Pojácák
102„A színész művészete abból áll, hogy megakadályozza a közönséget az ásításban.”
Laurence Olivier
Különös és roppant posztmodern, számtalan felvonásból álló színielőadásnak vagyunk tanúi az elmúlt napokban. A bemutatott darab címe esetleg a „Harc képzelt fasiszták ellen lehetne.
Az előadás különlegessége, hogy szereplői a színpadon önmagukat alakítják benne, és nem mondják meg a nézőknek sem a szerző, sem pedig a rendező nevét, sőt, maga a műfaj sem tisztázott, bár tán leginkább abszurd tragikomédiának nevezhetnénk. Persze az is könnyen lehet, hogy nincs sem szerző, sem rendező, és egy igazi commedia dell’arte játszódik le szemünk előtt.
Mivel nincs drámai mű cím nélkül, a bemutatott darab címe esetleg a „Harc képzelt fasiszták ellen” lehetne. Monstre előadásról van szó, bemutatják a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatói, hallgatói, baloldali értelmiségiek és az ellenzéki pártok. Jelen vannak még a színpadon: népség, katonaság, érdektelenség. Pillanatnyilag csak az első néhány felvonást láthattuk, így még katarzis sem volt, ezért a közönség érdeklődése is lanyhulni látszik, és nem tudni, milyen színészi eszközöket kell még bevetni, hogy megfeleljenek Laurence Olivier elvárásainak és megakadályozzák a közönséget az ásítozásban.
Mint annyi minden, korunkban a színészet is nagy változásokon ment keresztül. Valaha – egy boldogabb korban – a színészek vidám, bohém és alulfizetett társaságnak számítottak. Népszerűek voltak, hiszen mindenkit szeretünk, aki szórakoztat bennünket. Különösen a színésznők voltak ismertek és népszerűek, ami nem is csoda, hiszen már Kótsi Patkó János is megírta, úgy 1830 táján, hogy az igazi színpadi hősnő „deli, karcsú termetű, s magas, ha lehet: az ábrázatja, kontúrja nagy részekből álló, nagy tüzes szemű, szép keblű”. Nem csoda hát a sok párbaj, szöktetés és rangon aluli házasság velük kapcsolatban. A művészi élménytől felhevült ifjúság kifogta a lovakat kocsijukból, és maguk húzták azt, valamint a cipellőjükből itták a pezsgőt.
Vidám idők voltak ezek.
Az, hogy a világot jelentő deszkákon valami nagy, súlyos jelentésű dolgok történnek, sokáig senkinek sem jutott eszébe, az meg különösen nem, hogy e csélcsap társaság a „kultúra” letéteményese lenne. Petőfi azt írja, hogy apja kevéssé örült színészi ambícióinak „Tudom, sokat koplaltál,/ Mutatja is színed./ Szeretném látni egyszer,/ Mint hánysz bukfenceket.” – jegyzi fel a nép véleményét a mesterségről.
Aztán valami megváltozott, de nagyon. „…a művészet egyre inkább függvénye saját elméletének” – írja Arthur C. Danto a „Hogyan semmizte ki a filozófia a művészetet?” című elgondolkodtató könyvében.
A művészet, önmaga hatása alá kerülve, kilépett a politikai ideológiák színpadára és jórészt propagandává vált.
A huszadik század két mérgezett ideológiája a kommunizmus és a nácizmus egyaránt felfedezte a művészetben rejlő propagandaértéket. Nálunk a ’49-es kommunista hatalomátvétel után a művészetek mindegyike, így a színház is, közvetlen pártirányítás alá került. Hamar kiderült azonban, hogy a „régi” népszerű színészek, Jávor Páltól Karády Katalinig helytelen ideológiai alapokon állnak. Ha máshonnan nem, akkor a Major Tamás – Gobbi Hilda duó feljelentései alapján ez tudható volt a pártvezetés számára. Új arcokra volt szükség. Ennek érdekében a színészképzést átalakították. Teret engedtek a „munkás-paraszt” kádereknek, és a mesterségbeli tárgyakon túl az ideológiai képzést is kötelezővé tették – Lukács elvtárs útmutatásai szerint.
Hogy miért untatom az olvasót hetven évvel ezelőtti dolgokkal? Azért, mert mire eljutottunk a rendszerváltozáshoz, a művészeti képzés átideologizálódásának folyamata befejeződött. Ez a „befejeződött” azt jelenti, hogy már olyan oktatók tanították és tanítják a mai napig a leendő művészeket, akik ideológiailag megbízhatóak voltak és magukon viselték a kommunista párt jóváhagyó pecsétjét. (Bár az én szememben inkább stigma az.) Aztán, mintegy vezényszóra, mindből liberális lett és megőrizve pozícióikat, tovább oktatták azt amit addig. Elég csak a mai dühöngők, mint Jordán Tamás, vagy Zsámbéki életkorát megnézni, hogy tudjuk: hol és miképpen szocializálódtak.
És még nekik van pofájuk a kommunizmus korát idézni; az ő koruk volt az, bárhogyan is tagadják.
A művészetek terén könnyű dolguk van, hiszen – a libsik ősi vágyát beteljesítve – ők a zsűri. Ők mondják meg, hogy mi a művészi teljesítmény és mi nem, így aki érvényesülni akar, az alkalmazkodik. Ebben a zsűrizésben semmi sem zavarja őket, bárki, akit azelőtt nagyra tartottak, egy csapásra elveszíti tehetségét, ha ideológiailag helytelenül cselekszik.
Így lett a Színház és Filmművészeti Egyetem (Egyetem! Istenem, az univerzitás, a tudomány! Mint hánysz bukfenceket…) olyanok keltetője, mint a Schilling – Sárosdi duó. Akik ékes példái annak, hogy a tehetségtelen kulisszahasogatás mennyire művészi, ha egyezik a „helyes” ideológiával. Immár választ adhatunk ama évszázados, égető kérdésre: „Mi a művészet?” A helyes válasz: minden művészet, ami gyalázza a jobboldalt és a jobboldaliakat, valamint tetszőleges libsi megmondóember annak nevezi.
Ilyen egyszerű.
Azt, hogy milyen színvonalú az oktatás a nevezett intézményben, én nem tudom megítélni, mindenesetre az itt-ott látott ifjú színművészeknél jól látható, hogy mindegyikük beszédhibás és a beszédhiba mértékével megegyező módon elkötelezett a haladó elvek mentén. Kérdés persze, hogy már eleve ilyenek voltak, mikor a pályára akartak lépni, vagy ilyenné idomították őket. Ennek eldöntéséhez ismerni kéne őket, amihez viszont – a látottak alapján – semmi kedvem.
Most aztán majd, a beígért forró ősz kapcsán, látunk majd sok érdekes szórakoztató dolgot, például azt, mikor majd Gyurcsány részegen, Fekete Győr pedig lilára festett hintalovon rohamra vezérli a bátor színinövendékeket. Ígérem, beszélni fogunk róla.
Namond
2020-08-11 @ 14:49
Igen. A hazai színjátszás, könnyűzene ott van ahol a hazai foci. Aki külföldre kerül annak általában jobb a menedzsere, mint amekkora a tudása.
Aki saját magát éveken át menedzseli körbe a világon az előtt le a kalappal.
A macsózó bonviván, a ripacs nem karakter, a hisztériás díva, a bohóckodó komika és tragika tragikus, nem színművész, legfeljebb szimuláns dublőrök illetve dublőzök.
A celebek szajhák, nem primadonnák, nem amorózók.
Bezzeg ezek a pozőrök nem vették magukra gyurcsótány szavait és nem mentek nyugatra kipróbálni magukat (vagy ha igen mélyen titkolják).
Sőt még a környező országokból is idegyűlnek – eltartatni – a magukat magyarnak mondó ripacsok, mert (tehetség híján) nem kaptak szerepet, viszont követelőzésük és hangoskodásuk miatt kaptak a fejükre és ez a magyarság, a magyarok üldözése, szerintük.
Neaddfel
2020-08-11 @ 15:06
Marlon Brando 1996-ban Larry King műsorában kifejtette, hogy „Hollywoodot a zsidók irányítják, Hollywood a zsidóké”.
Tette ezt mert látta, hogy a MŰVÉSZETET mivé tették, lásd Gobbi, Major.
DE EGY FRISS HÍR MÉGHOZZÁ NEM IS AKÁR HONNAN:
szerző:
hvg.hu
2020. augusztus. 10. ÉLET+STÍLUS
Cameron Diaz elárulta, miért hagyta ott Hollywoodot
Amikor megkérdezték, hogy mit érzett, amikor visszavonult a filmezéstől, azt mondta: a lelke végre békére lelt.
A volt színésznő elmondta, azért hagyott fel a színészettel, hogy több ideje legyen a családjára és a barátaira, miután az életének bizonyos részeit más emberek irányították sok éven át.
Namond
2020-08-11 @ 17:32
Neaddfel,
Minden szava igaz, de az nem vigasz, azért, mert a tehetséget kiszorította a középszer, a szocialista tömegtermelés tucat terméke.
Ha a Koltaiakra gondolok borsódzik a hátam.
Logar
2020-08-12 @ 05:31
Egyszer valamelyik kereskedelmi csatornán merő önkínzásból megnêztem egy 2000. után készült S. Segal film felét, amiben Dobó Kata volt a nő, úgy hogy a forgatás alatt bevallottan nem is találkoztak. Penitenciának is túlzás volt!
atörökszultán
2020-08-13 @ 15:24
Zsidózunk,zsidózgatunk elvtársak? Neadfelgoebbels ordenáré ordibálásának hangerejét csak ostobasága múlja felül.
Namond
2020-08-14 @ 08:43
???
loolipsloopy
Lupus
2020-08-13 @ 16:14
1. Van itt olyan, akinek Marlon Brando az elvtársa?! Mi a szösz?!
2. „Esetemben sem 2005-ben kezdődött a rasszistázás; egy műsorbéli viccel indult vagy hét éve, amikor azt találtam mondani: a két legnagyobb zsidó ünnep a hanuka és az Oscar-díj-átadás. Erre Kovács Zoltán az ÉS-ben egyenesen Csurka mellé térdepeltetett. Arról az apróságról feledkezett meg, hogy a mondás Woody Allentől származik. Õ is csurkista volna tán?”
Ez utóbbi annyira ismert, hogy ide sem írom, kitől van – viszont az alábbi linken megtalálható, nem éppen mai írást ettől függetlenül is érdemes (újra)elolvasni:
https://infostart.hu/kultura/2006/02/16/fabry-nincs-hova-hatralni
🙂
Neaddfel
2020-08-11 @ 19:24
P O J Á C Á K
Aristo felteszi a kérdést:
„Kérdés persze, hogy már eleve ilyenek voltak, mikor a pályára akartak lépni, vagy ilyenné idomították őket.”
A kérdés persze költői, erre ugyan is hajlam kell, úgy is mondhatnám pojácának, ripacsnak születni kell.
És tudjátok HOL LÁTHATÓ ERRE SZEMBETŰNŐ PÉLDA ?
ITT fent a „fészbúúúkon” a svábcigány JÓZSEF WEBER személyében, aki megpróbál valami műveltségfélét felmutatni-
„(ld. pl. Arisztophanész vígjátékait)”
-, hogy feltornássza magát Aristo szintjére, csak azt nem ÉRTETTE eddig sem, és most sem, hogy Aristo miről is beszél, MI A MONDANIVALÓJA.
HJA KÉREM AHHOZ ÉSZ IS KELL.
Namond
2020-08-11 @ 22:25
Neaddfel,
Szocialista csökevény, anno a bolsi-nácik azt hitték, vagy elhitetni próbálták tévesen:
A képesség = képzettséggel,
a kulturáltság=műveltséggel,
a művészet=a szorgos szakmunkával.
Neaddfel
2020-08-11 @ 23:34
És ezt próbálják tanítani, elhitetni ma a CEU-n.
Ezért vannak megveszve érte.
Namond
2020-08-12 @ 03:15
Neaddfel
Érdekes lenne ismerni a CEU/KEE hallgatók képzés előtti és utáni átlagos IQ-ját, valamint a szórást.
Gijutsushi
2020-08-18 @ 10:12
Bocsánat, hogy mindjárt ide kommentelek, de azt mindenkinek tudnia kell, hogy Jordán Tamást nem vették fel a Színművészetire, semmilyen színi iskolát nem végzett, és 1972-ben az Országos Rendező Iroda adta ki neki az igazolást, hogy „színész”. Ez még az OKJ-s tanfolyam igazolásánál is gyengébb dolog volt. Közben az 1960-as (!) években az Egyetemi Színpaddal „Előadásaikkal bejárták Európát, ami a hatvanas években önmagában is irigylésre méltó dolog volt.” (Wikipedia). (!!!) A hatvanas években kizárólag rendkívül megbízható kommunisták kaphattak útlevelet Európa bejárásához. És Jordán, a többi színpadi taggal együtt, az volt. (Jobban jártunk volna, ha disszidál.) A gyomrom felfordul ettől az embertől, aki úgy taníthat és lázíthat fiatalokat, hogy semmilyen, ehhez szükséges iskolát nem végzett. Szakmája szerint földmérő mérnök. A színészetben viszont figuránsnak sem túl jó, hogy a földmérésnél maradjunk.
khm
2020-08-11 @ 15:24
Azért a forró őszön,MI IS OTT LESZÜNK!
Bagir
2020-08-11 @ 16:04
Volt ama tüntetés, ahol ezek a majomnövendékek verseket olvastak fül mert megtanulni nem tudták.
Pediglen ilyeneket már az óvodában is csinálnak
Namond
2020-08-11 @ 17:28
Beszédhibás majomnövendékek.
Tényleg, manapság hol képzik a TV bemondókat?
Theo
2020-08-11 @ 20:24
Ott ahol az M1 es a Hirtv field riportereit. Ket nyelvtanilag helyes mondatot nem tudnak kinyogni. Vagy dogunalmasak. A fejuk is kong, –dobbenet. Gyanitom, hogy mind rokon es csak vmi kommunikacio szakot vegzett. Ezeket be kene tiltani, ebbol is.latszik.
Namond
2020-08-11 @ 22:28
Sheepfield ott tanultak valami o-kostól?
csakafidesz
2020-08-13 @ 09:01
A tévé bemondókat? Többnyire a Komlósi Studióban (KOS) képzik. Gönczi Gábor is ott végzett.
http://www.riporteriskola.hu/index.php
Namond
2020-08-13 @ 09:48
Lehet, hogy kecske – olyan fára mászó típusú – keveredett a KOS-ok közé?
fran
2020-08-11 @ 16:37
Megboldogult úrfikoromban olvastam a Pillangó című könyvet. Régen a kommunista időkben magyarázattal látták el a nyugati könyveket. Amik egyrészt jók voltak, hiszen egy könyv értelmezésében segít a megírása körülményei a szerzőre hatott egyéb művészek felsorolása. Másrészt jelezte, hogy nem értheted akárhogy a műveket, amolyan ellenpápai billogot tettek a szövegekre. (Vajon nem így működik a mai irodalmi élet, majd ők megmondják mi a jó, hogy legalább tudja az ember, hogy haladó körökben mit kell mondania.) Ami miatt elmondom ezt az egészet az a kérdés, amit ennek a fülszövegnek a szerzője feltett: Vajon tényleg meg kell kérdezni, itt a bünöző Pillangót, a társadalmi kérdésekről, ami Franciaországot foglalkoztatja. Vajon jó ez? A kérdés jogos. De a demokráciában mindenki véleménye fontos, még a rablóé is, de tudnunk kell helyén kezelni. A színészek, akik általában igen buta emberek, jól el tudják mondani mások véleményét, még akkor is ha nem értik. Honnan értenék ők egy Shakespeare monológ mélységét, főleg, ha a dramaturg megszabdalja, átírja, meghamisítja, s egy rendező a maga lázálmait vizionálja a színpadra. Egy pillanatnyi időt sem törődve azzal, mit akart a szerző mondani. Mert nekik látomásuk van. A lényeg a helyére kellene tenni ezen csepűrágók és pojácák véleményét. S erről szól ez a cikk, hogy ők csak pojácák, a véleményük annyit is ér. S ez igaz a kultúrateremtésre is, a színházcsinálásra is.
csakafidesz
2020-08-12 @ 09:43
Ohh! Mit szóltok a Jossuth kiadó „Mit kell tudni?” könyvsorozatához? Ime az egyik, talán a legfontosabb gyöngyszem:
https://cdn.antikvarium.hu/foto/eredeti/31742084.jpg
Mindenről és Mindenkiről ők mondták meg, hogy mit kell tudni az értelmileg kissé fogyatékos, ezért népnevelésre szoruló szocialista embernek. Külön intézet is volt erre a Népművelési Intézet a Corvin téren, ma ismét Budai Vigadónak hívják.
Hiába no, a népet művelni kell, hogy szovjet- akarom mondani szocialista emberek okos gyűlekezete legyen..
csakafidesz
2020-08-12 @ 09:44
javítás: Nem Jossuth, hanem Kossuth kiadó (elütés volt).
Naprózsa
2020-08-11 @ 16:40
Régóta irritál bennünket reálértelmiségieket a Színművészeti és a Képzőművészeti főiskolák egyetemi rangra emelése. Nemtom mit tudnak tanítani e hallgatóknak, hogy már egyetemi szintű a tudásuk, merthogy nem látszik meg rajtuk a többletképzés. Persze lehet, hogy szebben hányják a bukfencet és remekül tudnak tótágast is állni, de ennyi éneklő hangsúllyal beszélő modoros ripacs nem termett az egész Kádár korszakban összesen sem. Major, Gobbi – még ha embernek nem is voltak méltók, de azért karakterük, színészi kvalitásaik tagadhatatlanok. Most meg mintha mindig ugyanazokat látnám, csak más a nevük.
És hamár a tótágasnál tartunk, érdekelne, hogy azonos értékű-e az az egyetemi diploma, aminek eredményeképpen valakiből orvos, matek-fizikatanár, gyógyszerész, vegyész, informatikus, mérnök lesz, akik gyárakat terveznek, űrhajókat, robotokat, mezőgazdaságban profik, vagy állatokat, embert gyógyítanak, azzal akik jól tudnak tótágast állni, avagy jól eljátszani, hogy ők humanista, szabadságpárti liberálisok, akik mindent és mindenkit szeretnek…kivéve a saját rasszukat, saját hazájukat és saját nemzeti kultúrájukat.
Sztem nem méltó értelmiséghez, ha valaki már öt évvel azután, hogy a világ elpusztítására zászlót bontottak Soros és főnökei, egyértelműen idehozatják az európai ember és kultúrája elpusztítására az iszlámot és a törzsi afrikai barbár zsoldosokat, uszítják a négereket a fehér ember ellen, és őkelme még mindig az álliberálisok szekerét tolja.
Ha egy úgymond „értelmiséginek” csak ennyi jön le, hogy kit érdekel mi lesz holnap, csak ma ne lopik a Mészáros, O1G, meg hajrá gendernemek, és térdeljünk le a négerek előtt, annak egy percet sem kellett volna egyetemi padokban meresztenie a fenekét.
Még egy hangya is tud annyit, hogy idegen hangyákat nem engedünk a területünkre és boly-hazánkba, mert ki fog minket túrni, tehát aki még mindig szabadságnak képzeli a kommunizmust meg a multikultit, az ne képezze magát színésznek vagy portréfestőnek, mivelhogy nem fog semmire se kelleni a liberális-muzulmán bajtársaknak sem. A muzulmán tilt minden állat, ember, növény ábrázolást, az „Ember Tragédiáját” meg nem is fogja engedni bemutatni…úgyhogy ebből a szempontból se lesz szükség ezekre az büfé, CEU, képző és színész, társadalom(hah-ha-ha-mérnök!!!) álértelmiségiekre, sokkal több hasznunk volna rájuk a földeken vagy takarítóként.
fran
2020-08-11 @ 17:01
Kedves Naprózsa hadd hozzak egyetlen adatot a számodra. A színművészetin az első félévben heti 55 tanóra van. Vagyis egy színművészetin tanulónak nincs élete. S feláldoz mindent azért, hogy színész lehessen. Családját, ifjúkorát, hitét, vallását, meggyőződését, saját testét és lelkét. Cserébe benne lehet a brancsban. Ezért sivalkodnak, mert ha jön a változás, akkor hiába feküdtek fel önként és dalolva a szereposztó diványra. Akkor nem volt értelme 4 évig nem találkozni a szüleikkel, elviselni az Eszenyi, Márton és a többiek ennél sokkal durvább mitújit(metoo). És még hosszan sorolhatnám. S igen a színi növendékeknek kell ennek elviseléséhez az egyetemi diploma. Segíti az önbecsapásukat.
Namond
2020-08-11 @ 18:05
fran
Segíti az önbecsapásukat????
VAGY
Talán segíti a mi becsapásunkat? Mi adjuk a pénzt, ahhoz amit a jobbak 6 hónap alatt, a többi meg sohasem sajátít el.
Naprózsának igaza van, ezeknek nincs karaktere, az egyik simán helyettesíthető egy másikkal.
A filmes nemzeteknél franciák, olaszok, Hongkong, Hollywood hol vannak színi tanodák?
Vagy a reménybeli színészek elvégeznek egy tanfolyamot és elsajátítják a Sztanyiszlavszkij módszert?
Brando, Bardot, Lolo, Curtis, Monroe, Lawrence, Kabos, Latabár, Kállai F., Tábori Nóra ugyan melyik egyetemre járt?
Ők megtudtak tanulni saját maguktól angolul, magyarul?
Ők egy-egy szerephez tudtak ének, vívás, tánc, akrobatika, gépkocsi vezetési órákat venni?
fran
2020-08-11 @ 20:46
A magyar színház az ateista zsidók vallása. Egyik baj, hogy nem a klasszikus görög színházat tették meg vallásuknak, amely a katarzissal és a világ rendjének helyreállásával zárul. Ők a dionüszoszi színházat választották, ahol a bor a mámor és torz perverz dolgok jelenítődnek meg. Mint amilyen Dionüszosz bacchanáliái voltak vagy amilyen Dionüszoszt leírták. S ez a vallás inkább szekta, mert aki részt vesz benne feladja önmagát. És engedi önmagát olyanná formálni, amilyennek a rendező a színház, a bacchanália megköveteli. Ezért volt a metoo mindig jellemzője a színháznak és Hollywoodnak. S az önbecsapás lényege az, hogy a legtöbb ember érzi, hogy Keró fogasos nevelése, nem helyénvaló, nem normális, ha a rendező ügy üvölt veled, mint a kocsisok szoktak verekedés közben. Ők tudják, hogy alig ruhában próbálni nem természetes vagy vizes pólóban futkorászni a direktórium előtt. Ezt mindenki érzi. s mégis miért vállalják be? Első lépés a beavatottság érzet. Én is a mihez tartozom. Elszakítják a színészt saját közegétől, nincs barát, nincs párkapcsolat a színház világán kívül. S akkor muszáj magukat becsapni, hogy tudják csinálni. Ehhez kell az egyetem megnevezés ésatöbbi.
Namond
2020-08-11 @ 22:13
fran
Ön bennfentesnek tűnik.
Mintha megélte volna mindezt, sajnos.
Igen sok magányos és bizonytalan ember lehet abban a nyüzsgő forgatagban, amit a színházi a bacchanália megkövetel.
Megértem, igen nehéz kimondani, hogy; NEM. De egy kis átélés gyakorlás után döbbenetesen hatásos lehet.
Namond
2020-08-11 @ 22:18
fran,
Most esett le utólsó mondata, az egyetem egy agymosó, átnevelő tábor? Akkor már értem, hogy a karakter nélküli színi mesterek miért oly csereszabatosak, mint a futószalag mellett dolgozó betanított munkások.
Hát ehhez nem kell egyetemi diploma és egyetem jellegű képzés.
Egy művésznek egyedinek és karakteresnek kell lennie, nem sorozat gyártott tucat árúnak.
csakafidesz
2020-08-12 @ 00:49
Namond! A szocializmusban a pénz számolva, az asszony verve, az agy mosva jó.. A Szabad Nép félórákkal kezdődött a dolog. Holywood ennél rafkósabb, de nagyon kilóg lóláb, hogy az alkotások az átlagos amerikai műveltség szintjén akarja a közönséget elkápráztatni.
Namond
2020-08-12 @ 03:17
csakafidesz
Te alaposabb történelmi ismeretekkel bírsz, a Szabad Nép félórák olyasmik voltak, mint az illuminátus olvasókörök vagy a Galilei kör?
csakafidesz
2020-08-12 @ 11:15
@Namond. Nem kérlek. Anno a munkakezdés előtt be kellett menni valamivel korábban a kisgyerekes anyák nagy örömére. Akkor a pártbizalmi (iyen állat is volt) felolvasta a legfontosabb híreket, a zemberek óvatosan megtapsolták, majd elmentek a helyükre dolgozni. Valamilyen okból a pártbizalmiak gyakran lettek házkutatás és előállítás alanyai, mert a Párt nem nagyon szerette őket.
bl
2020-08-12 @ 14:30
Igen, ez így van.
lhotx
2020-08-13 @ 14:41
fran Vagyis jól kisemmizték őket (szinte a nagysemmiért cserébe), mire aztán ők is jól kisemmizik a nézőteret.
(Tapasztalatom szerint az ateizmus kizárólag judeo-keresztényi alapon működőképes; más vallásban nem.)
Neaddfel
2020-08-11 @ 17:29
Kedves Naprózsa.
Ha visszanézünk történelmünkbe akkor azt látjuk, hogy az igazi nagyjainkat pld. Dérynét, Blaha Lujzát is tanítgatták egyesek, de igazából csak formálták a TEHETSÉGET !!!
Tehát ez az emberi készség vagy van valakinek vagy nincs, EZT NEM LEHET MEGTANULNI.
Ezért aztán igazából nem is volna szükség ilyen „egyetemre”.
vorosful
2020-08-12 @ 01:27
Kedves Naprozsa,
igaza van es igaza van, de legalabb egymas kozott arnyaljuk kicsit a dolgot.
A szinmuveszetihez nem ertek, meg kevesbe ismerem, de mondjuk a zenemuveszetit igen. „Liszt Ferenc Zenemuveszeti Egyetem” hat nem rohej? Tenyleg az. Ambar… Mondjuk van ott egy zenetudomanyi szak is, es bar akadnak koklerek is, a zenetudosok jo resze tudomanyos (jellegu es minosegu) munkat vegez. Ez tehat nekem beleferne az „egyetem” fogalmaba. (Olvastam jonehany doktori disszertaciot – DLA – volt, ami ordito kamu, de volt remek, hatalmas kutatomunka es epkezlab, erdemi, uj konkluziok.)
Vagy megse ferne bele? Az egyetem („het szabad muveszet”, ugye?) valaha egyetemessegre utalt – nem csak az _intezmeny_ hanem a kepzes, a kikepzettek egyetemessegere.
Es itt egy picit temat valtanek, hogy egy sokevtizedes, gyakran szelloztetett frusztraciomat megint kiontsem. Nagy egyszerusitessel ketfele felsofoku kepzes van: human es real. Ennek megfeleloen _elvben_ ketfele ertelmisegi.
Namarmost, az utobbi (60-80?) evben a kolcsonos elvarasok teljesen feloldalasak lettek. Biztos, hogy gimnazista koromban mar ez volt jellemzo, es nem szivesen vallanam be, mikor volt az 🙂 Ha real-ertelmisegi vagyok, de nem olvastam Stendhalt, nem tudom, ki Telemann, vagy Braque, taho szakbarbarnak vagyok kikialtva. Ha human ertelmisegi vagyok, akkor szinte buszke vagyok ra, hogy fogalmam sincs, mi az entropia, erdemrendkent hordozom, hogy matekbol kettessel csusztam at az erettsegin, stb – joszerivel ez a bizonyitek, hogy igazi ertelmisegi vagyok.
Itt, ezzel zokkent ki a vilag, de piszokul. Es ezert kellene valahol visszaallitani az „egyetem” szo becsuletet. (Ezuton udvozlom filozofus baratomat, aki mielott filozofia szakra ment volna, elvegezte a mat-fiz tanari szakot…)
Nem volt mindig igy. Karinthy koztudottan erdeklodott minden irant, probalt polihisztor lenni. De nem volt egyedul!
2005-bem, a relativitas szazeves evfordulojara megjelent egy gyujtemeny „Einstein es a magyarok” cimmel, ha jol emlekszem. Izgalmas olvasmany volt: a korabeli ertelmiseg teljes spektrumanak irasai benne vannak, fizikustol szinesznoig. Es persze, a konferanszie hulyesegeket irt, de a lenyeg: akkor (1910-30) a „human” ertelmisegi meg erdeklodott, mi van a tuloldalon, mondhatnam, nem engedhette meg maganak, hogy ne gondoljon rola valamit, barmi csacskasag is az. – Na, ez valtozott meg gyokeresen, es ezzel egyutt nott a human „ertelmisegi” mindent lesopro gogje. Es – nem fuggetlenul – ezzel parhuzamosan hulyult el vegleg.
Ugyhogy ma (a szokott tisztelet a ritka kivetelnek) ugy gondolja, igazi ertelmisegi voltanak jele, hogy az egykaru emelorol az amputalt rakodomunkas jut csak eszebe, mig ha en „real” emberkent a legutolso huszadrangu „kolto” eszetlen boffenetet, primitiv barom vagyok.
csakafidesz
2020-08-12 @ 22:08
Persze, de a reálszakon vagy teljesen benne van az ember, vagy sehogy. Pl. Németh László előbb volt orvos, utána író. Fordítva ez nem megy. Egy szépíróból lett orvossal senki sem veteti ki a vakbelét.
Logar
2020-08-12 @ 05:45
Ez a könyvekhez fűzött „magyarázat” volt az ára, hogy az adott könyv egyáltalán megjelenhetett.
fran
2020-08-12 @ 09:29
Az egyik ára volt ez a magyarázat, megjegyzés. Ezt bizonyos szempontból még egy elfogadható árnak gondolom. Hiszen a szövegről és a szerzőről is megtudtál valamit De a másik ár a cenzúra volt. Egy 1945 és 1990 közt kiadott könyvnél sosem lehetsz biztos abban, hogy azt olvasod, amit a szerző megírt. Lásd a Robinson történetből kimaradt minden, ami az ő kereszténységéről szólt vagy azok a morális kérdések, amikre választ keresett a szerző. Ott konkrét szövegdarabokat vágtak ki.
csakafidesz
2020-08-13 @ 00:26
Nagyon örülök, hogy Defoe: Robinson Crusoe c. regényét említed! Nos ebből nyugaton képregényt is csináltak az írni-olvasni alig tudó afroamerikai emberek számára, ráadásul ezt itthon minálunk is kiadták!
https://www.libri.hu/konyv/defoe_daniel.robinson-crusoe-kepregeny.html
Találgathasz ez mennyire van megcsonkítva, hogy megértse a jámbor néger is.
csakafidesz
2020-08-13 @ 00:19
„Vörös farok” volt a beceneve annak az eszmefuttatásnak amelyik megmagyarázta, hogy a mű a szerző nyilvánvaló elfogultsága ellenére jelentős és a végkifejletben felsejlik a … bla-bla-bla. Az Irodalomtudományi Intézetben készültek ezek futószalagon Sőtér István gondos bábáskodása mellett. Megjegyzem baromi műveltsége volt neki, szóval tényleg, de a poziciója nem engedett meg neki semmilyen különvéleményt. Ettől még egy tanszékvezető tanár is, pl. Szabad György bátrabban kifejthette a véleményét.
csakafidesz
2020-08-12 @ 09:47
Naprózsa! Még láthatatlan egyetem is van!
https://lathatatlanegyetem.hu/
Tudtommal Erdély Ági ötlete volt, majd ha valahol összefutok vele megkérdezem tőle.
csakafidesz
2020-08-12 @ 09:50
Rossz napom van, sorozatban elütök a gépen. Erdélyi Ágiról van szó. =Erdélyi Ágnes (1944-) filozófus, fordító
Namond
2020-08-12 @ 20:37
csakafidesz,
Azt kérdezd meg, hogy mikor teszik közzé honlapjukon;
– a kurátorok névsorát,
– a tisztségviselők névsorát,
– a projekt vezetők névsorát,
– a támogatók névsorát és támogatás összegét,
– a támogatási összegek szigorú elszámolásának és visszaigazolásának (lásd NAV 1%) rendjét,
– az éves jelentéseiket, szakmai és pénzügyi beszámolóikat
csakafidesz
2020-08-12 @ 22:01
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcQ8Heu-Qs6XogQHoed_W_1NzN7lc3q5L4zyEw&usqp=CAU
Tudod ez nem én vagyok..
Namond
2020-08-13 @ 01:15
Persze, hogy tudom.
Többször kifejtetted.
A demokrácia nem hatékony, ezért nem ideális államforma.
Gondolom, ez sem te vagy.
https://lh3.googleusercontent.com/LJ9GvZSVhCGNrpX559YDZ8162l2f2jIOXe5lP9kKe5dWlrN-FD92GGn4RcRs7ehHUUDr=s110
csakafidesz
2020-08-13 @ 09:16
Namond. A demo+krácia azaz népuralom nos kérlek az sohasem volt és sohase lesz. Néha vadhajtásos formában megjelenik és Minneapolis városában minden boltot kirabol az Istenadta. Tessék? A kereskedők? Ők nem a nép. („Ne hadd el magad, öregem, bőröd ne bízd kereskedőre, ki elád felhőt az egen s a földön telket vesz belőle. / Inkább segít a kutya szőre a teríthető betegen” = József Attila: Vigasz) De a nép, mint olyan soha nem volt uralmon csak a nevében gyakorolták az uralmat. Seattle-ben sem a nép volt uralmon, hanem a csürhe.
Mifelénk még meg is duplázták a demokráciát amikor „Népi Demokráciáról” beszélt a párttitkár hangsúlyos torokköszörüléssel.
Namond
2020-08-13 @ 09:55
csakafidesz
Értem.
Ezért a demokraták és szavazóik a https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcQ8Heu-Qs6XogQHoed_W_1NzN7lc3q5L4zyEw&usqp=CAU
A republikánus meg a porcelán kereskedők, üzletrontó
https://lh3.googleusercontent.com/LJ9GvZSVhCGNrpX559YDZ8162l2f2jIOXe5lP9kKe5dWlrN-FD92GGn4RcRs7ehHUUDr=s110
sigula
2020-08-12 @ 19:22
Értettem így is, nem vagyok weber!
hivő
2020-08-11 @ 17:23
Erről jutott eszembe ujra az a Vig szinházban
előadott Hamlet,pedig már majdnem
sikerült elfelejtenem.Hát erre az
elfuserált Hamletre ráillett minden
amiről ez a cikk beszél.Az a belterjes
klub amelyik uralja a médiát és
minden.. müvészettel.. kapcsolatos
intézményt,még a templomi koncerteket
is,nem engedi ki a kezéből ezeket a
hasznos platformokat.
en
2020-08-11 @ 17:30
Az utolso mondathoz: a kibbutzban talan hasznukat vehetnek, uccu neki!
vorosful
2020-08-12 @ 00:46
Felesleges szoszaporitas. Tomorebben:
„Kibbuccu!”
🙂
Klárika
2020-08-11 @ 17:31
„…vérmérséklettől függően – nevetséges, vagy felháborító, hogy egy Gy. Német Erzsébethez hasonló műveltségű és eszű valaki budapesti kultúrpápa lehet”
Hát nem nagyon, hiszen a valós Pápa öszentsége is szereti a színi elöadást, mégjobban a kirívó szereplést.
„olyanok keltetője, mint a Schilling – Sárosdi duó”
Tévedés volt e, ha A Zember elöször sorba állt, hogy megvásárolhassa a drága színházi belépöket. Délután gonddal öltözött és szépen a müvészettel méltó találkozás kilátásában. Idejében elindult és hosszan közlekedett, nehogy elkéssen s a már jelenlevök zavarása közben szuszukálja magát a kijelölt helyére. De meglett minden idejében, még a pubertárius legényke sem cirkuszolt.
És azután felgördült a bársony föggöny a világot és kimüvelö kultúrát jelentö deszkák fölött.
Mama szemén a lornyon, papa orra elött a kukker, csak a pubertárius állt elöször fel, majd izgatottan s lehajtott fejjel besüppedt a székébe. Hogy ezt most a szülei nemi felvilágosításnak szánták? lévén nekik kínos a magyarázat?
De nemsokára tisztázódtak a dolgok. Mama felállt és határozottan fordult balra: Jenö, tudtad e, hogy egy kuplerájba hoztuk el Jenökét? Mi most megyünk s te visszaköveteled a jegyek árát, lesz ami lesz! Addig ki se nyisd a lakásajtót!
Naprózsa
2020-08-11 @ 21:00
Nagyon találó és nagyon élvezetes volt, kedves Klárika. Köszönet érte, tényleg ilyen ma a színházi élmények liberális fertője.
Klárika
2020-08-12 @ 20:19
Örülök, hogy tetszett a hsz. Csak úgy következtek a sorok egymásután, adódtak maguktól, nem is kellett gondolkoznom rajtuk.
Köszönöm szépen az üzenetet.
Theo
2020-08-11 @ 20:51
Sztem azert van egy-ket szinesz tehetseg ma is (pl. Csanyi Sandor), ami hianyzik az az igazi nemzeti sorskerdesekkel foglalkozo ( vagy legalabb egy verbeli vigjatek szuletett komikusokkal, pl Bodrogi, Kiss Manyi), uj es jo darab, film, rendezo. Illetve van ilyen, csak nem jut szohoz. Igy a jobb sorsra erdemes szineszek is elvesznek, mert nem tudnak emlekezetes muvekben melto szerepeket formalni.
Namond
2020-08-11 @ 22:31
Mint írtam, a tehetséget kiszorította a középszer, a szocialista tömegtermelés olcsó tucat terméke.
csakafidesz
2020-08-12 @ 00:43
A kapitalista tömegtermelésről nincsen szavad? Walker a texasi kópó filmsorozat Chuck Norris főszerepével még üdítő volt a mai termelés szintjéhez képest..
Namond
2020-08-12 @ 03:21
csakafidesz,
Amire célzol, az a művészi munkát kevésbé, inkább a forgatókönyv írást és a produkció sablonos betétjeit érinti, ha nem tévedek.
csakafidesz
2020-08-12 @ 09:54
Figyelj. Van a ripacs, pl. a sasjózsi és van a színművész. Hofi-ripacsnak még szobra is van az ávósszínpad, azaz Mikroszkóp színpad előtt ahol bemutatták a Komlós-féle kabarédarabokat. A szocialista emberek részben kínjukban nevettek, részben mert nem volt más.
Theo
2020-08-12 @ 13:05
Mert azt hittek, hogy Hofi melyen bator, hogy jol megmondja!
Manapsag meghallgatva unkabb rohejes, semmitmondo, hasonlo Brody ” bator” szovegeihez.
Namond
2020-08-13 @ 00:59
csakafidesz
Hofi szobra hiányos, nincs rajta az udvari bolondok csörgős sipkája.
csakafidesz
2020-08-13 @ 08:48
Óh, igen. Anno egy vöröses-szőke lánnyal (nem a mostani feleségem) elmentünk a Mikroszkóp „szinházba”. A lépcsőházban a félemeleten állt Komlós és hajlongva fogadta a nézőket, néhány ismerősének kezet is nyújtott. Mint egy lókupec.. Akkor jött Hofi és ordítva bemondta a poénjait. A társaság nevetett. Megfigyeltem, hogy be volt ültetve néhány előtapsoló.
Amúgy a szobor rendben, nekem tetszik.
csakafidesz
2020-08-12 @ 00:32
Az ötvenes években kinevelték a munkáskáderreket. Akarom mondani azoat a színészeket akik „munkást”, fenét munkást, mindjárt sztahanovistát alakítottak. (Sztahanovról köztudott, hogy svindli volt amit csinált, de kellett a produkciója a kirakatba. https://hu.wikipedia.org/wiki/Alekszej_Grigorjevics_Sztahanov ) Nos ezekkel furcsaságok történtek. Soós Imre öngyilkos(?) lett, Madaras Józsefet -Kádár is megdicsérte- az otthonában verték nyomorékká. Valami nagy probléma lehetett ezekkel a munkás szerepekkel, mert épp a munkások nem kajálták. Nem volt mozgósító erejük, ahogyan a csasztuskáknak se nagyon.
Persze a Fekete Gyula által emlegetett amerikai kulturmocsok sem jelent színvonalat. Ezekhez képest Sárosdi Lilla jobban leköti a nézők figyelmét amikor 100 kilójával és rengő hájával meztelenül illegeti magát a színpadon. Az ilyen megdöbbentő látvány tényleg figyelmet kap egy negyedórára..
https://www.youtube.com/watch?v=upQdBlzew9Q
csakafidesz
2020-08-12 @ 17:50
Ime Soós Imre amikor nem volt élmunkás:
https://www.youtube.com/watch?v=rN0IafdgqRg
Ferrari Violetta a valós életben is társa volt.
csakafidesz
2020-08-12 @ 00:38
Az ötvenes években kinevelték a munkáskádereket. Akarom mondani azokat a színészeket akik “munkást”, fenét munkást, mindjárt „élmunkást” azaz sztahanovistát alakítottak. (Sztahanovról köztudott, hogy svindli volt amit csinált, de kellett a produkciója a kirakatba. https://hu.wikipedia.org/wiki/Alekszej_Grigorjevics_Sztahanov )
Az „élmunkás” egyébként nagyon fontos volt a „létező szocializmusban” még teret is elneveztek róla. Ma már szerencsére újra Lehel tér a neve..
Nos ezekkel furcsaságok történtek. Soós Imre öngyilkos(?) lett, Madaras Józsefet -Kádár is megdicsérte- az otthonában verték nyomorékká. Valami nagy probléma lehetett ezekkel a munkás szerepekkel, mert épp a munkások nem kajálták. Nem volt mozgósító erejük, ahogyan a csasztuskáknak se nagyon.
Persze a Fekete Gyula által emlegetett amerikai kulturmocsok sem jelent színvonalat. Ezekhez képest Sárosdi Lilla jobban leköti a nézők figyelmét amikor 100 kilójával és rengő hájával meztelenül illegeti magát a színpadon. Az ilyen megdöbbentő látvány tényleg figyelmet kap egy negyedórára..
Amúgy a színház és a film világszerte mély válságban van, érdemes alkotás ritka, mint a fehér holló.
Magd@
2020-08-12 @ 04:22
Az utolsó mondatával fején találta a szöget.
“Az igazat mondd, ne csak a valódit…“
Klárika
2020-08-12 @ 06:37
Aristo: „A huszadik század két mérgezett ideológiája a kommunizmus és a nácizmus egyaránt felfedezte a művészetben rejlő propagandaértéket.”
Nemcsak felfedezték a propagandaértéket hanem azt a müvelöi létének/ exisztenciájának a feltételévé tették.
Megváltoztatták a fogalmak addig szokásos jelentését, a szóhasználatot, az ecsetvitelt, a dallamokat.
Hány generáció nött fel azóta és vizsgázott is ebböl a matériából? Haladóként, bukottként, kivülállóként, megalkuvóként; nem volt az másképp a fogyasztók meg a tanárok, az edzök esetében.
Propagandistaként nem a tehetségéböl élt meg a nyüvész, hanem az öt foglalkoztató hatalom alkalmazottjaként. Megfelelö keresettel, kiváltságok élvezöjeként, intézmények védett hozzátartozójaként.
És most?
Mondjon le az új/régi hatalom a propagandistáiról?
Mondjanak le a zsüritagok s az alkalmazott nyüvészek a kiváltságaikról?
Tagadja meg minden, egymásközt egyenlönek kikiáltott személy, a semmi különbséget nem türö ideológia, a minden egyes egyénben rejlö kreativitást? Amely teljesen független, amely nem hajlandó feladni az egyenlöség igazságosságát a szabadnak tartott szabadon rontó vélemények önkényének!
Ismerjünk el megint olyan kirekesztö függöségeket, mint a tehetség? Hogy az az egyiknek lenne de a másiknak nem? Föleg nem annak aki, hát, szóval, az aki, úgye hogy, tehát megértö, szolidáris,
Mondjunk le élethosszig tartó egyetemi tanároskodásunkról? A velejáró fizuról, tekintélyröl, befolyásról? Legyünk senkikké igazgatók helyett merthogy a tehetség tulképpen a másik, a már begyakoroltabb tehetségtöl tanulja meg azt amire igazán szüksége van? A mesterségbeli fogásokat, azt az alázatot a közönségével szemben amely lehetövé teszi az egyszerre rezdülést, a már nem is meggondolt, szinte hogy magától adódó jó játékot, írásmüvet, zenedarabot?
Ha ezt mind elismerjük, mehetünk zöccséget árulni, a piacra. De szorgalmasan, hogy összejöjjön valami kis pénzecske egy könyvre, egy színházi elöadásra. Amely azért jó, azért tetszik mert nekünk semmi ráhatásunk nem volt azok létrejöttére?!
Ezt várják el tölünk a nem haladók? Hát elment a szépeszük?
csakafidesz
2020-08-12 @ 10:03
Talán finomítsunk. De először idézném Benjámin Lászlót:
„Mert fogtam én a siker pilleszárnyát, / s nem boldogabb, csak lettem tőle gyávább, / s maszattá rondult ujjamon a hímpor, / mind kínná torzul, ami nem lett kínból.”
Szóval:
Nem a művészetben rejlő propaganda értékről van szó, hanem a propagandává degradált művészetről. Arról amelynek eleve olyan szerepet szántak, hogy ” Vers, eredj, légy osztályharcos! a tömeggel együtt majd felszállsz!… Te délre mégy, te nyugatra, én pedig északra, Elvtárs!” (Ez utóbbit ráadásul József Attila írta a Szocialisták c. versében.)
Klárika
2020-08-12 @ 17:58
Rendben van, nem éppen mindegy, hogy hol van a hangsúly, a benne rejlö lehetöségben, vagy annak az egyoldalú felhasználáson.
Nem voltam még soha zsüritag és prof sem egy müvészképzö intézményben. De szorgalmas fogyasztó és kritikus szellemü, a kritikát tulnyomóan összehasonlító szerepében alkalmazva. Így talán egyszerübb a véleményalkotás.
Az jutott eszembe, hogy minek utánna 45-töl a rendszerváltásig következetesen egyféle nézet uralta a müvészetek teljes elbírálását és szerepét, annak utánna pedig szinte semmi nem változott mivel ugyanaz a bejáratott kaszt ugyanolyan intézményes keretek között uralta/-ja továbbra is a müvészet mibenlétének meghatározását. Egyáltalán nem könnyü dolog azon valamit is változtatni (=> elment a szépeszetek, hogy a kaszt lemond az elönyeiröl).
Az sem egyszerü, hogy a szerencsétlen müvészetet végre kikerüljön az ideológiai befolyás alól. Hiszen a rendszerváltás csak a gazdaságot éritette, szellemi síkon megmaradt a régi felfogás és képviselöinek uralma, más néven.
Pompás ez a versike: „„Mert fogtam én a siker pilleszárnyát, / s nem boldogabb, csak lettem tőle gyávább, /…”
csakafidesz
2020-08-12 @ 18:32
Benjámin László tökéletes példa a meghasonlott pártagra és elvtársra. De én jobban szerettem azokat akiket nem lehetett beterelni a karámba. Pl. Nagy Lászlót aki Aczélnak is versben írta meg a véleményét:
„Herceg, szabad-e énekelni,
égre kelni mint a pilóta,
vagy csak porszemen térdepelni,
úrhatalmad ahogy kirótta?
S mert rossz álmom nem szakad meg itt:
új gótika épül sebekből,
sóhaj aranyozza íveit,
harangsora: bók és bók és bársony,
s néma, nem szólít, nem serkent föl,
aki itt sújtva sohase kel föl.
Rémálmom temploma, s én alul
izzok, szavamat nem halkítom,
de sikoltom halhatatlanul:
Úristen, én nem vagyok itthon?”
Aczél minden soránál kettőt csuklott. Amúgy Aczél nemcsak ravasz volt, hanem -hülyén hangzik- elég bölcs is ahhoz, hogy megértse: Vannak szuverén emberek és azokkal ő sem tud semmit kezdeni. Legfeljebb betiltja, de azzal is csak magának árt.
lhotx
2020-08-13 @ 15:14
csakafidesz AKKOR már nem tudott mit kezdeni, mert a 60-as évektől (a még végigvitt néhány kivégzés után) már a neves „csicskíthatatlan szuverént” nem lehetett „recskíteni”. (Asszem, épp emiatt adták ki gebinbe az „értelmi életet” Hivatásos Fontoséknak.)
Egyébként: A propagandává züllesztés most nagyon jól jött nekem, köszi.
csakafidesz
2020-08-12 @ 18:46
„Az sem egyszerü, hogy a szerencsétlen müvészetet végre kikerüljön az ideológiai befolyás alól.”
Bocs.
Ideológia nélkül nincsen művészet. Ancsel Évával beszélgettem egyszer erről és azt a meglepő dolgot mondta, hogy
– Egy művész „alakoskodhat” szajkózhatja amit neki szajkózni kell, de akkor alkot igazit, ha a saját véleményét adja elő.
– Igen, de ha nem tartja be a „mit den Wölfen heulen” szabályát akkor elgáncsolják.
– Hmm, ez igaz, de ha másik falkával akar üvölteni akkor tényleg nincsen helye nálunk.
Zárta le a beszélgetést Ancsel Éva.
Ezekből a rövid beszélgetésekből sokmindent megértettem, a professzor asszonyt is. Neki ilyesmit is lehetett mondani, mert fantasztikusan megértette az ellenvéleményt is, nem volt szemellenzős.
Namond
2020-08-13 @ 09:41
A közösségi művészetet mindig a pártfogó ízlése, elvárása határozta és határozza meg, ha a mecénás valamely ideológia volt akkor az.
Kivételek csak a saját (és szeretteink) örömre készített művészeti (népi) alkotások, lehetnek.
Nevezzük ezeket populiste produit vagy aime création, az öröm alkotásának.
Persze azért a tápszentmártoni és hatti (csoda) szarvas ábrázolások hasonlósága, a kompozíció azonossága ütős.
varur
2020-08-12 @ 09:05
Csurka írta az szdsz-ről (liberálisokról):
„Nem választást akarnak nyerni, hanem beülni a zsűribe.”
Theo
2020-08-12 @ 13:08
Csurka potolhatatlan.
Somos Aranka
2020-08-12 @ 10:57
Nagyszerű, hogy végre pártunk kezébe vette a kultúrát! Ahogy a labdarúgást és az egészségügyet a világ élvonalába emelték az elmúlt tíz év szakszerű intézkedései, úgy most a kultúrán sor, hogy felzárkózzon. Vidnyánszky Attila neve garancia a csúcsminőségre, hiszen rendezőként és színháztudósként is bizonyította rátermettségét. Remélem végre vége szakad a liberális kultúrmérgezésnek, és a jövőben csakis olyan korszakos nemzeti zsenik darabjait adják elő és tanítják mint Simon L. László, Gubcsi Lajos, Koltay Gábor, Pozsonyi Ádám, Takaró Mihály, Wass Albert, Nyírő József, Sárosi István vagy Kovács Ákos. Jöjjenek a nemzeti remekművek!
Naprózsa
2020-08-12 @ 12:58
Ja, hogy az elmúlt 30 évben – ami idő alatt végig liberálisok uralták a kultúrát – csak úgy hemzsegtek a nemzeti és nemzetközi liberális, multikulti magyar remekművek. Sorolnám is….hm….hm…. nem is jutnak eszembe…
Ja, tényleg, hát ott a Nobel-díjas, pont helyett „természetesen” trükkel operáló, amúgy első 100 oldala szinte olvashatatlan „Sorstalanság”, vagy az Oscar-díjas „Saul fia” nézhetetlen, közönségutálatnak örvendő „remekmű”, ahova diákokat úgy kellett nézőnek berugdosni…
Többi remekműre nem emlékszünk, de még ezek sem magyarok, hanem…
Úgyhogy hátrébb az agarakkal, gúnyolódó liberális elvtársnő, maguknak bizonyítottan nincs joguk a nemzeti oldalt lekicsinyelni, mert nekünk nem is engedték, hogy állami pénzen megjelenjünk, s nem is említve a mai világhírhez szükséges idegen nyelvű kiadásról, könyvbemutatókról, hát még a reklámról… Mi csak a maguk cechjét álltuk.
csakafidesz
2020-08-12 @ 18:56
A Sorstalanság valóban kopogós stilusban van megírva és valahogy az egész egy kicsit furcsa. Csak a témája miatt kapott Nobel díjat, de azóta már Bob Dylan is megkapta az énekszámok szövegei miatt. Át se akarta venni, hogy őt ne alázzák meg irodalmi Nobel díjjal. Ha nekem béke Nobel díjat adnának a kutyám nyakába akasztanám, mert jámbor eb, nem harap.
fran
2020-08-12 @ 20:32
Egy kicsit hadd védjem meg Kertész Imrét. A Sorstalanságot én sem tudtam elolvasni. Nekem magyartalan volt. Kicsit mintha egy jiddis szöveget fordítottak volna vissza magyarra. Ezt később az egyetemen úgy magyarázták, hogy e szöveg szándékoltan egy roncsolt szöveg, ami jelképezi a világ roncsolódását. Ezt nagyjából el tudom fogadni. Ugyanis elolvastam a Gályanaplót, amit a Sorstalanság írása közben vezetett. Nagyban hasonlít Márai Naplóihoz, de nem olyan jók, de olyan jó naplót nem is írt más. Illetve elolvastam a Kádis egy meg nem született gyermekért című szövegét. Kertész tudott írni. Csak nyilván azt a szövegét futtatták, amivel a Nyugat tudott mit kezdeni. Annál ő messze több témájú író volt. Saját elmondása szerint nagy élmény volt neki, hogy a pápai refes kollegisták nagy szeretettel fogadták. Az sok bántást feloldott benne a nemzet irányába. Másrészt, amikor megkapta a Nobel-díjat, akkor nem volt egyetlen szövege sem a tévére alkalmazva ezért megkérdezték, mi a kívánsága. Ő Krúdytól kért valamit. Innen tudtam, hogy ő magyar és író, amellett, hogy zsidó. Mert aki magyar író, az Krúdyt tartja a legtöbbre. Nem ő a legnagyobb magyar író, mert az Mikszáth, de ő az írók írója, az írók utolérhetetlen példaképe. Vagyis Kertész tragédiája, hogy egyik oldal sem fogadta el igazán, csak kapott egy Nobelt. Ezért a fricskáért örülök neki, hogy így történt. S élete végén kiderült, hogy a németeknek addig kellett, amíg nem került pénzbe. Az Alzheimerével már a magyar állam kezelte. Ezért beszélt arról, amíg eszénél volt, hogy a németek álszentek a migráció kapcsán. Mert egy fehér körülrajongott íróra, ha beteg már nincsen pénzük.
Katasztrofális volt a Sorstalanság feldolgozása, mert azt a roncsoltságot nem értette és nem tudta kifejezni a rendező. Illetve nem tudta ábrázolni azt, hogy a Sorstalanság éppúgy szól a Horthy-korszakról, Holokausztról és Kádár korszakról, csak ezt nem merték kihangsúlyozni. Tehát a magyar film nem tud mit kezdeni a jó alapanyaggal sem.
Namond
2020-08-13 @ 00:57
Nem könyvként kell olvasni, hiszen a holokauszt üzlet prospektusa.
De az értékelhetetlen ömlengés mögött és között mutatja az igazságot az akkori kor műszaki technikai fejlettsége szerinti – utóbb elferdített – tényeket, az akkori – soha felelősségre nem vont – globális mainstream, ideológiai hátterével együtt.
fran
2020-08-13 @ 10:54
Ha olvasnál magyar irodalmat, akkor tudnád, hogy Szilágyi István Kő hull apadó kútba szövege egyedül többet ér, mint az általad felsorolt művek.
Az általad felsoroltak közül Krasznahorkai, Bartis ér valamennyit. A többieket néhány évtized múlva senki nem fogja olvasni. Kedvencem ezen a téren a Párhuzamos történetek Nádastól. Egyetemen rákérdeztem, hogy gyürkőzzek neki, megéri vajon. Nem mert a tanárom igent mondani. Sok magát nagyon műveltnek képzelt embernél van meg ez a könyv, de soha senki nem fogja elolvasni. Mert nem éri meg. Más szövegét olvastam már Nádasnak, semmilyen volt.
Theo
2020-08-13 @ 13:08
Ezt egyedul szegyelltem volna mondani, mert nem.olvastam vegig, (hatha a vege zsenialis, csak addig nemjutottam el), de Nadas sztem is olvashatatalan dogunalom. Akkorra ironak volt pedig kikialtva.
Naprózsa
2020-08-13 @ 13:19
Aha, rangos elismerést. Ja. Én adok neked díjat, te adsz nekem – alapon. Felőlem felsorolhat bármennyi művet, az én ízlésem szerint ezekből (persze nem mindet olvastam) egy se éri meg a következő 100 évben mint világ vagy értékes magyar irodalom gyöngyszeme kategóriát, ellentétben korábbi magyar írók tucatjaival. A legtöbb műnél nem győzöm elfojtani az ásítást, ellentétben az enyéimmel, amit hajnalig olvassák, nem tudják letenni, csak a libsi kiadóknak nem érte meg kiadni, „a (még) ismeretlen szerzővel őnekik nem éri meg kockáztatni” – kifogással.
Regényt tudnék írni a kiadók, producerek, filmesek, ill művészeti döntnökök témahiányáról és sunyi mentalitásáról… Legtöbbször kajánul meg is mondják, hogy ebbe a körbe csak születni lehet, és keressek mecénást magánkiadásra – és bele sem olvasnak.
Lupus
2020-08-13 @ 15:57
Kicsit sem napsugaras mártonida!
Parti Nagy, Oravecz, Schein, Nádas, Esterházy,
ráadásul
Péterfy, Spiró és Konrád?!?!
– tényleg ezekkel szeretnéd itt (vagy bárhol!) bizonyítani az elmúlt évtizedek nagyszerű, maradandó termését?!
Te valahol nagyon eltévedtél!
Konrád, no igen, ő aztán megkapott minden díjat kelettől nyugatig – nahát, ki hinné?!?! Mecsoda bizonyíték!
Hallgattál volna…
Namond
2020-08-13 @ 23:42
Kedves Márton Ida,
Ezek nem az ápoltak tünet megállapításait szolgáló, lila gőzös romkocsmákban született, pszichiátriai esetleírások?
Szerafin
2020-08-14 @ 10:57
Kár a szóért, Iduska. A mélymagyar bagázs nem olvas, csak hőbörög. Még Kertész Imre világos és könnyen olvasható szövegeit sem értik, kevés hozzá az IQ. Számukra a kultúra kimerül a pálinkában, magyaros ételek habzsolásában, Horthy, Wass Albert és Nyírő József emlegetésében, egy-két bordalban és a „székely himnuszban”, ami mellesleg se nem székely, se nem himnusz… Tudatlan, korlátolt golyhók ezek. Kifinomult, komplex gondolatok megértésére, magasabb rendű agyműködésre képtelenek.
Klárika
2020-08-15 @ 20:28
Kár a szóért, Szerafin! Gondolom, nem teljesen hiába idézem, önnönmagát.
Habár majd hogy nem kimerítöen, meggyözöen jellemzi a „mélymagyar bagázst”. Nincs is annak a divatossá lett IQ mértékéröl sok fogalma miközben szívesen habzsolja a magyaros ételeket és issza a pompás pálinkáját, utánna pedig nem feltétlenül valamely nyugati slágert énekel. Vagy operaáriákat kórusban. Az azonban nem éppen egyértelmü, hogy ezen nem divatos étkek fogyasztása után höbörög, vagy már azelött is? Azt elfelejtette pontosítani az ön IQ-ja!
Az én IQ-m sem haladhatja meg az ovódai szintet, ha nem értem meg, mi a baj Horthy, Wass Albert, Nyírö József emlegetésekor, akik ugyanúgy hozátartoznak a magyar kultúrához és a magyar történelemhez mint a többiek. Mint azok akik nem estek vagy már nem estetthették öket az ideológiai cenzúra áldozataivá.
Kívánnivalót maga után hagyó IQ-m azt is észre veszi, hogy az emlitettek emlegetésének bevezetésével egyidöben viszont nem érvényesül egy újabb cenzúra!!
Ezek a „Tudatlan, korlátolt golyhók”
ezek a ” Kifinomult, komplex gondolatok megértésére, magasabb rendű agyműködésre képtelenek”
nem képzelik azt, hogy más nincs is, ne is legyen figyelemre érdemes mint a saját „hözöngésük”.
Kérdés: a csakis „Kifinomult, komplex gondolatok megértésére” képesek nem e lelkes megszemélyesítöi egy másik ligabeli korlátolt (-tabb) golyhóknak?
Naprózsa
2020-08-15 @ 22:31
Kettévált a világ. Hülyékre és intelligensekre. Az intelligencia mérésénél nem szempont, hogy az ember ismeri-e Eszterházyt vagy Konrádot, vagy tetszik-e neki a Sorstalanság mint zsidóknak gründolt – „Na adjunk már magyaroknak is irodalmi Nobelt, de az akkor zsidó legyen” – regény írásmódja.
Az intelligencia teszt azt méri, hogy az illető felismeri-e az összefüggéseket és jó és gyors következtetéseket képes-e levonni azokból.
Márpedig aki 2020-ban még mindig azt hiszi, hogy egy liberális szép új világot épít, és ahhoz úgy vezet az út, hogy fasiszta hordákat szabadít rá az emberekre, hívhatja csak BLM-nek, Antifának, muzulmánnak, gendernek, és hisz egy autista gyengeelméjű svéd iskolakerülő leányzónak, ott nagy baj van az IQ állapotával.
Az intelligencia messze nem ott kezdődik, hogy olvasunk egymást dicsőítő divatdiktátor írókat, hanem hogy ismerjük a világot mozgató erőket, az emberiség történelmét, a technikai lehetőségekkel tisztában vagyunk és mindent megkérdőjelezünk, ami a normalitás ellen hat.
Akkor felismerjük, hogy a liberalizmusnak nevezett újfasizmus pár százezer nyertes kivételével mindenkinek még a mostani Soros seggnyalóknak is pokoli életet akar teremteni. Itt kezdődik a szellemi IQ.
De mi barbár heteroszexuális illiberális magyarok állunk elébe egy IQ és EQ versenynek a hazaáruló liberálisokkal, akkor legalább kiderül, hogy melyik oldalon vannak a „korlátolt golyhók”.
Ami pedig az érzelmi intelligencia EQ tesztet illeti, ott szintén mi vagyunk az intelligens homo sapiens, mert tudjuk, hogy a liberálisok csak szavakban emberszeretők és jóemberek. Ők direkt a saját nemzeteik elpusztítására játszanak, egyrészt a saját rasszuk népességének lecsökkentésével aminek eszköze a genderpropaganda, a pedofília mint szabadságjog, a családok szétverése stb, másrészt idegen hódítok behívásával és hatalomba segítésével.
Mi tudjuk, és Önök liberálisok is tudják, hogy itt mi részünkről jogos önvédelmi harc zajlik, Maguk pedig csak a zsebeiket akarják megtömni, s ezért kapaszkodnak az műveltség látszatába, mert ez az egyetlen pont, ahol nem lehet fehéren-feketén bizonyítani se pró se kontra.
Semmi másban nem tudják az elveiket, szavaikat igazolni. Nem tudják bizonyítani, hogy valóban szeretik-e a négereket, multikultit, a vagy a perverz szexualitás nem ártalmas. Mert ha igazi jóemberek lennének, akkor tudnák, hogy a pedofíliában a gyerek mindig áldozat, hogy a nemváltás sokkal inkább divat mint valódi igény, és pár év múlva öngyilkos meghasonlottakat teremt tömegesen. Az igazi, magas EQ-jú vagyis a valódi jóemberek nem a társadalomtól várják el a pénzt, hogy sajátmagukat piedesztálra emeljék, nem terhelik a társadalmukat haszontalan semmire se jó iskolai képzésekkel aminek a valód munkát végzők fizetik a költségét. Az igazi emberbarát nem csalogat vagy hord be álmenekülteket, de legfőképp nem szedi el a pénzüket mint embercsempész NGO hajós, az igazi jóember tudja, hogy az iszlámot és kereszténységet, de még az ateizmust összeereszteni az háborút jelent. Az igazi embervédő nem pénzért véd ügyvédként szegregáltakat, nem másoktól gründolt pénzen játszik szűkös kajaosztogató álangyalt a migránstáborokban.
Az igazi homo sapiens saját maga megy saját költségén jóemberkedni az ínséges világban, és az összekoldult pénzt nem magára és „segély”szervezetei fenntartására költi, hanem a rászorultakra, és ők finanszírozzák a saját megélhetésüket és a migránstáborokat.
Önök liberális hölgyek és urak csak puszta buta álértelmiségiek, akárhány haveri könyvet olvasnak.
Az intelligencia és általános műveltség nem a holt latin nyelv idézgetését és nem is a „ki olvasott többet” versenyt jelenti, sőt sokkal több természettudományos, reál ismeretet, és annak alkalmazni tudását követeli.
Klárika
2020-08-16 @ 12:27
Ez, kedves Naprózsa, egyféle kifejtése a szellemi lelki társadalmi berendezés állapotainak.
Nem nagyon régen olvastam egy nagyon érdekes beszélgetést, interjút, amely egy rangos ballibsi újságíró és rangos zsidó liberális filozófus között zajlott le.
Félidön keresztül kekeckedtek a konzeratív ideákkal flörtölve, hogy hát azok tagadhatatlanul helyes dolgok. Nem e tévednek a liberálisok amikor… és sok olyasmit soroltak fel mint Naprózsa. Csak egy pár olyan jelzöt hagytak ki, amelyek nem számítanak éppen píszínek és nem különösebben hízelgönek. Világos, hogy önvédelmi harcot folytatnak a konzervatívok és követöik a bejáratott, szolid életmódjuk nevében, a kirendelt rend oltalmában. Egyben nem repülnek és nem szállhatnak a belátható szük kötelékeik fölé. Megijednek és félnek a multikultitól, igazuk lehet.
De mégsem lenne üdvözlendö, ha lemondanánk a másféle kolosszálisan meggazdagító jelenlétéröl,….
Lassan és alig észrevehetöen következtek a lapos kanyarok, mondhatni a kacsázás -meg kell adni, absz. profi módon- afelé, hogy a liberalizmus egy szebb, de annál még sokkal méltóbb új világot képzel el. Hogy a lét értelme az egyed egyéni sajátosságainak messzemenö kiteljesítése, amely nem korlátozódhat egy náció fojtó határai közé. A liberalizmus nem elégedhet meg szükebb térséggel mint az egész világ, másképp elvesztené, feladná a küldetését.
(nem ereszkedtek le oly hétköznapi banalitásokhoz mint munka, boldogság, gyerek, család, ilyen szavak nem fordultak elö)
Igen, magukra kell venniük a még nem felismert szellemi megváltók szerepét, az az igazi, az emberiséghez méltó feladat. Az ö dolguk megmutatni, ha „ketté vált a világ”, a porban fekvöknek, hogy mit jelent az emelkedett intelligencia.
Majdhogynem látta maga elött az olvasó a teher tudatában levö székröl felállókat a nem elismert megváltók savanyúan gyöztes vigyorával, miközben homlokra tolt szemöldökeik alatt laposan pislognak, fejeik apró hajtogatásával pecsételve meg a felsöbbrendü, összetartozó cinkosságukat
……………………………………………………..
Az már nem is durva, hogy milyen hányingeres volt, és hogy hány-igényes döl be egy ilyesminek.
Naprózsa
2020-08-16 @ 15:58
A liberalizmus ma arról szól röviden, hogy a léhűtő, munkakerülő, zömmel álegyetemi karokon papírokat szerző, a jólétbe beleunt banda egymás biztatásával és dicsérgetésével próbálja igazolni a társadalmak hasznos, értéket teremtő többségi tagjainak, hogy ők értékesek, fontosak, ennélfogva felhatalmazzák magukat a társadalmak irányítására, és a bőséges, társadalmi, erkölcsi kontroll nélküli jólétre.
Amúgy ilyen élősködők régen is minden társadalomban voltak, az úgynevezett nemesek, vagy gyapotföld tulajdonosok, uralkodócsaládok, főpapság.
A korábbiak vérségi vagy hazavédő alapon tartották magukat kiválasztottaknak, jó esetben fegyvert is fogtak megvédeni az országot, de a mai magukat szellemi elitnek tartó bagázs, már nemhogy hazavédelmet, hanem épp a hazáik feladását tervezi, valami rejtélyes okból azt képzelve, hogy nyerhetnek ezen.
Őkelmék már semmiféle korábbi ősi érdemet nem tudnak felmutatni, hát el akarják nekünk játszani, hogy az értelem felkent papjai, mert nyelveket tudnak, vagy egymás műveit olvassák, jogot avagy pszichológiát, kommunikációt, irodalmat tanultak és tájékozottak a külvilágban.
Nem. Az igazi értelmiségnek hasznos szakmája van és abban dolgozik is. És még emellett tájékozott mind a tudományban, mind a történelemben, mind a biológiában és a gazdasági folyamatokban, és persze a politikában, sőt sokan művészetben is gyakorlottak. Talán pont ezért mert dolgozik, nem ér rá álműveltéges felolvasásokra, botrányszínházba, álművészek tárlatainak megnyitóin pofabemutatásként részt venni és mert eltartja magát és az adókon keresztül a léhűtőket is, hát nem ér rá tüntetni járni sem. Ergo az álértelmiség számára láthatatlan, akik ilyen portálokon döbbennek rá, hogy mégis létezik olyan értelmiség, ami átlát az ő hazaáruló tervein és alap nélküli gőgjén. S ettől ha mi ellentmondunk, mélyen meg is sértődnek.
Namond
2020-08-16 @ 17:20
Naprózsa
A henye haszontalan unatkozó individualista ostobák, verbálisan agresszív Entellektüel Galerije és az abból hasznot húzó unintelligens, de rafinált/invenciózus egoisták?
Klárika
2020-08-12 @ 23:19
Közép-kelet Európa már a komcsi idök alatt nem nagyon müvelhette a nemzeti vonatkozású müvészet megjelenítését, és most a nagy szabadság ajándéka, hogy a globális életérzés a menö (amellett még a gazdaságosság is).
A „nemzeti” -nek beledugdosták a tarsolyába a populistaságtól kezdve még a 20. század minden bünét is, most légy okos, Domokos!
Ha ez a Domokos nem akarja végleg és végérvényesen feladni az identitását, akkor, mint látjuk, nagyon is megnehezedett a dolga. Vállania kell a kommersz produkciókat a „kifizetödöség” miatt, a kozmopolitizmust az idegenimádók miatt s mondjuk ki, azt aminek sokan nevezik: a „nemzeti giccset” (saját maga és a jövöje miatt). Lásd Somos Aranka 2020-08-12 @ 10:57 olvtárs véleményét. Minek nyomán az is megvilágosodik, hogy sokak szerint az ami nem kozmopolita, nem anomáliás, az csakis uralmi eredmény lehet: a nemzeti felfogású Vidnyánszky igazgatósága máris skandallum; mintha egyetlen egy színház létezne a kis hazában.
Sajnálatos és lehetséges visszahatással Vidnyánszkyra, aki már eddig sem mutatkozott különösebben harcosnak.
Végül is egy Alföldinek lett szabad „István a király” -hoz hozzányúlni!
Folyamatos cirkusz és lehetséges bohócszaltók árán lehetne Hunyadi Jánosról filmet készíteni, ha a kaszt megköveteli a píszít, ha Trianon miatt s aV4-ket nem ajánlatos megsérteni. A törököket nem is emlegetve, akikröl az USA nagykövete sugallja meg, vagy az unió, mikor mily módon kerülhetnek ábrázolásra.
És mire, végül is szép nyugdíjba menne az uolsó kaszttag is, kik lépnének a helyükbe ha nem túlnyomóan „az elüldözött”, független CEU tanítványai és a keskenyvállú független Fegyör független követöi. Nemkülönben a független tehetségek megtestesítöi, „az itt-ott látott ifjú színművészek”… „hogy mindegyikük beszédhibás és a beszédhiba mértékével megegyező módon elkötelezett a haladó elvek mentén. Kérdés persze, hogy már eleve ilyenek voltak,…”
Dehát ezeket már mind leírták fennebb is. Mégsem egyszerü csak úgy lenyelni.
Csakafidesz: „Amúgy a színház és a film világszerte mély válságban van, érdemes alkotás ritka, mint a fehér holló. ”
Díszelöadás az Operaházban, üdvözölné az uniós kopasz Weber fövárosi látogatását. Otellót egy fehér, feketére bemázolt buzi játszaná, Desdemonát pedig egy fehérre festett néger transznemü. Nincs annyi tudásom, hogy tippelhetnék a rendezö kilétére – Szargentina asszony talán, egy Helszinkis segítségével, hogy ezúttal ne kerüljön sor a jogállamiság egyébként krónikus megsértésére.
Ahá, és a kisebb szerepekben – még mindig- az immáron nem szegregált kisebbségek különbözö egyedei. Ugyanakkora gázsi élvezetében mint Szargentina.
A Helszinkis ügyvéd meg ingyen!!
Theo
2020-08-13 @ 13:15
Oh egy percig se aggodjon, az Operahaz boven rendelkezik gender rendezokkel, legyen szo kereszteny operarol, vagy gyermek musical-rol.
Klárika
2020-08-12 @ 23:29
Csakafidesz: „Bocs. Ideológia nélkül nincsen művészet. ”
Vegyük tudomásul, már nincs és is nem lesz müvészet politika nélkül, píszis, globalizált világunkban.
Ezt szinte egyidöben írtuk le, tehát itt hagyom.
Azonban, idézett Ancsel Éva a falka szót használta. Hogy egészen tudatosan vagy véletlenül, az nem egészen biztos. Habár a filozófus, író, aki a szóból él, annál ritka a véletlen. Azért emelem ki, mert nekem jobban tetszik a falka kifejezés mint az ideológia. Ugyanis és sztem. az ideológia egyben dogma is, teljesen intoleráns. Míg a falka megtüröbb, nem is örök, csak üvölteni kell együtt. Amint a pont egy darabot játszó színészeknél: egyféle koncepció a darab szempontjából s a rendezöjével is megegyezö. De ugyanannak a színésznek, más darabban, más társakkal más rendezövel, másik falkában, másképpen kell üvöltenie. És sztem ez a színészi tehetség, ha erre képes : másképp üvölteni, mégis mindig úgy amint /ha/ az belülröl jön/ne/.
(persze hogy nem farkasnak nyúlfalkában; habár ha nagyon szegény s nincs a müvésznek még betevö falatja sem …)
A jelenünk hangsúlyos üzenete, vegyük tudomásul, már nincs és is nem lesz müvészet politika nélkül, píszis, globalizált világunkban.
A gloalizációra sem kell mindent ráhárítani, a müvészet általában és majd minden müfajában politikus is, más szóval, nem szándéktalan. Legalábbis attól kezdve, hogy a nyilvánosságra hozzák. De eközött és /vagy egy ideológia szüröjén áteresztve az óriási különbség. Ebben az esetben, sztem, nem müvészet, hanem idomítás. Az egyetemi tanár a kiválasztott idomító a rendezövel együtt, a diplomás müvész az a profi idomított, a közönség pedig a különféle idomítások tárgya, célja.
Mégis a tehetségnek nincs párja és nem behelyettesíthetö. Példa rá, hogy ne bövítsem, Gobbi Hilda, Major Tamás,…, egy pár festö és szobrász, kiadatlan írók
Vagy nem globalizálódunk, áttérünk a saját ellátásra és megelégszünk a belhoni betegségekkel. Nyáron esszük a szilvát, télen pedig annyi almát amennyit a jancsik (a nyüvek, tájszólásban) meghagytak. Sajátkészítésü befötteket, az erkélyen megtermesztett kávét. Többet kacagunk s jobban szeretjük egymást a banán helyett.
csakafidesz
2020-08-13 @ 00:02
Félreértés ne legyen, azért Ancsel Éva kommunista filozófus volt és az imperialistákra célzott. Az írói magatartás etikai vonatkozásairól diskuráltunk. A megvásárolt írókról, és a „pártos” irodalomról.
(Kétféle kommunista filozófussal találkoztam. Dogmással és vitaképessel.)
csakafidesz
2020-08-13 @ 00:07
” Gobbi Hilda, Major Tamás”
Gratulálok. ők ketten aprították igazán a színészeket és jelentettek fel szinte mindenkit aki nem hizelgett nekik.. Major Tamás bátyjának, Major Ákosnak nézzél utána.. Megkönnyítem:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Major_%C3%81kos
Namond
2020-08-13 @ 14:45
Jó hivatkozás!
Major Ákos a vérbíró!
A korai szocializmusban semmi nem ért többet, mint a mint a családi , ismeretségi összefonódás, mint a mai unclegeorge szövevényekben.
Klárika
2020-08-13 @ 22:40
Említett színészeket említette már más is, a tehetség áttörö példájaként. Addig amíg a nézö nem tud a nevesítettek egyéb hobbyjáról, a benyomás egyértelmüen kiváló. A Hobby Gilda sokszor szimpatikus is, amit Major a szerepei során nem ér el. Mesélték, azonban, hogy „privátilag” arra is képes vala. Felemlítem Szepesi Györgyöt is, akit máig sem múlt felül még senki, söt, a közelébe sem került, de neki is voltak dicsöbb hobbijai is.
A Pesti Srácok „Az alvilág titkai” rovatában megjelentetett Pámer Dávid, 2-3 (?) évvel ezelött egy leleplezö sorozatot annak a korszaknak a besúgóiról, kivégzöiröl, ( Major Ákossal együtt), országeladóiról, …. de már nem találom meg. Aki ügyesebb keresö talán még megtalálja, hacsak nem vették ki onnan véglegesen. Egy könyvröl is kerül említés, egy nyomozó újságírónö tollából, feldolgozatlan idök/események, részben ma is élö szereplöiröl,..
lhotx
2020-08-13 @ 16:19
OLDALALJI JEGYZET Aristo: az előző sarkon (a XIX. sz. utcájában) még nagyrészt a — finom vagyok! — tanácstalankodás a kultúra tömegesedésével, a tömegesedő ember kultúrájával (elvégre nem rakhatok minden szót „”-jelek közé!); a következő sarkon túl meg már a XXI. sz. mindenükből és minden oldalról kiforgatott tömegei, akik már ott lépnek be, ahol korábban még a hatás szempontjából (a hatás MINDKÉT végén) tetszőleges főemlősök (banánt nekik, amíg nem unják!) is elegendőek voltak ilyen célra.
E kettő között a XX. század bulvárja a maga utánozhatatlan hamisítottságában. Akikről FENT szól, NEM az ezredfordulónál szakadtak a nyakunkba, hanem még előtte, a századfordulón; aki nem hiszi, nézzen utána: mikor kezdtek az irodalomban MINDENT relativizálni (a speciális relativitáselmélet előtt!), s hogyan jutottak el — az összes művészeti ágban — programszerűen támadni mindenféle korábbi értéket, s új erkölcsöt, értékrendet hirdetni. Az ezerkilenszázhuszas évekre már lábközig gázoltak benne, a második világháború után már nyakon felül merültek.
[A komcsik idején is jól kereső St. Lem valahogy így fakadt ki egy (strukturalista!!) elemzése végén: — Szemlátomást számukra egy elmebeteg sokkal inkább „emberi”, mint egy unalmasan épelméjűn viselkedő ember.]
Lupus
2020-08-14 @ 11:15
MAJD MI PÉLDÁT STATUÁLUNK, avagy: ÍGY JÁRUNK EL MINDENKIVEL, AKIT AZ ORBÁN KINEVEZ!
A rövid újsághírt mindenki ismeri: a Böszme életveszélyesen, és a családra vonatkozóan is teljes anyagi ellehetetlenítéssel (is) megfenyegette Vidnyánszkyt az Egyetem Rektorává történt kinevezése miatt.
Arról azonban kevesebbet hallhattunk eddig, hogy miként vélekedik minderről a színházigazgató (most már egyetemi rektor), mint magánember, és hogyan érintette mindez személyesen őt és családját.
Az alábbi linken elérhető pár perces felvételen erről is, meg párhuzamba állításként a korábbi, Nemzeti igazgatójává történt meghívása/kinevezése után elszenvedett iszonyú üldöztetéséről (igen, bármilyen hihetetlen, üldöztetéséről!!!) is hallhatunk.
https://mediaklikk.hu/radio-lejatszo-kossuth/?date=2020-08-14_07-30-00&enddate=2020-08-14_08-03-00&ch=mr1
[Hangrendszer bekapcs; a beszélgetés a rövid hírek után következik!]
Jáger László
2020-08-15 @ 07:20
Szerencsére,hogy ki a pojáca a színházi életben és az életben azt nem Aristo dönti L 1Nlőre….
A későbbiekben sem az már tuti….
barátilag
J.L.
Oszkár
2020-08-20 @ 08:03
Haladók helyett sokkal inkább rombolóknak kellene nevezni ezeket a képződményeket.