Világnézet
70„Több dolgok vannak földön és égen,
Horatio, mintsem bölcselmetek
Álmodni képes.”Shakespeare: Hamlet
A világnézet olyan, mint a nyúltagy, mindenkinek van, annak is aki nem tud róla. Szükségszerű, hogy legyen, különben nem lennénk képesek élni. Ha nem lenne világnézetünk, mely rendezi a tapasztalatokat, akkor bizonnyal megtébolyodnánk az egymásnak ellentmondó, kaotikus tapasztalatok között. Világnézete mindenkinek van tehát, csak nem mindegy, hogy milyen.
Nagy lánggal ég a föld tüdeje Amazóniában – olvasom. Mondhatnók, a bolygónak tüdőgyulladása van. Mindenki mélységesen fel van háborodva. Az ügy már diplomáciai viszályokat is okoz, hogy ennek súlyát érezzük, elég csak arra gondolni, hogy Bolsonaro, brazil elnök, vénasszonynak nevezte Macronnét, ami – lássuk be – tény, csak nem szokás emlegetni. A problémát egyenesen galaktikussá tágítja, hogy maga Fletó is megszólalt és rámutatott az igazi bűnösre, aki – mily meglepő – nem más mint Orbánbasi. „A magyarkodó magyar kormány a magyarok megölésében fog így résztvenni.” Írja a nagyszerű férfiú, mert hát neki is van egyfajta, szesszel impregnált világnézete. Igaz nem túl bonyolult: Mindenért rosszért Orbán a felelős! Így nyilván Fletó létezéséért is. Az alkohol állítólag öli az agysejteket, és hát, neki ennyi maradt.
Aztán néhány nap, hét után jön némi mentegetőzés, hogy hát tán mégsem a föld tüdeje, hanem egy bonyolult önfenntartó rendszer, ahol, mivel európai szemmel hatalmas területről van szó, minden évben tüzek ezrei gyulladnak, emberi tevékenység nélkül is. A tragikus képek egy részéről pedig, melyeket „Legalább a szemeteknek higgyetek!” felkiáltással tolt a képünkbe a hiszteroliberális sajtó, kiderült, hogy photoshop-művészek kreatív terméke csupán.
Így, tán mondhatjuk utólag, egy érdekes kérdés megmarad, mégpedig az, hogy miért hitte el a dolgot majd mindenki, kapásból, kritika nélkül. A miért tekintetében néhány csoportot különíthetünk el.
Az első azoké, akik ebből is pénzt akarnak csinálni.
Rejtélyes NGO-k, eladásra, kattintásra hajtó sajtótermékek és politikusok. Ők mindannyian érdekeltek abban, hogy minél nagyobb port verjen fel az ügy, hiszen annál kövérebb számlát állíthatnak ki a végén. Képesek a lágy, romantikus tavaszi szellő első rezdüléseiben is a világvége hírnökét látni, ha megfizetik érte őket. Az ő viselkedésük tehát érthető és jól magyarázható azon megfigyeléssel, hogy ha nem értesz valamit akkor keresd a pénzt. (Macron és Bolsonaro viszonylatában pedig még a nőt is, de ez most messzire vezetne.) Az ő világnézetük egyszerű, kétosztatú. Van egyfelől a dolgoknak azon része, melyből pénzt lehet csiholni, úgy, hogy közben még morálatlétának is tűnjenek, másfelől azok, amelyekből nem. Ezek nem is érdeklik őket.
A második csoport azokból áll, akiket tán széplelkeknek nevezhetünk.
Őket mélyen meghatja az erdőben sülő tapírmalac sikolya. Az nem érdekli őket, hogy ugyanezen tapírmalac, ha nem sülne meg, akkor az anakonda enné meg, méghozzá lassan és félig-meddig élve. Az sem sokkal jobb. Ha pedig semmi nem enné meg a tapírmalacokat és nem is égnének meg, akkor annyira elszaporodnának, hogy az esőerdőt is tönkretennék, és végül kihalnának. Az élet nem egy hajókirándulás. Az ő világnézetük két, eltérő fogalom egybeolvasztásából fakad. Úgy vélik, hogy ami nekik „cuki”, az egyben jó is. Ami cuki azt mindenáron meg kell menteni, mert akkor vagyunk jók. A lótetű, meg a varangyos béka, mert nem cukik, pusztuljanak. Hogy mit tartanak cukinak arról, a közösségi médiában feltett képekből nyerhetünk információt. Bennük az irgalom, a szánalom nemes érzése világmagyarázattá válik, pedig ezek, bizony, arra nem alkalmasak.
A harmadik és tán a legnagyobb csoportot azok alkotják akik bármit hajlandóak elhinni, ha azt „tudósok” véleményeként tálalják nekik.
Hogy miért van ez így, az alapvetően két dologra megy vissza. Az egyik, hogy mindazon technikai csodák, amelyek körülvesznek bennünket, az űrhajótól az illatosított óvszerig, működnek, és létüket a tudásnak és a tudás letéteményeseinek, a tudósoknak köszönhetjük. A másik dolog szellemtörténeti jellegű és kifejezetten újkori eredetű. Atyja az a Descartes, aki azt találta mondani, hogy: „… végső soron nem létezhet semmi olyan távoli dolog, amelyhez nem lehetne eljutni, sem olyan homályos dolog, melyet ne lehetne föltárni.” E kijelentésnek persze ellentmond a matematika és fizika órákon szerzett keserű tapasztalat, miszerint ott már a legalapvetőbb dolgokat sem értették. A tragikus ellentmondást aztán azzal oldották fel, hogy jó, ők nem értik, de azért vannak a tudósok, hogy ők értsék és ők aztán értik is, nekünk csak rájuk kell hagyatkozni.
Jó gondolatnak látszik, csak az a bökkenő, hogy vajon ki a tudós?
Miután a tudományokból – mint az már általánosban kiderült – többnyire egy kukkot sem értenek, magukra a tudósokra bízzák ennek megállapítását. Csakhogy a kívülről monolitnak és egységesnek tűnő „tudomány” valójában nem létezik. Alapvetően kétféle tudóst különböztethetünk meg. Az egyiket nevezzük – jobb híján – „tudományos” tudósnak. Ők azonban nem alkalmasak a scientista vallás prófétáinak. Véleményük általában ambivalens, és sokkal több kérdésük van, semhogy bármi bonyolultról azt állítsák: az pontosan úgy van.
Vannak aztán a köz-tudósok. Róluk nem tudhatjuk, mikor kutatnak, mikor művelik a tudományt. Életüket konferenciákon, a konferenciák közötti repülőúton és a TV-stúdiókban élik. Ők mondják el, hogy bármely kérdésben mi a „tudomány” álláspontja, amely – minő véletlen – tökéletesen megegyezik az övékkel. Amíg a „tudományos” tudósok olyan folyóiratokban és könyvekben közlik a véleményüket, melyeket a tudományos világnézettel rendelkezők 99%-a nem olvas, mivel egy kukkot sem ért belőle. Addig a köz-tudós a Facebookon és az esti színes, beszélgetős TV-műsorokban „publikálnak”, a közönség ámulatára és kísérőnek a csipszhez, meg az esti fröccshöz. Így megfellebbezhetetlen véleményük eljut a tömeghez, akik úgy zabálják, mint a gyenge kerti borsót
Így lesz aztán az amazóniai tüzekből világvége. És így lesznek a felelősök is refrénszerűen megnevezve a libsi médiában.
Ez a mostani eset egyébként kivétel, hiszen néhány hét után kiderülhetett az igazság egy része is. Ez nem jellemző egyébként, az összes „tudományos” féligazság mellett a végsőkig ki szoktak tartani, különösen ha azzal szidalmazni lehet a politikai ellenfeleket. Fogalmam sincs hogyan történhetett ez most.
csakafidesz
2019-08-28 @ 12:11
Balogh János professzor anno érdekes dolgot írt le az esőerdőkről. Nincsen gyökérzet. A folyamatos trópusi esőzések, a pára táplálja a fákat mélyebb gyökerek nélkül. Ergo az esőerdő talajának vízmegkötő képessége sincsen és a szárazság idején könnyebben ég az erdő.
Tessék? Igen, túlságosan megritkult, régebben kétszerese volt Amazónia erdős vidéke. Persze, hogy ez kihat a klimára.
csakafidesz
2019-08-28 @ 12:13
Amíg el nem felejtem Balogh János egész életében a rovarokat tanulmányozta, Braziliába is ezért ment el. Nos a trópusi környezet élővilága élesen elválik a többitől, teljesen más ökológiai rendszerben működik.
Tomcsesz
2019-08-28 @ 12:57
…és Balogh János professzor azt is mondta,hogy a Föld 3 milliárd embert képes optimálisan eltartani üdvözlet
Hazádnak
2019-08-28 @ 15:39
Hogy Balogh prof. meg még néhány önjelölt „tudós” mit állított azt tényleg lehet kétkedéssel fogadni, de Bolsonaro és Aristo állítása, hogy-
„..Bolsonaro, brazil elnök, vénasszonynak nevezte Macronnét, ami – lássuk be – tény, csak nem szokás emlegetni. ”
-szóval, olvassunk Aristot, mert tőle sok olyasmiról olvashatunk ami ” tény, csak nem szokás emlegetni. „
Klárika
2019-08-29 @ 06:03
Kilötte a poénomat, szmájli, ami végül is az Aristo érdeme.
Klímaveszély, klímavédelem, az azzal történö foglalkozás mostani valós hatásossága.
Aristo: „Bolsonaro, brazil elnök, vénasszonynak nevezte Macronnét, ami – lássuk be – tény, csak nem szokás emlegetni.”
Kristóf
2019-08-28 @ 15:50
A pára „táplálja” az összes erdőt a Földön. Akkor is, ha jó víztároló a talaja, és akkor is, ha nem. Légköri aszály esetén az élet elpusztul. Még egy ökológiailag halott szántón is.
Innen az a kérdés, hogy a tyúk vagy a tojás volt-e előbb. Mert a sivatagban nincsen túl sok pára. Ahol viszont erdő van, ott igen. Az a nagy helyzet, hogy a párát az erdő juttatja a légkörbe. És mivel az élet sokban ellenkezője a művi világnak, úgy van az, hogy ha valamiből sok van, akkor abból az életben mégtöbb lesz. (Mert a művi világban az van, hogy minél többet kell elvenni a természettől, és minél jobban spórolni vele, mert jaj-jaj elfogy.) Vagyis a párolgás csökkenti le a légnyomást, ezzel nagyban mozgatja a légtömegeket, és vonzza be a párás légtömegeket az erdőbe.
Ma viszont az a helyzet, hogy a párolgás az elmúlt két (!) évtizedben globálisan bő felével csökkent, ha lehet hinni az alábbi kínai uraknak:
https://www.origo.hu/tudomany/20190818-drasztikusan-csokkent-a-novenyek-novekedese-es-fejlodese-vilagszerte.html
Ezért van, hogy azóta (!) nőtt számottevően a hőmérséklet, mint ez a cikk is példázza:
https://pestisracok.hu/ket-es-fel-evszazada-nem-volt-ilyen-meleg-es-szaraz-a-nyar-ausztriaban-mint-most/
És ezért van, hogy az erdő már nem képes annyit párologtatni. Vagyis azok a feltételek, melyeket az erdők saját sok évezredes felépítésük során felépítettek saját magukkal együtt, azok már nincsenek meg. És hogy ez miért kell, hogy érdekeljen minket? Mert ezek a létfeltételek a mi létfeltételeink is. Melyeket a tisztelt „tudomány” adottságként kezel. Hát nem az.
(Megjegyzés: ezért a természet ellenében építkező nyugatiként ismerhető újkori, majd modern civilizáció és annak elődei a felelősek, görög, római és Közel-keleti nagy elődjeikig visszamenőleg. És mindenki, aki átállt erre a létformára. 🙁 )
csakafidesz
2019-08-28 @ 20:28
Pontosan kérlek pontosan. A növények levelei párologtatják el azt a vizet amit már nem használ el a növény anyagcseréje. A földi ökoszisztéma sokkal bonyolultabb annál ahogyan elképzeljük.
Kristóf
2019-08-29 @ 10:19
(Szándékosan írtam erdőt, mert az egy élő rendszer. Az erdő mozgásban tartja a párát, vizet. Egy búzatábla vagy a polgármesteri hivatal ablakában a muskátli ilyesmire nem képes.)
Etin
2019-08-30 @ 09:16
Jézusom… ha valakinek az első fizika órák sem mentek át, akkor minek okoskodik? 🙁
Tehát csak a fák párolgása számít… Ahha, akkor a föld több mint kétharmadát lefedő érdekes tulajdonságokkal bíró anyag (segítek: VÍZ) nem számít semmit…. facepalm…
bl
2019-08-31 @ 08:37
Szerinted mekkora helyet foglal el a Föld felszínén és mekkora felületen párologtat egy fa? Az Óceánok miatt kérdezem, bár lehet ezt már nem fogod olvasni.
corvus
2019-08-28 @ 14:52
Balogh prof azt is mondta ,hogy a föld egy egésznek tekinthető élő organizmus és ha úgy dönt leveti magáról az emberiséget (is), én őt tekintem az első itthoni ökológusnak !
Mindezt az ebola járvány idején ,érdekes volt
Károly Ferenc
2019-08-28 @ 19:04
Balogh János professzor a Duna elterelését „papírtigrisnek” tartotta.
Molnár József
2019-08-28 @ 12:33
Az, hogy az emberi tevékenység kihat a klimára, nem vita tárgya.
Kérdés, hogy csak az okozza-e a klimaváltozást?
Mostanra egy jól fizető üzlet a klimavédelem. Ha viszont a klimaváltozás az ember tevékenysége nélkül is bekövetkezne, akkor a kiagyalt ellenlépések sem lehetnek elég hatékonyak.
Sokkal inkább mézesmadzag az egész. Mindig kellenek tömegmarhaságok. Csak néhány:
-terrorizmus elleni harc ( nem szűnt meg, de egy csomó dolgot így lehetett letolni az emberek torkán).
-pénzügyi válság ( a bankoknak nyújtott támogatást lényegében a vezetők szétosztották maguk között-nehogy má ne legyen a válságból semmi)!
-klimavédelem ( megint le lehet tolni egy csomó mindent az emberek torkán, mert nincsenek-vagy nem nyilvánosak a mért vagy nem is mért értékek.
:o)
2019-08-28 @ 14:07
„Az, hogy az emberi tevékenység kihat a klimára, nem vita tárgya.”
Mert dogmaként kezeljük!
A helyi klímán túl nem terjeszkedik az ember ereje. A legtöbb problémát a technikai civilizációnk törékenysége okozza…
Kristóf
2019-08-28 @ 15:25
A helyi klíma érdekes kérdés egy globalizált ipari civilizációban. Vagyis hogy annak mindenhová elér a keze.
khm
2019-08-28 @ 15:46
Meg a helyi klímaszerelőé. 🙂
zolatiguszti
2019-08-29 @ 00:52
Így van, a kurva eszkimók is nem tudom mit permeteztek össze-vissza a jégen a DDT-vel, hogy most megtalálható a vegyszer maradék a fókák, zsírjában és a jegesmedvék májában.
Be kellene tiltani a permetezők forgalmazását a sarkkörön túl!
Lupus
2019-08-29 @ 17:37
„kurva eszkimók…”
Azért, mert valaki állandóan a sarkon tölti az idejét, még nem kell feltétlen kurvának nevezni…!
🙂
Klárika
2019-08-31 @ 01:34
Alig hiszem, hogy azok a kurva eszkimók permeteznek. A mi kurva DDT permetezö szerünk jutott el tölünk oda hozzájuk. A víz körforgása keretében.
Magd@
2019-08-28 @ 12:38
A szokásos pánik keltés celebek és megélhetési politikusok közremûködésével.
Most ez kell éppen, de majd lesz mááásik, ha a zsarátnok is elalszik.
Kristóf
2019-08-28 @ 15:24
Az írás végével kapcsolatban: úgy történhetett, hogy a véleményhatalom már nem teljesen monopol és monolit, úgy, mint ahogyan volt 2015-öt megelőzően. Ezt annak gazdája leginkább Európa elkapkodott lerohanásának köszönheti. De végső soron a modern világ végső válságának elmélyülése a valódi ok.
–o–
Az írás igen okosan fejtegeti a tudományosság ellentmondásait. A modern kor vallásáról van itt szó. Amíg (Magyarországon még 100 éve is) a képszerű mitikus gondolkodás volt az általános, addig az egyén remekül tudta értelmezni a jelenségeket. Az egy olyan modell (világnézet) volt, mely kerek egész. Nincsenek benne kognitív disszonanciát eredményező ellentmondások, nemhogy redukálhatatlan, feloldhatatlan ellentmondások. Jung leírta, hogy az emberi elme ennek, a mítosznak a kezelésére alkalmas. Telefonkönyv-jellegű, tetszőleges számú feloldhatatlan ellentmondással terhelhető és terhelt tudásanyag kezelésére alkalmatlan.
Amióta ez utóbbi tudás-típust megvalósító tudományos gondolkodás uralkodik az elmék felett, azóta közvetítő és magyarázó nélkül az egyén semmit sem ért. A vallás papjai a tudósnak nevezett tudományos emberek, akik megalkotják azt a leegyszerűsítő modellt (mítoszt), mely már felfogható emberi aggyal. Melyben az Amazonas-medence a Föld tüdeje, és melyben a gonosz CO2 felel a globális felmelegedésért. Innentől kezdve ez hatalmi tényező. És nyilván azok a papok kerülnek feljebb és a csúcsra és a képernyőkre, akik jól illenek az önjáró globalóma irányvonalába. (((A nyugati világ top egyetemein, ha valakinek ott lóg egy kis feszület a nyakában, az ne is számítson docensnél magasabb posztra.)))
És hogy miért hiszik el az emberek a tudományos papok igéjét? Mert az agyukba vésett hiten alapul. Olyan a hit, mint egy operációs rendszer, melyen a tudatprogram fut. A ma hite pedig a haladáshit: baltól jobbig, ateistától keresztényig. Ez van. Bár még senki sem látta, hiszi pl. a Bohr-féle atommodellt, a földtörténeti korokat, a gravitációt. Érettségi szinten hiszi az evolúciót, ami egy XVIII. századi gazdasági-társadalmi modell hamis kivetítése a természet működésére. Stb, stb. Hittel hiszi, hogy a vívmányok jobbá tették a világot. Hittel hiszi, hogy ennek így kell lennie. Hittel hiszi, hogy ha másként lenne, az rossz lenne, az összeomlás lenne, az pusztulás lenne. Hittel hiszi, hogy a mesterséges világ jobbá tételének szolgálatában kell élnie. Hogy az adott vállalkozás, aminek a mókuskerekét pörgeti az valami jó, valami építkezés. Akkor is, ha az a Teremtés erőforrássá alacsonyításával és az erőforrás megzabálásával hozza létre vedd meg – dobd el termékeit, szolgáltatásait. Akkor is, ha a saját valósága életellenes, melyben a talán két gyerek esetleg majd negyven felett az elérhető REALITÁS az átlag számára. Vagyis társadalmi realitása családjának, népének elsorvadása. Minél jobban pörög a mókuskerék és minél magasabb a „jólét”, annál inkább.
Visszatérve az elejére ill. a cikkvégi nyitott kérdésre: amíg minden szép rendben ment, addig a leegyszerűsítő tudományos magyarázatok igazsága senkit sem izgatott különösebben. A tudat programozóival szemben olykor kritikus konzervatívok sem bolygatták, hogy pl. a Föld tüdeje-e az Amazonas-medence. Amióta viszont erősen érezni, hogy a modern civilizáció már túlvan a csúcsán, azóta sorra buknak ki a feloldhatatlan ellentmondások, és bizony azóta nem monopol a véleményhatalom sem!
Az ellentmondások pedig leginkább azt igazolják, hogy a tudományosság MODELLJE, „VILÁGNÉZETE” NEM ALKALMAS a világ leírására!!! Vagyis a tudományosság MODELLJE, „VILÁGNÉZETE” HIBÁS. Amikor a főpapok hol lehűlést, hol felmelegedést kiáltanak, nem hazudnak. Még csak nem is pénzért hazudnak. Ami alapján kijelentik aktuális következtetésüket, abban van a HIBA. A fejekbe égetett haladáshit azonban már nem szokta megengedni, hogy ez kérdésként felmerüljön. Hogyan lehet az, hogy a „tudomány” nem abszolút, nem szent??? Hát így. Ahogyan a haladás feltétlen hívei számára is kiderült, hogy pl. a DDT nem ehető; és ahogyan a margarin és a vaj cserélgeti a helyet az egészséges/egészségtelen számegyenesén. Így.
Köszönet a cikkért.
khm
2019-08-28 @ 15:49
Egyetértek.
csakafidesz
2019-08-28 @ 20:34
Valahol olvastam, hogy a haladás legjobb ellenszere a haladás. Bizonyíték? „Ma már senkit sem fenyeget a lórúgás..” Az a baj, hogy túlságosan messzire elmentünk ezen az úton..
bl
2019-08-31 @ 08:40
Ezzel az a baj, hogyha gyorsabban szaladsz mint a következmények, akkor ez nem jelenti azt, hogy a jövőben is gyorsabban fogsz tudni szaladni. S akkor utolérnek. Az összes.
Pick Robert
2019-08-28 @ 15:27
Tetszett, tenyleg jo, a tudos resz meg igaz is…
Naprózsa
2019-08-28 @ 15:29
Volt egy Mátyás királyhoz kötött kedves mese:
Urak unalmukban vitatkoztak, hogy melyik szakmát űzik a világon a legtöbben? Az egyik társaság szerint parasztból van a legtöbb, a másik szerint katonából. Az udvari bolond közberikkant:
– „Orvosból!”
Erre mind lehurrogják és a bolond megszégyenítve elmegy. Percek múltán a szomszéd teremben felhangzó éktelen jajgatásra átrohanva látják, hogy a bolond földön fetreng. Mindenki javasol valamit: köpülyözést, érvágást, piócát, mire a bolond felugrik:
– „Na ugye, hogy orvosból van legtöbb a világon?”
Ma már nem így van: tudósból. A fent felsorolt kétféle mellett még az „Én mindent be tudok bizonyítani, meg az ellenkezőjét is, csak kérdés, hogy ki fizet érte” – megélhetési tudós is van, meg az „Én mindenhez értek, mert kineveztem magamat zseninek” – „tudós” is,
… és úgy mindenki pró és kontra tudóssá válik, ha egymást kell ezzel fejbe verni politikai alapon – lásd minden portálon győzködjük egymást a számunkra érvényesnek látszó érvekkel mint mi polgári-liberális civiltudósok is…
Úgyhogy Mátyás óta mára már tudósból van a legtöbb a világon.
khm
2019-08-28 @ 15:51
Szerintem meg hozzászólóból. 🙂
Akkor is,ha a tudományokhoz semmi köze sincs. Nem Önre céloztam.
Theo
2019-08-29 @ 00:27
Nem baj. 🙂
En a hozzaszolasok miatt szeretem a PS-t.
Klárika
2019-08-29 @ 06:31
ÉN is.
Is is.
botocska
2019-08-28 @ 15:31
Az emberiség olyan mint a tejben a baktériumok, addig szaporodnak és savanyítják azt, amíg elpusztítják magukat és csak egy köcsög aludttej marad utánuk.
Kristóf
2019-08-28 @ 16:02
Csakhogy az emberiség nem egységes. Pl. a magyar, és általában a népek többsége pedig eredeti természete szerint sohasem volt ilyen.
Klárika
2019-08-29 @ 09:29
Mégsem akarták/akarják tudomásul venni a „magyarság” örökös kozmopolita haladói, hogy az európaiság nem Bécsnél kezdödik.
A magyar ember európai de a lénye s lényege nem az aminek a Nyugat hódol.
Ennek a külön rétegnek egyedei sem lesznek soha echt nyugatiak, hacsak el nem mennek; a legtöbbjük még akkor sem, majd az ottani leszármazottaik.
Jelen van és tudathasító ez az igazándiból itt sem ott sem nyavalya, különös nyomatékkal s föleg a fövárosban és környékén.
[A szüntelen elnyugatosító igyekezet s próbálkozás; vannak már helyek vagy utcák Budapesten, amelyeket alig lehetne megkülönböztetni, külsö szemléléskor, akármelyik nyugati helytöl. Vagy a sok vendéglöben felszolgált, grafikusan megkomponált, ízetlen „tányér”, amelyen a fele kaja ott is marad, ki akarná azt felnyalni?]
Zátony Miklós
2019-08-28 @ 16:50
Szuper !
De remek eszmefuttatásaidat egyszerűbben fogalmazva is leírhatnád néha , mert az emberek nagy része végigolvasni képtelen nemhogy megérteni . ( szerintem )
bl
2019-08-28 @ 18:08
Aristo! Ez zseniális! Nagyon jó! Ütős! Fasza lett!! Ha lenne gomb a cikk végén küldeném a 300 Ft-ot!!! Sok ilyet még!!!!
gyozo2018
2019-08-28 @ 18:15
„Világnézete mindenkinek van tehát, csak nem mindegy, hogy milyen.”
Na, igen. A nihilizmus is egyfajta izmus.
idiokrácia
2019-08-28 @ 18:26
Amikor az emberek már a nyilvánvaló tényeknek sem hisznek, képtelenek felismerni a fenyegető veszélyt és inkább elzavarják a tűzoltókat az égő házból, akkor alighanem megértünk a pusztulásra.
Klárika
2019-08-29 @ 06:34
Volt egy „ilyen ” színdarab. Latinovics játszotta.
Q-connect
2019-08-29 @ 13:17
Igaza van! Az ostobaság korában élünk. Az emberek primitívek, nem olvasnak, nem gondolkodnak, de minden álhírnek, konteónak felülnek, mint a birkák. Az ész helyett a félelem és a gyűlölködés az úr. Pedig most, amikor egy sor rendszer van kritikus teher alatt a túlnépesedés, a környzeteszennyezés és a klímaváltozás és recseg-ropog az egész civilizációnk, miatt baromira észnél kellene lennünk. Ébresztő, emberiség!
Ruben
2019-08-29 @ 16:31
Egyetértek! A világ szédületes sebességgel száguld az ipari méretű önmegsemmisítés felé. A lefelé tartós spirált az is tetézi, hogy olyan beteg és diktatórikus nacionalisták vannak hatalmon mint Trump, Johnson, Bolsonaro, Modi, Erdogan, Salvini, Putyin és Assad. Olyan időszakban kellene dűlőre jutni valahogy a súlyos természeti, demográfiai és gazdasági kihívásokkal, amikor a mindent uralnak az álhírek, az összeesküvés-elméletek, a trollok, a multik és az embereket egymás ellen hergelő populisták. Nem túl merész feltevés, hogy ebből irtó nagy gáz lesz.
bl
2019-08-29 @ 18:24
A világ szédületes sebességgel halad a TELJES INFANTILIZÁLÓDÁS felé. Ennek jelei:
ne együnk húst, helyette trópusi szóját,
ne bántsuk az állatokat, de emberekből sok van,
ne szennyezzük a környezetet, de tartsuk meg az életszínvonalunkat,
ne kelljen dolgozni, de legyen fizetés,
ne kelljen tanulni, de legyen diplománk (több is),
ne kelljen normálisan élni, csinálhassunk azt amit akarunk,
ne kelljen felelősséget vállalni semmiért, de állam tegye lehetővé még azt is, meg azt is..
legyenek jogaink, amiket megkapunk,mert jár nekünk,
valaki oldja meg helyettünk, de mi azért jó emberek vagyunk,mert rámutattunk,
és így tovább a végtelenségig.
Naprózsa
2019-08-29 @ 20:50
Remekül rámutat az infantizálódásra, kedves Bl, csak egy szó hiányzik. Nem „emberekből sok van” csak FEHÉR emberekből van sok.
Pedig ez egyáltalán nem mindegy. Abból a fehér emberből van ugyebár elviselhetetlenül sok, s az nehogy szaporodjon, aki és akinek ősei jóformán az egész mai technikát kifejlesztették, akik rájöttek, hogyan kell megakadályozni a saját túlszaporodásukat, akik másokra dolgoznak, hogy a muszlim semmirekellő napi 5×1 óra uszításos imával kitöltött munkakerüléssel is fényesen megéljen, a nejei meg évente potyogtassanak Allah-ajándékokat.
Meghát abból a fehérből van kártékonyan sok, amelyik repülőt épít és küld eloltani távoli tüzeket, ahelyett, hogy inkább az őt kifosztó és fenyegető gyilkosok no-go zónáira dobna le ha nem is tűzbombákat, de legalább fogamzásgátlót.
Mert muszlim sáskából, kokarágó mesztic követelődzőből és mindenhova odarottyantó, sárkunyhóban lézengő magas kultúrájú afrikaiból nincs sok. Sőt itt Európában is a metánt böfögő szelíd szarvasmarhák helyett ezeket kellene továbbtenyésztenünk, nekünk gonosz fehéreknek.
Egyébként egy dolgot mégis jól lát Ruben úr. A világ tényleg száguld a megsemmisülés felé, de nem a „súlyos természeti kihívások” miatt, hanem mert a „beteg és diktatórikus vezetői” mint Merkel, Macron, Junker, Trudeau, Ciprasz, Renzi, Clinton, Soros… és a gazdáik, nomeg a fizetett kommentelőik „álhíreket gyártva” mindent és mindenkit uralni akarnak, mert semmi sem elég nekik.
Pajkos bá
2019-08-28 @ 19:41
Nos áltudományos megállapításból azért a tutiblogon is van pár a klímaváltozás kérdésében.
A CO2 szerepét azért tudja mindenki, mert az ezzel foglalkozók szaklapokban erre a következtetésre jutottak. Pontosan azok, akik ezt tagadják, nem tudományos cikkekben vitatkoznak, mert ott már álláspontjaik elbuktak, hanem a médiában. Általában meg pár amcsi olajipari lobbicsoport kitartottjai szoktak lenni. Szóval a cikk egyes megfigyelései igazak, csak a klímataváltozást tagadókra.
fürgerókalábak
2019-08-29 @ 00:30
A klíma mást sem csinál évmillárdok óta csak változik. De mekkora tuti biznisz megadóztatni valamit ami nélkülözhetetlen az élet körforgásában. Ráadásul ez esetben pont az államok lennének megadóztatva azok által akiknek, hogyhogy nem többek közt az olajipar is a tulajdonukban van és elviekben semmilyen adószedési monopóliummal nem rendelkeznek. Még.
Csak aggyá’ nekem sok zsozsót és megmenekül a föld! Nem új találmány. Volt már ilyen a történelemben. A prototípust búcsúcédulának hívták és az első kufár (Medici) pápa találta fel. Érdekes hogy a CO2-höz képest a műanyag és más vegyi-anyag szennyezés egy marginális kérdés. Pedig az aztán pusztító hatással van a környezetre.
Pajkos bá
2019-08-29 @ 07:11
Kb. mantraszerűen jön elő, hogy a klíma mindig változott. Ez igaz, de azt kéne megérteni, ilyen gyorsan, mindössze 200 év alatt 1,5 fokot, nem nőtt soha. Ez a szárazföldeken inkább 2-2,5 fok. Az ember idejében soha nem volt ilyen magas a széndioxid koncentráció, ma már 400ppm felett van, míg az ipari forradalom előtt 260 alatt volt.
Arról tudományos körökben nincsen semmiféle vita, hogy a co2 szint növekedésének köze van a felmelegedéshez. Az hogy pár tévedését belátni képtelen ember, vagy lefizetett lobbista politikai lapokba ismételgeti a hibás elméleteit, az nem tudományos vita. Azt szaklapokban vívnák, ha lenne ilyen vita…
A műanyag is probléma, meg a vízszennyezés is, ezt miért zárná ki a klímaváltozás problémájának fontossága?
Naprózsa
2019-08-29 @ 11:07
Ó már csak azt kéne eldönteni, hogy mi is az a „hibás nézet”?
De akár feldobhatunk egy érmét, s ha fej, akkor halálos veszély fenyeget, mert melegszik a klíma, ha írás, akkor nem ez a veszély, hanem hogy a klímahiszti az ürügy a homo sapiens totális kifosztásához és rabszolgasorba süllyesztéséhez.
Pajkos bá
2019-08-29 @ 11:41
Hibás elmélet=amit a kutatók, ezzel foglalkozó tudósok túlnyomó többsége megcáfolt, rámutatott a hibáira, és az elmélet gazdája nem volt képes azt megvédeni kollégái előtt.
vektortér
2019-08-29 @ 12:43
Mire alapozod ezeket a kinyilatkoztatásaidat, hogy pl. másfél fokot „nem nőtt soha”? Még az átlaghőmérséklet mai fogalma sem létezett 100 évvel ezelőtt, nemhogy mérték volna.
Ha ennyire okoskodni szeretnél, vagy épp megvívni a szent háborúdat a klímholokauszt tagadókkal, akkor linkeld be a publikációidat ezekből a (nem) említett szaklapokból, de ne égesd a tudományhoz tényleg értő embereket a bulvárfirkász szintű nyavalygásoddal.
Pajkos bá
2019-08-29 @ 16:00
Olvasd el őket abból sok van, a google segít, én nem fogok linkelgetni. Maradjunk annyiban, hogy klímaváltozást tagadó tudományos cikkből gyakorlatilag már nincsen, mert egytől egyig elbuktak, és egymásnak is szögesen ellentmondanak. Mondd te melyikben hiszel, nőtt a co2 koncentráció vagy nem, van melegedés vagy nem? Arról nem is beszélve, hogy kb. 2 kattintásra kibukik, hogy valami olajlobbista csoport pénzeli őket (legutóbbi 888 cikk által idézett figura pl.), vagy nem is szakemberek.
Az érvek hiányát helyettesítő agresszió nem túl meggyőző.
Az átlaghőmérsékleti adatokat, amelyekhez viszonyítanak, általában a XX. sz. mért globális hőmérséklet átlagához szokták érteni.
A pontos válasz arra, hogy honnan tudjuk, az az, hogy az eddigi kutatások során (korallok, évgyűrűk, tengerszint változás vizsgálata) sehol nem találták nyomát ekkora kiterjedésű változásnak. Ráadásul a jégtakaró korát sem nehéz meghatározni, és mivel a klímaváltozás a pólusokon az átlagnál is nagyobb melegedést okoz, ezért könnyen rá lehet jönni, hogy ilyen rapid változás az elmúlt időszakban nem volt. Helyi lehet, de globális nem.
Azért tényleg vicces, hogy bulvárfirkászatról beszélsz olyan érvrendszerrel, amelyet használsz.
Én erősen jobboldali vagyok, de ezt az amerikából begyűrűzött idiotizmust nem veszi be a gyomrom. Szerencsére a kormány nem állt bele ekkora ostobaságba.
Naprózsa
2019-08-29 @ 17:18
Az a fő bajunk, kedves Pajkos bá, hogy akár van felmelegedés, akár nincs, nem ettől ódzkodunk, az csak előnyére válna az emberiségnek. Több terület válna zölddé, élhetőbbé, a több víz több szárazabb területet öntözhetne, összességében jól járnánk. Egyáltalán nem ezért kételkedünk a „hivatalos” „tudomány” jelenlegi érveiben.
Amit Ön „begyűrűzött idiotizmusnak” nevez, és így minket de facto idiótáknak, még az sem zavarna.
De!
Amit viszont Ön az aki nem fog fel, azért is kell ellenállnunk ennek a hirtelen feltámasztott globálhisztinek, mert ezzel akarnak minket rövid úton megöletni. És nemcsak bennünket klímakatasztrófa szkeptikusokat, de Önt is.
Mert az egész nem csak arra megy ki, hogy adózzunk CO2 adót, meg támogassuk más országok erdősítését, meg vízrendszer kiépítését – vagyis dolgozzunk még többet olyanokra, akik eddig is szartak a klímára és pont a mi gyógyszereink, segélyeink révén eszméletlen arrogáns pofátlansággal túlszaporodták az országukat, hanem a felmelegedés és vízhiányra hivatkozva el akarnak minket árasztani „klíma elől menekülőkkel”.
Sőt nemcsak azt akarják, hogy fizessünk az égvilágon mindenért, kongói, brazil erdőért, migránsok ingyentaxiztatásáért, hanem azt is akarják, hogy ezután adjuk át országainkat, lakásainkat, iskoláinkat, kórházainkat a főleg muzulmán „klímamenekülőknek”, neveljük janicsárt a fiainkból, lányainkból legyen muszlim rabszolgafeleség, és mi ha nem tudunk már mindenkire fizetni, dögöljünk is meg, mert nem kapunk nyugdíjat, orvost, kell a hely az új fiatal muszlimoknak.
Ha Ön nem érti, hogy milyen kár ér minket, ha beadjuk a derekunkat, akkor Ön bizony akár akaratlanul is a globális kifosztó elitnek szolgál.
S az a szörnyű, hogy mire minket elsöpörnének a muszlim hordák (mint annyi népet 1400 év alatt, egyiptomiaktól kezdve az eredeti indonézeken át a bosnyákokig), már Ön se érheti meg, mikor ugyanez a megfizetett tudósbanda majd ugyanilyen vehemenciával MEGINT a globális jégkorszakkal fog újabb elnyomásra mesterséges hisztit fabrikálni.
De egye fene: legyen globális melegedés, legyen ezt hívőknek igaza, de mi itt keleten ezzel az ürüggyel sem fogunk idegent befogadni, vagy CO2 meg szolidaritás hazugság hisztiadót se fizetni a Háttérhatalomnak. Felőlünk akár fel is forrhat az agyuk!
Pajkos bá
2019-08-29 @ 23:39
Sajnos nem lesz több zöldfelület… Az óceánok melegebben kevesebb co2t tudnak megkötni, ami így a légkörbe jut. Az olvadó fehérfelületek miatt még kevesebb napenergiát ver vissza a pólus stb. Sajnos a sor folytatható.
Ez nem jelenti a migráció támogatását, mert tönkretenné azokat a nemzeteket, akik képesek lehetnek tenni a folyamatok ellen.
Nem a valósággal, hanem a baloldallal kell hadakozni.
csakafidesz
2019-08-28 @ 20:38
Jajgatnak, hogy így, meg úgy az autók, stb. Egyszer egy olajkitermelő vidéken jártam, mindenfelé fúrótornyok szivattyúk és fáklyák. Igen, a feltörő gázok, stb. egy részét a helyszínen elégetik. Azzal a jelszóval, hogy csökken a robbanásveszély, ha ezek elégnek és nem mennek be a finomítók légterébe.
állatanyó
2019-08-28 @ 21:30
Én is láttam ilyen fáklyát, nem is túl messze, Szeged mellett, Algyőn.
Mekkelek
2019-08-28 @ 23:08
Majd az eső eloltja a tüzet.
A kékmoszatok pedig mindeközben termelik a sok-sok oxigént.
fürgerókalábak
2019-08-29 @ 00:36
Nem beszélve a nyersolajjal üzemelő több százezer tonna vízkiszorítású kereskedelmi hajókról. Azokról is valahogy hallgatnak Grétáék.
fürgerókalábak
2019-08-29 @ 00:36
Ez csakafidesz-nek lett szánva
csakafidesz
2019-08-29 @ 13:12
A hajó fogyasztja a legkevesebb üzemanyagot tonna/km összevetésben. De igazad van, mi a fenének hozunk be erőspaprikát és csirkemájat Braziliából?
Theo
2019-08-29 @ 22:49
Nem igaz, ezek a tizemeletes uszo lakotelepek annyi gazolajat pofognek el mint 5 millio auto. Es meg csak nem is szallitanak semmi arut csak unatkozo nyugdijasokat.
Ada
2019-08-29 @ 08:24
Fogyasztói társadalomban élünk. Ez a probléma gyökere. A széndioxid, marhafing és egyéb elméletek mögött pedig nem tudom nem észrevenni a megúszási szándékot: nem kell az EGÉSZ rendszert megváltoztatni, csak néhány elemet. Majd jól csökkentjük a széndioxidot, majd kevesebb tehenet tartunk, amúgy az egész pedig mehet tovább.
Az egészet megváltoztatni pedig nagyon nehéz. Meggyőződésem, és a történelmi tapasztalatok is azt mutatják, Isten képes rá, nem az ember. Egy egész társadalom, sőt, ma már az egész világ életmódja sokkal mélyebben berögződött annál, hogy reklámkampányok, forradalmak, háborúk megbillentsék.
csakafidesz
2019-08-29 @ 13:14
A marhafing már a parlamentbe is bejutott. Főleg az ellenzéki oldalról hallható.
Klárika
2019-08-29 @ 08:45
A „Grétáék” vannak. Meglettek.
A kérdés, nagy és súlyos, hiszen már régen is foglalkoztak az éberebbek a természet s az emberi tevékenységek viszonyával.
Kb. 30 éve annak, hogy meg is jelent az elsö igazi zöld emberpár, a zöld mozgalom közvetlen elindítói. Akik pár év múlva, egy éjszaka, csak úgy, uk mukk fukk, öngyilkosok lettek. (!?)
Nem kevés Kovács Béla és a többi klíma-, népességi-, ipari civilizációval kapcsolatos kérdésekkel foglalkozók foglalkoztak, írtak, számigáltak, foglalkoztak, közben ment minden tovább mint azelött. Söt, fokozódott amit Kristóf növekedéskényszernek nevez; az olimpia jelmondata „gyorsabban, magasabbra, bátrabban”, lett. Mintha semminek nem lenne határa, nem a Föld felszínének, nem az atléták teljesítményeinek, az ész s a szellem teherbíró képességének. Kiegészült a folytonossá vált harccal a terhesség kötelezö kiviselése és a terhességmegszakítás erkölcsös volta miatt. A nök egyenlök lettek a férfiakkal, mi több mostmár nekik kell vezetniük a világ dolgait = nekik kell fújniuk a passzát szelet is. (szaporodnak a cumámik és az orkánok, mintegy bosszúként a passzát szelek szerepvesztese miatt)
És mindezek után és mégis egy nevetséges, megalázó eseményig várt a világ, hogy testületileg „felébredjen”. Addig amíg egy D-kóros, depressziós, 16 éves lénybe betáplálták a következö programot (ki tudja kik és miért pont most? akkor is ha sejtjük): veszélyben van a klíma!! a bálnák hasa tele van nájlon zacskókkal, aggódjunk erkölcsösen az utódaink egészséges fennmaradásáért..
El is kezdtük a morális aggódást, már ellátták büntetö felárral a repcsijegyeket; nem a járatok sürüsége esett áldozatul az új erkölcsnek.
Tanulók százezrei kerülik az iskolát minden pénteken izguló szüleik abajgatása közben, egy alighogy érettségizett Trágárka tartja magát alkalmasnak önkormányzati képviselöségre
A 16 éves próféta+ikon megfeddi a francia nemzetgyülést in corpore, horribilis kiadások s környezetkárosítás közben vitorlázik heteken át, szakadásos nadrágban, Angliából az Atlanti túloldalára, hogy az ENSZ-t is felrázza a klíma-tespedésböl.
Senki nem szégyelli magát, a politikusok sem, nem süllyednek magukba hallgatva elmélkedni a hogyantovábbon. De rögtön belefogtak esztelen tiltásokat meghírdetni, élelmes vállalkozók mühúsokat gyártani, a divatból kiment fehér embert kiselejtezni. Kínos, kínos.
Sokaknak mégsem jó, ha Aristo megróbálja a kínt kacajjal enyhíteni, ahelyett, hogy Orbánbasit leplezné le olyasmikért amik,….
Theo
2019-08-29 @ 22:58
Az ingyen kozert nylon zacsko fog negszunni eğyedul, minden mas muanyag marad. Illetve az is marad, csak penzert fogjak adni. Sok idiota meg orul neki.
Lupus
2019-08-29 @ 11:17
Köszönöm az újabb remek cikket, tisztelt Aristo mester; a magam részéről a hozzászólás-csokorhoz az alábbiakkal kívánok hozzájárulni:
Azt írja az alábbi publikáció elején a szerző, hogy 2010. óta most a leggyakoribbak az erdőtüzek Amazónia esőerdeiben, majd a következő bekezdésben megemlíti még, hogy 2003. óta végez az amerikai űrcég hasonló módszerekkel felméréseket.
https://www.space.com/amazon-rainforest-fires-2019-nasa-satellite-views.html?utm_source=notification
A gyanútlan olvasó itt már úgy érezheti, hogy megkapta a végső bizonyítékot, hisz a NASA adatai csalhatatlanok és megcáfolhatatlanok: a gonosz (stb.) Bolsonaro jobb oldali uralma óta ég ennyire Amazónia, ő a hibás, nem más (esetleg még Orbán, meg Trump…).
Pedig a szöveget pontosan értelmezve még a NASA-közlemény soraiból is kiderül, hogy bizony 2010. előtt is voltak ugyanilyen mértékű, vagy éppen nagyobb erdőtüzek is LEGALÁBB egyszer, de val.szeg többször is (hisz a mostaniak csak 2010. óta a legnagyobbak!), és akkor még nem említettük a NASA-felmérések 2003-as kezdete óta eltelt évszázadokat, amikor nyilván számtalanszor előfordultak az ideihez hasonló, vagy éppen sokkal jelentősebb tűzvészek.
Most már csak az a gondja a sötét-zöldeknek, hogy azokat az időket hogyan lehetne a mindenkori nemzeti oldal nyakába varrni, aktuális propaganda céljaik szolgálatába állítani!
Ezen a linken a cikkben található Dél-amerika űrfelvételt (kimondottan a képet) lehet elérni: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/u9egCFBKNYWuTkLr8zdGkY-650-80.png
csakafidesz
2019-08-29 @ 13:17
Tüzek, vulkánkitörések mindig voltak. De a gyárak 100 éve folyamatosan ömlesztik a szennyezést.
Naprózsa
2019-08-29 @ 20:10
Igen, kedves Lupus, remekül rámutat a szokásos befolyásolási technikákra, amit mindig elkövet a hazudozó. Hazudni ugyanis csak úgy érdemes, ha az ember, vagy NASA emlékezetében tartja, hogy mit is állított korábban. Tudjuk a mondást: hazug ember…sánta kutya. Ugyanez a „csalhatatlan” NASA időnként meg beismeri, hogy napfolttevékenység (vagy annak hiánya) okoz globális felmelegedési meg egyéb gebaszokat.
S még egy alapvető hibát elkövet mindig a krónikus hazudozó: Azt, hogy a megvezetni szándékolt 7 milliárdnyi embertömegből mindig van aki gondolkodik, és ezért mint Ön is, kedves Lupus, veszi a fáradtságot és utánanéz a valóságnak.
Hát persze szegény NASA kutatók 2003-ban még nem tudhatták, hogy munkaadójuknak majd 2019-ben mit kell belehazudniuk a világ képébe…
bl
2019-08-29 @ 18:34
1. A klímakutatók azért kapják a pénzüket, hogy kutassák a klímát. Minél jobban igazolni tudják saját létezésüket, annál több pénzt kapnak.
2. A hiszterolibero pártoknak kell valamilyen univerzális, gyorsan, jól eladható téma. Az ehhez felhasznált röhejes érvek, minden józan gondolkodónál kiveri a biztosítékot.
Veres Péter tört. tud. doktora MTA
2019-08-29 @ 23:38
A múltbeli klímaváltozással foglakozó hatalmas külföldi szakirodalom, többek között az eurázsiai erdőtörténettel foglakozó palynológiai vizsgáltok vagy mocsártörténeti kutatás stb.,stb.., viszonylag régóta rekonstruáltak nagyarányú hőmérséklet változásokat a különböző ökológiai övezetekben a holocén korban. Nemrég még a NASA is foglakozott ezzel kérdéssel. Az eddigi vizsgálatok kétségtelenül jelentős, azaz 2 C foknál jóval nagyobb változásokra mutattak ki. Ennek következtében a földrajzi zónák határai bizonyos mértékeben valóban eltolódtak. De nem következtében semmiféle globális jellegűnek mondható klímakatasztrófa Földünkön, legalábbis a paleolitikum vége óta. Vagyis, amikor a jégtakaró elolvadása következtében tenger szint kb. 100 métert emelkedett. Csakhogy több ezer évvel később, az úgynevezett „kszerotermikus maxium” idején, amikor a jelenlegi holocén klímaperiódusban a legmelegebb volt az időjárás Eurázsiában. Mindez több ezer évvel ezelőtt történt, amióta viszont fokozott lehűlés következett be, amelyet azonban többször is, időleges lokális felmelegedési periódusok szakítottak meg.
Veres Péter
2019-08-30 @ 01:14
A jelenlegi klímakatasztrófát hisztérikusan hirdetők áltudományos handabandázásuk közben egyszerűen nem ismerik a vonatkozó tudománytörténetet földünk paleoklimáját illetően. Nevezetesen, hogy a múltban bonyolult történelmi folyamatok oka leggyakrabban éppen klímaromlás volt, aminek következtében jelentős népvándorlás ment végbe Eurázsiában. Mégpedig az artikus vidékétől kezdve a szubtrópusi övezetig bezárólag. Magyarán: éppen akkor, amikor a sztyeppe övezet kellős közepén monocentrikus módon kialakult a nagy kultúrtörténeti jelentőségű lovas nomadizmus. Erre most rájött még a NASA is. Miután 1971/72 óta következő 50 év folyamán többször is publikáltam angolul, franciául németül, oroszul és természetesen magyarul — erre vonatkozó koncepciómat. A klímatörténet reális adatainak segítségével ugyanis objektíven meghatározható a lovasnomadizmus monocentrikus létrejötte nyugat-szibériai sztyeppén és a közvetlenül hozzá kapcsolódó Észak-Kászpi félsivatagos vidékén. Sőt ezzel kapcsolatban megmagyarázható még az uráli őshazából a magyarok rendhagyó elvándorlásának oka is. Ez a kulcsfontosságú esemény elég részletesen rekonstruálható a magyarok etnogenezisét illetően. Ám csak akkor, ha nem tévesztjük szem elől az Eurázsiában a Kr.e. 2-1. évezredek fordulóján végbemenő, egymással szorosan összefonódó jelentős klimatikus és ökológia folyamatok hatására létrejött jelentős kultúrtörténeti változásokat. Ezt a kronológiát azonban hosszú időn keresztül nem vették figyelembe történészeink, amikor a magyar etnogenezis-kutatásban jelentős mértékben elhanyagolták az interdiszciplináris módszert. Főleg, amikor még nem ismerték a világtörténelmi jelentőségű lovas nomadizmus létrejöttének időpontját és helyét az eurázsiai sztyeppe övezet kellős közepén. Ennek következtében akaratlanul negligálták ennek az egyoldalúan specializálódott mozgékony ökotípus kialakulási kronológiájának és földrajzi helyének teljes egybeesését az ugor közösség felbomlásának, illetve a magyarság kialakulásának idejével a bronzkor végén, az ezzel párhuzamosan bekövetkező jelentős klimatikus és ezt párhuzamosan követő ökológiai változásokkal. Mindez akkor történt, amikor az eurázsiai pusztaság kellős közepén a szomszédos népcsoportokat jóval megelőzve – tipikus állattartó harcos lovas nomád néppé alakultak át a magyarok elődei. Akik a lovasnomadizmus spontán felfedezésével nagy hatással voltak a sztyeppén élő, de ott egészen a nomadizmusra áttért magyarok megjelenésig komplex, letelepült, földműves életmódot folytató iráni csoportokra, akiket Tóth Tibor véleménye szerint sikeresen asszimiláltak. Sajnos az ősmagyarok elkerülhetetlen kultúra-váltásra nem volt képes felfigyelni sem a magyar, sem pedig a vonatkozó külföldi kutatás.
Pandora
2019-08-30 @ 10:53
Tisztelt Aristo !Ezeket a kiváló dolgozatokat jó lenne kötetbe szedve,papíralapon is olvasgatni,mert egyszerűbben lehetne előkeresni szomorkásabb napokon,amikor az ember elmélkedésre és nevetésre egyaránt vágyik.
Veres Péter tört. tud. doktora MTA
2019-08-30 @ 13:14
Interjújában Lovász László saját bevallása szerint egykoron Aczél támogatója volt, amikor a matematikai professzori kinevezéseket származási alapon osztogatták Budapesten. Amikor kebelbarátja, Pálinkás József volt az MTA elnöke, udvariasságból bevittem hozzá akkor megjelent könyvemet. Ebben többek között bizonyítottam, hogy különleges ökológiai okok következtében az eurázsiai sztyeppe közepén — éppen a magyarok ősei fedezték fel a kiemelkedő kultúrtörténeti jelentőségű mozgékony új ökotípust – a lovas nomadizmust. Monográfiámat, amelynek címe: “Mérföldkövek a magyar őstörténetben” azonban nem az MTA adta ki. Jóllehet csaknem 50 éve ott tevékenykedtem tudományos főmunkatársként, ráadásul főleg éppen ebben a témakörben. Viszont kutatóintézetünkben az egyetem elvégzése után elhelyezkedő csinos lányok semmitmondó szakdolgozatait könyv alakban rögtön előszeretettel publikálták. Sőt erre való hivatkozással kitüntetésekkel halmozta el őket az Aczél által önkényesen, hatalmi szóval kinevezett 17 éven át egyfolytában uralkodó igazgató, egykori munkásőr, aki jellemző módon, egyetlen idegen nyelvet sem tud akadémikus létére. Arra persze bőven akadt akadémiai pénz, hogy igazgatói bürokratikus levelezését vastag kötetben teljesen feleslegesen kiadják. Másnap, amikor megint az MTA Elnöki Titkárságon jártam, mert megkezdődött az Őstörténeti Konferencia, amit Pálinkás nyitott meg. Mások által megírt megnyitó beszédében kiemelten hangsúlyozta: “rendkívül fontosnak tartja tudományos szempontból a magyar etnogenezis kutatását”. A szünetben könyvemet, amelyet előzőleg titkárnőjének – tiszteletem jeléül számára átadtam, amely disszertációm anyagát is tartalmazta — legnagyobb megdöbbenésemre a ki, a szemétkosár tetején, a kidobott régi újságok között találtam meg. Az egyik interjúban később elmondta Pálinkás, hogy neki otthon összesen csak öt könyve van. Az én könyvtáram viszont 15 ezer kötet tartalmaz, mivel én nem atomfizikával foglalkozom, sőt nem voltam még kultuszminiszter sem. Mi több szeretem a könyveket, melyek az én kutatásaimhoz igencsak nélkülözhetetlenek. Az általam itt elmondottak lényegét, miszerint ökológiai okok következtében az eurázsiai sztyeppe közepén éppenséggel a magyarok fedezték fel a nagy művelődéstörténeti jelentőségű új ökotípust, folyamatosan publikáltam külföldi szakfolyóiratokban is. Minthogy sajnos a keserű igazság az, hogy a MTA eddig valóban nem biztosította a szabad kutatási és publikálási lehetőségeket. Annak ellenére, hogy tudományos fokozattal rendelkező, külföldön elismert kutató vagyok, négy nemzetközi folyóirat szerkesztőségi tagsággal. Sajnálatos módon az objektív igazság az, hogy Akadémián eddig jól megszervezett klikkek uralkodnak. Aki nem tagja “baráti körüknek”, nem kapott publikálási lehetőséget, támogatást. Bizony ez a szomorú valóságos helyzet. Vásáry István, Paládi-Kovács Attila akadémikusok, valamint Sudár Balázs, Szentpéteri József és Fodor Pál a Magyar Őstörténeti Témabizottság vezetői, irigységből és inkorrektségből kizártak a MŐT-ból. Mi több, direkt kitolásként többszöri ismételt kérésemre sem engedélyezték előadásom magtartását a magyarság honfoglalás előtti lovas nomadizmusának a jelentőségéről az MTA által szervezett Őstörténeti Konferencián. Miközben olyan kollégák is szerepeltek ott előadással, akik soha eddig nem foglalkoztak komolyan a magyar etnogenezis bonyolult problematikájával, végül nem is küldték be publikálásra harmat gyenge előadásuk szövegét. Sőt több publikációval rendelkezem az adott témakörben, mint Magyar Őstörténeti Témabizottság (MŐT) vezetősége együttvéve. Sudár Balázs turkológus úgy lett a MŐT titkára — Fodor Pál főigazgató és Palád-Kovács Attila akadémikus személyes döntése következtében, hogy kinevezéséig egyáltalán nem is fogalakozott a magyar őstörténettel. Jellemző, hogy mennyire elfogultak munkásságommal kapcsolatban, hogy mint nemrég véletlenül kiderült, mindhárman egyszerűen nem olvasták el könyveimet és több mint száz publikált tanulmányomat a magyar etnogenezissel kapcsolatban, amikor megalapozatlanul és jogtalanul kizártak a Magyar Őstörténeti Témabizottság tagjai közül, sőt nem engedték előadásom megtartását MTA által szervezett Őstörténeti konferencián. Ez bizony igencsak durva tudománytörténeti tény, ami viszont jellemzi az Akadémiát elavult szervezeti struktúráját. Isten nem ver bottal!
Dr. Veres Péter
Klárika
2019-09-02 @ 18:46
Hálás köszönet a bejegyzéseiért, Dr. Veres Péter!
Ha gondolja s teheti, írjon még néha erröl a témáról. Fontos és mivel sokrétüen vitatott, jót tesz ha mindegyre szóba kerül. Egy egész nép vajúdik egyfolytában az eredete miatt. Nemrég még csak Árpáddal kezdödött a hivatalos történelmünk, ami egyáltalán hihetetlennek tünt. Az is; hivatalosan azonban azzal maradunk. A finnugrással kiegészítve.
Olyanokat persze hogy hallottunk, hogy „hát a magyar, az lovas nép”, de nem sokkal többet s így kimondva volt és a mai napig is van neki valami kis aláértékelö zöngéje.
Sokunknál azonban ez nem így hat. A lélek belsö hangja sem a minden egyénit lehetövé tevö, felelösség nélküli szabadságról mesél.
Feltételezem, hogy a magyaroknál a szabadság nyílt földön lehetséges vágtatásról mesél egy élölény hátán, vele egyetértésben. A többi élölény (a természet) közepette, azok számbavételének s tiszteletének belsö tudatában. A határok ismeretében, „az eddig és ne tovább” esetlegeges/biztos bosszúját félve.
Lehet, hogy a fentiek naiv-romantikusan hangzanak. Söt, biztos. Nem tudom szakszerübben megfogalmazni. (azért olyan a magyar amilyen s nem mint a többi, mert: – kicsit bután kifejezve; hiszen más sem olyan mint a többi,…miért ne tudjuk, hogy hogyan vagyunk olyanok amilyenek)
Mint Ön is, Kristóf is, akik errefele is „eltévelyednek” a tárgyi tudásukkal, kérem, ne gondolják, hogy fölöslegesen teszik. Van annak haszna.
(Többen is vannak akik a történelmünkröl, az anyanyelvünk kialakulásáról többet tudnak, járják az országot, elöadásokat tartanak, de ha jól tudom, az ö tudásuk nem jut be az iskolai tankönyvekbe. Esetleg mint töredék)