magánélet, haverok, buli és fanta. S mondjuk ott vannak még a Blue Ivy egyetemek, amik még az egyetemek közt is a krémnek számítanak. Ide már csak egy volt diák ajánlásával lehet bekerülni. Ez már a nagyon szűk elit helye, ahová csak körön belülről lehet bekerülni. És mivel a 60-as években az egyházi fenntartásból átjátszották ezeket az egyetemeket az ateista, liberális, posztmodern emberek kezére, ahol a kommunizmus még mindig egy nagyszerű idea. Ezért ezeken az egyetemeken alig vannak jobboldali, republikánus emberek, még jobban tolódnak balra. Például az UCLA elhívta az egyik legnevesebb kaliforniai lelkipásztort, hogy mondja el a kereszténység álláspontját. Majd az előadás után gyalázkodó, fenyegetőző hívásokat kapott az UCLA diákjaitól. De ő legalább elmondhatta a véleményét. Ma már ez szinte elképzelhetetlen. Ezért fordulnak el rengetegen az ilyen típusú oktatási rendszertől. Ráadásul ez az oktatás rendkívül drága. Ezért dívik a e-képzés és az alternatív oktatási rendszer. S lehetnek a College-k néha a menedékei a jobbos, keresztény köröknek. Mindemellett ritka bonyolult az oktatási rendszer, sokféle végzettségi móddal, ami külső szemlélődőnek követhetetlen. Például a Harvard B.A. végzettség a legmagasabb fokozat a gazdasági tanulmányok terén. Míg a B.A. nálunk az alap végzettség.
A cikkhez hozzászólva az amerikai eli annyira belterjes, hogy mindent elhisznek, amit egy körön belüli mond. S ha ez a magyar ellenzék baromságait szajkózza, akkor nem fognak utána menni, hogy tényleg úgy van-e. Lásd a Spiegel cikkíróját.
gyozo2018
2018-12-27 @ 17:11
Mint Pannonhalma! Várszegi Astrik full liberális volt a főapát. Most nem tudom, ki az.
Kádár alatt a vérkomcsi fővezetők a legjobb egyházi középiskolákba íratták a kölykeiket, mert ott a legmagasabb, biztos tudást kapták.
Tele volt bolsi zsidó kölykökkel.
ph85
2018-12-28 @ 08:02
Nem volt tele „bolsi zsidó” kölykökkel! Volt ott mindenféle származású gyerek…
Várszegi Asztrik liberalizmusa ezen a szinten nem megbeszélhető (értsd: bonyolult)…
…és igencsak off, Aristo remek cikke alatt.
Naprózsa
2018-12-27 @ 17:37
Na itt a baj, kedves Fran: „nem fognak utánamenni, hogy tényleg úgy van-e”. Úgyhogy elit suli vagy sem, nem mindegy miből kell betanulni ezer oldalakat, ha emellett a milliárdosok drága iskoláiban a kommunizmusról tanulnak, s észre se veszik, hogy Marx, Engels pont az ő gazdasági kiváltságainak megszüntetéséről írta ezeket az ezer oldalakat. Úgy tűnik akármilyen szinten tanulnak az amcsik, lehet, hogy úttörő őseik még igen, de unokáik már nem az önálló, kreatív és kritikus gondolkodás hívei…
Ami pedig az általános klasszikus műveltségüket, a maguk bő 200 éves történelmi, irodalmi ismereteiken kívüli világot illeti… na arról jobb nem is beszélni. Olyanok mint a viccben az ősember csemetéje:
Hozza az ősember gyereke a csupa egyes bizonyítványát. Az apja morog:
– Az, hogy számtanból, barlangrajzból meg rovásírásból egyest kaptál, hagyján. De, fiam, hát történelemből is? Mit nem tudtál azon megtanulni? Mindössze két lapból áll!
Vasbeton
2018-12-27 @ 19:55
Hogy már nem vagyok éppen hátulgombolós, az abból is kiderül, hogy kb. 30 évvel ezelőtt volt alkalmam közel egy évig Kanadában élni, nem nyaralni. Munkát kellett találni, pénzt keresni, a magam erejéből, minden külső támogatás nélkül. Nyugodt lélekkel állíthatom, hogy úgy éreztem magam, mintha én volnék a vakok közt a király. A helybeliek teljesen le voltak nyűgözve a szerteágazó ismereteimtől, műveltségemtől, hiszen náluk nem volt rendkívüli, ha valaki úgy döntött, hogy csak testnevelésből kíván érettségizni, és kész. Én viszont képes voltam megkülönböztetni a matematikát, a fizikától és a kémiától, továbbá az értékes képzőművészeti alkotásokat a silány giccstól, a klasszikus zeneirodalom pedig mondhatom, hogy a kisujjamban volt. Össze tudtam rakni egy hatalmas nagy, lapra szerelt irodai könyvespolcot, és nem győzöm sorolni, hogy mi mindenre voltam képes, amire közülük senki, a járdaszéle mellé, két autó közé való beparkolással egyetemben. Nekik az csak előrefele ment a bevásárlóközpontnál. Dagadt a keblem, hogy mindezt a tudást a hazámban szereztem meg, egy szegény kis elnyomott országban, Európa senki által nem ismert és azóta sem elismert keletre eső részén. Beszéltem ott olyan szemüveges jogi doktorral, akinek egyszerűen fogalma se volt róla, mi az a dioptria, eszik-e vagy isszák. Általános tapasztalatom az volt, hogy körülöttem senki nem ért semmihez, főzni csak a pizzeria tud, meg a kínaiak, mosni csak a laundry, a divatot az akkor ott már létező filléres turkáló-szerű ócskások diktálják; a kötés-horgolás-varrás ismeretlen fogalmak. Az emberek hétköznap reggel öltönyt húztak, úgy mentek dolgozni, hétvégén pedig 2 dolláros joggingban lógatták a lábukat, akárhol voltak. Már akkor úgy éreztem, hogy teljesen a feje tetején áll a világuk. Hogy mennyire nem tévedtem, arra akkor jöttem rá, amikor 1-2 évvel ezelőtt egy baloldali kereskedelmi csatornán egy nagyon „menő” sztárriporter hosszú műsort készített Barabási Albert Lászlóval, (annak, aki kíváncsi rá, hogy kicsoda: https://hu.wikipedia.org/wiki/Barabási_Albert_László ) amikor a tudós ember meglepetésemre elmondta, hogy az amerikai feleségével közös egyetértésben Magyarországon iskoláztatják a gyereküket, mert így tartják megfelelőnek. Remélem, ezen a jó szokásukon azóta se változtattak. Észak Amerikában lehet, hogy szeretnek iskolába járni a gyerekek, de a tömegek tudása a bányászbéka feneke alatt van. Az Ivy League egész más tészta, oda közönséges halandó nem-igen teszi be a lábát.
És itt csatlakozom az utolsó mondatodhoz: megdöbbentem, hogy az emberek általában mindent elhisznek, amit a média mond, semmiben nem kételkednek, a legégbekiáltóbb baromságokat is készpénznek veszik.
Theo
2018-12-27 @ 20:33
En meg azon dobbentem meg, hogy mar nalunk is kitenyeszett ez az embertipus. Tessek megnezni a baloldali feszbukozokat, mekkora marhasagokat terjesztenek
EMH
2018-12-28 @ 18:42
„megdöbbentem, hogy az emberek általában mindent elhisznek, amit a média mond, semmiben nem kételkednek, a legégbekiáltóbb baromságokat is készpénznek veszik.”
Az van, hogy a média a kétezezres évekig NEM MERTE megcsinálni azt, amit most.
EMH
2018-12-28 @ 18:41
Erre egy dolgot tudok mondani, engedelmetekkel nagybetűvel kiemelem:
„BARD COLLEGE!” :DDDDD
Ahol ugye a világhírű ceu „egyetem” székel egy faházban, igaz, még annak a térképén sincs rajta.
khm
2018-12-27 @ 17:25
Nagy poén az a zárójel. 🙂
Köszönöm Aristo! Ismét felvidított.
Lupus
2018-12-27 @ 23:56
Honnan ered a név, mit jelent a „soros” szó
„Az eszperantó egy, az 1880-as években Ludwik Lejzer Zamenhof által megalkotott mesterséges nyelv, amelynek létrehozása a kezdetektől azt az utópisztikus célt szolgálta, hogy – felülírva a nemzeti nyelvek sokféleségét – megszüntesse az emberiségnek állandó konfliktust és háborúskodást hozó ‘bábeli zűrzavart’.
1913 óta a szabadkőművesség mint világszövetség nyelve. Később a nemzetközi kommunizmus is az eszperantó felé fordult, SG. apját is érdekelte ez az ideológia.
Ez a szellemi közeg alapozta meg tehát Soros azon későbbi elképzelését, hogy a nemzetállamokat minél előbb le kell bontani. Természetesen későbbi gazdasági érdekei is ezt diktálták, mármint hogy a nemzetállamok ellen küzdjön, hiszen manővereinek csak árthat egy-egy nemzetállam. Például törvényeikkel, amelyekkel spekulánsokat büntetnek meg.
A ‘Soros’ név maga is eszperantó, azt jelenti ‘szárnyalni fog’. Soros apja döntött a család nevének megváltoztatása mellett 1936-ban.”
Eddig az idézet az Origó 2017. májusi kiváló cikkéből, s innen már csak én teszem hozzá:
Ezek szerint Schwartz Tivadar fia 1930-ban még Schwartz néven látta meg a napvilágot, s csak apjának az egész család „átkeresztelésére” [khmmm…] vonatkozó elhatározásától, azaz, a gyerek hatéves korától viseli a NEM-MAGYAR Soros nevet, íly módon tehát a világszerte ismert/gyűlölt spekuláns még a felvett neve erejéig sem magyar!
khm
2018-12-28 @ 05:39
Köszönöm!
Kimerítő válasz volt.
Ámbár vettem a fáradtságot,és egy eszperantóról fordító programba beütve semmi fordítást nem kaptam. Ha csak azt nem vélem annak,hogy a „forrásnyelv angol”.
Mindegy,mert angolul sem jelent mást,mint soros.
Theo
2018-12-28 @ 10:28
Biztos letiltatta a gugliban… 🙂
Naprózsa
2018-12-28 @ 08:36
Köszönöm, kedves Lupus. Ma is tanultam valamit. Nekem se jött ki semmi az eszperantó fordítóprogram nyomán. Én eredetileg a „sors” mássalhangzó torlódás változatának véltem. Ezek szerint az apuka mégis csak beszédes nevet választott.
Hát megkaptuk: szárnyal is a világ… (a pokol felé)
Theo
2018-12-28 @ 10:26
Ez erdekes. Es akkor hogyan kell vajon helyesen kiejteni?
csakafidesz
2018-12-28 @ 20:46
miszter szaroz
csakafidesz
2018-12-29 @ 23:46
Eddig még minden kísérlet megbukott a műnyelvek létrehozására. A nyelv élő közegben működik csak és annak a népnek, társadalomnak a sajátja amelyik létrehozta és használja. A nemzetközi nyelvek? Nos a Római Birodalomban a nemzetközi nyelv a görög volt, a római császárok is megtanultak görögül. Róma bukása után a katolikus egyház a néger Szent Ágoston (hippói püspök) által tökélyig kidolgozott latint használta és az egész középkorban a lingua latina volt a nemzetközi nyelv. Nos ez a mai napig a legerősebb nyelvek közé tartozik, az európai kultúra (=latin szó) alapvető voltát mutatja, hogy a növények, állatok, stb. nevét a világon mindenhol latinul is kiírják, illetve a betegségek, stb. mind latin nyelven vannak nevezve. A latin később átadta a helyét a franciának és a németnek. A II. világháború után az új nemzetközi nyelv az angol lett, amely pontosságában és egyértelműségében a latin nyelv közelébe se ér. Csak halkan megjegyzem, hogy az orosz nyelvet teljesen sikertelenül próbálták elterjeszteni rémséges tankönyvekkel, és az is utálta az oroszt aki vette a fáradtságot, hogy megtanulja. De azt kell mondanom, hogy még az orosz is sokkal szabatosabban tudja magát kifejezni, mint az angol.
Alma®
2018-12-30 @ 18:39
Felejtsük már el ezt a píszí hülyeséget, hogy szent Ágoston néger volt. Mitől is lett volna? Algériában ma sem négerek élnek.
Klárika
2018-12-28 @ 04:19
” Arrafelé az számít az intelligencia tagjának, aki tisztában van vele, hogy a világ nem kizárólag az USA-ból áll, melyet keleten és nyugaton az óceán, délen a mexikóiak, északon pedig Trudeau határol, továbbá a föld nem lapos és a mexikóiak nem azért igyekeznek észak felé, mert félnek, hogy leesnek.”
Kb. kimerítö jellemzés. Egyébnek nem is nagyon érzik a hiányát.
Évekkel ezelött abban a kitüntetésben részesültem, hogy egy ámérikai prof. nejét kellett szabad idejében foglalkoztatnom. Hát kérem, keresztül kasul vezettem a városon, a környéken, történelmi, kulturális, építészeti nevezetességek, táji egységek megtekintése közben. A hölgy bólogatott, néha pusmogott, mondhatni kissé unatkozott. Egyszer megkérdezte, hogy van e itt egy bár is?, hát azt nem tudtam.
Késöbb azután kiderült, közvetett úton, hogy a maga ízlése szerint beült volna velem úgy késö délelött egy bárba, hogy ott ittunk s traccsoltunk volna estig, másnap ugyanazt egy másik helyen. Harmadnap egy harmadikon.
Azt azért volt alkalma elmesélni, hogy milyen jó neki otthon, van neki 1-2 db. szivacsból készült köve s azokat vagdossa a tv-je képernyöjéhez, ha feldühíti az amit lát.
Szóval ez van a különbözö kultúrákkal. Hogyha hozzám vágott volna egy ilyen szivacskövet, kihívtam volna a mentöket, mondván elment nekije az esze, … lehet, hogy nem ment messze, de mégis, a mentöorvos dolga, annak utánna járni.
Polkor alapon, nem szeretnék az elöítélet dagonyájában megrekedni. Nem kell mindeniküknek ilyennek lenniük, de nekem ez jutott ki.
Theo
2018-12-28 @ 10:33
A mi nagyember feleseg (nem huszeves) vendegholgyunk a legkozelebbi mukormost akarta megtekinteni….
csakafidesz
2018-12-29 @ 02:11
Azért ne becsüljük le az amerikaiakat. Sokszor és sok jenkivel volt dolgom. Két momentum feltűnt. Az első, hogy azonnal a lényegre térnek, nem udvariaskodnak. A másik, hogy praktikusan szemlélik a dolgokat. Viszont azt is lehet látni, hogy a keep smile mögött egy egoista, önző ember van, aki csak addig kedves amig a munkaideje le nem jár, vagy amig az érdekei úgy kívánják..
Ami a fogyasztási mániájukat illeti, nos attól el lehet szédülni. Sokszor gondolkoztam rajta mi a fenének akkora kocsiba beülni amelyiket csak tolatóradarral lehet betenni valahová. (A régiekbe is beépítik. Sőt előre is van egy radarjuk, ráadásul lefékezi a kocsit, ha lassú az előtte menő.)
ph85
2018-12-28 @ 08:23
Nem volt tele „bolsi zsidó” kölykökkel! Volt ott mindenféle származású gyerek…
Várszegi Asztrik liberalizmusa ezen a szinten nem megbeszélhető (értsd: bonyolult)…
…és igencsak off, Aristo remek cikke alatt.
Pelle János
2018-12-28 @ 18:50
Soros György többett költött a magyar kultúrára és demokráciára, mint Széchenyi óta bárki. Azok nézik ferde szemmel a munkásságát, akik visszasírják a diktatúrák korát.
Naprózsa
2018-12-29 @ 10:14
Soros nem a magyar kultúrára költött. Magyarország leigázására költött csak, s minden fitying arra ment el, hogy híveket toborozzon. A gyerekeinket például iskolatejjel etette, arra számítva, hogy majd felnőttként a jószívű Gyuri bácsira mint emberbarátként emlékezzenek. Az én csemetéim már akkor gyanúsnak tartották, hogy miközben Soros cimborái és bérencei szétlopják az országot, napi 2 deciliterért hálásnak kellett volna lenniük.
Hát nem vagyunk hálás farkcsóválók. A kevés minket számonkérő Soros-alkalmazott kivételével a magyar nem veszi be a mesét, tudván a sokszorosát lopták el Sorosék a közös vagyonunkból, s még nem is sejtettük, hogy soros ösztöndíjakért vagy tejért cserébe már akkor el is adtak rabszolgának az iszlámnak!
Csilicsala
2018-12-28 @ 20:12
Ez az az oldal, ahol fizetnek a zsidózós kommentekért?
Klárika
2018-12-29 @ 09:07
Hát ilyenre még nem került sor, de áruld el légyszíves, hogyan kell érteni a megfizetett zsidózós kommentet? Pro vagy kontra?
csakafidesz
2018-12-29 @ 10:45
Khm. nehéz kérdés. Kohnt mindenki szidja és utálja. Elmegy Grünhöz és tanácsot kér.
– Nézd kérlek, tényleg tényleg utálnak, de ha ez zavar fizessél valakinek azért, hogy jót mondjon rólad.
Kohn megfogadja a tanácsot és néhányan elkezdik dicsérni. A helyzet nem változik. Ismét elmegy Grünhöz.
– Hát most már pár ember jót mondanak rólam, de sokkal többen szidnak, mint ahányan dicsérnek.
– Nézd, soha nem fogsz tudni annyi embert megfizetni, hogy csak dicsérjenek. Elégedjél azzal, hogy néhányan már dicsérnek.
Klárika
2018-12-30 @ 05:57
Hálásan köszönöm a történetet, sze akkor meg sem próbálkozom azzal, hogy ily módon változtassak a státuszomon. Megtakaríthatok egy rakás fölöslegesen kiadott pénzt. A következö habostortára (jó nagy lesz) meg ráírom csokiszósszal, hogy „hurrá csakafidesz”.
csakafidesz
2018-12-30 @ 14:51
De abból a tortából kérnék én is. „Jaj de jóóó a babos süteemény”
Naprózsa
2018-12-29 @ 10:21
Nem, Csilicsala úr/hölgy. Ez az a portál ahol ingyen is tudjuk utálni Sorost meg a gazdáit.
csakafidesz
2018-12-29 @ 10:37
Dehogy! Az emberek egy része ingyen és bérmentve zsidózik..
Naprózsa
2018-12-29 @ 11:01
Ja-ja, kedves Csakafidesz, s az emberek egy jól körülhatárolható része meg mindent elkövet azért, hogy okot is adjon zsidózni.
De mi legalább nem vagdossuk le a fejeiket, mint azok a cimboráik, akiket éppen ránk akarnak ereszteni.
csakafidesz
2018-12-30 @ 00:08
Ne felejtsed el, hogy a fejlevagdosás gépesítése is európai találmány, egy bizonyos Joseph-Ignace Guillotin nevéhez fűződik aki orvos létére elmondta, hogy ez a legkevésbé fájdalmas kivégzési mód. Nos Amerikában már a méreginjekció előtt beadnak egy nyugtatóinjekciót is, mert az kínzás lenne, hogy egyből a mérget adják be. A méreg kb. 5-10 perc alatt hat, a guillotine azonnal megöli a kivégzettet. A fej levágása után két-három perccel minden életfunkció leáll.
Persze a muszlimok hosszadalmas és brutális nyakriszálása a középkori hóhérok bárdjától is messze elmarad.
Lupus
2018-12-29 @ 14:30
„What does the word ‘soros’ means in esperanto language?”
ezt a kereső’szót’ írtam be, persze tudom, sokkal egyszerűbben is lehet kerestetni, de ha az ember igazán széles merítéshez, ill. pontos eredményhez szeretne jutni, nem árt, ha kicsit barokkosan cifrázza a kérdést.
És valóban!
Bár választhattam volna a mintegy félszázezer azonnal felbukkanó találat közül a harmadikat is [https://www.tabletmag.com/jewish-arts-and-culture/books/216065/secret-language-of-george-soros], ahol, ha nem is az első, hanem a nagyon-sokadik bekezdés így indul:
„One currently world-famous Jew is that rarest of birds, a denaskulo (native speaker of Esperanto): George Soros. The name Soros, Esperanto for “will soar,” was chosen by Tivadar Soros, George’s father, who wrote a novel and a memoir in Esperanto.”;
persze a cikk további része is megér egy elolvasást,
én most mégis inkább a Google második találatát választottam: https://blogs.transparent.com/esperanto/the-billionaire-native-esperanto-speaker/ , ebből idézek.
A hivatkozott link alatt egy 2011. május 17-én kelt interjút találunk Humphrey Tonkinnal, aki témánk szempontjából azért érdekes, mert ő fordította (angolra) Soros Tivadar eredetiben eszperantó nyelven (!) írt/kiadott – fentebb is említett – „kalandregényét”, melynek angol címe és alcíme: Masquerade, The Incredible True Story of How George Soros’ Father Outsmarted the Gestapo [~ Álarcosbál, avagy egy hihetetlen, de igaz történet arról, hogyan verte át GS apja a Gestapót].
Az interjú készítője a beszélgetés során felteszi végre az egyértelmű kérdést:
I’ve heard that his last name Soros came from the Esperanto word ‘sori’ meaning “to soar”. Do you know if this is true?
(Egyúttal itt találkozhatunk – mi, nem-eszperantisták – először a szó infinitiv alakjával: ‘sori’ = repülni, szárnyalni)
Az interjúalany válasza, pontosabban véleménye azonban sajnos már messze nem ilyen egyértelmű arról, hogy ST vajon mire is gondolhatott, amikor ezt a szót választotta családi névként, különös tekintettel arra a bizonytalanságra, hogy maga a szó [sori] abban az időben, azaz a ’30-as évek közepén TALÁN még nem is létezett az eszperantóban, első bizonyított felbukkanása 1952-re tehető, etc., de azért mindazonáltal…, és ámbár…, és soh’sem lehet tudni…
Végül még átmásolom ide az MTA-Sztaki szótár vonatkozó angol szócikkét:
soar = szárnyal, felszáll, felrepül; soaring = felszárnyalás, szárnyalás, szárnyaló, magasba röppenő, lebegő, felszárnyaló, fenn lebegő.
Nyilvánvalóan véletlen és esetleges, hogy a szótár mely témakörből választotta egyetlen példáját a szó használatra kifejezésekben: inflation is soaring at 170% = az infláció 170%-os.
—
csakafidesz
2018-12-30 @ 00:01
Thanks you! But „soros” from 1936 it’s as a „esperanto” word?
tango47
2018-12-30 @ 10:50
Egy haverom mondása jut eszembe:
Mi a különbség egy amerikai és egy magyar ember között?
Az amerikai semmihez sem ért, de a szakmájához igen. A magyar mindenhez ért, csak a szakmájához nem.
(Nem vizsgáltam a dolog igazság-tartalmát, de én nevettem rajta.)
Lupus
2018-12-30 @ 17:08
Eszperantó szó, vagy nem – az itt a kérdés!
Dehát éppen erről írtam legutóbbi kommentemben (is), tehát konkrétan arra próbáltam választ találni, hogy ha egy magyar születésű, ugyanakkor az eszperantó nyelvben (is) annyira jártas személy, mint ST, akit a mai eszperantisták is denaskulo-ként* említenek, a ’30-as években Magyarországon a „soros” szót választja felvett családi névként, az vajon tényleg az eszperantó szóra [soros = szárnyalni fog], vagy az ilyen tekintetben igen jellegtelen és semmit mondó magyar soros [sorban következő] szóra gondolt.
* = denaskulo: az eszperantó szó jelentése, mint az elmúlt heti búvárkodásaim során kiművelődve megtudtam, annyit tesz: native esperanto speaker, azaz, született eszperantista, az eszperantó az anyanyelve, az eszperantót anyanyelvi szinten beszéli. Tudtommal anyanyeleve (mint általában anyja is), mindenkinek csak egy lehet, de nem szeretnék fennakadni minden kicsiségen.
A gondok és kétségek onnan táplálkoznak, hogy noha a mai eszperantó szókészletben valóban létezik a „sori/soros” szó, ugyanakkor a elismert eszperantisták – ld. a korábbi hozzászólásaimban idézetteket! – is kétségbe vonják, hogy ebben a mesterséges, mondhatnám csinált, tehát állandóan változó, új szavakat és kifejezéseket folyamatosan magába építő nyelvben a ’30-as években már ismerték/használták volna a „sori/soros” szót. Az előző kommentemben hivatkozott cikkben még konkrét utalás is található arra vonatkozóan, hogy az említett szó először 1952-ben bukkan fel.
Véleményem: Egy ilyen csinált nyelv – még a huszadik században is -, egymástól függetlenül, kisebb különálló, bár időnként együtt munkálkodó csoportok folyamatos tevékenysége nyomán, mintegy szigetszerűen is fejlődhetett, s ha ez a feltételezés valóban helytálló, akkor aligha kétséges, hogy az egyik ilyen „sziget” éppen Budapest volt a század első harmadában, hiszen már akkor is itt élt Európában az arányaiban legnagyobb „eszperantista” csoport.
Vélhetően tehát az történt, hogy egy ilyen művelt, több (más) nyelven (is) beszélő „szigetlakó”, egy denaskulo, Soros Tivadar maga is részt vett a nyelv aktív fejlesztésében, bővítésében, és a sori [szárnyalni, repülni], ill. ragozva soros [szárnyalni, repülni fog] szó – ki tudja milyen sok más egyéb mellett – az ő egyik „találmánya”, adaptációja volt, s időközben, mára már bevett szóként használják az eszperantóban.
Ahogyan a jelen bekezdés elején már jeleztem is, ez utóbbi fejtegetés csak egy vélemény, egy lehetséges megoldás, minthogy a szakemberek – mint korábban idéztem is -, a kérdést illetően csak amolyan talán-bizonyára-esetleg szinű megoldásra képesek pillanatnyi ismereteink szerint.
Úgy lehet ez, mint az ismert anekdotában (hogy stílszerű legyek):
Bölcs rabbi, vitatkozunk Grünnel, döntsd el melyikünknek van igaza. Én azt állítom, a Tóra olvasása közben illetlen dohányozni, Grün viszont azt mondja, szerinte nem tilos.
Nos hát, kedves Kohn fiam, abban igazad lehet, hogy a Tóra olvasása közben illetlenség dohányozni, viszont az is kétségtelen, hogy dohányzás közben szabad Tórát olvasgatni.
A magam részéről a fenti sorokat tekintem témazárásként, egyúttal, ha már nálam a szó, Boldog új esztendőt kívánok mindenkinek, aki e sorokat olvassa.
csakafidesz
2018-12-30 @ 23:42
Amerikai karácsonyról volt szó, eljutottunk az év végéig. Mindenkinek, Aristo Úrnak és a baráti társaságnak is kívánok boldog, újesztendőt. Aki igényli annak kívánok még: Bort, Búzát, Békességet is. (Ráadásul: üres spájzába Cerbonát, árva kezébe parolát, lámpába áramot, ne kelljen, korán az ágyra heverjen.. )
Klárika
2019-01-02 @ 17:38
Az „Amerikai karácsony” cikk alatt azt írja
Pelle János 2018-12-28 @ 18:50
„Soros György többett költött a magyar kultúrára és demokráciára, mint Széchenyi óta bárki.”
Régebben én is most Naprózsa is megfogalmazta ( 2018-12-29 @ 10:14 ) : „A gyerekeinket például iskolatejjel etette, arra számítva, hogy majd felnőttként a jószívű Gyuri bácsira mint emberbarátként emlékezzenek. …… Hát nem vagyunk hálás farkcsóválók. A kevés minket számonkérő Soros-alkalmazott kivételével a magyar nem veszi be a mesét, … s még nem is sejtettük, hogy soros ösztöndíjakért vagy tejért cserébe már akkor el is adtak rabszolgának az iszlámnak! ”
Természetesen nemcsak a gyerekek, hanem a felnöttek is bedölnek a bizalomkeltö jótéteményeknek. Csak egy ilyen Szargentina jelentés után veszik észre, hogy a jótékonyság mellett kémkednek is és rosszindulatúan árulkodnak a jótevö Soros-fele civilszervezetek. Ezektöl szerezte be Szargentina a jelentése anyagát, nem az illetö intézményektöl helyben. Ez az oka annak az is, hogy a zunió megtámadhatatlannak nyilvánította a jelentést, annak elfogadása után.
Elárulná e, hogy hogyan lehet „költeni a demokráciára”?
Mi a demokrácia?
Egy árú, vagy különbözö mechanizmusok egyforma müködtetésére fordított „meggyözö” jutalom, avagy az egy kormányzati módszer amellett, hogy az országa müködését is a demokráciának pont a divatban levö értelmezése alapján szervezi meg egy kormány?
Figyeemre méltó az a tapasztalat, hogy divatban levö értelmezése mellett csak akkor szógál jól az a demokrácia, ha megfelel az adott népességek sajátosságainak is.
Feltünöen ment csödbe az az uniós Görögo. amelynek pl. az atlanti -nyugati demokrácia mintájára kellett müködnie, olyan pénznem használata mellett, amelyet szintén a nyugati demokrácia vezetett be. A görög demokrácia pedig immáron nem tudott hozzáférni görög demokrata módra a saját pénzügyei rendezéséhez. Viszont a többi demokráciának évekig tartó demokráciás igyekezetébe telt a görög demokrácia pénzügyi gatyába rázása.
Nem anélkül, hogy ne tanult volna demokráciát, az azonban helytálló, hogy nem egészen a Soros igyekezete nélkül, Görögo. nyitott lett s számolatlanul engedte be a bevándoltatottakat, akik továb mehettek észak felé. Az uniós görög migrációs föbiztos pedig demokráciásan ajvékolt az uniós lojalitást demokráciásan létrehozni, amennyiben az uniós országok mindenikének önszántából kéne elárasztania a területét többségében „ingyenélö” népességgel, amelynek az értékei sem felelnek meg az unió által megkövetelteknek. Egyelöre.
Ezen értékek egyike, szintén demokráciás, hogy jogokat kell biztosítani mindenkinek e világon, tekintet nélkül a vallására, a börszínére, az iskolázottságára, a hajviseletére, és így tovább.
Elismerem, hogy ebben a matériában mégis szükség lett a Soros pénzköltésére. Valóban nem olcsó mulatság világhírü egyetemet létesíteni a legnemdemokráciásabbak fövárosában, tejet osztogató és kíváncsian felügyelö civilszervezetek müködtetése ugyanott s az egész európai középkeleten. Igazán nem kerülhetett kevésbe a meglevö bírók, ügyvédek, közéleti személyiségek, stb., jó részének abbeli meggyözése, hogy részben változott a fennt említett alapvetö érték valóban értéket teremtö alkalmazása.
A bennlakókat illetöen marad minden a régiben, ha a fehér ember öl akkor az gyilkos. De most az a demokráciás érték, hogy a bevándoroltatottakat IGENIS, a vallásuk, a börszínük, az iskolázottságuk (elönyben a nem iskolázottak), a ruházatuk alapján kell részeltetni a társadalmi jogokban. Ha sötétbörü az aki embert vagy egyszerre többet is megöl, akkor már nem olyan egyszerü a helyzet. Hiszen ha az illetö eddigi életében késsel a zsebében nött fel, a kézmozgása s a temperamentuma hevesebb mint a degenerált európainak, akkor tulajdonképpen frusztrációról lehet szó, ha odadöf vagy vág a késével (még frusztráltabb ha egyenesen robbant). Söt az elöre is látható ha a reményeik nem teljesednek elég gyorsan, vagy a joguk a mielöbbi hivatalos befogadásukra. Tehát a megértes az ami a helyénvaló, esetleg a kártalanításuk az indokolatlan, kivizsgáló meghurcolás miatt.
Nem így van az a terroristák esetében, állítólag azok kevesen vannak és megfigyelés alatt állnak. A merénylö s a merénylet pedig olyan fogalmak amelyek nem használatosak a Soros fizette demokráciában.
Még Juncker is megtanulta a Soros-féle demokráciát, minden isiászos hátránya ellenére. Hogy az mibe került Sorosnak, azt nem illendö vizsgálni. Feltehetöleg nem kevésbe, hiszen régebb de mostanában is kijelentette, hogy már pedig túl nagy személyi biztonságot elvárni az döreség és hát a zélet zajlik, a zajlások meglepetésekel járnak, amelyek nem mindenike való a karácsonyfa alá. Így aztán lassan jobb lesz ha lemondunk a karácsonyfákról, attól még nöni fognak a fák az erdöben; azok is megérdemelhetik, egyszerüen, a fa ünnepét.
Igazán igyekeztem megérteni, hogy igenis, Soros költött, a magyar demokráciára pedig kiemelkedöen sokat. A kultúrára is nyilván, a világhírü és minöségü egyeteme fenntartása nyomán. Kultúra a köbön, ha negtudtuk, hogy számos biológiai nem van, hogy végre elérkezett a feminizmus kora, de amellé társult az igazságosság is. Hiszen ezután nemcsak a nök használhatják azokat a speciális, izé, szóval azokat a furcsa gomolyszerüségeket, hanem a férfiak is,… Idövel kötelezövé is válhat, anélkül nem lesz haladás sem karrier.