Suta nekrológ
17„Akárki is volt ő, de fény, de hő volt.
Mindenki tudta és hirdette: ő volt.”Kosztolányi Dezső: Halotti beszéd
Amint öregszik az ember, egyre többeket temet el. A kemény, makacs koponyánk mögött lakozik az egyetlen temető, melyet sétáló, beszélgető, iszogató halottak népesítenek be: az emlékezet. Itt akkor támadnak fel, mikor odakint meghalnak, mert felélednek az emlékek. Először csak zaklatottan, összefüggéstelenül áttűnő képek formájában, aztán – ahogyan megszokják új világukat – egyre pontosabban hasonlítanak egykori önmagukra, teljessé válnak az emlékek között.
Meghalt Andorai Péter. Aki – bár már vagy 20 éve is megvan, hogy utoljára találkoztunk – úgy tartom, a barátom volt. Ne várják tőlem, hogy – a nekrológok szabályai szerint – felsoroljam a szerepeit, a díjakat, melyeket kapott, és egyáltalán, a szakmai életrajzát ismertessem. Hogy őszinte legyek, nem is nagyon ismerem ezeket a megfelelő kronológia szerint, és nem is nagyon lehet felsorolni, annyi volt belőlük.
Csak a fiatalkori barátra, vitapartnerre emlékezem.
A kecskeméti színházban ismerkedtünk meg, valamikor a rossz emlékezetű ‘70-es években. Aztán számtalan hosszú este és éjszaka következett, melyeket belengett a mérges szeszek miazmája, a zaj és a cigarettafüst. Körülöttünk emberek, barátok, ellenségek és lányok, akik bőkezűen pazarolták ránk a szépségüket. Szerette a nőket. Illetve ez így nem pontos, inkább a zárkózottsága provokálta őket. Olyan volt, mint Ortega Don Juanja: nem szerette a nőket, hanem a nők szerették őt; kihívást láttak benne, le akarták venni a lábáról.
Hosszan üldögéltünk büfében, kocsmákban, ittunk, és megváltottuk a világot a szent Művészet által és nevében. Ő hitt a színházban, a művészetben, mint az igazság megjelenésében, hiszen a sorsa volt; én nem, mert már akkor is régen halott emberek gondolatai között kergettem az igazság délibábját. Nem bújt bele a szerepeibe, nem váltott bennük arcot, sokkal inkább a figurákat alakította magához. Türelmetlen is volt, sokszor unta a próbákat, vitatkozott a rendezővel, és inkább már csinálta volta a darabot a közönség előtt, ahol valódi tétje van a dolognak.
Aztán múltak az évek, sorsunk szétnőtt, utunk elvált. Időről időre azért találkoztunk, hol véletlenül, hol előre megbeszélve. Ilyenkor – ahogyan az barátok között szokás – ott folytattuk a beszélgetést ahol abbahagytuk, és bár a különböző utak különböző helyekre vittek bennünket, mindig tanulni tudtunk egymástól.
Utoljára ’94-ben találkoztunk, mikor Kossuth-díjat kapott. Akkor már régen nem volt kapcsolat közöttünk, bonyolult módon, ismerősök ismerősein keresztül tudtam meg a címét és írtam egy gratuláló levelet. Gyorsan válaszolt és hívott, látogatnám meg. Valami kocsmában találkoztunk, közel a színházhoz (aminek nevét szégyenszemre elfelejtettem), ahol éppen játszott. Én, a vidéki, korábban érkeztem, és már javában ittam az Unicumot, mikor megjött. Kíváncsian lestem, hogyan reagál a kocsma vendégserege a híres színész érkeztére. Elmondom, sehogyan sem. Volt egy színészektől furcsa és ritka tulajdonsága: el tudott tűnni, fel tudott szívódni az utca emberei között, egy volt a sokak közül, akinek nem fordulnak utána. Híres színész volt, de becsületére, sohasem volt híres ember, celeb, ahogyan mostanában nevezik. Hiányzott belőle a Thália papjaira oly jellemző nagyhangú, üres frivolitás.
Örültünk egymásnak, leült az asztalhoz, és némileg kínos csönd keletkezett. Integettem a pincérlánynak, rendeltem, néztük egymást mérlegelve, számolgatva a barázdákat a másik arcán: vajon mi, vagy ki van mögöttük? „A múltkor nem volt igazad.” – kezdte. Értetlenül néztem, hiszen a „múltkor” ki tudja hány éve volt. Látta rajtam az értetlenséget, és elmondta, miről beszéltünk akkor. És ekkor varázsütésre, a beszélgetők moraja, a pohárcsörgés, a hely maga is, átalakult a kecskeméti színház kopottas, fa lambériával ékesített büféjévé, a pult mögött Marcellával, a büféssel és az ő kis könyvével, melybe szorgosan jegyezte a fogyasztást, hogy aztán hó elején, kedves mosollyal, leverje rajtunk. Újra ott ültünk fiatalon, nagyhangúan (legalábbis én), és ugyanazokról beszélgettünk, amiről a kultúrával fertőzött fiatalemberek beszélni szoktak. És ugyanazzal kölcsönös „Hülye vagy!”-al is ért véget.
Mennie kellett, valami előadása volt, ki tudja, hányadik és ki tudja, milyen darabban. Felajánlotta, hogy szerez jegyet az előadásra – bár tudta, nem nagyon járok színházba –, én udvariasan elhárítottam a vasúti menetrendre hivatkozással. Az ajtóban még megöleltük egymást, és mentünk a dolgunkra, azzal a kellemes érzéssel, hogy még mindig van valahol egy barátunk. Csak később, tán már a vonaton jutott eszembe, hogy nem kérdeztük ki egymást a szokásos, fontos dolgokról, egészségről, karrierről, gyerekekről, családról. Szégyenletes, de boldogító gondolat volt: még mindig hülye, minden gyakorlatiasságot nélkülöző idealisták vagyunk.
Hát, a hírtől megzavarodva, ennyi jutott most eszembe. Később élednek majd más emlékek is, azok azonban már csak az én emlékeim lesznek, amíg nem válok emlékké magam is. Isten nyugosztaljon kinn és itt bent is, barátom.
ha én egyszer
2020-02-02 @ 16:41
Kigördült a szemem sarkából egy könnycsepp.
Pedig egyikőtöket sem ismerem (személyesen).
Pritamin
2020-02-02 @ 16:53
Aristo mester, rendkívüli írás, egy olyan színėsz emlékére, akit nagyon nagy művésznek tartottam. Méltó megemlékezés
heroes_never_die
2020-02-02 @ 17:30
A csendet hallgatva…
Namond
2020-02-02 @ 17:31
Együttérzek Önnel személyes bánatában.
khm
2020-02-02 @ 18:41
Lehet,hogy suta,de nagyon emberi.
Palvata
2020-02-02 @ 18:47
Igen! Az ember jelenség, s ha jelenléte hatott ránk, a tekintetét sohasem felejtjük el. Péter zavarbaejtően nyitott nézése a világító kék szemek mögött igazi csendes mélység volt. Nővére, Mari tudott így nézni. Ő már 20 éve elment. Őt szerettem. Az elmúlt húsz évben, ha Péter tekintetével találkoztam, Marit idézte nekem. Mostantól ez mindkettőjükre igaz.
torony
2020-02-02 @ 19:22
Ez az írás az első szótol az utolsóig, nagyon szép megemlékezés volt.
csakafidesz
2020-02-02 @ 19:50
Simon mágus. Ez a film jut eszembe róla, és ebben többről volt szó, mint két fakír vetélkedéséről. Simon mágus ugyanis távozni készült, nem győzni akart.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Simon_m%C3%A1gus_(film)
Amikor a film készült akkor még Enyedi Ildikó ember volt, nem liberális.
Klárika
2020-02-04 @ 17:15
Gyakori kérdés, jelenség, megfejtésre ösztönzö jelenség sok nagy müvész jellemtelensége.
Ismeri valaki ennek a recetjét, avagy nem is csak egy van belölük? Mármint a magyarázatokból? A mü nagyszerü és maradandó. Sokszor a müvész is eladó,…a kortársaknak rém szomorú,
Egy Andori Péter vállalt volna még egy szerepet Enyedi rendezése alatt, annak kijelentése után? Sohse fogjuk megtudni.
Kétes
2020-02-02 @ 20:05
Méltán lett a Nemzet Szinésze. Nyugodjék békében!
(Köszönjük az írást.)
Kiss Zsolt
2020-02-02 @ 22:50
Valaki reagáljon már annak a szar webernek a hozzászólására. Nekem nincs fészbúkom, ezért nem tudok rá válaszolni, de elmondanám, hogy egy kibaszott nagy kretén.
Kiss Zsolt
Kele Loránt
2020-02-04 @ 07:33
Kedves Zsolt! Kérésed teljesítettem!
Medvefütty
2020-02-02 @ 23:28
Szép nekrológ. Bár nem ismertem az illetőt, más generáció.
Manó
2020-02-03 @ 08:11
Suta nekrológ? A legemberibb, amit valaha olvastam/hallottam!
varurfi
2020-02-03 @ 18:24
Szép, méltó, emberi.
Pont.
Klárika
2020-02-03 @ 21:21
Ugyanolyan suta részvétkívánatom, Aristo mester, ugyanolyan suta az együttérzésem.
raber
2020-02-04 @ 14:32
Megható írás. Az jutott eszembe, hogy Aristó is a rejtélyessége, képzeletbelisége, elérhetetlensége folytán ilyen izgalmas ( mint a színész a nőknek). Ettől a személyes morzsától – ahogy megjelenik a kecskeméti színház büféjében- még inkább. Önmagukban is nagyon jók az írásai, de rengeteget ad hozzá ez a sűrű köd- nagy ötlet volt így belekezdeni a blogolásba!